MAN - Vaihtoautot

Maa- ja ympäristötuomioistuin on nyt myöntänyt luvan väylän syventämiseen ja leventämiseen, laiturin vahvistamiseen ja ruoppausjätteen hävittämiseen määrättyyn paikkaan merellä. Erivapaushakemus saastuneen aineen mereen hävittämisestä hylättiin, ja näitä materiaaleja on käsiteltävä eri tavalla. Päätöksen myötä Skandia Gateway -projektin telakkavahvistustyöt alkavat aikataulun mukaisesti.

Skandia Gateway -projekti toteutetaan useissa vaiheissa, jotta nykypäivän valtamerikonttialukset voidaan lastata täyteen ja siten hyödyntää kaikki käytettävissä oleva kuormakapasiteetti kussakin satamassa. Göteborgs Hamn AB suorittaa laiturin vahvistamisen ja telakan altaan syventämisen. Ruotsin merenkulkulaitos vastaa väylän syventämisestä ja ruoppausjätteen poistamisesta. Jos asiat etenevät aikataulun mukaisesti, Skandia Harbour voi ottaa täyteen lastatut valtamerialukset Göteborgin satamaan aikaisintaan vuonna 2026.

Suorat kuljetukset valtamerten yli Göteborgin satamaan ja sieltä pois ovat välttämättömiä, jos ruotsalaiset yritykset haluavat päästä globaaleille markkinoille ilmastoystävällisellä ja kustannustehokkaalla tavalla. Mutta kun alukset jatkavat kasvuaan, satamassa tarvitaan suurempaa väylän syvyyttä. Nykyään suurimmat alukset voivat poiketa Göteborgin satamassa vain puolikuormattuna, ja suuntaus on kohti yhä suurempia aluksia. Skandia Gateway -hankkeen ansiosta Göteborgin satama voi jatkossakin olla yhtä tärkeä tuonnissa ja viennissä Ruotsin ja Skandinavian markkinoilta kuin nykyään. Tarjoamalla tämän tehokkaan tarjontatoiminnon Ruotsin ulkomaankauppaan se auttaa vahvistamaan Ruotsin teollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!