SuperMax – Valmiina töihin!

MAN -yhtiö puretaan, brandi säilyy

Volkswagen hyötyautojen johtaja Andreas Renschler kertoi maanantaina henkilökunnalleen järjestetyissä kokouksissa Volkswagen-konsernin tulevista hyötyajoneuvopuolen uudelleenorganisoinneista.

Käytännössä se tarkoittaa nykyisen MAN–divisioonan purkamista erillisiin yksiköihin. Toimet sisältävät Truck&Bus-, moottori- sekä Etelä-Amerikan -toimintojen siirtämistä kokonaisuudessaan VW-konsernin alle.

Hyötyautopuolesta ollaan kehittämässä oma hyötyajoneuvoryhmä, johon tullaan sisällyttämään MAN:in ohella Scanian toiminnot.

Volkswagenin tiedottaja kommentoi lisätiedusteluja yhdellä lauseella: MAN SE:n toiminnot tarkistetaan osana hyötyajoneuvotoiminnan uudelleenjärjestelyä.

Uudelleenjärjestelyiden kaavaillaan vievän vielä noin kolme kuukautta.

 

Lähde: Frankfurter Allgemeine Zeitung


Vistema osti Pehyconin

Alppilan Autohuolto-konserniin kuuluva Vistema Oy on ostanut Keravalla toimivan raskaan kaluston korjaamon Pehycon Oy:n koko osakekannan.

Pehyconin myötä saamme lisää resursseja ja alueellista kattavuutta, joita meiltä on toivottu. Pehyconissa on myös erinomaista ammattitaitoa, joka täydentää hyvin palvelusalkkuamme, sanoo liiketoimintajohtaja Matti Kuokkanen Vistemasta


Saksa iski ulkomaisen rekkaliikenteen halpatyövoimaan, malli sopisi Suomeenkin

Saksa on jo kohta kaksi vuotta vaatinut maan tieverkolla operoivilta Euroopan talousalueelle rakisteröidyiltä yrityksiltä vähintään Saksan minimituntipalkan(8,5 €/h) mukaisen palkkan maksamista kuljettajilleen. Ranska ilmoitti maalikuussa ottavansa Saksan mallin käyttöön ensivuoden alusta, jolloin kuljettajille on maksettava vähintään Ranskan minimituntipalkan (9.61 €/h) mukaista palkkaa.

Saksan viranomaiset suorittivat huhtikuussa ensimmäisen, ulkomaisen raskaanliikenteen palkkaukseen kohdistuneen tehoiskun. Tehoiskun tarkoituksena oli selvittää kuinka hyvin ulkomaiset yritykset noudattavat kuljettajien palkkatasovaatimuksia. Tehoiskussa keskityttiin unkarilaisiin ja tsekkiläisiin kuljetusyrityksiin.

Tienvarsitarkastuksissa pysäytettyjen yritysten tulee toimittaa Saksan viranomaisille yrityksen kaupparekisteriote ja verotiedot sekä kopiot kaikista EU-alueelle rekisteröityjen autojen rekisteriotteista sekä piirturitiedot kuluneelta kuukaudelta. Lisäksi yritysten tulee toimittaa kopiot rahtikirjoista ja kuljettajien palkkakuiteista sekä tositteet palkkojen maksuista. Yritysten tulee lisäksi toimittaa selvitykset Saksan tieverkon alueella ajetuista kilometreistä reitteineen. Selvitykset tulee toimittaa viranomaisille saksankielisinä.

Mahdollisista jatkotoimenpiteistä ilmoitetaan kun yritykset ovat toimittaneet vaaditut selvitykset.

KuljetusNet.fi seuraa tilannetta..

kommentti: Sopisiko Saksassa toteutettava malli Suomen alueella suoritettavan laittoman kabotaasin seurantaan ja valvontaan? Nopea toiminta ja tiukka kontrolli lienevät toimivia keinoja ulkomaisen halpatyövoiman käytön pysäyttämiseen ja kotimaisen kuljetuselinkeinon jatkon turvaamiseen.



Helsinkiin yli 400 000 risteilyturistia kesällä

Helsingin satamassa odotetaan kesän mittaan vierailevan 259 risteilyalusta, mikä on lähes sama määrä kuin viime vuonna. Matkustajamäärän arvellaan nousevan yli 420 000, joka on jo kahtena viime vuonna toteutunut. Risteilymatkustajien on laskettu tuovan noin 30 miljoonaa euroa alueen matkailuelinkeinolle. Ensi kertaa Helsingin satamassa käyviä aluksia on 11, mikä on enemmän kuin yleensä.


Valtiolta entistä vähemmän varoja siltojen korjauksiin

Sillankorjaustyöt Itä-Suomessa ovat alkaneet toukokuun alkupuolella. Siltojen korjauksiin käytetään tänä vuonna noin 3,7 milj. euroa, joka on noin puolet 2010-luvun alkuvuosien rahoituksesta.

Pohjois-Savon ELY- keskuksen alueella on 2 226 siltaa. Tavallisesta korjaustöitä tehdään noin 20-30 sillalla. Vähenevän rahoituksen vuoksi tälle vuodelle on voitu ohjelmoida vain 14 korjauskohdetta. Lisäksi tehdään mahdollisuuksien mukaan muita siltojen yksittäisten vaurioiden korjaustöitä. Vähenevän rahoituksen seurauksena siltojen kunto heikkenee koko tieverkolla.

Itä-Suomen sillankorjauskohteet 2015


Sinotruk rantautui Eurooppaan

Englannin-Irlannin entinen Iveco-maahantuoja Harris Group on ensimmäisenä tuonut vakavassa markkinointimielessä kiinalaisvalmisteisen kuorma-auton Euroopan markkinoille. Sinotruk A7 8x4 on Kiinan 3. Suurimman kuorma-autotehtaan, CNHTC:n (markkinaosuus 20% Kiinassa) varsin eurooppalaisvaikutteinen tuote. MAN omistaa 25% osuuden CNHTC:stä. Myös Volvo on mukana toiminnassa. Ja Sinotruk A7 on 380 hv:n Steyr-dieselistä, 9-vaihteisesta ZF-laatikosta, WABCO:sta, Bosch-sähköistä, ISTRI:stä, Continentalista, ym. hyvin "eurooppalainen". Tarkemmin seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä.


Lentokoneessa yli 1000 3D-tulostettua osaa

3D-tulostimien valmistaja Stratasys on ilmoittanut, että Airbusin valmistamassa A350 XWB lentokoneessa yli tuhat osaa on tuotettu 3D-tulostimella. Kyseisessä lentokonemallissa on täten enemmän 3D-tulostettuja osia kuin yhdessäkään aiemmassa konemallissa. Stratasyksen mukaan 3D-tulostus säästi Airbusilta lentokoneen valmistuksessa aikaa ja kuluja.


Suomen vienti kaatuu konttipulaan

Viennin konttipula jatkuu Suomessa edelleen eikä muutosta siihen ole toistaiseksi näköpiirissä.

Rahditusyhtiö DHL Global Forwarding:in mukaan jopa muutaman kontin vientierät on syytä tilata mahdollisimman hyvissä ajoin. Rahdin kulkunopeutta voi joissakin tapauksissa parantaa vaihtoehtoisella satamavalinnalla.

Varustamojen hinnankorotukset viennissä ovat säilyneet edelleen melko maltillisina. 

Tuonnissa Kaukoidästä Eurooppaan on edelleen ylitarjontaa, jonka vuoksi kapasiteettia yritetään hiukan supistaa. Kaukoidän ja Lähi-idän vienneissä – joissa osittain hyödynnetään samoja aluksia – eräät varustamot eivät enää ota toukokuulle uusia kuljetustilauksia, koska laivat on bookattu täyteen.

Viennille Euroopasta USA:han on kysyntää ja varustamot ovat lisäämässä kapasiteettia – USA:n itärannikolle on tulossa pari viikkolähtöä lisää, ensimmäinen jo tällä viikolla. Samaan aikaan valitettavasti jatkuvat ruuhkat Itärannikon satamien ruuhkat vaikuttavat sisämaan siirtokuljetuksiin, jotka voivat kestää jopa 10-15 päivää, satamasta riippuen.

Tilanteeseen ei ole toistaiseksi odotettavissa helpotusta.


Tältä näyttää uusi Iveco Eurocargo

Uusi Iveco Eurocargo 

KuljetusNet.fi sai käsiinsä ensimmäisenä Suomessa kuvat vielä julkistamattomasta Iveco Eurocargo -mallista.

Uuden mallin keulan muotoilussa on tunnistettavia piirteitä valmistajan hiljattain markkinoille tuomaan New Daily -pakettiautomallistoon. 

Eurocargo esitellään virallisesti heinäkuun loppupuolella Italiassa. KuljetusNet.fi, Auto, tekniikka ja kuljetus-, sekä Ajolinja -lehti on paikan päällä raportoimassa uutuusmallista lukijoilleen.

 

 


Puuta tankkiin! St1 tarjoaa!

UPM:n biopolttoaineet-liiketoimintayksikön johtaja Petri Kukkonen, vasemmalla, ja St1 Oy:n toimitusjohtaja Mika Wiljanen kättelivät hymyissä suin uuden polttoaineen esittelytilaisuudessa. Aineen hinta on sama kuin perinteisen dieselin.

Energiayhtiö St1 on uudistanut dieselpolttonesteensä. Koko St1-verkostossa jakelussa oleva Diesel plus diesel-laatu, jossa yhdistyvät perinteinen öljypohjainen tuote UPM:n uusi kotimainen puupohjainen uusiutuva diesel. Kyseessä ei ole biodiesel eli Diesel plus sopii kaikkiin dieselmoottoreihin. 

Uusiutuva UPM:n diesel on mukana noin 10 prosentin seoksella. Teknisesti puupohjainen diesel voisi jo syrjäyttää kokonaan öljypohjaisen mutta tuotantokapasiteetti on vielä öljypohjaiseen verrattuna vähäistä.

UPM on kehittänyt BioVernoksi ristittyä tuotettaan jo vuodesta 2008. Sillä on suoritettu koeajoja lähinnä henkilöautokalustolla. Nyt on meneillään testejä muun muassa linja-autoliikenteessä. Tuote on sinällään valmis jo ammattiliikenteeseenkin.

St1 tuli nyt kilpailuun uudistuvista dieselpolttoaineista UPM:n osaaminen tukenaan. Aikaa myöten Suomessa tuotettu osuus tullee valtaamaan kasvavan osuuden dieselpolttoaineesta.

Auto, tekniikka ja kuljetus palaa aiheeseen tarkemmin numerossaan 5/2015 joka ilmestyy 3.6.2015 suurena Kuljetusnäyttelyn ennakkonumerona.


Vienti vetää Helsingin satamassa

Baltian maiden läpi vievän tien suositummaksi tuleminen on yksi syistä, miksi hyvä vire Helsingin sataman vientiliikenteessä jatkui huhtikuussa. Tavaraliikenteen kokonaismäärä oli lähes 1,0 miljoonaa tonnia, 9 % enemmän viime vuoden huhtikuuhun verrattuna. Yksiköityä kappaletavaraliikennettä oli 860 000 tonnia, kasvua viime vuoden huhtikuuhun nähden oli 1 %. Siitä oli tuonnin osuus runsas 390 000 tonnia ja viennin osuus lähes 470 000 tonnia. Vienti kasvoi 5 %, tuonti jäi 4 % viime vuoden tasosta. Ensimmäisellä vuosikolmanneksella tammi-huhtikuussa tavaraliikenteen määrä kohosi 3,8 miljoonaan tonniin, kasvua viime vuoteen verrattuna oli 6 %.


Autokoululiitto liittyi SKAL:n rakentaman EU-edunvalvonnan piiriin Brysselissä

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n Suomen Yrittäjille sekä maantieliikenteen järjestöille tarjoama edunvalvontapalvelu laajeni entisestään, kun Suomen Autokoululiitto ry tuli mukaan toimintaan. Suomen Autokoululiitto ry:n ja SKAL ry:n kaksivuotinen sopimus EU-edunvalvontapalveluista astui voimaan 1. toukokuuta. Edunvalvontapalvelun kautta Autokoululiitto saa liikennettä ja erityisesti ajo-oikeussäädöksiin liittyvää tietoa ja raportointia EU-asioista.

SKAL:n luoma edunvalvontayksikkö palvelee jo entuudestaan Autoliikenteen Työnantajaliittoa, Suomen Yrittäjiä, Linja-autoliittoa, Suomen Taksiliittoa sekä Suomen Tieyhdistystä.


2000 kertaa oman painonsa vetävä pienoisrobotti

Stanfordin yliopistossa on kehitetty pienoisrobotteja, jotka pystyvät vetämään jopa 2000 kertaa oman painonsa kokoisia lasteja. Micro Tugien suunnittelussa on haettu inspiraatiota eläinmaailmasta. Vaikuttavat vetovoimat omaavat robotit ovat tosin pieniä. 12 gramman painoinen robotti, jonka toiminnassa on matkittu muurahaisten käyttämää hallittua liimautumista, pystyy vetämään maata pitkin 2000 kertaa oman painonsa kokoista tavaraa. Tämä vastaa sitä, että ihminen vetäisi sinivalasta.

Toinen Micro Tug on yhdeksän grammainen ja pystyy kantamaan yli kilon painoa pystysuoraa lasiseinämää pitkin. Tämä taas vastaa sitä, että ihminen pystyisi kiipeämään pilvenpiirtäjään vetäen elefanttia perässään. Muurahaisten ja gekkojen ominaisuuksia matkivia robotteja saatetaan tulevaisuudessa käyttää tehtaissa ja rakennuksilla.

Kuva: Karen Ladenheim


Puusta polttoainetta ensimmäisenä maailmassa

UPM:n biojalostamo Lappeenrannassa aloitti vuodenvaiheessa puupohjaisen dieselin valmistuksen ensimmäisenä maailmassa. UPM:n oman kehitystyön tuloksena syntyneen tuotteen hiilidioksidipäästöt ovat yhtiön mukaan jopa 80 prosenttia pienemmät kuin fossiilisten polttoaineiden.

Puupohjaista dieseliä UPM BioVernoa voidaan tankata kuluvana vuonna ABC- ja ST1 -huoltoasemilta. Tuote sopii kaikkiin dieselmoottoreihin joko sellaisenaan tai sekoitettuna tavallisen dieselin joukkoon.

UPM BioVerno on yksi esimerkki UPM:n ja metsäteollisuuden uusiutumisesta ja bio- ja metsäteollisuuden yhdistämisestä. UPM:n biodiesel, jonka tuotekehitys aloitettiin noin viisi vuotta sitten, valmistetaan sellun valmistuksen tähteenä syntyvästä raakamäntyöljystä, joka on alun perin puun pihkaa.


Verottaja laittoman liikenteen kimpuun Ruotsissa

Laiton kabotaasi ja muu laiton liikenne saa uuden kovan vastustajan Ruotsissa, kun verottajakin lähtee poliisin ja tullin rinnalle. Ruotsin tulli ja poliisi ovat jo ennestään ratkaisevasti tiukempia ja ahkerampia laittoman liikenteen valvonnassa kuin virkaveljensä Suomessa. Nyt myös Ruotsin veroviranomainen on ilmoittanut  ryhtyvänsä syynäämään suurennuslasilla ulkomaisten liikenteenharjoittajien verovelvollisuutta Ruotsissa.

- Me näemme "paperittomia" kuljettajia ja huonokuntoisia kuorma-autoja ja perävaunuja teillämme. Näemme että ajetaan kielletyllä ja verottomalla polttoaineella, ja näemme tämä kaikki tuhoaa omien kotimaisten liikenteenharjoittajien veronmaksukykyä, Pia Bergman Ruotsin verohallinnosta sanoo. 180 kuljetusyritystä kärsi Ruotsissa viime vuonna vararikon.

ENTÄ SUOMESSA? Unohda koko juttu.