Väylävirasto ja maamme etevimpiin kuuluvat liikennetekniikan asiantuntijat tuomitsevat ankarasti sekä suunnitteilla olevat ”tunninjunat” että VR:n taloudellisen toiminnan.
Väyläviraston mukaan rautateiden hyöty-kustannussuhde on 0,6 eli jokainen euro kustannuksissa tuo hyötynä takaisin 60 senttiä. Vastaava luku on tieverkon osalta 2,3 eli jokainen tieverkkoon upotettu euro antaa takaisin 2,3 euroa.
Tieverkon kunnostusvelka lähentelee nyt jo 3 miljardia euroa. Ensi vuoden valtion budjetissa esitetään tieverkolle vain noin 1,5 miljardia. Samalla LVM ja sen liikenneministeri Timo Harakka ajavat Turun Tunninjunaa 4 miljardin euron hinnalla, jotta matka-aika lyhenisi 15-20 minuuttia, ja uutta Helsinki-Tampere luotijunaa, Suomirataa, 5,7 miljardin alkuhinta-arviolla matka-ajan mitättömään aikasäästöön.
Auto, tekniikka ja kuljetus 6/2022 julkaisi totuuden Turun Tunninjunasta, joka on vain harmaa aavistus Suomiradan todellisesta hinnasta ja kannattavuudesta.