Scania V8 – Uusi kuningas!

Daimler myi yli puoli miljoonaa kuorma-autoa

Daimler Truck kertoo myyneensä vuonna 2015 maailmanlaajuisesti yli 500 000 kuorma-autoa. Kun myynti vuonna 2014 oli maailmanlaajuisesti 495 700 ajoneuvoa koostuen Mercedes-Benz, FUSO, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses ja BharatBenz -merkeistä. Lopulliset myyntitilastot vuodelle 2015 esitellään 4.2.2016 Daimlerin vuotuisessa lehdistötilaisuudessa.

Lue lisää...


Uuden Navaran hinnat julkistettu

Helmikuussa 2016 myyntiin tulevan uuden Nissan Navaran hinnasto on julkaistu. Uusi Nissan Navara tarjoaa neljä varustelutasoa: Visia, Acenta, N-Connecta ja Tekna. Jokaisessa versiossa on vakiona seitsemän turvatyynyä, sähköinen tasauspyörästön lukitus, sähköiset ikkunannostimet ja maastoajoa helpottavaa elektroniikkaa, kuten mäkilähtöavustin.

Hinnat tulevat olemaan seuraavia:

King Cab 2.3 dCi 160 hv Visia manuaalivaihteistolla,  hinnat alkaen 32 118 €  sis. ALV 24 % ja arvioitu autovero.

Double Cab 2.3 dCi 160 hv Visia manuaalivaihteistolla, hinnat alkaen 41 477 € sis. ALV 24 % ja arvioitu autovero.

Double Cab 2.3 dCi 190 hv N-Connecta automaattivaihteistolla, hinnat alkaen 51 528 € sis. ALV 24 % ja arvioitu autovero.


Volvo Trucks laajentaa rengashuoltopalvelutarjontaansa

Kuorma-auton renkaan analysointipalvelun tarkastuksessa on kolme eri vaihetta.

Volvo Truck Center Turku tarjoaa kaiken merkkisille hyötyajoneuvoille tarjottavien rengashuoltopalveluiden lisäksi uutena palveluna renkaiden analysointipalveluita.

Renkaiden analysointipalvelun kerrotaan mahdollistavan renkaiden kulumisen, akseliston suuntauksen, alustan väljyyksien ja rengaspaineiden systemaattisen seurannan.

"Polttoaineen kulutuksessa voidaan saavuttaa jopa 5-6 % säästö ja kilometrisuorite paranee, kun renkaita seurataan ja huolletaan systemaattisesti", toteaa Volvo Finland Ab:n jälkimarkkinajohtaja Tommy Lindholm. Analysointipalvelu on nopea ja joustava. Palvelun avulla varmistetaan asiakkaan kaluston entistä parempi tuottavuus ja polttoainetehokkuus", Lindholm jatkaa.

Volvo Trucks tarjoaa ajoneuvokohtaisia rengashuoltopalveluita Lappeenrannan, Mikkelin, Iisalmen, Joensuun, Vaasan, Kemin, Kajaanin, Kokkolan, Kempeleen ja Turun toimipisteissä. Analysointipalvelua tarjotaan toistaiseksi vain Turun toimipisteessä. Myöhemmin renkaiden analysointipalvelu on tarkoitus aloittaa myös Vantaalle syksyllä avattavaan Volvo Group Truck Centeriin.



Kajaanin etanolitehtaan rakentaminen etenee aikataulussa

Maailman ensimmäisen sahanpurua raaka-aineena hyödyntävän etanolitehtaan rakentaminen etenee aikataulun mukaisesti Kajaanin Renforsin Rannan teollisuusalueella SOK:n ja St1:n omistaman North European BioTech Oy (NEB) investointina.

St1 Biofuels Oy:n toimittaman Cellunolix®-laitoksen testiajot aloitetaan tulevan kesän aikana ja raaka-ainetoimitukset ja käyttöönotto alkavat loppuvuodesta 2016. Kaikkiaan tuotekehitys-, suunnittelu- ja rakennusaikana hankkeen työllistävä vaikutus on noin 200 henkilötyövuotta. Toukokuussa alkaa laitoksen käyttöhenkilökunnan rekrytointi, mikä tarkoittaa n. 10 - 15 pysyvää uutta työpaikkaa.

Cellunolix®-laitoksessa valmistettavaa etanolia tullaan käyttämään biokomponenttina tavallisessa bensiinissä ja siitä valmistetaan flexifuel-autoihin sopivaa kotimaista E85-polttonestettä, jota myydään tällä hetkellä jo noin 115 St1-, Shell- ja ABC-asemalla Suomessa.

St1 etsii parhaillaan sijoituspaikkaa kahdelle uudelle Cellunolix®-laitokselle, joiden tuotantokapasiteetti tulisi olemaan vähintään viisinkertainen Kajaaniin nähden – eli 50 miljoonaa litraa bioetanolia vuodessa.


Maksuton asianajajapäivystys laajenee Joensuuhun

Maksuton asianajajapäivystys käynnistyy tammikuussa Joensuussa. Asianajajien eri puolilla maata hoitamissa maksuttomissa asianajajapäivystyksissä kirjastoissa annetaan neuvoja kansalaisten oikeudellisiin huoliin. Päivystyksiä järjestetään säännöllisesti 13 paikkakunnalla: Heinolassa, Helsingissä (Itäkeskus ja Rikhardinkadun kirjasto), Joensuussa, Kajaanissa, Kotkassa, Lahdessa, Mäntsälässä, Oulussa, Porissa, Raumalla, Tampereella, Turussa ja Vantaalla.

Tapahtumassa asianajaja kertoo, onko asiassa tarpeen hakea oikeudellista asiantuntija-apua. Tarvittaessa hän ohjaa asiaan perehtyneen asianajajan tai oikean viranomaisen puoleen. 

Päivystyksessä ei laadita asiakirjoja. Lakimiehen kanssa päivystyksessä käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia. Ajanvarausta päivystykseen ei pysty tekemään eikä neuvontaa anneta puhelimen välityksellä. 


Muutoksia postimaksuihin 15. helmikuuta

Posti kertoo siirtyvänsä kokonaisuudessaan kuluttajille tarjottavien käteispalvelujen osalta Euroopassa yleisesti käytettyyn hinnoitteluun, jossa kaikilla kotimaan ja ulkomaan kirjelähetyksillä on omat taksansa. Myös muihin käteismaksullisiin postipalveluihin tulee korotuksia. Taustalla on Postin mukaan postilähetysten määrän voimakas väheneminen. Sen myötä yksittäisen lähetyksen jakelukustannus on sitä kalliimpi, mitä vähemmän on jaettavaa.

Ulkomaan kirjelähetyksissä enintään 20 grammaa painavan kirjeen tai kortin maksu on jatkossa Priority-luokassa 1,30 euroa ja Economy-luokassa 1,20 euroa. Ulkomaan kirjeisiin sopivat postimerkit (1,30 euroa) julkaistaan 26. helmikuuta. 1. ja 2. luokan ikimerkit käyvät maksuksi myös ulkomaille kymmen sentin lisämerkin kanssa.

Yleisimmät postimaksut muuttuvat 15. helmikuuta 2016. Kotimaan 1. luokan postimerkin hinta nousee 1,20 euroon (ennen 1,10 euroa) ja 2. luokan postimerkin hinta 1,10 euroon (ennen 1,00 euroa).  

Muutoksia tulee myös Postin edelleenlähetys- ja jakelun keskeytyspalvelujen sekä pakettipalvelujen hintoihin. Postista lähetettävän, enintään 2 kiloa painavan postipaketin hinta on jatkossa 8,10 euroa (ennen 7,90 euroa). Edullisimman, pakettiautomaatilta tai verkosta itsepalveluna lähetettävän S-kokoisen paketin hinta on jatkossa 7,10 euroa (ennen 6,90).

Lisätietoja kuluttajien palveluista ja hinnoista: posti.fi/hinnat ja Postin asiakaspalvelu.


Renault Trucksilta uusi moottorivaihtoehto jakeluautoihin

Renault Trucksin jakeluautomallisto on täydentynyt 11-litraisella D WIDE -mallilla. Erityisesti jakeluajoon ja ympäristönhuoltotehtäviin soveltuvan 18–26-tonnisen D WIDE -mallin voi jatkossa tilata joko 8- tai 11-litraisella moottorilla. 

Uudella mallilla Renault Trucks pyrkii vastaamaan entistä paremmin tehokkaampaa moottoria kaipaavien asiakkaiden tarpeisiin.

Nyt mallistoon lisätyn 11 litran DTI 11 Euro 6 -moottorivaihtoehdon tehovaihtoehdot ovat 380- tai 430 -hevosvoimaa – tehovaihtoehtojen vääntöhuiput ovat 1 800 ja 2 050 Nm. Iskutilavuudeltaan 8-litraisen moottorin tehovaihtoehdot säilyvät entisellään 250-, 280- ja 320 -hevosvoimassa.

D WIDE -mallissa on vakiona automatisoitu Optidriver-manuaalivaihteisto. Lisähinnasta autoon tarjotaan muun muassa pienempään polttoaineen kulutukseen tähtäävää Fuel Eco -pakettia sekä käyttöjarrujen kulumisnopeutta hidastavaa Voith-hidastinta.


Vaihtoehtoisen käyttövoiman suosio kasvussa

Trafin mukaan vuonna 2015 rekisteröitiin yhteensä 146 709 uutta ajoneuvoa, mikä oli 1,9 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Vaihtoehtoista käyttövoimaa (hybridi, sähkö, flexifuel, biokaasu) hyödyntäviä henkilöautoja ensirekisteröitiin 3 767 kpl eli lähes 40 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Bensiinikäyttöisiä henkilöautoja ensirekisteröitiin reilut 6 % edellisvuotta enemmän. Dieselkäyttöisten henkilöautoja suosio laski ja niitä rekisteröitiin 6 % edellisvuotta vähemmän.

Kevyempien kulkuvälineiden, kuten moottoripyörien, mopojen ja mopoautojen ensirekisteröinnit sen sijaan vähenivät vuonna 2015. Poikkeuksena moottorikelkat, joiden myynti kasvoi 6 % edellisvuoteen verrattuna.


Rudenstams Parti AB luottaa automaattiin

Ruotsalainen perheyritys Rudenstams Parti AB luottaa Allison-automaattivaihteistoon. Uusin lisäys yrityksen jakelukalustoon on Scania P250 DB 4x2, joka on varustettu Euro 6 -moottorilla ja Allison 3000 SeriesTM täysautomaattivaihteistolla.

Yrityksen kalustosta vastaavan Björn Segerbergin mukaan Allison-täysautomaattivaihteisto oli selvä valinta kaupunkiliikenteeseen. Segerberg pitää yllä tarkkoja tietoja kaluston ajomatkoista ja kulutuksesta. Hän kertookin, että ennakkoluulot automaattivaihteistojen ”janoisuudesta” osoittautuvat vääriksi joka kuukausi.


Gasum Oy ostaa Taaleritehtaan Biotehtaan

Gasum Oy ja Taaleritehtaan Pääomarahastot Oy ovat tänään allekirjoittaneet kauppasopimuksen Taaleritehtaan Biotehdas I Ky-pääomarahaston omistaman Biotehdas-ketjun myymisestä Gasum Oy:lle. Valtakunnallinen Biotehdas-ketju on Suomen biokaasualan markkinajohtaja ja siihen kuuluvat tuotannossa olevat biokaasulaitokset Huittisissa, Kuopiossa, Oulussa ja Honkajoella sekä kesällä 2016 valmistuva laitos Riihimäellä. Kauppasopimus on allekirjoitettu tänään ja kaupan oletetaan toteutuvan 29.2.2016.

”Tämä kauppa on Gasumille merkittävä askel biokaasuliiketoiminnan ja -markkinan kehityksessä, sillä Biotehdas on ollut suomalainen suunnannäyttäjä kiertotalouteen perustuvissa ympäristöratkaisuissa”, Gasum Oy:n toimitusjohtaja Johanna Lamminen toteaa tiedotteessa.

Lue lisää...


Helsingin Satamassa ennätysten vuosi

Helsingin Sataman hyvä vire jatkui myös joulukuussa, kun kokonaistavaraliikenne ylsi reiluun 940 000 tonniin (+16,2 %) ja koko vuonna 2015 11,4 miljoonaan tonniin (+5,3 %). Vuosaaren konttiliikenteessä tehtiin kaikkien aikojen ennätys 430 400 TEUta (+7,5 %).

Joulukuun matkustajamäärä kohosi uuteen ennätykseen 890 500 (+6,0 %). Myös vuosi 2015 oli kokonaisuudessaan ennätyksellinen, kun 11 miljoonan matkustajan rajapyykki ylitettiin ensimmäistä kertaa. Uusi ennätys kirjataan nyt 11,17 miljoonaan matkustajaan (+2,5 %).

Yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli joulukuussa 795 000 tonnia (+10,7 %), josta tuontia 368 000 tonnia (+8,2%) ja vientiä 427 000 tonnia (+13 %). Koko vuoden yksiköidyn tavaraliikenteen määrä ylsi 10,4 miljoonaan tonniin (+3,6 %). Tuonnin määrä oli lähes 4,84 miljoonaa tonnia (+1,0 %) ja viennin yli 5,56 miljoonaa tonnia (+6,1 %).


Arktista dieseliä saatavilla valituilta Neste Oil -asemilta

Erittäin kylmiin olosuhteisiin soveltuvaa arktista dieseliä on saatavilla Pohjois-Suomessa neljältä asemalta sekä kahdeksalta raskaan liikenteen asemalta.

Nesteen mukaan arktinen diesel on kehitetty ja testattu kestämään ankarimmatkin sääolosuhteet. Arktisen dieselin (-40/-44) alin varastointilämpötila on -40 °C, ja hyvin huollettu dieselauto toimii sillä -44 asteen lämpötilaan saakka.

Lue lisää...


Metsäkonealan lakko peruuntui

Puuliiton metsäkonealan johtokunta ja Koneyrittäjien hallitus ovat molemmat hyväksyneet perjantaina saavutetun neuvottelutuloksen metsäkonealan työehtosopimuksesta.

Neuvottelutuloksen keskeinen sisältö on palkkojen yleisen työmarkkinalinjan mukainen yleiskorotus 15.1.2016 lukien sekä palkkataulukoinnin uudistaminen. Myös määrävuosikorotusten aikarajoja ja suuruuksia tarkistettiin.

Metsäkonealan työehtosopimus kattaa puunkorjuussa, koneellisissa metsänhoitotöissä, metsähakkeen tuotannossa ja metsäteollisuuden tehtaiden terminaaleissa työskentelevät työntekijät.


Talvi yllätti "kädettömät" suomalaiset

Tammikuu 2016: Muoniossa -40, Helsingissä -25. Junat eivät kulje. Bussit eivät starttaa. Joukkoliikenteessä täysi kaaos. Junavuoroja peruutetaan. Bussivuoroja kulkee milloin sattuu. Helsingissä raitiovaunutkin lakkoilevat, 6:ia tulee viisi peräkanaa kuin köyhän talon porsaat, Jossain on ollut tukos...

Takavuosina VR:n uusi huippuveturi, italialainen Pendolino jähmettyi pikkupakkasilla, vaikka oli niin kokeiltu Alppien lumimaisemissa. Ei toiminut Suomessa.

Lue lisää...


Autonomisia busseja testataan Kreikassa ja Sveitsissä

Kuusi autonomista linja-autoa on ajanut Kreikan Trikalassa marraskuusta lähtien. Nyt Sveitsiläinen startup BestMile suunnittelee tekevänsä saman asian keväällä Sionissa, Sveitsissä. Testauksen on tarkoitus kestää Sionissa kaksi vuotta.

Lue lisää...