MAN - Vaihtoautot

Suuri suomalainen klassikkoajoneuvonäyttely Classic Motorshow järjestetään nyt neljättätoista kertaa Lahden Messukeskuksessa 6.–7.5.2023. Näyttelyn osastovaraukset käynnistyivät tänään ja tarjolla on runsaasti tilaa alan harrastajille ja toimijoille, sillä näyttelylle on aiempien vuosien tapaan varattu Lahden messu- ja urheilukeskuksen kaikki hallit. Näyttelyn teemahallin valtaavat tällä kertaa coupé-autot, sillä teemana on "Kupee on upee". Classic Motorshow on muodostunut alalla kevätavaukseksi ja se on kerännyt vuosittain halleihin yli 400 klassikkoajoneuvoa ja toistasataa harrastekerhoa alan eri genreistä. Näyttelylle on leimallista sen monipuolisuus. Mukaan mahtuu menneiden vuosikymmenten klassikoita sekä arjen nostalgiaa. Osastoilla ovat edustettuina niin kaksipyöräiset kuin nelipyöräisetkin ajoneuvot, eivätkä muutkaan koneliikkumisen muodot ole näyttelylle olleet vieraita. Teemana "Kupee on upee"

Classic Motorshowssa on vuosittain vaihtuva teema, johon perehdytään syvällisemmin aiheeseen liittyvien ajoneuvojen avulla. Kevään 2023 näyttelyssä paneudutaan coupé-autojen kiehtovaan historiaan teemalla ”Kupee on upee”.

Teemana ”Kupee on upee” on monitahoisempi kuin ensiajattelemalta kuulostaa. Estetiikka edellä suunniteltu coupé tuo monelle mieleen urheiluautot ja maailman nopeimmat kilpurit, vaikka coupé ei automaattisesti olekaan urheiluauto. Toisen maailmansodan molemmin puolin coupé oli varsinkin monen amerikkalaisen valmistajan hinnat alkaen -malli, mutta toisaalta eksklusiiviset koriräätälit valmistivat samaan aikaan coupéita maailman kalleimpien alustojen päälle. 

Myös itse autojen muotoilu on ajan saatossa muuttunut. 30-luvulla markkinoiden ohuessa yläpilvessä alkoi konseptina esiintyä hardtop-coupé -idea, jossa korin B-pilarista luovuttiin esteettisistä syistä. Ideana oli yhdistää avoauton linjakkuus ja umpimallin mukavuus. Hardtopista tuli maailman suosituin coupé-tyyppi, kun USA:n General Motors alkoi 50-luvun taitteessa tarjota sellaisia kaikkien merkkiensä mallistoissa. Ennen pitkää muoti ylsi aina eurooppalaiseen kääpiöautoluokkaan asti.

Jo ennen hardtopeja GM oli 40-luvun alussa pannut alulle toisen muotikuosin, sulavan luiskaperäisen ”fastbackin”. Valtavirran muodista fastback putosi hetkeksi 50-luvun alussa, mutta idea talvehti onnistuneesti eurooppalaisissa urheilu- ja kilpa-autoissa. 60-luvun alkupuolella fastback palasi uudelleen muotiin, usein hardtop-ideaan yhdistyen. Tuo vuosikymmen olikin kaikentyyppisten coupé-mallien kulta-aikaa.

Suomalaisessa ajoneuvohistoriassa maailmalla levinnyt coupé-muoti synnytti myös mielenkiintoisen kotoperäisen kuriositeetin: tee-se-itse -coupét. 

Suomessa autot olivat pitkään hyötykäytössä, johon varsinkaan kaksipaikkaiset coupét eivät soveltuneet. Kun tehdastekoisia tyylikkäitä autoja oli tarjolla niukasti, ryhtyivät coupésta haaveilevat harrastajat rakentamaan itse unelmiensa autoja. Lopputulokset olivat esteettisesti vaihtelevia, mutta parhaat toteutukset kävivät melkein tehdastekoisista. 

Coupé-autojen kehitystä ja värikästä historiaa esitellään näistä lähtökohdista ensi keväällä Classic Motorshowssa. Tiedossa on kymmenittäin upeita kupeita 20-luvulta aina 90-luvun alkuun asti.


Classic Motorshow on suuri suomalainen klassikkoajoneuvonäyttely, joka kokoaa laajalti yhteen alan kalustoa ja toimijoita. Mukana on menneiden vuosikymmenten klassikoita sekä arjen nostalgiaa, alan asiantuntijoita, merkkikerhoja, kauppiaita, kunnostajia ja oheisohjelmaa. 

Esillä on yli 400 ajoneuvoa: autoja, moottoripyöriä, mopoja, raskasta kalustoa, työkoneita, moottorikelkkoja, traktoreita… kaikenlaista moottorilla kulkevaa. Ikähaarukka on moottorivoimalla liikkumisen alkuajoista 90-luvulle. 

Näyttelyssä on vuosittain vaihtuva teema, johon paneudutaan teemahallissa. Esillä on aiheeseen liittyviä ajoneuvoja, jotka näyttelyjärjestäjä kutsuu paikalle alan harrastajien kätköistä. Vuoden 2023 teemana on Kupee on upee.

Paikka:
Lahden Urheilu- ja messukeskus
Salpausselänkatu 7
15110 Lahti

Järjestäjä:
RLO Events Oy