MAN - Vaihtoautot

Kaupallisen perävaunukaupan markkinakonsultit CLEAR International on juuri julkaissut lokakuun 2022 ennusteen Itä-Euroopan raskaiden perävaunujen markkinoista. Covid-19:n aiheuttaman heikon perävaunukysynnän vuonna 2020 jälkeen perävaunujen rekisteröinnit kasvoivat 42 % Itä-Euroopan alueella vuonna 2021, mitä auttoi valtava kasvu erityisesti Puolassa ja Turkissa. Prosentuaalisesti mitattuna kasvu vuonna 2021 vaihteli Venäjän 6 prosentista Liettuan 112 prosenttiin ja oli siten positiivista kaikissa maissa. Nähtävissä kuitenkin on, että 2022 perävaunujen kysyntä laskee alueella 14 % ja vuonna 2023 vielä 10 %, mikä johtuu Venäjän hyökkäyssodasta, energiakriisistä, inflaatiosta ja tietysti yritysten luottamuksen puutteesta, mikä viivästyttää investointeja kuljetusvälineisiin.

Perävaunujen myynti vuonna 2018 oli kolmanneksi korkeimmalla, vain vuosina 2007 ja 2008 myytiin enemmän. Nyt ennustetaan, että uusien perävaunujen rekisteröinnit eivät vastaa vuoden 2007 tasoa kuin vasta vuoden 2026 jälkeen, mutta ylittävät vuoden 2018 tason vuonna 2024. Lyhyen aikavälin näkymät ovat kuitenkin kaikkea muuta kuin positiiviset. Vaikka perävaunukysynnän taso ylittää jonkin verran maaliskuun 2022 ennusteen, johtuen lähes kokonaan Turkin elpymisestä, kauden 2023-2026 ennustetta on alennettu joka vuosi, erityisesti Venäjällä.

Venäjä, Itä-Euroopan suurin perävaunumarkkina vuoteen 2010 asti, kärsi 50 %:n kysynnän laskun vuosina 2011–2015, mutta elpyi hämmästyttävästi vuosina 2017/18 ja oli jälleen suurin markkina-alue vuosina 2019–20. Turkin kysyntä saavutti uuden pohjan vuonna 2019, mutta elpyminen on jo vakiintunut, vaikka se pysyy toisella sijalla Puolan jälkeen ennustejakson loppuun asti. Kun maantiekuljetusten kysyntä (tonnikilometreissä mitattuna) Länsi-Euroopassa ei ole vielä palautunut vuoden 2009 taantumaa edeltäneelle tasolle, Itä-Euroopassa sekä kotimaan että kansainvälisen tieliikenteen kysyntä on jatkanut kasvuaan joka vuosi. Joka vuosi eli vuoteen 2018 asti, jolloin kasvu pysähtyi. Bulgarian, Tšekin, Viron, Puolan ja Unkarin taantumat riittivät pysäyttämään vuodesta 2000 jatkuneen kasvun. Kysynnän kasvu oli vuonna 2019 noin 5,6 %, mutta tämä johtui pääosin kansainvälisestä toiminnasta Puolassa ja Liettuassa. Kasvua oli edelleen 3,2 prosenttia vuonna 2020 ja 7,7 prosenttia vuonna 2021.

CLEAR Internationalin toimitusjohtaja Gary Beecroft kommentoi: "Venäjän väliintulo Ukrainassa näkee sen perävaunumarkkinan putoavan takaisin tasolle, joka nähtiin viimeksi Krimin miehityksen jälkeen vuonna 2014. Venäjää vastaan ​​(taas) määrätyillä sanktioilla on todellinen vaikutus. Sen sijaan Puolalla, Turkilla ja Liettualla on vahvat markkinat koronaviruksen jälkeisellä ennustejaksolla.