Posti on tehnyt uuden puhtaan kuljetuskaluston tiekartan, joka sisältää suunnitelman jopa tuhansien uusien sähkö-, biokaasu- ja vetyautoja käyttöönotosta seuraavan kahdeksan vuoden kuluessa. Suomen ensimmäinen sähköinen ajoneuvoyhdistelmien vetäjä on jo tilattu.
Postin nettonollapäästötavoite sai SBTi:n hyväksynnän ensimmäisenä logistiikkayhtiönä maailmassa. Tavoitteeseen pääsyn eteen on jo tehty valtavasti työtä: Postilla on muun muassa Suomen suurin raskas biokaasukalusto ja yksinomaan kuluvan vuoden aikana sähköpakettiautoja on hankittu yli sata.
Nyt Posti on tehnyt päätöksen vuoteen 2030 ulottuvasta puhtaan kuljetuskaluston tiekartasta. Tiekartan toteuttaminen tarkoittaisi tuhansien uusien sähköajoneuvojen hankintaa ja se osaltaan varmistaa sen, että yhtiö voi kuljettaa fossiilivapaasti vuosikymmenen loppuun mennessä.
Nyt vuoteen 2030 ulottuva päästötavoite on siis muutettu konkreettiseksi ja taloudellisesti toteuttamiskelpoiseksi suunnitelmaksi, jonka avulla siirrymme puhtaaseen kuljetuskalustoon.
“Vastuullisuus on valinta. Olemme sitoutuneet SBTi:n kautta parhaan tieteellisen tiedon mukaisiin ilmastotavoitteisiin. Nyt meillä on ensimmäistä kertaa olemassa aina vuoteen 2030 saakka ulottuva, taloudellisesti toteutuskelpoinen tiekartta siitä, millaisella kalustolla tulemme toteuttamaan lupauksemme kuljettaa fossiilivapaasti vuoteen 2030 mennessä”, sanoo Postin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto.
Posti olisi suunnitelman mukaan hankkimassa seuraavan kahdeksan vuoden aikana jopa runsaat pari tuhatta kevyttä sähköajoneuvoa eli käytännössä pakettiautoa, useita satoja keskiraskaita sähköä ja biokaasua käyttävää kuorma- ja kuljetusautoa sekä satoja raskaita ajoneuvoja, ns. rekka-auton vetäjiä, joissa käyttövoimana on biokaasu, sähkö ja vety. Lopullisiin hankintamääriin ja valintaan eri käyttövoimien välillä vaikuttaa kalustoteknologian kehitys.
“SBTi:n mukaan on äärimmäisen tärkeää, että yritykset vähintään puolittavat päästönsä tämän vuosikymmenen loppuun mennessä ja saavuttavat nettonollan 2050 mennessä. Posti on sitoutunut nettonollaan jo vuoteen 2040 mennessä ja nyt julkistettu tiekartta on tärkeä työkalu tällä tiellä”, sanoo Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn.
Raskaaseen liikenteeseen jo tilattu Suomen ensimmäinen sähkökäyttöinen rekka
Raskaassa liikenteessä
- Fossiilivapaa kuljettaminen perustuu biokaasua, sähköä ja vetyä käyttäviin ajoneuvoyhdistelmiin, kansankielellä rekkoihin.
- Postilla on jo Suomen suurin 19 LBG-rekan kalusto. Syksyn 2022 aikana kaasurekkoja otetaan käyttöön 10 lisää, joten yhteismäärä nousee 29 kappaleeseen.
- Vuoden 2023 aikana määrä nousee 33 kappaleeseen.
- Suomen ensimmäinen sähköinen ajoneuvoyhdistelmien vetäjä on jo tilattu ja se saapuu käyttöön ensi keväänä.
Keskiraskaassa liikenteessä
- Käyttöön on kuluvan vuoden aikana otettu kaksi paineistettua biokaasua eli CBG:tä käyttävää jakeluautoa.
- Ensi vuoden aikana niitä on tarkoitus hankkia kymmenen lisää.
- Posti otti vuosi sitten ensimmäisten joukossa käyttöön sähköisen kuorma-auton. Siitä saatujen hyvien kokemusten kannustamana sähkökuorma-autoja otetaan ensi vuoden aikana käyttöön 10 kappaletta lisää.
- Vuoteen 2030 mennessä CBG- ja sähkökuorma-autojen kokonaismäärän on tiekartassa kaavailtu olevan yli 300 kappaletta.
Kevyessä liikenteessä
- Postilla on tällä hetkellä käytössä noin 200 sähköpakettiautoa.
- Ensi vuoden aikana sähköpakettiautoja aiotaan hankkia yli sata lisää.
- Vuoteen 2030 mennessä määrä tulee lähes kymmenkertaistumaan.
Seuraavaksi Posti tulee hyväksymään vastaavanlaisen tiekartan, joka koskee sopimusliikennöitsijöiden kuljetuksia. Myös yhteistyökumppaneiden tekemä kuljetus on Postin päästötavoitteen piirissä ja tulee olemaan fossiilitonta vuoteen 2030 mennessä.