SuperMax – Valmiina töihin!

Kovanen uskoo liikennekaareen

Hallitukselle jätetty liikennekaari-esitys kuulostaa Henkilökuljetusyhtiö Kovanen Yhtiöt Oy:n toimitusjohtaja Heikki Kovasen korvissa tervetulleelta uudistukselta. Kovasen mukaan toteutuessaan laki mahdollistaa niin kuljetusmuotojen yhdistämisen, palveluiden kehittymisen kuin digitalisoinnin hyödyntämisen.

- Uskomme, että jatkossa palveluilla erottuu entistä enemmän ja tunnettujen brändien merkitys tulee korostumaan. Tämän vuoksi tavoitteenamme on taksiliiketoiminnan kasvattaminen, Kovanen kertoo.

Kovanen Yhtiöt Oy:n kasvu on käytännössä ollut viime vuosina mahdollista ainoastaan bussipuolta kasvattamalla.

- Asiakkaidemme tarpeet painottuvat entistä enemmän taksiluvallisiin henkilöautoihin. On ajankohtia, jolloin taksikysyntä ylittää selvästi tarjontamahdollisuutemme. Olemme joutuneet myymään ei-oota, Kovanen kuvailee.

Taksikokoluokkaan on myös helpompi palkata kuljettajia pikkubusseihin nähden, joissa vaaditaan oma erillinen ajokorttiluokka. Muutosta voidaankin pitää sekä yhtiön että sen asiakkaiden silmistä kannustavana. Kovanen ilmoittaa kasvattavansa taksipuoltaan muuttamalla osan pikkubussikalustostaan henkilö- ja tilataksikalustoksi.

Kovanen Yhtiöt Oy:n julkaisemen tiedotteen mukaan yritys ehtii ennen nyt suunnitteilla olevan lain voimaan astumista(1.7.2018) selvittää myös muita mahdollisia kasvukeinoja ja sopeutumaan uuteen markkinatilanteeseen. Valmistelevat työt ovat Kovasen mukaan jo aloitettu.


VV-Autolle uusi toimitusjohtaja

Keskon autokaupasta vastaavana johtajana ja VV-Auto Group Oy:n toimitusjohtajana aloittaa ensi vuonna Johan Friman. Friman siirtyy Suomeen Saksasta, jossa hän on toiminut vuosikymmenen LeasePlanin toimitusjohtajana. Keskon autokaupan nykyinen toimialajohtaja Pekka Lahti siirtyy eläkkeelle ensi huhtikuussa.

 

 


Mommolan risteyssillalle tehdään erikoistarkastus

Valtatien 12 ja valtatien 2 risteyksessä sijaitsevalle Mommolan risteyssillalle tehdään erikoistarkastus perjantaina 23.9. Tarkastuksen vuoksi liikenne rajoitetaan ajoittain yhdelle kaistalle sekä valtatiellä 12 että valtatiellä 2. Lisäksi nopeusrajoituksia alentamaan ja paikalla on käytössä työnaikaiset liikennevalot.

Tarkastusta pyritään kohdentamaan liikenneruuhkien vähentämiseksi siten, että ajokaistoja suljetaan ruuhka-aikojen ulkopuolella, aamun ja illan ruuhkatuntien jälkeen. Tielläliikkujien on kuitenkin syytä varautua liikenneruuhkiin kyseisellä tiejaksolla.



Teknologiateollisuus: sähkö- ja elektroniikkaromu on kultakaivos

Teknologiateollisuuden vetämä konsortio on suunnittelemassa Suomeen kierrätyslaitosta arvometallien talteenottoon sähkö- ja elektroniikkaromusta (SER). Tavoitteena on rakentaa Suomeen ensin koemittakaavan laitos. Sen jälkeen tähtäimessä on SER-kierrätyksen vientikonsepti. Demolaitoksen pohjalta on myös tarkoitus kehittää konttikokoisia käsittely-yksiköitä, joita on helppo viedä lähelle romun syntypaikkoja.

Demolaitos perustuu Jyväskylän yliopistossa kehitettyyn hydrometallurgiseen menetelmään, jolla harvinaisia maametalleja saadaan irrotettua piirilevyistä ja muusta eletroniikkaromusta. Testejä on tehty kuluneen vuoden aikana myös esimerkiksi voimalaitosten tuhkalle ja sähkö- ja hybridiautojen litium-ioni-akuille.

”Tutkijoiden koetulokset paljastavat, että romu ei ole vain kultakaivos, vaan myös platinaa ja harvinaisia maametalleja saadaan eroteltua tehokkaasti”, kertoo Teknologiateollisuus tiedotteessaan.

Teknologiateollisuuden tiedotteen mukaan sähkö- ja elektroniikkaromua syntyy globaalisti noin 50 miljoonaa tonnia vuodessa. Arvioiden mukaan tällä hetkellä vain noin 15 prosenttia romusta käsitellään maailmanlaajuisesti asianmukaisesti ja arvokkaita maametalleita ei juurikaan saada talteen.


IAA 2016: Nissan tekee paluun tonniluokkaan

 

Nissan on julkistanut uuden, Renault Trafic-malliin pohjautuvan NV300-pakettiauton. Se korvaa Primastarin ja sijoittuu Nissanin kevyiden hyötyajoneuvojen mallistossa NV200:n/e-NV200:n ja NV400:n väliin.

Pakettiautona, jatko-ohjaamopakettiautona sekä tila-autona tarjottavasta NV300:sta on tulossa markkinoille myös ohjaamoalustaversio.

Nissanin ase markkinoilla on viiden vuoden / 160 000 km:n takuu, joka kattaa myös autoon asennetut alkuperäiset Nissan-lisävarusteet.

Umpikorisen NV300:n kuormatilaan mahtuu kolme eurolavaa tai kymmenen 2,5-metristä kipsilevyä myös lyhyemmässä ja matalammassa koriversiossa. Lyhyemmälläkin koripituudella kuormatila on 110 mm pitempi kuin edeltäjässään Primastarissa. Ohjaamon ja kuormatilan väliseinä voidaan varustaa luukulla, joka mahdollistaa jopa 3,75 metrin (lyhyempi koriversio) tai 4,15 metrin (pitempi koriversio) pituisten tavaroiden kuljettamisen. Kuormatilan tilavuus on mallista riippuen 5,2–8,6 m3.

Kuormatilaan on saatavissa myös suojaverhoilu, LED-kattovalot, monikäyttöinen hyllykkö ja enimmillään 20 kuormankiinnityskoukkua.

Kaikkien NV300-mallien voimanlähteenä on Renaultin valmistama 1,6-litrainen dCi-diesel, joka on saatavissa kolmena eri tehovaihtoehtona: 95 hv:n moottorissa on yksi turboahdin ja 125 hv:n ja 145 hv:n versiot ovat kaksoisahdettuja. Kaikkiin moottoreihin on yhdistetty kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Kaikki moottorivaihtoehdot eivät ole saatavissa kaikkiin koriversioihin.

Kaikissa moottoreissa on dieselhiukkassuodatin, ja ne täyttävät Euro 6 ‑päästömääräykset.

Renault-Nissan-allianssin Sandouvillen tehtaalla Ranskassa yhdessä Fiatin, Renaultin ja Opelin sisarmallien kanssa valmistettava NV300 tulee Suomessa myyntiin marraskuussa.


Sähkö-Canter markkinoille 2017

Fuson uuden täyssähköisen eCanter -kuorma-auton tehoksi ilmoitetaan 185 kW ja vääntömomentiksi 380 Nm.  Voima siirtyy taka-akselille yksivaihteisen vaihteiston välityksellä. Akkujen kapasiteetiksi ilmoiteaan 70 kWh ja auton parhaaksi toimintamatkaksi noin 100 kilometriä. Viiteen osaan jaettu akuston ilmoitetaan koostuvan vesijäähdytteisistä litium-ioniakuista, joiden eduiksi nostetaan pitkä huoltoväli, hyvä tehokkuus erityisesti korkeissa lämpötiloissa sekä kompakti rakenne. Auton kerrotaan painavan 7,5 tonnia, josta kuormakapasiteettia on 4,6 tonnia.

Valmistajan mukaan Fuso eCanter on täysin päästötön ja äänetön. Alhaisten käyttö- ja huoltokulujen ansiosta sähköauton lisähinta on mahdollisuus kuolettaa jopa ale kolmessa vuodessa verrattuna vastaavaan dieselautoon. Valttina on myös helppokäyttöisyys: akut on mahdollista ladata 80 prosentin lataustasoon tasavirralla vain tunnissa sopivassa pikalatauspisteessä. Täyteen lataus vaihtoviralla kestää seitsemän tuntia. Tulevaisuudessa pikalatausaika lyhenee jopa puoleen tuntiin.

Fuso eCanter esittäytyy IAA:ssa nyt ensimmäistä kertaa. Mallin pienimuotoinen tuotanto käynnistyy niin, että ensimmäiset asiakastoimitukset Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa tapahtuvat vuoden 2017 aikana.


Mercedes-Benzin pakettiautouutuudet IAA:ssa

Mercedes-Benz Sprinterin mallisto laajenee IAA-näyttelyssä esiteltävällä versiolla 5,5 tonnin painoluokkaan. Umpipakettimallin suurin kantavuus nousee siten lähes puoli tonnia aina 3150 kilogrammaan ja alustamallissa 3460 kilogrammaan asti. Matalan lastauskorkeuden ansiosta myös tilan hyödyntäminen on entistä helpompaa. Toinen uutuus ovat taka-akselin lasikuituvahvisteiset jouset Sprinterin 3,5 tonnin painoluokassa. Teräsjousia korvaava ratkaisu säästää auton omapainossa 12 kg. Kaikkien Mercedes-Benz-pakettiautojen moottorit täyttävät nyt Euro VI -tason.

Sprinterin nelisylinterinen OM 651 (2,15 l) tuottaa nyt 84 kw (114 hv) tehon ja 300 Nm:n väännön. Seuraavalla portaalla arvot ovat 105 kW (143 hv) ja 330 Nm. OM 651 -moottorin tehokkaimman version arvot ovat ennallaan 120 kW:ssa (163 hv) ja 360 Nm:ssä. Malliston huipulla on edelleen myös V6 CDI 140 kW:n (190 hv) ja 440 Nm:n arvoillaan. Tarjolla ovat edelleen bensiini- ja kaasukäyttöiset Sprinter-mallit, jotka molemmat tuottavat 115 kW (156 hv) ja 240 Nm. Takavetoisten Sprintereiden vaihtoehtona saatavana on myös 4x4 malli.

Lue lisää...


IAA 2016: Mersulta sähkökuorma-auto

Hannoverin IAA-näyttelyssä esiteltävä Mercedes-Benz Urban eTruck edustaa valmistajan raskaan jakeluliikenteen viimeisintä kehitysversiota: kolmiakselisen kuorma-auton kokonaispaino on 26 tonnia. Auton kaksi sähkömoottoria on integroitu takapyöriin, ja niiden teho on 2 x 125 kW ja vääntö 2 x 500 Nm. Litium-ioniakkujen kapasiteetti on 212 kW ja auton toimintamatka jopa 200 kilometriä latauksella. Sähköjärjestelmät kasvattavat auton painoa dieseliin verrattuna vain 1700 kg.

eTruck on tehokkaasti verkottunut ja kommunikoi jatkuvasti ympäristönsä kanssa. Kuljettajan ajosuoritusta helpottavat lataustarvetta ennakoiva ja lataukset optimoiva Predictive Charge Management -järjestelmä sekä sähkökulutusta ajossa ohjaava Predictive Powertrain Control. Käytössä on kolme ajomoodia: Auto, Agile ja Eco, joista jälkimmäinen pyrkii mahdollisimman tehokkaaseen energiankäyttöön toimintamatkan optimoimiseksi.

Ohjaamon hermokeskuksena toimii kaksi näyttöruutua, jotka korvaavat normaalin mittariston. Kuljettaja saa jatkuvasti tiedot akkujen lataustasosta ja auton jäljellä olevasta toimintamatkasta, ja tiedot näkyvät myös havainnollisessa kolmiulotteisessa karttasovelluksessa.


Tulevaisuuden visio

Mercedes-Benz pakettiautojen vastaus digitalisaation, automatiikan ja robotiikan haasteisiin on adVANce-strategia, joka laajentaa toiminnan ajoneuvovalmistuksesta kokonaisten kuljetusratkaisujen tarjoamiseen asiakkailleen.

Osana adVANce-aloitetta Mercedes-Benz pakettiautot esittelee Hannoverin IAA-kuljetusnäyttelyssä 22.–29.9. Vision Van -konseptimallin. Täyssähköisessä pakettiautossa yhdistyvät monet ratkaisut niin sanotun viimeisen kilometrin kuljetustarpeisiin suurkaupungeissa ja kaupunkimaisissa ympäristöissä. Vision Vanissa on täysin automatisoitu tavaratila sekä kaksi integroitua drone-lennokkia. Kumpikin niistä voi kuljettaa kaksi kiloa painavan paketin jopa 10 kilometrin säteellä autosta. Autossa on 75 kW sähkömoottori ja akun lataus riittää jakelutavasta riippuen jopa 270 kilometrin ajoihin. Vision Vanin ominaispiirteisin kuuluvat niin ikään futuristisen sulavalinjainen ulkonäkö, erittäin iso tuulilasi, led-ajovalot sekä etu- ja takaosan led-näytöt, joiden avulla auto kommunikoi ympäristönsä kanssa.


IAA 2016: Sähkö-pneumaattinen seisontajarru Wabcolta

Komponenttivalmistaja Wabco esitteli IAA:ssa tuoreen sähkö-pneumaattisen OnHand -seisontajarrujärjestelmän linja- ja kuorma-autohin. Valmistajan mukaan sen kehittämisessä on otettu huomioon autonomisen ajamisen haasteet.

Kojelaudan kytkimestä ohjattava seisontajarru voidaan tarvittaessa ohjelmoida automaattisesti kytkeytyväksi. ABS-jarrujen kanssa yhteensovitettu OnHand jarrujärjestelmä voi toimia tilapäisenä käyttöjarruärjestelmänä autonomisesti liikkuvassa autossa, silloin jos sen oma käyttöjarrujärjestelmä jostain syystä menee epäkuntoon. Edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi OnHand-jarrujärjestelmän kehityksessä on paneuduttu mäkilähtöavustimen toimintaan. Mäkilähtöjen kerrotaan olevan jatkossa nykyistä pehmeämpiä ja joustavampia.


Hankookin e-cube Blue Trailer IAA:ssa

Hankook on laajentanut e-cube Blue trailer rengasmallistoaan erityisillä pinnoitteilla ohjattaviin eturenkaisiin ja akselirenkaisiin. Rengasvalmistaja esittelee IAA:ssa pitkän matkan kuljetusten ratkaisuaan, joka on saanut ensimmäisen kerran A-luokan merkinnän pyörimisvastuksesta kaikilla akseleilla.


Nokian Renkaat rakentaa testikeskuksen Espanjaan

Nokian Renkaat avaa uuden kesä- ja talvirenkaiden testikeskuksen Espanjan Santa Cruz de la Zarzaan vuoden 2017 aikana. Madridin eteläpuolelle sijoittuvassa noin 300 hehtaarin kokoisessa teknologiakeskuksessa testataan tulevaisuudessa erityisesti korkean nopeusluokan kesärenkaita, mutta myös talvirenkaiden ominaisuuksia.

Lue lisää...


Pakettien lähetyspalvelut saman katon alle

Suomalaisyritys Shipit kokoaa omaan verkkopalveluunsa Suomen käytetyimmät kuljetuspalvelut, joista käyttäjä voi valita lähetyksiinsä sopivimman. Mukana ovat mm. DB Schenker, GLS, Jetpak, Matkahuolto, Posti, Postnord ja Varova. Shipitillä on noutopisteitä ja pakettiautomaatteja Suomessa yhteensä noin 3000.


IAA: Hyundai H350 uusissa kuosissa

Hyundai esittelee Hannoverin IAA-näyttelyssä huomenna uusia korimalleja 3,5 tonnisesta H350 paketttiautostaan: kolmeen suuntaan kippaava avolavamalli ja Multicab. Lisäksi esitellään bussikonsepti polttokenno/vetyautona. "Kolmikippaava" avolava-H350 on tarjolla 150 tai 170 hv:n moottorilla. Multicab yhdistää 7 henkilön ja tavarakuljetukset. 

Mallin tulosta Suomen maahantuontiohjelmaan ei ole edelleenkään mitään tietoa tarjolla.


Turvallisuusvaatimukset jarruttavat roboautojen tuloa

Keskivertoautoilija ajaa 300 000 km ilman liikenneonnettomuutta. "Saman verran pitää robottiauton kulkea ilman ihmisen puuttumista sen kulkuun", Dresdenin liikenne- ja infrastruktuuria tutkivan Fraunhofer-Instituutin johtaja, professori Matthias Klingner toteaa.

Googlen robottiautot ovat toistaiseksi päässeet  yli 1000, mutta alle 2000 km ilman tarvetta valvojan tarttua hallintalaitteisiin.

- Vielä on edessä pitkä kehitystyö, ennen kuin robottiautot voidaan päästää turvallisesti ilman valvojaa yleiseen liikenteeseen, Klingner sanoo.

(Vogel)