MS Finneco III on osa Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaa, joka käsittää kolme hybridiroro-alusta ja kaksi hybridiropax-alusta. (Kuva: Finnlines).
Ensimmäinen kahdesta uudesta rahti-matkustajalaivasta aloittaa liikennöinnin syksyllä 2023 reitillä Naantali–Långnäs–Kapellskär. Alukset ovat osa varustamon 500 miljoonan euron investointiohjelmaa, jossa panostetaan uusimman teknologian rahti-matkustaja- ja rahtialuksiin.
Rahti- ja matkustajaliikennevarustamo Finnlinesin uudet Superstar-luokan rahti-matkustaja- eli ropax-alukset Finnsirius ja Finncanopus nostavat merkittävästi yhtiön tarjoamaa matkustajaliikennekokemusta. Kummankin aluksen matkustajakapasiteetti on 1 100 matkustajaa eli noin kaksinkertainen reitin nykyisiin rahti-matkustajalaivoihin verrattuna. Rahtikapasiteetti kasvaa nykyisten alusten reilusta 4 000 kaistametristä 5 200 kaistametriin.
”Nämä uusimman teknologian alukset palvelevat laajempaa markkinasegmenttiä. Ne vastaavat hyvin asiakkaidemme tarpeisiin, sillä ne tarjoavat tarvittavan kapasiteetin, täsmälliset aikataulut ja tehokkaat toiminnot. Superstar ropax-alukset ovat suurempia kuin nykyiset Star-luokan alukset ja ne tulevat olemaan Finnlinesin lippulaivoja sekä kokonsa että tekniikkansa ansiosta”, sanoo Antonio Raimo, Finnlinesin linjajohtaja.
“Uuden sukupolven Superstar-alukset yhdistävät modernin matkustusmukavuuden ja ensiluokkaiset rahtipalvelut, joista Finnlines tunnetaan. Olemme erittäin innoissamme tästä merkittävästä panostuksesta. Aiomme tarjota mukavimman ja kätevimmän tavan matkustaa meriteitse manner-Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä. Viihtyminen uusissa laivoissa on helppoa, sillä Itämeren ainutlaatuinen saaristo on vahvasti läsnä koko matkakokemuksessa ja aluksen varustelussa: matkustajat voivat nauttia saaristotunnelmasta kaikilla aisteillaan”, sanoo Marco Palmu, Finnlinesin matkustajaliikenteestä vastaava johtaja.
Uusien laivojen varusteluun kuuluvat laadukas ravintolamaailma, sauna- ja spaosasto, business- ja loungetilat, laajat myymälätilat sekä monia muita palveluita. Myös digitaalisuuteen on panostettu vahvasti – paperittomassa laivassa asiointia sujuvoittavat esimerkiksi itsepalvelukioskit.
Osa mittavaa uudisrakennusohjelmaa
Uudet rahti-matkustajalaivat ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaa. Puolen miljardin satsauksilla paitsi tuodaan uutta aluskapasiteettia Itämerelle, myös kehitetään ja parannetaan varustamon olemassa olevaa aluskantaa.
“Sujuva Itämeren rahtiliikenne on Suomen taloudelle ja kansalliselle huoltovarmuudelle äärimmäisen keskeinen kysymys, sillä 90 prosenttia maamme vienti- ja 80 prosenttia tuontiliikenteestä kulkee laivareittejä pitkin. Uudisrakennusohjelmalla parannamme Finnlinesin kapasiteettia ja toimintavarmuutta entisestään. Modernisoimalla alusten teknologiaa eli investoimalla energiatehokkuuteen ja ympäristöteknologiaan sekä optimoimalla kapasiteetin käyttöä varmistamme sen, että sekä ihmisten että tavaran liikennöinti on mahdollisimman kestävää. Konseptimme yhdistää sekä matkustajaliikenteen että rahdin. Tämä lisää laivojen käyttöastetta ja tekee liikennöinnistä tehokkaampaa ja kestävämpää”, sanoo Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld 4.10.2022 Vuosaaren satamassa pidetyssä lehdistötilaisuudessa.
Ohjelmaan sisältyvät myös kolme uutta tänä kesänä liikennöinnin aloittanutta hybriditekniikkaa hyödyntävää roro-alusta.
Kiinnostus merimatkailuun pitää pintansa
Finnlines teetti elokuussa matkustajien toiveita ja odotuksia kartoittaneen kyselytutkimuksen. Kyselyyn vastasi yli 1 000 viime vuosina laivamatkan tehnyttä suomalaista. Tulokset kertovat, että vaikka korona-aika oli valtava haaste matkailualalle, lähes puolet suomalaisista (48 prosenttia) kävi laivamatkalla viimeisten kahden vuoden aikana.
Merellä viihtyvät suomalaiset ovat uskollisia kuluttajia, mitä tulee laivamatkustukseen. 92 prosenttia vastaajista sanoi aikovansa vähintään todennäköisesti tehdä laivamatkan seuraavien 12 kuukauden aikana; 51 prosenttia oli lähdössä laivalle “erittäin todennäköisesti”. Kiinnostus merimatkailuun on tasaista: vastaajien välillä ei ollut suuria eroja sukupuolen, iän tai asuinpaikan perusteella.
Finnlinesin Naantali–Kapellskär-reittiä harkitsi kolmannes vastaajista ja kiinnostus kasvoi 29 prosenttiyksiköllä, kun helppo autoyhteys Naantalista Turkuun otettiin huomioon.
Laivapalvelujen käytössä ostokset ja ruokaelämykset ovat edelleen tärkeitä: 88 prosenttia vastaajista sanoi käyttävänsä laivamyymälää, 71 prosenttia buffet-ravintolaa ja 47 prosenttia à la carte -ravintolaa. Laivojen maine kelluvina yökerhoina sen sijaan on nykyään vähemmän perusteltu: enää vain 60 prosenttia sanoi käyvänsä laivan baarissa tai yökerhossa.