Scania-juhlakiertue

Älysaattue ensimmäisen kerran rajojen yli

Maailman ensimmäiset valtion rajat ylittävät kuorma-autoletkat, jossa takana tulevat seuraavat automaattisesti johtoautoa, saavuttivat määränpäänsä. Rotterdamiin päätyneellä matkalla oli noin tusinan verran eri valmistajien älykuorma-autoja, jotka kulkivat letkoissa tehtailta eri puolilta Eurooppaa määränpäähän.

Wifillä toisiinsa yhdistetyt kuorma-autot ajavat lähempänä toisiaan, mitä ihmisen ohjaamina, ja säästävät näin ilmanvastuksen pienenemisen vuoksi polttoainekustannuksissa. EU:n puheenjohtajamaa Alankomaiden organisoima koe osoitti, että automaattisten kuorma-autosaattueiden haasteet ovat nykyään enemmän lainsäädännöllisiä kuin tekniikkaan liittyviä.


Turvallinen infratyömaa 2015 -kampanjan parhaat on valittu

INFRA ry:n Turvallinen infratyömaa 2015 -kampanjan parhaat ovat selvillä.

Maanalainen rakentaminen -sarjan voitti Lemminkäisen kalliorakentamistyömaa Espoon Blominmäen jätevedenpuhdistamon urakassa. Toisen ja kolmannen sijan vei Skanska Infra louhintatyömaillaan Blominmäessä ja Länsimetro-hankkeessa.

Maanpäällinen rakentaminen -sarjassa palkittiin kunkin aluehallintoviraston alueelta kolme parasta työmaata. Lisäksi myönnettiin kunniamaininta työmaille, joiden MVR-mittaustulos oli 95 % tai yli.

Lue lisää...


TTG China Travel Awards: Finnair paras eurooppalainen lentoyhtiö

Finnair on valittu parhaaksi eurooppalaiseksi lentoyhtiöksi TTG China Travel Awards -palkintojenjakotilaisuudessa. TTG China Travel Awards on palkinnut Kiinan parhaita matkailuyrityksiä vuosittaisessa Travel Awards -tilaisuudessaan yhdeksän vuoden ajan. Valinnan tekevät TTG:n julkaisujen lukijat.

"Tämä palkinto on hieno tunnustus työstä, jota Finnair on tehnyt meille tärkeällä Kiinan markkinalla", sanoo Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen.

Finnair lentää ympäri vuoden Chongqingiin, Hongkongiin, Pekingiin ja Shanghaihin, ja kesäkaudella Xi'aniin. Toukokuussa 2016 Finnair avaa uuden reitin Guangzhouhun, jonne lennetään kesäkaudella 2016 neljällä viikkovuorolla.



Tutkaohjatut lentoestevalot käyttöön Suomessa

Trafi on hyväksynyt menetelmän lentoestevalojen ohjaamiseksi tutkaohjauksella. Järjestelmän tarkoitus on vähentää lentoestevalojen ympäristön asutukselle aiheuttamaa valohäiriötä lentoturvallisuuden vaarantumatta.

Vestas Wind Systems A/S:n valmistama OCAS (Obstacle Collision Avoidance System) -laitteisto on asennettu Svalskullan tuulipuistoon Närpiössä. Arvioitu käyttöönottoaika on huhtikuu 2016. Ennen luvan myöntämistä edellytettiin laitteiston testaamista sekä siviili- että sotilasilma-aluksilla. Järjestelmälle on myönnetty lupa määräajaksi, jonka aikana dokumentoidaan järjestelmän luotettavuus ja arvioidaan toteutunut vaikutus lentoturvallisuuteen.


Helsingin Sataman konttiliikenne huimassa nousussa

Helsingin Sataman yksiköidyn tavaraliikenteen määrä maaliskuussa oli yhteensä 936 000 tonnia (+1,7 %), josta tuonnin osuus noin 454 000 tonnia (+3,3 %) ja viennin osuus 483 000 tonnia (+0,2 %). Hyvä kehitys perustuu erityisesti konttiliikenteen kasvuun, joka oli noin 17 % kasvussa maaliskuussa TEU -määrissä mitattuna.

Yksiköidyn tavaraliikenteen määrä tammi-maaliskuussa oli 2,58 miljoonaa tonnia, mikä on yli kaksi prosenttia enemmän viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden. Tuonnin osuus oli 1,23 miljoonaa tonnia ja viennin 1,35 miljoonaa tonnia. Tuonnin määrä ylitti viime vuoden vastaavan ajankohdan yli viidellä prosenttiyksiköllä, viennin määrän ollessa niukasti viime vuoden tason yläpuolella (+0,2 %).

Kokonaistavaraliikenteen määrä maaliskuussa oli 1,06 miljoonaa tonnia (+2,5%.) ja tammi-maaliskuussa 2,84 miljoonaa tonnia (+1,4 %).

Laivamatkustajien määrä maaliskuussa oli 888 500, joka aikaisesta pääsiäisestä johtuen on yli 14 prosenttiyksikköä viime vuoden maaliskuuta suurempi. Tammi-maaliskuun yhteenlaskettu matkustajamäärä oli 2,25 miljoonaa matkustajaa, joka on sekin 5,7 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Matkustajamäärän hyvää kehitystä selittää osaltaan myös Itämerelle Helsinki-Tallinna reitille maaliskuussa palannut M/S Silja Europa.


Talvimerenkulun WINMOS-hanke huipentui loppuseminaariin

Ruotsalaisten, suomalaisten ja virolaisten vuonna 2012 aloittama talvimerenkulkuun liittyvä WINMOS-yhteishanke huipentui 7.4.2016 järjestettyyn loppuseminaariin.

Liikenneviraston mukaan hankkeessa kehitetyn uuden talousmallin ja uusien jäänmurtokonseptien avulla voidaan taata jatkossa kustannustehokas talvimerenkulku sekä oikea-aikainen jäänmurtokaluston uudistaminen. Osana hanketta on myös toteutettu uuden jäänmurtajan, Polariksen rakentaminen.

Lue lisää...


Fordilta häikäisemättömät kaukovalot

Autonvalmistaja Ford tuo häikäisemättömät kaukovalot osaksi yhtiön mukautuvaa ajovalojärjestelmää (Adaptive Front Lighting System), joka on saatavana S-MAXiin, Galaxyyn ja Edgeen.

Häikäisemättömät kaukovalot käyttävät tuulilasiin upotettua kameraa havaitsemaan jopa 800 metrin päässä näkyvät auton tai polkupyörän etu- tai takavalot. Fordin kehittämää uutta teknologiaa hyödyntämällä ajovalojärjestelmä sulkee automaattisesti ne osat ajovaloista, jotka muuten häikäisisivät vastaantulijaa.

Teknologian ovat kehittäneet joukko Fordin insinöörejä eri puolilta maailmaa yhdessä alihankkijoiden kanssa. Järjestelmää on testattu varta vasten rakennetulla alueella ja ajamalla öisin eri puolilla maailmaa.

Häikäisemätön kaukovalojärjestelmä on jo saatavana Ford S-MAXiin, Galaxyyn ja myöhemmin Ford Edge SUViin.


Mopoautot heikkoja kolaritestissä

Euro NCAP testasi nyt toista kertaa mopoautoja (L6e) luokkaa raskaampien nelipyörien (L7e) kolariturvallisuutta. Kolaritesti osoitti, että kevyet autolta näyttävät ajoneuvot eivät yllä lähellekään henkilöautojen turvallisuustasoa. Nelipyöriä eivät sido vastaavat turvallisuusvaatimukset kuin henkilöautoja.

Autoliiton mukaan nelipyörät ovat rakenteellisesti ja ulkonäöllisesti hyvin samankaltaisia kuin L6e -luokan mopoautot ja antavat siten viitteitä myös niiden turvallisuustasosta.

Lue lisää...


Maatalouskoneasentajille on edelleen kysyntää

TTS Työtehoseuran mukaan osaavista maatalous- ja maanrakennuskoneiden asentajista on Suomessa monin paikoin pulaa. Tämä johtuu Työtehoseuran mukaan osittain siitä, ettei toisen asteen koulutus tarjoa ammattiin suoraan valmistavaa koulutusta.

Työtehoseura järjestää raskaskalustomekaanikon ja maatalouskoneasentajan perus- ja ammattitutkintoja sekä räätälöityjä täydennyskoulutuksia alan yrityksille. Ammattitutkinnot on suunnattu jo alalla oleville, jotka haluavat lisätä osaamistaan sekä päivittää tietämystään etenkin sähkö- ja hydrauliikkajärjestelmistä, erilaisista diagnosointi- ja mittauslaitteistoista sekä polttoaine- ja päästöjärjestelmistä.


Ford-pakettiautojen rekisteröinnit kasvussa

Ford on pakettiautojen ensirekisteröintitilastossa ensimmäisen vuosineljänneksen markkinajohtaja 25% markkinaosuudella. Viime vuoteen verrattuna Ford-pakettiautojen rekisteröinnit ovat kasvaneet vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana 9,2%.

”Fordin Transit-mallisto on suosittu kaikissa pakettiautojen kokoluokissa. Myös huhtikuun alussa ensiesiteltävä uusi Ford Ranger on otettu hyvin vastaan”, sanoo Fordin hyötyajoneuvojen markkinointipäällikkö Satu Raudaskoski-Rinne.


Pk-yrittäjät yllättävän huolettomia kyberuhkien suhteen

Tieto- tai kyberturvallisuusuhat eivät huoleta suomalaisia pk-yrittäjiä. Soneran Taloustutkimuksella teettämän kyselytutkimuksen mukaan vain joka kymmenes yrittäjä pitää tieto- ja kyberturvallisuusuhkia merkittävänä riskinä liiketoiminnalle. Eniten alttiita tietoturva- ja kyberhäiriöille ovat Soneran mukaan ne 15 prosenttia pk-yrityksistä, jotka eivät ole tehneet mitään tietoturvan hyväksi viimeisten parin vuoden aikana.

Pk-yrittäjillä on yksi huolenaihe ylitse muiden mitä tulee kyberturvallisuuteen: haittaohjelmat. Niitä pelkää peräti 60 % kaikista kyselyyn vastanneista yrittäjistä.

Seuraavaksi eniten yrittäjät ovat huolissaan tietoverkon (22 %) tai varmuuskopioinnin kaatumisesta (20 %). Myös identiteettivarkaudet ja palvelunestohyökkäykset huolettavat viidesosaa yrittäjistä. Vähiten yrittäjät pelkäävät digitaalista teollisuusvakoilua (4 %).

Alle 45-vuotiaat eivät ole yhtä murheissaan haittaohjelmista kuin heitä vanhemmat yrittäjät. Sen sijaan nuoria yrittäjiä huolestuttaa keskimääräistä useammin verkkosivujen hakkerointi (25 %), asiakas- ja liiketoimintatietojen kaappaus (24 %), identiteettivarkaudet (24 %), sekä työntekijöiden kautta tapahtuva tietovuoto (18 %).

Yrityksen tietoverkon kaatuminen pelottaa enemmän vasta, kun yrityskoko kasvaa 20 henkeen ja sen yli. Tällöin tietoverkon kaatumista pohtii jo 40 % yrittäjistä.

Soneran Yrittäjäkysely toteutettiin internetkyselynä 25.11.-14.12.2015. Kyselyyn vastasi 1 170 yrittäjää eri toimialoilta ympäri Suomea.


Tuoreet tuomioistuinratkaisut vahvistavat autonhuollon kilpailua

Autonvalmistaja Kia on hävinnyt kaksi oikeusjuttua, jotka vahvistavat Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen tiedotteen mukaan autonhuollon kilpailua.

Auton takuu säilyy huolloissa - valmistajan tulee antaa autodatansa kaikille huollon toimijoille.

Ruotsin markkinaoikeuden tuomio tapauksessa KIA sai lainvoiman 28.12.2015.

Jo vuonna 2012 Ruotsin markkinaoikeus langetti KIAlle viiden miljoonan Ruotsin kruunun sakon kilpailun rajoittamisesta KIAn edellytettyä auton huollattamista merkkikorjaamoissaan takuun säilymiseksi. KIAn valitus ratkaisusta on nyt kolme vuotta myöhemmin hylätty korkeimmassa oikeusasteessa, ja sakot sekä kantajan (SBF) oikeudenkäyntikulut tulevat KIAn maksettaviksi.

Lue lisää...


PSA Peugeot Citroën lanseeraa 8 uutta kevyttä hyötyajoneuvoa 2016–2021

Tonniluokkaan sijoittuvan pickup-mallin esittelyyn kuuluu plug-in-hybridimallien ja sähköautojen tuominen markkinoille. Push to Pass –strategia on ensimmäinen askel yhtymän visiossa, jonka tavoitteena on olla ”merkittävä maailmanlaajuinen ja tehokkaasti toimiva autonvalmistaja ja haluttu mobiilipalvelujen tuottaja, jonka asiakassuhteet kestävät koko eliniän”.


Uusi lupakäytäntö helpottaa puukuljetuksia kelirikkoaikaan

Säädettävillä rengaspaineilla (CTI) varustettujen puutavara-autojen on mahdollista hakea lupaa ajaa painorajoitetuilla teillä kelirikkoaikaan, kertoo Liikennevirasto tiedotteessaan. Aiemmin tämä on ollut mahdollista Lapin alueella, mutta nyt yhteinen lupakäytäntö koskee koko maata.

Uusi yhteinen lupakäytäntö on kokeilu, jonka tarkoituksena on lisätä joustavuutta ja parantaa teollisuuden mahdollisuuksia saada puuta kelirikkoaikaan mahdollisimman vähäisin estein ympäri Suomen. Liikenneviraston mukaan säädettävien rengaspainejärjestelmien ansiosta maanteille ei aiheudu liiallista haittaa.

Säädettävillä rengaspaineilla varustettujen autojen kuljetuslupaa painorajoitetuille teille haetaan tiekohtaisesti kyseessä olevan alueen ELY-keskuksesta. Lupakäsittelyssä huomioidaan kuljetuksen tarpeellisuus, kuljetuksen massa sekä luvan kohteena olevan tien kunto. Luvansaaja vastaa siitä, että kuljetuksessa käytettävän auton rengaspaineet säädetään aina olosuhteiden vaatimalle tasolle eikä ajoneuvo riko tietä. Kuljetuslupa painorajoitetuilla teillä on maksullinen ja määräaikainen.


Saimaan kanava avataan lauantaina

Saimaan kanava avataan liikenteelle lauantaiaamuna 9.4.2016. Ensimmäiseksi jäänmurtajat avaavat väylät Lappeenrantaan, Imatralle ja Joutsenoon.

Protector ja Meteor -hinaajat lähtevät avaamaan Saimaan kanavaa jo varhain lauantaiaamuna. Ensin hinaajat avaavat reitin Etelä-Saimaan satamiin. Tämän jälkeen hinaajista Protector jatkaa kohti pohjoista Saimaata ja Meteor jää avustamaan kanavalle ja eteläiselle Saimaalle.

Saimaan kanavan avaamis- ja sulkemisajankohtaan vaikuttavat aina jääolot. Yleensä kanava suljetaan tammikuun loppupuolella ja avataan uudestaan liikenteelle huhtikuun alussa. Liikennekauden pituuden määrittelevät Suomen ja Venäjän kanavavaltuutetut.