Scania-juhlakiertue

Saar: Dieselvarkaudet huolestuttavat

Saksan osavaltio Saar´n viranomaiset varoittavat Saarin läpi kulkevaa ammattiliikennettä kasvavasta ja entistä kehittyneemmästä diesel-varkaustrendistä. Asiaan ovat Saarissa erikoistuneet romanialaiset kuljettajat  Espanjassa rekisteröidyissä kuorma-autoissa. Autoissa on kuljettajan vuoteen alla piilossa sähkötoiminen pumppu, josta johdetaan imuletku varkauden kohteeseen ja täyttöletku suoraan oman auton säiliöön.


Bernerille mallia: Pariisi sotaan laitonta kabotaasia vastaan

Ranskassa kuljetustoimen valtiosihteeri Alain Vidalies ei tyydy siihen. että 100 000 kuorma-autoa tarkastetaan vuodessa. Nyt hän on julistanut Pariisin puolesta sodan laitonta kabotaasia vastaan. Sodanjulistus johtuu asiaan perehtyneen työryhmän esittämiin tuloksiin. Jatkossa vahvistetaan ulkomaisten kuorma-autojen tarkastuksia kuormaus- ja purkupaikoilla. Lisäksi perustetaan "erikoisryhmä" tarkastamaan ja tutkimaan ajopiirturinäyttöjä. Samalla korotetaan tuntuvasti sakkoja todetuista rikkomuksista.

Siinä esimerkkiä Suomen hallituksen ja liikenneministeri Anne Berner´n esitykselle helpottaa kabotaasia ja sen myötä etenkin laittoman kabotaasin villiintymistä Suomessa. Ranska kuuluu EU:n suuriin jäsenmaihin, jotka varmasti näkisivät mielellään Suomen tärmennyksiä EU:n ympäripyöreään kabotaasi-säännöstöön. Lue asiasta laajemmin Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016, joka ilmestyy ensi viikolla!

 


Fercam luottaa automaattiseen renkaiden tarkistusjärjestelmään

Italialainen logistiikkapalveluiden tuottaja Fercam on asennuttanut Bolzanossa sijaitsevaan toimipisteeseen Ventech Systemsin Pneuscan -mittausjärjestelmän.  Yhtiön mukaan turvallisuutta ja taloudellisuutta lisäävä järjestelmä mittaa rengaspaineet ja renkaiden urasyvyyden sekä ilmoittaa kuljettajalle mahdollisista ongelmista. Tarkistus tapahtuu automaattisesti muutamassa sekunnissa maahan asennettujen sensoreiden avulla.



Ajokorttien kaksoiskappaleiden voimassaoloaikaan muutoksia

Ennen vuotta 2013 myönnettyjen pitkäaikaisten ajokorttien kaksoiskappaleiden voimassaoloaika lyhenee. Kaksoiskappaleet annetaan jatkossa ajokorttilaissa säädetyksi määräajaksi, joten uusi voimassaoloaika poikkeaa alkuperäisen ajokortin voimassaoloajasta.

Hallitus esitti ajokorttilain muutoksen vahvistamista 19. toukokuuta. Laki tulee voimaan 1. marraskuuta.

Lue lisää...


Engconilta kaivukoneissa käytettävä seulakauha

Rotoliittivalmistaja Engcon lanseeraa seulakauhan, joka on tarkoitettu yksinkertaisiin seulontatöihin, kun seulottua materiaalia ei ole saatavilla täyttöä varten tai kun tarvitaan materiaalia, jossa ei ole suurehkoja kiviä. Uusi seulakauha täydentää yhtiön 1,5–32 tonnin kaivukoneisiin tarkoitettujen kauhojen, kourien ja muiden työlaitteiden valikoimaa.

Seulakauhassa on kauhan koko leveydellä kulkevat, korkealujuusteräksiset pyörötangot, joiden kovuus on 500 Brinelliä. Terästankojen väli on pienemmissä kauhoissa vähintään 30 mm ja suuremmissa malleissa enintään 70 mm.

Uusia seulakauhoja on 12 eri kokoa. Kauhojen leveys vaihtelee 900 mm:stä aina 2 000 mm:iin.


Uusi AL-autopalvelukeskus avattiin Vantaalle

Autoliitto on avannut uuden AL-autopalvelukeskuksen Helsingin kansainvälisen lentokentän läheisyyteen Vantaalle. AL-autopalvelukeskus AVIA on Autoliiton 11. autopalvelukeskus ja ensimmäinen moniyrittäjäpohjalle rakennettu autoilijan palvelukeskuskokonaisuus.

Muut AL-autopalvelukeskukset sijaitsevat Haminassa, Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Järvenpäässä, Salossa, Tampereella, Turussa, Vihdissä ja Ylöjärvellä.


Asfaltin tuotanto kasvoi

Asfaltin tuotantomäärä nousi Suomessa yli 5 miljoonaan tonniin vuonna 2015.

Määrä kasvoi selvästi kolmeen edellisvuoteen verrattuna. Esimerkiksi vuonna 2012 asfalttia tuotettiin hieman alle 4,5 miljoonaa tonnia.

INFRA ry:n tiedotteen mukaan tuotannon kasvua selittää muun muassa bitumin hinnan lasku. Bitumin osuus päällysteestä on noin 30 %. Sen hinta on laskenut noin 35 % vuodentakaisesta, eli laskennallisesti päällystäminen on 10 % edullisempaa kuin vuosi sitten.


Tuulilasien kunnossa usein huomautettavaa

Autoalan Keskusliitto, Saint-Gobain Autover, Autoliitto ja Trafi järjestivät yhdessä Helsingin Metropolian, Turun ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun sekä Oulun yliopiston kanssa talvella kampanjan, jossa muistutettiin autoilijoita tuulilasin merkityksestä liikenneturvallisuudelle.

Kampanjassa tarkistettiin Lahdessa, Turussa, Nokialla ja Limingassa ABC Liikenneasemien pihoilla ilmaiseksi autojen tuulilaseja. Autoilija sai tarkistuksesta oman tarkistusraportin, johon oli merkitty tuulilasin kuntoon liittyviä asioita, kuten onko tuulilasissa kiveniskemiä, halkeamia tai onko se kulunut. Yhteensä tuulilaseja tarkistettiin hiihtolomaviikonloppujen aikaan 3 200 kappaletta.

Tarkistusten tulokset olivat Autoalan tiedotuskeskuksen tiedotteen mukaan huolestuttavia. Tuulilaseista toimenpiteitä vaativia oli 49 % ja kunnossa 51 %. Tuulilaseista siis noin puolet vaatii toimenpiteitä ja puolet on kunnossa. Eri paikkakuntien tulokset olivat hyvin samanlaisia valtakunnallisiin verrattuna ja eroa oli vain muutamia prosentteja tilastoissa.


Micheliniltä uusia renkaita X Works -sarjaan

Michelin tuo pohjoismaisille markkinoille uusia X Works -sarjan renkaita. Uutuusrenkaat tulevat sekä ensiasennus- että jälkimarkkinoille.

Uudet X Works -renkaat on suunnattu rakennustyömaa- ja maanrakennuskäyttöön ja ne ovat saatavissa ko'oissa 315/80 R 22.5 Z (etuakselille/vapaasti pyöriville akseleille) ja D (vetoakselille), sekä 385/65 R 22.5 T (perävaunuihin).


Pakkokeinojen käyttö edellisvuoden tasolla

Tilastokeskuksen tietojen mukaan poliisi, tulli ja rajavartiolaitos käyttivät pakkokeinoja 197 600 kertaa vuonna 2015. Määrä oli 850 pakkokeinoa (0,4 prosenttia) enemmän kuin edellisvuonna. Pakkokeinoista lähes kolmannes oli poliisilakiperusteisia kiinniottoja (ns. päihtyneen säilöönottoja), joissa kysymys on henkilön tai hänen ympäristönsä turvallisuuden varmistamisesta. Muut pakkokeinolajit liittyivät lähes aina syylliseksi epäillyn henkilön syyllisyyden tutkimiseen tai rikosprosessin turvaamiseen.


Avoimien työpaikkojen määrä hienoisessa kasvussa

Avoimia työpaikkoja oli Tilastokeskuksen avoimet työpaikat -tilaston mukaan vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä 48 000, joka on 9 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin (43 900). Avoimien työpaikkojen määrä väheni Helsinki-Uudenmaan suuralueella mutta lisääntyi muilla suuralueilla.

Vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä avoimista työpaikoista 81 prosenttia eli 39 000 oli yksityisten yritysten omistamien toimipaikkojen tarjoamia, kun vuotta aiemmin vastaava osuus oli 75 prosenttia. Avoimista työpaikoista määräaikaisia oli 58 prosenttia, kun vuotta aiemmin vastaava osuus oli 55 prosenttia.


Konkurssien määrä lähes edellisvuoden tasolla

Tilastokeskuksen tietojen mukaan tammi-huhtikuussa 2016 pantiin vireille 896 konkurssia, mikä on 20 konkurssia (2,2 %) vähemmän kuin vastaavana ajankohtana vuotta aiemmin. Henkilökunnan määrä konkurssiin haetuissa yrityksissä oli kaikkiaan 4 591, mikä on 416 henkilöä (10,0 prosenttia) enemmän kuin edellisvuonna.


Kuorma-autoliikenteen tavarakuljetukset laskivat

Vuonna 2015 kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita koti- ja ulkomaan liikenteessä yhteensä 3 prosenttia vähemmän kuin edeltävänä vuonna tonneilla mitattuna. Tonnikilometrit puolestaan lisääntyivät 5 prosenttia. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimasta Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilastosta.

Kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita vuonna 2015 kotimaan liikenteessä yhteensä 267 miljoonaa tonnia, mikä oli 2 prosenttia vähemmän kuin edeltävänä vuonna. Kuljetusmatkoja ajettiin yhteensä 1,6 miljardia kilometriä, mikä oli 10 prosenttia vähemmän kuin edeltävänä vuonna. Tonnikilometrejä kertyi yhteensä 21 miljardia, mikä oli 6 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna.

Kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita vuonna 2015 ulkomaan liikenteessä yhteensä 4,4 miljoonaa tonnia, mikä oli 29 prosenttia vähemmän kuin edeltävänä vuonna. Kuljetussuorite oli yhteensä 3,1 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 2 prosenttia vähemmän kuin edeltävänä vuonna.


Kuopiolaiset iskevät valkosivurengasmarkkinoille

Pitkän ajanjakson tavoitteemme on tuoda markkinoille nastoitettu ja rengastesteissä kärkikaksikkoon asettuva talvirengas, sanoo Kontio Renkaat Oy:n toimitusjohtaja Jukka Heiskanen.

Kontio Renkaat Oy julkisti tänään ensimmäisen, aikaisintaan loppukesästä markkinoille saatavan tuotteensa prototyypin: klassikkoautoihin tarkoitetun Kontio Whitewall Classic -valkosivurenkaan.

Kontio Renkaat Oy:n toimitusjohtaja Jukka Heiskasen mukaan klassikkoautoon tarkoitettujen renkaiden tarjonta on käytännössä vain muutaman amerikkalaismerkin varassa.

- Markkinoille tuodaan ensimmäisenä 225/75R15 -koon valkosivurengas. - Ensi vuonna markkinoille on tarkoitus tuoda ainakin viisi uutta rengaskokoa samasta mallista. Meillä on suuret odotukset kuplavolkkariin ja klassikko-volvoihin sopivien rengaskokojen suhteen. Niille löytyy varmasti kysyntää pohjoismaiden ohella myös Keski-Euroopasta.

- Vallankumouksellista renkaassa on sen pyyntihinta 169,90 €, joka mullistaa valkosivurenkaiden markkinat. Tällä hinnalla Kontio Whitewall Classic maksaa noin puolet amerikkalaisten valmistamista valkosivurenkaista, Heiskanen lisää.

Kontio Renkaat suunnittelee tuotteensa Kuopiossa, mutta renkaat tullaan valmistamaan Kiinassa.

Kysymykseen miksi valkosivurengas, Heiskanen vastaa - haemme tuotteita, joissa hintataso ja kate ovat korkeita. Ideana on löytää tuotteita, jotka hinnan voimakkaasta tiputuksesta huolimatta voivat menestyä. Tavoitteenamme on tulevaisuudessa tuoda markkinoille myös Suomessa suunniteltu ja valmistettu nastoitettu, premium-talvirengas selkeästi nykyistä hintatasoa edullisemmin, kuitenkaan tinkimättä renkaan huippupidosta Suomen talviolosuhteissa.


Uusi menetelmä Li-ioniakkujen kapasiteetin parantamiseen

Nissanin tytäryhtiö Nissan Arc, Tohokun yliopisto, Japanin materiaalitieteiden kansallinen instituutti (NIMS) sekä Japanin synkrotronisäteilyn tutkimusinstituutti (JASRI) ovat kehittäneet yhteistyössä uuden atomianalyysimenetelmän, jonka luvataan edistävän litiumioniakkujen suorituskykyä ja pidentävän sähköautojen toimintamatkaa.

Uusi analyysi mahdollistaa amorfisen piimonoksidin (SiO) rakenteen tutkimisen. Amorfisen piimonoksidin katsotaan yleisesti voivan parantaa seuraavan sukupolven litiumioniakkujen kapasiteettia. Uuden analyysin ansiosta tutkijat voivat ymmärtää paremmin elektrodirakennetta lataussyklien aikana.