Suomen liikenneturvallisuudesta vastaavat viranomaiset eivät vuosia jatkuneista yrityksistä huolimatta saa otetta liikenneturvallisuutemme heikoista kohdista - ei vaikka ne ovat päivänselviä.
Ylimmilläkin tahoilla puhutaan täyttä potaskaa muka ylinopeuksien aiheuttamista liikenneonnettomuuksista. Vastuullisten otsalohkon alle ei mahdu väärän tilannenopuden ja ylinopeuden välinen ero.
Toinen vastaan sanomaton ero verrattuna Ruotsin ja Norjan liikenneonnettomuuksien määrään on tieliikenteen valvonnassa. Liikkuvan Poliisin (LP) lakkauttamisen myötä liikennekuolemien laskusuunta käytännössä pysähtyi. Näyttää siltä, että mieluummin ajatetaan 115-130 suomalaista turhaan kuolemaan ja jokunen tuhat turhiin loukkaantumisiin kuin että myönnettäisiin LP:n lakkauttaminen ilman korvaavia toimenpiteitä suureksi virheeksi.
Auto, tekniikka ja kuljetus 7/2022 käsitteli ylinopeuksiin tuijottamisen ja väärän tilannenopeuden unohtamisen järkyttäviä seurauksia ja niistä vastuullisia.