MAN - Vaihtoautot

St1-Shell: Polttoainehinnat alas 10-15 c/l, liikenneasemat toimivat

Koronavirus on vähentänyt ajoneuvoliikennettä tieverkossa 40 %. Samalla Saudi-Arabian ja Venäjän aloittama raaka-öljyn hintakilpailu on pudottanut polttoainehintoja 10-15 c/l. Polttoainejakelu jatkuu normaalisti, ST1-Shell tiedottaa. Asemien aukioloissa ja palveluissa on poikkeuksia. Tilannetieto on tarkistettavissa netissä. Asemien poikkeavat aukioloajat päivitetään toistaiseksivain kyseiselle sivulle.

Lue lisää...


Nissan julkisti uuden prässilinjan Sunderlandissa

Nissan esitteli uuden 52 miljoonan punnan XL-prässilinjan Britannian tehtaalla 6.3.2020. Linja on osa Nissanin 400 miljoonan punnan laitteisto-investointia. Yli 2000 tonnia painavan prässikoneen asennukseen on mennyt yli puolitoista vuotta ja sen valmistumisella on merkittävä osuus maailman crossoverien pioneerin, kolmannen sukupolven Nissan QASHQAIn tulevassa valmistuksessa.

Prässilinjan virallisessa seremoniassa valmistettiin linjan ensimmäiset varsinaiset osat. Seremoniaa johti Ashwani Gupta, Nissan Chief Operating Officer. Hän kertoi, kuinka ensimmäisen Nissan QASHQAIn valmistuminen Sunderlandissa vuonna 2006 oli yksi koko crossover-segmentin varhaisista askelista.

Lue lisää...


Vaarallisten aineiden kuljetukset poikkeusoloissa turvataan

Valtioneuvosto on antanut asetukset, joilla saatetaan voimaan vaarallisten aineiden kuljetuksia koskevat erillissopimukset.

Näillä kansainvälisillä erillissopimuksilla pyritään varmistamaan vaatimustenmukaisten VAK-kuljetusten jatkuminen myös vallitsevassa poikkeuksellisessa tilanteessa. Erillissopimuksia voidaan soveltaa tie- ja rautatieliikenteen kuljetuksiin, joiden kautta suurin osa vaarallisten aineiden kuljetuksista tapahtuu.

Lue lisää...



Sähköautot virtuaali-Genevessä


Uutuusesittelyt näytettiin suorina videolähetyksinä, mikä saattaa olla tulevaisuutta viruksista huolimatta.

Helmikuun loppupuolesta lähtien eräs virus muutti maailman menoa melko lailla Kiinan ulkopuolellakin. Tämän takia Geneven autonäyttelyssä vierailtiin kotoa käsin.

Lue lisää...


Muutos DB Schenkerin kotitoimituksiin

Koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi DB Schenker ottaa käyttöön tiukemmat varotoimet lähetysten toimittamisessa kuluttajille. Maanantaista 6.4. alkaen kuljettajat eivät kanna lähetyksiä sisälle asuntoon. Näin vähennetään molemminpuolista altistumisen riskiä.

Kuljettaja soittaa kuluttaja-asiakkaalle ennen toimitusta ja kertoo, että tilaus jätetään asiakkaan asunnon oven eteen, mutta ei tuoda sisälle kynnyksen yli asuntoon. Jos toimintamalli ei asiakkaalle sovi, kuljettaja ilmoittaa asiasta lähettävän yrityksen asiakaspalvelukeskukseen tai ajojärjestelyyn, joka on yhteydessä kuluttaja-asiakkaaseen sopiakseen uuden toimitusajan. Kuluttaja-asiakas tarkastaa toimituksen kuljettajan ollessa paikalla, mutta osapuolten välillä pidetään riittävä etäisyys. Kuljettaja kuittaa tilauksen vastaanotetuksi asiakkaan puolesta ja tarvittaessa kirjoittaa varauman rahtikirjaan.

Lue lisää...


Michelin ja Euromaster tarjoavat rengasapua sairaskuljetuksille

Michelin ja Euromaster tarjoavat ilmaiseksi vaihtorenkaat ja niiden asennuspalvelun ambulansseille ja sairaankuljetuksen kriittisille kuljetuksille koko Suomessa.

Auttaakseen osaltaan niitä, jotka näinä haastavina Covid-19-aikoina työskentelevät eturintamalla, Michelin Nordic Suomi ja Euromaster ovat päättäneet tarjota rengasrikon sattuessa vastikkeetonta rengasavustusta ambulansseille ja muulle sairaankuljetuksen kriittiselle ajokalustolle.

Lue lisää...


Tekniikkaa Lahden eteläisen kehätien tunneliin

Kilometrin pituisen Liipolan tunnelin tekniikan suunnittelussa avainasiana on ollut liikenne- ja paloturvallisuus sekä liikenteen sujuvuus. Tunnelia ja koko eteläistä kehätietä seurataan ja valvotaan ITMF Oy:n tieliikennekeskuksista, joista tämän tunnelin pääoperointipiste on Tampereella.

Lue lisää...


Auramaa-yhtiöt avaa terminaalin Joutsenoon

Kuljetusliike Y. Auramaa Oy:n uusi Kaukokiito-terminaali Joutsenossa valtatie 6:n varrella on viiden miljoonan euron investointi, joka mahdollistaa entistä tehokkaamman lähetysten käsittelyn. Toiminta terminaalissa alkaa 6.4.2020.

Joutsenon Lampikankaalle kohonneessa terminaalissa on lämmintä terminaalitilaa 3000 m², josta 1000 m² on erotettu varastointitilaksi. Lisäksi pihassa seisoo 1600 m²:n kylmähalli. Lastauslaitureita on kaikkiaan 17, ja tontti on lähes seitsemän hehtaarin kokoinen. Terminaalissa käsitellään maanteitse kulkevan rahdin lisäksi myös lentorahtia.

Lue lisää...


Finbo Cargo aloittaa liikennöinnin rahtialuksena

Eckerö Linen rahdin kuljetuskapasiteetti kaksinkertaistuu ensi viikon alusta lähtien, kun m/s Finbo Cargo palaa telakalta m/s Finlandian rinnalle Helsingin ja Tallinnan väliseen rahtiliikenteeseen. Rahtikapasiteetin lisääminen Suomen ja Viron välillä on erityisen merkittävää Suomen huoltovarmuuden ja kuljetusten varmistamiseksi koronakriisin aiheuttamissa poikkeusoloissa. Rahtialus Finbo Cargo ei kuulu Huoltovarmuuskeskuksen matkustaja-autolauttojen tuen piiriin.

M/s Finbo Cargo aloittaa liikennöinnin rahtialuksena maanantaina 6.4. ms Finlandian rinnalla Helsingin Vuosaaresta Tallinnaan. Finbo Cargo on ollut tammikuun lopusta lähtien telakalla. Siellä aluksen jääluokkaa korotettiin, jotta se voi liikennöidä Suomenlahden vaativissa olosuhteissa läpi vuoden. Alus ei toistaiseksi valtion matkustusrajoituksista johtuen kuljeta henkilöliikennettä, eikä henkilöliikenteen ajoneuvoja.

Lue lisää...


Kohti älykästä rautatieliikennettä

Suomen rautatieliikenne on murroksessa. Nyt käytössä oleva junien kulkua turvaava järjestelmä tulee elinkaarensa päähän 2020-luvun lopussa. Juuri valmistuneessa laajassa Digirata-selvityksessä on tutkittu vaihtoehtoja vanhentuvalle kulunvalvonnalle. Selvityksen toteuttajat ehdottavat, että Suomi ottaisi käyttöön modernin radioverkkopohjaisen junien kulunvalvontajärjestelmän.

Uusi digitaalinen kulunvalvontajärjestelmä mahdollistaisi ratakapasiteetin kasvattamisen, täsmällisyyden parantamisen sekä junien ja matkustajien määrän lisäämisen nykyisellä rataverkolla. Myös erilaisten häiriöiden vaikutukset ja kesto pienenisivät. Uusi teknologia sujuvoittaisi liikennettä koko Suomen rataverkolla ja erityisesti alueilla, joilla on suuret matkustajamäärät.

Lue lisää...


MB eCitaro REX polttokenno-vety avustimella

Mersun sähkö-Citaro saa toimintamatkaa kasvattavan polttokenno-vety avustimen. Sen avulla toimintamatka kasvaa 400 km:iin. Akku-vetysähkö-Citaron nimeksi tulee eCitaro REX. Liikenneoperaattori SWEG aikoo aloittaa liikennöinnin eCitaro REX:illä Badenissa vuonna 2022. Sitä ennen eCitaro REX käy läpi perustestinsä Hampurin liikenteessä vuodesta 2021 alkaen.

Lue lisää...


Ruotsi: Kuljetusyritysten Korona-konkurssit alkoivat

Koronaviruksen johdosta hiljentyneet kuljetustoimet johtivat viime viikolla peräti seitsemän pienen kuljetusyrityksen vararikkoon. Hanskat naulaan nakkasivat S. Winbergin kolmen hengen kaukokuljetusyritys Åselessä, Bröderna Lundström ja Ursvikens Transport Bureå:ssa, Pappas Åkeri Haningessa, Lande i Sverige Göteborgissa, Lepito Märstassa ja Malmö schakt och trädgård Knislingessä.

(Transportnet.se)


Ruotsi: Scania lahjoitti 11 500 hengityssuojainta sairaaloille

Södertäljen ja Tukholman sairaalat ovat saaneet 11 500 hengityssuojainta käsittävän lahjoituksen Scanian kuorma-autotehtaalta. Hengityssuojaimet ovat odottaneet käyttöä Scanian automaalaamossa. Tuotannon vähetessä hengityssuojaimilla on tärkeämpi tehtävä sairaaloissa, Scanialta todetaan.

(Transportnet.se)


Vaaralliset Kuljetukset: Ruotsi päätti koronajätteiden konttikuljetuksista

Ruotsin huoltovarmuusviranomainen MSB ja kansanterveysvirasto Folkhälsomyndigheten ovat tehneet päätöksen, joka mahdollistaa koronajätteiden (kasvosuojusten, suojakäsineiden, ymv.) kuljetuksen konteissa. Jätesäkkejä käyttäviltä edellytetään säkkien kuljetuskestävyyden varmistaminen. Päätös tarkoittaa, että myös tyyppihyväksymättömiä säkkejä saadaan käyttää edellyttäen, että ne täyttävät määräykset isku- ja repeämiskestävyydestä vaarallisissa kuljetuksissa. Jäte ei saa sisältää teräviä esineitä. Kuljetus saa toteutua vain hoitolaitoksista jätteiden polttoon. Kestävyysvaatimukset täyttäviä säkkejä on Ruotsissa ja varastoissa riittävästi.

(Transportnet.se)


Ruotsi: PowerCell teki miljoonasopimuksen merenkulkuun sopivasta vety-polttokennojärjestelmästä

PowerCell Sweden on sopinut johtavan eurooppalaisen laivanrakentajan kanssa noin 3MW:n polttokennojärjestelmän lehittämiseksi ja toimittamiseksi. Järjestelmää kehitetään ja se toimitetaan tilaajalle kolmessa vuodessa. Tilauksen kokonaisarvo nousee 6,9 M€:oon.

Kansainvälinen merenkulkujärjestö International Maritime Organozation, IMO, on asettanut tavoitteeksi CO2-päästöjen vähentäminen 50 %:iin vuoteen 2050 mennessä. Huomioiden alusten pitkä elinaika nollapäästöisiä aluksia olisi otettava käyttöön jo 2030 alkaen.