MAN - Vaihtoautot

Suomen hyötyajoneuvomarkkinat elokuussa -31,7 %

ACEA:n tilastojen mukaan hyötyajoneuvomarkkinat ovat tippuneet Euroopan Unionissa 28,2 prosenttia koronan kurittaman vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana, verrattuna viime vuoteen. Elokuussa EU:n hyötyajoneuvomarkkina oli 18 prosenttia pienempi kuin vuonna 2019.

Suomessa hyötyajoneuvoja on myyty tammi-elokuussa 2020 kaikkiaan 8058 kappaletta, mikä on 23,6 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019. Vaikka hyötyautomarkkina on pienentynyt hieman EU:n keskiarvoa vähemmän, elokuussa Suomen hyötyajoneuvomarkkina tippui 31,7 prosenttia vuoden 2019 elokuuhun verrattuna.

Lue lisää...


Hirvet liikenteessä, kolaririski korkealla

Suomessa tapahtui vuonna 2019 yli 2000 hirvionnettomuutta riistanhoitoyhdistysten suurriistavirka-aputoiminnan tilastojen mukaan. Hirvionnettomuuksia tapahtuu ympäri vuoden, mutta selvästi eniten onnettomuuksia tapahtuu syyskuusta joulukuuhun yltävällä jaksolla, kello 16 ja puolen yön välisenä aikana.

Syksyllä kiima-aika, metsästys ja hirvien muutto talvilaitumille saavat eläimet liikkeelle. Hirvikolareita voidaan ennaltaehkäistä rakentamalla aitoja ja yli- tai alikulkupaikkoja. Lisäksi hirvistä varoittavat tekniset järjestelmät ovat kehittyneet.

Lue lisää...


Kvanttiteknologiasta inspiraatiota autontuotannon logistiikkaan

Fujitsu Limited ja Toyota Systems Corporation ovat testanneet autontuotannon toimitusketjun ja logistiikkaverkoston optimointia Fujitsun kvanttiteknologian inspiroimalla Digital Annealer -ratkaisulla. Hankkeessa pystyttiin laskemaan 30 minuutissa parhaat mahdolliset reitit, joiden avulla logistiikkakustannuksia voidaan simulaatioiden mukaan pienentää 2–5 prosenttia. Optimoimalla kuljetusreittejä voidaan myös vähentää logistiikan hiilidioksidipäästöjä.

Fujitsun Digital Annealer ratkaisee erittäin monimutkaisia optimointiongelmia nopeuksilla, joihin tavanomaiset tietokoneet eivät yllä. Sen avulla haettiin kustannustehokkainta tapaa optimoida auton osien toimituksia, kun kymmenien tehtaiden välillä oli yli kolme miljoonaa mahdollista kuljetusreittiä ja laskelmissa piti ottaa huomioon myös kuorma-autojen määrä, ajettavat kilometrit ja pakkausten lajittelu.

Lue lisää...



Delta Auto aloittaa Fiat, Alfa Romeo, Jeep ja Fiat Professional -edustuksen

Delta Auto aloittaa Fiat, Alfa Romeo, Jeep ja Fiat Professional -tavara-autojen myynnin ja huollon. Uusien merkkien myynti ja huolto toimii Delta Auton yhdessätoista eri toimipisteessä, joita ovat Helsinki Konala, Helsinki Herttoniemi, Tampere, Turku, Lahti, Kuopio, Hämeenlinna, Järvenpää, Kotka, Pori ja Forssa.

Alkava FCA-konsernin merkkien edustus täydentää Delta Auton nykyisiä Kia-, Mitsubishi-, Mazda-, Opel- ja Subaru -edustuksia.

Lue lisää...


Sähköbussit iskevät armotta Eurooppaan. Suomi raidejokeltelee.

Suomalaiset kaivavat satojen miljoonien edestä kunnallistekniikkaa syvemmälle ja maapohjaa vahvemmaksi 75 tonnia painaville RaideJokereille ja ManseRatikoille. Samalla vastaavan matkustajamäärän kantavat 26 tonnin sähkönivelbussit valtaavat Euroopan pienten ja isojen kaupunkien katuja ilman miljoonien maapohjustustöitä.

Lue lisää...


Talvirenkaat – pienessä kiinni


Uusi määräys talvirenkaista jättää paljon tulkinnan varaan.

Renkaiden pitoa pohdittaessa mietitään yleensä renkaiden pintakuviota tai kumiseosta. Kuitenkin lähtökohtana on renkaan ja tien välinen pinta-ala.

Lue lisää...


Lausunnolle Ehdotus alusten kaksoisrekisteröinnin sallimisesta eräissä tapauksissa

Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt merilain muutosta koskevan lakiluonnoksen lausuntokierrokselle. Muutoksella sallittaisiin aluksen kaksoisrekisteröinti Suomessa eräissä tapauksissa samanaikaisesti, kun alus omistusoikeuden osalta on rekisteröity toisessa valtiossa.

Lausunnoille lähteneessä luonnoksessa ehdotetaan, että aluksen kaksoisrekisteröinti olisi mahdollista silloin kun ulkomainen alus rahdataan niin sanotulla bareboat-rahtaussopimuksella (eli ilman miehistöä) Suomeen. Alus rekisteröitäisiin käyttöoikeuden osalta Suomeen, mutta omistusoikeusrekisteröinti jäisi alkuperäiseen valtioon.

Lue lisää...


Taksi Helsinki aloittaa taksitilausten välittämisen Tampereella

Taksi Helsinki Oy ja Tatsilla Oy ovat tehneet yhteistyösopimuksen kyydinvälityksestä Tampereella ja sen lähiseudulla. Lokakuun 15. päivästä alkaen taksin saa tilattua Tampereella Valopilkku -sovelluksen lisäksi myös numerosta 0100 0700 sekä Taksi Helsinki- ja 0100 0700-sovelluksilla. Taksi Helsingin omistaman Valopilkku-taksintilaussovelluksen kautta Tampereella tilatut kyydit siirtyvät Tatsillan ajettavaksi marraskuun 22.päivä.

Lue lisää...


Valtioneuvosto kannattaa L-luokan ajoneuvojen poikkeussääntelyä

Valtioneuvosto kannattaa Euroopan komission ehdotusta siitä, että keväällä 2020 valmistettujen Euro 4 -päästötason L-luokan ajoneuvojen (mm. mopot, moottoripyörät ja mopoautot) myyntiaikaa jatkettaisiin poikkeuksellisesti vuoden 2021 loppuun. Tarkoituksena on helpottaa ajoneuvoteollisuuden selviytymistä korona-ajan aiheuttamasta myynnin vähenemisestä.

Lue lisää...


Harakka: Joukkoliikenteen jatkotuki tarkastelussa

Seuraamme ja selvitämme joukkoliikenteen tuen mitoitusta, vastaa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) kannanottoon joukkoliikenteen lipputulojen menetyksistä.

Eduskunta myönsi kesäkuussa koronatilanteen vuoksi julkisen henkilöliikenteen palveluiden ostoon ja kehittämiseen 100 miljoonan euron lisämäärärahan. Rahoituksella tuetaan joukkoliikenteen palvelutasoa koronatilanteessa sekä pyritään varmistamaan nykyisten joukkoliikenteen kehittämishankkeiden jatkuvuus.

Lue lisää...


Perusteet oppilaitoksista


Puukisaa viime vuodelta Tampereelta.

Jos haluat metsään mennä nyt, takuulla yllätyt. Puuautoilu on kuninkuuslaji. Mutta kukaan ei ole seppä syntyessään.

Lue lisää...


Tullilla brexit-apu asiakkaille

Tullissa on perustettu asiantuntijoista koostuva brexit-tiimi tukemaan asiakkaita Britannian EU-eroon liittyvissä tulliselvityskysymyksissä. Asiakkaita tuetaan vahvistamalla asiakastiedottamista sekä neuvontapalveluja. Brexitin jälkeen jokaisesta UK:sta tulevasta tai sinne lähtevästä tavarasta on tehtävä tulli-ilmoitus. Yrityksillä tulli-ilmoittaminen edellyttää, että yritys on EORI-rekisteröitynyt Tulliin.

Tullin internet-sivustolle on luotu omat brexit-sivut sekä henkilö- että yritysasiakkaille.

Lue lisää...


LaL liittokokous: Linja-autoliikenne turvattava jatkossakin!

Linja-autoliitto vaatii, että linja-autoliikenteen tulevaisuus ja työpaikat on taattava konkreettisin toimin – yritysten näkymät eivät saa heikentyä entisestään.

Liitto toteaa, että jäsenyritysten tilanne on huonontunut edelleen sitten elokuussa julkistetun jäsenkyselyn. Näkymä syksyn osalta on heikko.

Lue lisää...


eCitaro G:ssä kiinteäelektrolyyttinen akkujärjestelmä

Kiinteäelektrolyyttinen akku linja-autossaMercedes-Benz esittelee uuden täyssähköisen eCitaro G –nivellinja-auton, jossa ensimmäisenä hyödynnetään kiinteäelektrolyyttistä akkua (solid-state battery). Se eroaa rakenteeltaan nykyisistä litiumioniakuista, joissa anodin ja katodin välissä akkukennossa oleva massa on hyytelömäistä. Uudessa rakenteessa tuo elektrolyytti on kiinteää. Ratkaisulla saavutetaan noin 25 prosenttia suurempi energiatiheys ja tässä kokoonpanossa akuston 441 kWh:n kapasiteetti. Tämä takaa eCitaro G:lle suotuisissa oloissa noin 220 kilometrin ja talvioloissakin (lämmitys päällä) jopa 170 kilometrin toimintamatkan. Toinen etu on pitkä toiminta-aika, ja teknologialle annetaankin 10 vuoden/280 MWh:n takuu.

Lue lisää...


eActroksen sarjatuotanto tarkoitus aloittaa 2021

Vuonna 2016 Daimler Trucks esitteli sähkökäyttöisen raskaan kuorma-auton. Edelleen kehitetty Mercedes-Benz eActros näki päivänvalon 2018, ja asiakastestit käynnistyivät samana syksynä. Käyttötesteistä saadut tulokset ovat siirtyneet suoraan tuotekehitykseen ja sarjatuotantomallin suunnitteluun. Testeissä on osoitettu, että sähkökäyttöinen kuorma-auto sopii erinomaisesti päivittäisen raskaan jakeluliikenteen tarpeisiin.

Vuonna 2021 sarjatuotantoon yltävän eActrosin toimintamatka, voimalinja ja turvallisuus ovat nousseet uudelle tasolle käyttötesteissä saatujen kokemusten perusteella. Sarjatuotantomallin hyötykuorma on yhtä suuri kuin perinteisissä Actros-malleissa, ja toimintamatka latauksella on jopa yli 200 kilometriä. Autoa valmistetaan kaksi- ja kolmeakselisina versioina Mercedes-Benzin tehtaalla Wörthissä. Tuotantoprosessi on joustava niin, että samalla linjalla voidaan koota sekä perinteisiä että sähköisiä Actros-versioita. Vain sähköisten voimalinjojen asennukset on keskitetty erilliseen tuotantohalliin.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!