Scania-juhlakiertue

ESABin OK 48.00 -hitsauspuikolle H4R AWS-luokitus

ESAB kertoo uudistaneensa OK 48.00 SMAW -hitsauspuikot. Uudistuneet puikot täyttävät H4R niukkavetyisyyden ja kosteudenkestävyyden vaatimukset. Yhtiön mukaan hitsauspuikot soveltuvat nyt erityisen hyvin rakenteisiin, joissa on suuret kuormitukset ja korkeat laatuvaatimukset, mm. offshore- ja konepajateollisuudessa.


Temnet 500 kiristysmittarilla

Kytkemällä erillinen vetovoimamittari Temnetin sidontanauhan kiristäjään nähdään suoraan millä voimalla sidontanauha sitoo. Kiristäjävarren yläpäähän asetettu pienikokoinen mittari kertoo kiristysvoiman, kun varsi on väännetty ala-asentoon. Helposti suoritettu mittaus kertoo parissa sekunnissa voimalukeman, joka päästää epävarmuudesta.


Taksikampanja tarjoaa ilmaisia kyytejä pääkaupunkiseudulla!

Pääkaupunkiseudun matkustajille on tarjolla ilmaisia taksikyytejä maalis-huhtikuussa. Luottokuski-niminen kampanja tarjoaa kaikille kampanjataksiin nouseville maksuttoman autokyydin 30 euron hintaan saakka. Torstaina alkanutta kampanjaa vauhdittaa rap-yhtye Teflon Brothers.

Lue lisää...



Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä pysyi ennallaan

Vuoden 2015 neljännellä neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 69 miljoonaa tonnia, mikä oli yhtä paljon kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 5 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 3 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen.

Vuoden 2015 neljännellä neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 5,7 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 12 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 90 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 10 prosenttia yksityisessä liikenteessä.

Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilaston tiedot kerätään neljännesvuosittain otostutkimuksella kuorma-autojen haltijoilta. Kuljetettu tavaramäärä on kuorma-autoihin lastatun tavaran paino tonneina. Tonnikilometri kuvaa kuljetustyön määrää ja se lasketaan tavaramäärän ja kuljetusmatkan tulona.

Lähde: Tieliikenteen tavarankuljetukset 4/2015, Tilastokeskus


"Liikaa ulkomaalaisia ojissa!" Entä: Kauanko Suomi kehtaa?

Näin sanoo Falck:n väreissä toimiva Malå Bil & Maskin Ab:n hinaus- ja nosturinkuljettaja "Jocke" Kunosson menneen talven töistä. Yrityksen lippulaivan, neliakselisen Scania R560 ja BSM Wreckerin pelastuspaketilla "niitä on tullut jo liiankin kanssa", Jocke sanoo.

Suomeen käännettynä asiassa on paljonkin ihmeteltävää. Ruotsissa vaaditaan raskailta ajoneuvoilta 5 mm urasyvyyttä läpeensä ja lisäksi talvirenkaita kaikilla vetävillä pyörillä. Sen johdosta honommilla renkailla Keski-ja Etelä-Euroopasta pyrkivät linja- ja kuorma-autot ja ajoneuvoyhdistelmät tulevat Suomeen ja pohjoiseen Suomen viranomaisten hyväksymillä, henkilöautojen kesärenkaitakin huonommilla renkailla. Tiedetään kaikkialla, että Suomessa sattuu Ruotsia kymmenkertaisesti enemmän ojaanajoja, liikenneonnettomuuksia, kuolonkolareitakin ala-arvoisen tengasvarustuksen seurauksena. Niistä vain ei kerrota, ei näytetä kansalle tilastoja! Ollaan vain tekopyhästi hiljaa ja puhutaan kauniita liikenneturvallisuudesta!

Katseet kääntyvät taas, ties monennenko kerran, Eduskuntaan, maan hallitukseen, liikenneministeriöön ja sen alaisiin, Trafiin ja Liikennevirastoon, ja Liikenneturvaan: kauanko kehtaatte jatkaa hengenvaarallista rengasrulettia Suomen liikenteessä ja tieverkossa!!!

 

 


Tieliikenteessä kuoli 19 ihmistä helmikuussa

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan tieliikenteessä sattui helmikuussa 270 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta. Niissä kuoli 19 ja loukkaantui 340 ihmistä. Kuolleita oli 5 enemmän ja loukkaantuneita 16 enemmän kuin vuoden 2015 helmikuussa. Kuolleista 15 oli liikkeellä henkilöautolla, 1 pakettiautolla ja 1 kuorma-autolla. Jalankulkijoita kuoli 2. Surmansa saaneista oli miehiä 14 ja naisia 5.

Tammi-helmikuussa tapahtui kaikkiaan 600 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 35 ja loukkaantui 770 ihmistä. Kuolleita oli 4 enemmän ja loukkaantuneita 2 enemmän kuin vuoden 2015 vastaavana aikana. Surmansa saaneista oli liikkeellä henkilöautolla 29, pakettiautolla 1 ja kuorma-autolla 1. Jalankulkijoita kuoli 4.

Lähde: Liikenne ja matkailu: Tieliikenneonnettomuustilasto. Tilastokeskus


Veteraanikuorma-autoseura ry:n kevätajot 2.-3.4.2016

Vanhat kuorma-autot kiinnostavat kaikenikäistä yleisöä.  Kevätpäiväntasauksen näyttelyt ovat yleisölle maksuttomia.

Veteraanikuorma-autoseuran Kevätpäiväntasaus-ajo suuntautuu tulevana viikonvaihteena Itä-Uudellemaalle, Kymenlaaksoon ja hiukan Päijät-Hämeeseen. Kuorma-autot kulkevat reittiä Liljendal - Loviisa - Elimäki - Kausala - Vierumäki. Ajossa on mukana 90 entisöityä kuorma-autoa, joista vanhimmat ovat 1930-luvulta. Tuoreimmat museorekisterissä olevat kuormurit ovat 80-luvun mallia, ja silloin teillämme jyristelivät jo kaikki nykyiset automerkit - monesti tosin vielä pitkänokkaisina malleina.

Lue lisää...


Bauma: Volvolta suurin jättidumpperi koskaan, ja 15 muuta

Bauman konemessuilla 11-17.4. nähdään muun muassa kaikkien aikojen suurin Volvo-työkone: 60 tonnin runko-ohjattu dumpperi. Uudesta A60H:sta veikataan messujen kirkkainta tähteä. Sen lisäksi Volvo Construction Equipment esittelee  joukon uusia kaivureita, pyöräkuormaajia, asvaltinlevittäjiä, dumppereita; yhteensä 16 uutuutta.


"Hankook AV02 on tehty talviajoon, ei sorateille"

Hankook AV02 talvirengas on kovan edessä Ruotsissa. Puukuljetuksia suorittava Sundbergs Åkeri havaitsi huollossa halkeamia renkaissa ja kutsui paikalle Hankookin asiantuntijan. Hankookin teknikko valokuvasi vaurion ja lähetti sen edelleen toiselle asiantuntijalle. Pari viikkoa myöhemmin kuljetusyritys sai Hankookilta vihreää valoa: rengas kunnossa, ei mitään vaaraa. 

Paripäivää myöhemmin yksi renkaista räjähti. Onneksi yhdistelmä oli tyhjänä ja pysyi tiellä. Vahinkoja syntyi silti 66 000 Ruotsin kruunun edestä. Kuljetusyritys perii korjauslaskua Hankookilta, joka kieltäytyy ja syyttää kuljetusyritystä poikkeuksellisen rajusta ajosta. Samalla Hankook myöntää, ettei AV02 ole tehty sorateille vaan "talviajoon".  Mielenkiintoinen käsittely jatkuu.

 


Waeco:lta narkoosivaroitin

Narkoosi- eli tainnutuskaasuvaroitin on halpa henkivakuutus sille, joka joutuu yöpymään yksinäisillä tehdasalueilla ja turvattomilla taukopaikoilla. Waecon Magisafe150 toimii 12 ja 24 voltilla ja antaa kolmen metrin päästä 85 dB:n äänivaroituksen kaikista tainnutuskaasuista. 80x156x51 mm mahtuu pieneen tilaan.


HVO haastaa dieselin Ruotsissa

Ruotsissa kuljetusyrittäjät siirtyvät kiihtyvässä tahdissa dieselistä ajamaan HVO:lla. Volvo hyväksyy HVO:n, Mercedes-Benz hyväksyy HVO:n, otskiot julistavat Ruotsin ammattilehdissä.

HVO, Hydrotreated Vegetable Oil, tarkoittaa Nesteen NEXBTL: ää, ja UPM:n Vernoa.

Nesteen 2,4 miljoonan tonnin vuosituotannosta vain 400 000 tonnia on palmuöljystä vapaata. Neste aikoo kuitenkin asteittain siirtyä Rotterdamin tuotantolaitoksessa Pfad:ia (Palmoil Fatty Acid) eli palmuöljytuotannon jäännöstä, jota EU:n  sääntöjen mukaan ei lueta palmuöljyksi.

HVO:nratkaiseva menestystekijä Ruotsissa on sikäläisen verottaja myöntämä verohelpotus, joka tekee HVO:n hinnaltaan kilpailukykyiseksi dieselöljyn kanssa. Norjan ja Tanskan vaatimukset 5,5 % ylittävästä sekoitussuhteesta ehtona verohelpotukselle eivät toistaiseksi edistä HVO:n kilpailukykyä.

Lisää asiasta ja Nesteen mahdollisuuksista Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2016 numerossa.


Lapin tiestölle ennustetaan vaikeaa kelirikkoa

Meri-Lappia lukuun ottamatta ELY-keskus ennustaa Lappiin vaikeaa kelirikkoa. Teiden kelirikkokausi alkaa Lapin alueella yleensä huhtikuun puolivälissä ja kestää sääoloista riippuen aina kesäkuun alkupäiviin saakka. Lauha talvikausi voi vaikuttaa siihen, että kelirikkokausi alkaa Lapissa normaalia aiemmin. Lauha talvi on myös vaurioittanut teiden päällysteitä, lähinnä reikiintymistä on ilmennyt.

Koko Pohjois-Suomeen ennustetaan vaikeaa kelirikkoa, lukuun ottamatta Perämeren rannikkoa, jonne ennustetaan keskivaikeaa kelirikkoa. Eteläisempään Suomeen ennustetaan keskivaikeaa kelirikkoa länsirannikolla ja muualle helppoa kelirikkoa.

ELY-keskuksesta toivotaan, että tienkäyttäjät merkitsisivät teille syntyneet liikennettä vaarantavat reiät esimerkiksi risulla tai havulla ja ilmoittaisivat niistä Tienkäyttäjän linjalle 0200 – 2100.

Lapin ELY-keskuksen kevään 2016 painorajoitusennuste (PDF). Kevään sää ja paikalliset olosuhteet vaikuttavat kelirikon aiheuttaman painorajoitusennusteen toteutumiseen. Painorajoituksia koskeva reaaliaikainen ja kattavin tieto kulloinkin vallitsevasta painorajoitustilanteesta löytyy liikenneviraston karttapalvelusta. Lisäksi tietoa saa puhelimitse Tienkäyttäjän linjalta.


Daimler: Yhdistettävyys takaa menestyksen

Kuljetustoiminta on tietoa tulvillaan; pilvessä, netissä! Ongelmana on, ettei tarpeellinen tieto löydä oikea-aikaisesti tarvitsijaansa. Tietojen yhdistettävyys sitä tarvitseviin kohteisiin on tämän päivän suuri haaste.

3/4 kaikista tavarakuljetuksista Euroopassa kulkee kuorma- tai pakettiautoilla. Kuorma-auto on hyvinvointimme selkäranka. Ilman sitä elintarvikkeet, hyödykkeet, tarvikkeet eivät saavuttaisi kuluttajia eikä työpaikkoja. Ja maailmantalouden kasvun myötä kuljetukset lisääntyvät, verkkokaupan myötä jyrkästikin. Vuoteen 2050 mennessä ne kolminkertaistuvat.

Samalla vain 1/3 kuorma-autoista on tien päällä kuormattuina. 2/3 ajastaan kuorma-autot seisovat, odottavat tehottomina tehtanporteilla, rajamuodollisuuksissa, odotuspaikoilla, taukopaikoilla, maaliikennekskuksissa, liikenneruuhkissa, huolloissa, korjaamoissa... Ajantasaisen tiedon puutteen vuoksi. Seisonta-aja vähentäjä, poistajakin, löytyy olemassa olevan tiedon yhdistettävyydessä tarpeeseen.

Yhdistettävyys, englanniksi Connectivity, on asia, johon jokaisen kumipyöräkuljetuksista leipänsä ansaitsevan kannattaa syventyä. Missä nyt ollaan ja millä tavalla asiassa edetään, siitä raportti Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2016 numerossa, joka ilmestyy huhtikuussa.


Daimler: Autonominen saattueajo tulossa

Daimler esitteli 1-2.3. Saksan Düsseldorfissa kolmen Mercedes-rekan autonomista saattueajoa. Kaikki kolme etenivät moottoritiellä ilman kuljettajan apua. Rekkojen väli oli vain 15 metriä. Koko letkan pituus oli 80 metriä, kun se normaalioloissa olisi 150 m.

Kun ensimmäisenä ajavan eteen heitettiin este, joka sai sen tekemään paniikkijarrutuksen, sen perässä kulkevat tekivät saman hätäjarrutuksen vain 0,1 sekunnin reaktioajalla. Siihen ei ihminen pysty. Rekkojen keskinäinen väli supistui arviolta vain parin metrin verran. 

Mitä sitten tapahtui, kun 15 m välein kulkevien rekkojen väliin tunkeutui henkilöauto? Ja millä tavalla viimeisenäkin kulkeva näki eteenpäin edellään ajavien "läpi" jopa puoli kilometriä moottoritietä ja edellä ajavaa liikennettä... ja paljonko imussa ajaneet säästivät polttoainetta... selviää autonomisesti kulkevaa rekkasaattuetta käsittelevästä raportista Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2016 lehdessä, joka ilmestyy huhtikuussa.

 


Pohjalaismaakuntien kelirikosta odotetaan normaalia

ELY-keskuksen mukaan Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntien alueella kelirikon odotetaan olevan tänä keväänä keskimääräisellä tasolla. Ennuste pohjautuu alkutalven sääolosuhteisiin, jolloin pohjaveden pinta jäi korkealle muodostaen jäätä tierakenteisiin. Roudan syvyys tierakenteissa on kuitenkin normaalilla tasolla lauhan talven vaikutuksesta.

Kevään kelirikon vaikeus riippuu oleellisesti kevään säätiloista. Hitaasti etenevä viileä kevät, aurinkoisine päivineen ja mahdollisine yöpakkasineen, vähentää kelirikkoa. Nopeasti etenevä kevään tulo sateineen ja pilvisine päivineen puolestaan lisää kelirikkoa.

Lauha talvi on vaurioittanut teiden päällysteitä

Päällystetyt tiet ovat kärsineet talven lauhoista ja sateisista keleistä. Päällysteisiin on muodostunut paljon vaurioita, joiden johdosta pahimmin vaurioituneille osuuksille joudutaan mahdollisesti asettamaan nopeusrajoituksia.

Ajantasainen tieto painorajoituksista.