Scania – Valoa hintoihin!

Kännykkäpysäköinti ratkaisee moottoripyöräilijän pysäköintiongelmaa

Moottoripyöräilijän pitää maksaa pysäköintimaksu aivan samoin kuin autoilijan. Pysäköintimaksun todistaminen vanhalla lipukesysteemillä on epävarmaa, koska lipuke saattaa lentää taivaan tuuliin tai sen voi napata joku toinen. Periaatteessa aiheettoman virhemaksun saa peruttua, mutta siinäkin voi olla omat hankaluutensa. Pysäköintitoimistossa täytyy pystyä osoittamaan maksu joko maksetulla lipukkeella tai lipusta otetulla kuvalla. Oikaisuvaatimusten käsittelyaika vaihtelee kaupungeittain ja saattaa kestää jopa useamman kuukauden.

Trafin tilastojen mukaan Suomessa on lähes neljännesmiljoona moottoripyörää. Monelle kesämotoristille pysäköinti aiheuttaa harmaita hiuksia. Automaatista saatavat pysäköintiliput häviävät helposti esimerkiksi tuulen mukana tai ne saattavat jopa livahtaa toiseen kulkuvälineeseen. Tästä johtuen moni kaupungin pysäköintilaitos ohjeistaa, että moottoripyörään ei tarvitse maksettua lippua laittaa. Pysäköintisakon yllättäessä, sen saa peruttua toimittamalla todisteeksi joko lipun tai kuvan lipukkeesta pysäköintiviranomaiselle. Helsingissä pysäköintivirhemaksua ei tarvitse maksaa oikaisuvaatimuksen käsittelyaikana, mutta esimerkiksi Tampereella se pitää suorittaa eräpäivään mennessä.


Huono diesel yleistynyt ongelma vesillä

Polttoainesäiliöihin voi aina kerääntyä kosteutta, mikä saattaa aiheuttaa ikävää mikrobikasvustoa, niin sanottua dieselbakteeria. Tankissa kasvaessaan se voi johtaa polttoainesuodattimen tukkeentumiseen, eikä moottori saa enää polttoainetta. Vesillä tämä voi johtaa vaarallisiin tilanteisiin.

Viime vuosina vaiva on yleistynyt ja syyksi epäillään ensimmäisen sukupolven FAME-biodieseleitä, joita sekoitetaan joihinkin dieselpolttoaineisiin. Biodiesel kerää itseensä enemmän vettä kuin hiilivetytyyppinen polttoaine. Lisäksi se on luonnostaan biohajoavaa, mikä tekee siitä perinteistä polttoainetta parempaa ravintoa pieneliöille.

”Tämän takia varsinkin veneissä, jotka saattavat olla pitkiäkin aikoja käyttämättä, kannattaa varmistaa polttoaineen hyvä laatu. Esimerkiksi meidän uusiutuva diesel vastaa laadultaan parhaimpia fossiilisia dieseleitä, eikä siten edistä kasvuston syntyä biodieselin tavoin”, kertoo Nesteen pääasiantuntija Seppo Mikkonen. Sama pätee myös muihin pitkiä aikoja seisoviin koneisiin kuten varavoimageneraattoreihin ja leikkuupuimureihin.

Laadukkaan polttoaineen lisäksi veneilijällä on muitakin tapoja estää dieselbakteerin kasvua. Ensinnäkin kannattaa pitää huolta veden poistamisesta polttoainetankista, sillä veneiden kohdalla sinne kertyy aina hieman vettä. Myös vedenerottimet ja polttoainesuodattimet on hyvä pitää kunnossa.


Herätä auton polttoainelämmitin myös kesällä

Polttoainelämmittimen käynnistäminen on suositeltavaa kesälläkin. Korkeiden lämpötilojen vaikutuksesta nykyiset polttoaineet saattavat haihtua polttoainelinjasta ja näin vaikeuttaa ensikäynnistystä kesäajan jälkeen. Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää lämmittimen käynnistämistä kerran kuukaudessa noin 10-15 minuutiksi kerrallaan.

Polttimen käyttöikää voidaan merkittävästi lisätä käyttämällä riittävän pitkää lämmitysaikaa. Suositeltava lämmitysaika on aina vähintään 10 minuuttia kerrallaan. Lämmittimen toimintavarmuuden ja polttimen käyttöiän maksimoinniksi voidaan lämmittimelle suorittaa kausitarkastus ennen lämmityskauden alkua. Tarkastuksen yhteydessä suoritetaan tarvittaessa myös CO²-säätö optimaalisen palotapahtuman varmistamiseksi.

Polttoainelämmitin on myös sisätilatuuletin

Lisälämmittimen avulla ulkoilmaa voidaan puhaltaa ajoneuvon sisälle ennen matkaan lähtemistä, jolloin läkähdyttävä kuumuus vaihtuu siedettävämpään ulkoilmaan. Aurinkoon parkkeeratun auton sisälämpötila saattaa Suomessakin nousta nopeasti jopa 70° C -asteeseen. Tuulettaminen helpottaa sekä matkustajien että lemmikkien oloa kesäkuumalla ennen matkaa.

 



Koneenkuljettajat: Alempi tieverkosto kärkihankkeeksi

Kuljettajien mukaan eri puolille Suomea pitää perustaa miehitettyjä energia- ja puutavaraterminaaleja, joiden myötä teollisuuden puuhuoltoon saataisiin varmuutta ja sen kautta tuotettua tasaista työllisyyttä metsäkonealalle vuodenajoista riippumatta.

Hallitusohjelmassa on varattu tieverkoston kunnostamiseen 600 miljoonan euron määräraha. Kun summa jaetaan Suomen alueen koko tiestölle, ei alempaan tieverkostoon riitä millään todellista tarvetta vastaavaa panostusta. Alemman tieverkoston kunnostuksen määräraha on nostettava yleisistä säästötavoitteista riippumatta siksi, että metsätalous tulee olemaan Suomen talouskasvussa merkittävä tekijä.


Helpotuksia omavalmisteisille moottoripyörille

Yksilöllisesti valmistettujen moottoripyörien vaatimuksiin ja niiden osoittamiseen tulee helpotuksia 1.7.2016 alkaen.

Lue lisää...


WABCO and ZF: Täysjarrutus yhdistyy väistöohjaukseen

EMA auttaa raskaita ajoneuvoja väistämään peräänajokolareita, WABCO ja ZF ilmoittavat.

Wabco esitteli Brysselissä 29.6. uuden teknisen ratkaisun, EMA (Evasive Maneuvre Assist) väistöavustimen , jossa täysjarrutus yhdistyy rajuun väitöohjaukseen. Järjestelmän ovat kehittäneet Wabco ja ZF. Ratkaisussa toimivat yhdessä Wabcon elektroninen jarrujärjestelmä EBS, hätäjarrujärjestelmä AEBS, elektroninen ohjauksen vakautusjärjestelmä ESC sekä ZF:n sähköhydraulinen ReAX tehostettu ohjausjärjestelmä.

 


HYSTER® COOL TRUCK

To help tough recycling and waste applications maintain efficiency Hyster® offers a forklift truck specifically designed to prevent the common problem of engines overheating due to dust, dirt and debris.

Lue lisää...


HCT-rekkoja testattiin kapealla maantiellä

UPM:n puutavaraa kuljettava Orpe Kuljetuksen ”HCT- pöllirekka” samoin kuin myös muut tällä hetkellä liikenteessä olevat HCT-yhdistelmät liikennöivät pääosin pääteillä. Osana tutkimusohjelmaa testattiin toukokuun lopussa Valkealassa Trafin poikkeusluvalla liikennöintiä pääteitä kapeammalla ja mutkikkaammalla Jyrääntiellä, jonka varrella sijaitsee Orpe Kuljetuksen varikko. Orpen HCT-auton lisäksi testissä oli mukana Speed Oy:n HCT-konttirekka, ekorekka. Testiä seurasi asiantuntijoita ELY-keskuksista, poliisista, Trafista, Kouvolan kaupungin hallinnosta, Metsäteollisuus ry:stä sekä Metsätehosta Orpe Kuljetuksen, Speedin ja UPM:n edustajien lisäksi.

Lue lisää...


Hiabin tuotekehityskeskus Ruotsin Hudiksvalliin

Cargoteciin kuuluvan Hiabin uusi huippuluokan laboratorio valmistui osana vuonna 2014 aloitettua 2 miljoonan euron investointihanketta.  Investoinnin tarkoituksena on vahvistaa Hiabin kykyä kehittää, testata ja varmentaa materiaaleja, komponentteja ja tuotteita.

Lue lisää...


Koeajo: Citroen Jumpy BlueHDi 150 Shine M

Koeajoautomme on ensimmäinen Suomeen rekisteröity uusi Jumpy. Se eroaa kesällä myyntiin tulevista Suomen varastomalleista lähinnä ohjaamon kaksipaikkaisuuden ja väliseinän osalta.

Suomen vakiomalli on aina kolmipaikkainen. Varusteversioita on kaksi, perusmalli Feel ja nyt kokeillun kaltainen Shine. Shine-mallin kaksipaikkainen apumiehen istuin on muunneltava Moduwork.

Koeajettu auto on varustettu 150 hevosvoiman kaksilitraisella koneella. Se on malliston toiseksi tehokkain. Vääntöä on 370 Nm/2000 r/min. Moottori on ominaisuuksiltaan mainio. Se kuljettaa Jumpyä rivakasti.

Lue lisää...


Scania Golden Gripen

Scania juhlistaa kuluvaa 125. juhlavuottaan tuomalla R-sarjaan suomalaisia varten räätälöidyn Golden Gripen juhlamallin. Rajoitetun ajan tarjolla olevan mallin kohdalla on keskitytty yltäkylläisen krominkiillon asemasta kuljettajamukavuuteen.

Lue lisää...


Uusi Proace

Toyota tuo Suomeen uudesta Proacesta kaikki kolme koripituutta, 4,6, 4,6 ja 5,2 metriä. Kuutioita on 4,6, 5,3 tai 6,1 kuutiota. Vakiona Proacesta löytyy apumiehen istuimen alla oleva Smart Cargo -tavaratila, joka mahdollistaa 1,16 metriä varsinaista tavaratilaa pidempien esineiden kuljetuksen.

Ohjaamo on Proacessa aina kolmipaikkainen. Autosta on saatavana myös henkilökuljetusversioita aina yhdeksään paikkaan asti.

Lue lisää...


Hellinn yhteyksille EU-rahaa

Kaksi Helsingin ja Tallinnan välisen liikenteen kehittämishanketta on saanut yhteensä 3,1 miljoonan euron EU-rahoituksen. Rahoituksen hakijoina ovat Helsingin ja Tallinnan kaupungit, Uudenmaan liitto ja Harjun maakunta sekä Viron liikenneministeriö ja Suomen Liikennevirasto.

Lue lisää...


Yrittäjänaiset: Alvin alarajaa nostettava!

Suomen Yrittäjänaiset vaatii yritysten liikevaihdon arvonlisäveron alarajan nostamista 50 000 euroon.  Virossa alvin alaraja nousee 40 000 euroon.

Lue lisää...


Van Hool Excui.City, 18-metrinen "sähkökäärme"

BET2016 vertailutesti ratkaisi Vuoden 2017 Kaupunkibussin valinnan toukokuukäytävän reunoihin n alkuviikolla Brysselin kaupunkilinjalla 69. Kolme 12-metristä sähköbussia ja yksi 12-metrinen kaasubussi kiersivät pienillä marginaaleilla reitin kapeat kadut ja jyrkät, tiukat kadunkulmat. Van Hoolin 18 m pitkälle täyssähkö-nivelbussille tarjottiin helpompaa reittiä, koska jo 12-metriset kokeilivat koeajoreitillä taipuvia kaistapylväitä ja jalkakäytävän reunoja.

Lue lisää...