Scania 70 vuotta Suomessa

Santalan Betonille uusi Renault Trucks T High

Santalan Betonille luovutettiin 17.2.2016 uusi Renault Trucks T High. Ajoneuvon myi ja luovutti Volvo Truck Center Vantaan Renault Trucks kuorma-automyyjä Mika Saari.


Lexus polttokennoon

Lexus esittelee korkeatehoisen, sarjavalmisteisen polttokennoauton vuoden 2020 tietämillä. Lexus LF-FC (Lexus Future –Flagship Car/Fuel Cell) vedyllä toimiva auto ei tuota lainkaan ajon aikaisia päästöjä, vaan sivutuotteena syntyy pelkästään puhdasta vettä. Energiatehokkuudeltaan polttokenno on noin kaksi kertaa edistyksellisempi kuin nykyaikainen bensiini- tai dieselauto. Tämän lisäksi polttokennoauto tarjoaa pitkän toimintamatkan yhdellä tankkauksella, ja vetytankkaus onnistuu yhtä nopeasti kuin polttomoottoriauton tankkaaminen.

Lexus uskoo, että polttokennoauton tarjoamat energiaan ja päästöihin liittyvät ratkaisut johtavat toistaiseksi lähimmäs äärimmäisen ekologista liikkumismuotoa.


Uudenmaan ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri johtaja valittu

Tuovi Päiviö on nimitetty Uudenmaan ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtajaksi.

Päiviö aloittaa uudessa tehtävässään 1.7.2016. Päiviö on toiminut aikaisemmin Liikennevirastossa useissa tehtävissä, viimeksi Liikenneviraston väylänpitotoimialalla ELY-keskuksen L-vastuualueen asioista vastaavana johtajana.



Älyliikenteen testausalue ja -palvelut Rajamäelle

Työtehoseura tiedottaa aloittavansa älyliikenteen testiympäristön rakentamisen Nurmijärven Rajamäelle. Testiympäristö tulee kattamaan älyliikenteen ja liikennepalvelujen todellista tieliikennettä edellyttävät testaustarpeet. Testiympäristöä tullaan käyttämään automaattisen ja semi-automaattisen liikenteen koeajon, liikennepalvelujen, digitekniikan sekä liikenneinfran testialueena.

Testiympäristö tarjoaa mahdollisuuden älyliikenteen testaamiseen suljetulla rata-alueella, taajamanomaisella ”katuverkolla” ja rajoitetussa ja valvotussa tieliikenteessä. Testausympäristö tulee tarjoamaan myös tilat ja tekniset resurssit testaamisen edellyttämiin tukipalveluihin sekä kehitystyöhön.

Lue lisää...


Tilaajavastuutarkastuksia logistiikan toimialoille

Logistiikan toimialoilla tilaajavastuutarkastusten kohteina ovat tänä vuonna maa- ja vesiliikenne, varastointi, huolinta sekä posti- ja kuriiritoiminta.

Vuoden 2016 aikana tehdään logistiikan eri toimialoille yhteensä noin 400 tilaajavastuutarkastusta. Tarkastuksia tehdään viranomaisaloitteisesti koko maan alueella. Tarvittaessa tarkastuksia tehdään myös ilmoitusten tai muun vihjetiedon perusteella. Tilaajavastuutarkastajia on vuonna 2016 noin 30.


Kalle Jokinen Liikenneturvan hallituksen puheenjohtajaksi

Kansanedustaja Kalle Jokinen on nimitetty Liikenneturvan hallituksen puheenjohtajaksi seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi.

Valtioneuvoston muut seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi määräämät jäsenet ovat liikenneneuvos Sabina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä (varajäsenliikenneneuvos Risto Murto) ja poliisitarkastaja Jari Pajunen sisäministeriöstä (varajäsen poliisitarkastaja Seppo Sivula).

Hallituksessa vuoden 2016 loppuun jatkavat opetusneuvos Jukka Lehtinen opetus- ja kulttuuriministeriöstä (varajäsen opetusneuvos Heli Nederström) sekä hallitussihteeri Tiina Muinonen sosiaali- ja terveysministeriöstä (varajäsen johtaja Kari Paaso).

Valtioneuvosto päätti Liikenneturvan hallituksen jäsenistä ja varajäsenistä 18. helmikuuta 2016.


Tilaajavastuulaki koskee myös kansainvälisiä kuljetuksia

Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue muistuttaa ulkopuolisia kuljetuspalveluja hankkivia tilaajia siitä, että tilaajavastuulakia sovelletaan myös kansainvälisissä kuljetuksissa.

Tilaajavastuulakia sovelletaan, kun käytetään ulkopuolista työvoimaa joko vuokratyön tai alihankinnan muodossa. Tilaajavastuulaki koskee tilanteita, joissa vuokra- tai alihankintasopimuksessa sovittua työtä tehdään Suomessa. Laki koskee myös kuljetuksia, joista vain osa ajetaan Suomessa.

Tilaajavastuulakia ei sovelleta, jos alihankintasopimuksen arvo ilman arvonlisäveroa on alle 9 000 euroa. Vuokratyösopimuksiin tilaajavastuulakia ei sovelleta, jos työ kestää alle 10 päivää.

Edellä mainittujen raja-arvojen arvioinnissa huomioidaan erikseen alihankintasopimukset, jotka sisältävät Suomen rajan ylittävää kuljetuspalvelua. Tilaajavastuulain soveltamisen raja-arvoa laskettaessa tarkastellaan Suomessa suoritettua osaa sopimuksen kokonaisarvosta.


Posti perustaa noutopisteverkoston Baltiaan

Posti Group kertoo perustaneensa Baltiaan noutopisteverkoston, joka palvelee kuluttajia ja yrityksiä Virossa, Latviassa ja Liettuassa kauppojen ja kioskien yhteydessä. Verkosto tulee käsittämään 1 200 lähetysten noutopistettä ja on laajin noutopistekokonaisuus Baltiassa.

Yhtiön Baltian noutopisteet sijaitsevat kumppaniyrityksissä, joita ovat tunnetut ketjut Topo centras (Liettua), Aibe (Liettua ja Latvia), Pastastacija (Latvia) ja R-kioski (Viro). Ensimmäiset lähetykset vastaanotettiin uusista noutopisteistä tammikuussa. Noutopisteverkostoa laajennetaan Baltiassa edelleen uusilla kumppanuuksilla.


Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin

Pilkington Automotive Finland kertoo kehittäneensä uudenlaisen näyttölasin, jossa elektroluminenssiteknologialla varustettu näyttö on upotettu suoraan lasin sisälle. Lasi näyttää normaalilta ajoneuvon lasilta näytön ollessa pois päältä.

Valmistajan mukaan näyttölasissa voidaan näyttää mitä tahansa informaatiota aina ajoneuvon perustiedoista erilaisiin työssä tarvittaviin lisätietoihin ja hälytyksiin. Tiedot ovat luettavissa myös ajoneuvon ulkopuolelta. Lisäksi tekstin suunta voidaan vaihtaa tarpeen mukaan. Haluttu informaatio saadaan näkyviin automaattiohjauksella, nappia painamalla, matkapuhelimella tai vaikkapa kättä heilauttamalla.

Lue lisää...


Rekkojen CO2-päästöjen vuotuinen vähennystahti voitaisiin tuplata

Euroopan autonvalmistajien yhdistys (ACEA) esitteli eilen Transport & Mobility Leuven (TML) tutkimustuloksia liittyen kuljetusalan CO2-päästöjen vähentämiseen.

Tutkimuksen mukaan kokonaisvaltaista lähestymistapaa käyttämällä rekkojen CO2-päästöjen vuotuinen vähennystahti voitaisiin jopa kaksinkertaistaa verrattuna ”vain uudet autot” lähestymistapaan.

Tutkimus osoittaa ACEA:n mukaan selkeästi, että uusien autojen kehittäminen on vain osa kokonaiskuvaa kuljetusalan CO2-päästöjen vähentämisessä. Lisäksi on paljon muita tekijöitä mistä CO2-päästöt johtuvat muun muassa ajoneuvoyhdistelmien suurimmat sallitut painot ja pituudet, vaihtoehtoiset polttoaineet, perävaunujen suunnittelu sekä kuljettajan ajotyyli.

ACEA:ssa uskotaankin, että kokonaisvaltainen lähestymistapa on oikea tapa edetä. Ja ainoa tapa vähentää Euroopan kuljetusalan CO2-päästöjä suuremmassa mittakaavassa.


Uudistettu ilmanlämmitin Webastolta

Airtop 2000 ST ilmanlämmitin tunnetaan nykyisin nimellä Airtop 2000 STC. Valmistajan mukaan sen tärkeimpiä uudistuksia ovat polttoaineen annostelijapumpun vaihtuminen DP42-pumppuun sekä W-bus ohjaus. Jälkimmäinen uudistus mahdollistaa uusien Smart-, Multicontrol HD sekä Thermo Call 4 käyttölaitteiden käytön.


Kahalta Drägerin häkämittari

Kaha kertoo laajentaneensa tuotevalikoimaansa saksalaisella Dräger Pac 5500 häkämittarilla. Kumisuojalla päällystetty pöly- ja vesitiivis (IP 65)  mittari soveltuu yhtiön mukaan käytettäväksi  henkilökohtaisesta suojauksesta aina teollisuuden vaativiin olosuhteisiin asti.

Häkämittari on varustettu suurella LCD-näytöllä, joka  osoittaa kaasupitoisuutta ja -tyyppiä. Näytössä on myös taustavalo helpottamaan lukemista huonoissa valaistusolosuhteissa.

Liian suuresta häkäpitoisuudesta mittari varoitta värinähälytyksen ja akustisen moniäänihälytyksen lisäksi 360° optisella hälytyksellä.


Sähköinen autotuotehaku Boschin varaosille

Boschin tarjoaman eCat-sivuston avulla käyttäjät voivat etsiä yhtiön tuotevalikoimasta tarvitsemiaan varaosia. Sivusto toimii 28 eri kielellä myös suomeksi.

Syöttämällä auton rekisterinumeron järjestelmään saa kokonaisvaltaisen listauksen kyseiseen autoon sopivista Bosch-tuotteista. Tarjolla on myös 360 asteen tuotekuvia yli 5 000 varaosasta.


Pula raskaan liikenteen taukopaikoista yhä suurempi

Uudenmaan ELY-keskuksen alueelle tarvittaisiin lähes 400 uutta palvelujen äärellä olevaa raskaan liikenteen pysäköintipaikkaa. Ns. kylmille levähdysalueille ei tutkimusten perusteella ole enää suurta kysyntää.

ELY-keskuksen mukaan taukopaikkojen puutteesta on seurannut ajo- ja lepoaika säädösten rikkomista, turhien matkojen ajamista ja luvattomille alueille, kuten jopa ajorampeille pysäköimistä. Käyttäjälaskentojen perusteella erityisesti yöaikaisen pysäköinnin ongelma on laajentunut Uudenmaan ELY-keskuksen alueella pääkaupunkiseudulta Hämeiden alueille saakka.

Taukopaikkoja on ELY-keskuksen mukaan ollut tarpeeseen nähden liian vähän jo vuosia. Mutta ongelma on pahenemassa entisestään, kun ns. Länsisataman paikat otetaan muuhun käyttöön. Myös lisääntyvä kuljettaminen lisää paikkojen tarvetta. Alueita on myös poistunut ja uusia on vaikea löytää. Pahin tilanne on pääkaupunkiseudun sisääntuloteillä ja Kehä III:lla, joilla ajaa arviolta 3000–7000 raskasta ajoneuvoa vuorokaudessa.

Jatkossa on tavoitteena luoda uusia raskaan liikenteen taukopaikkoja sekä kehittää olemassa olevia vastaamaan paremmin nykyistä kysyntää. Julkisen ja yksityisen sektorin vastuunjakoa ja alueiden kehittämisen toteutusmallia pohditaan parhaillaan Uudenmaan ELY-keskuksen aloitteesta.


Nissan Primastarin seuraaja on Nissan NV300

Primastarin seuraaja Nissan NV300 on keskikokoinen pakettiauto, jonka kokoluokka asettuu NV200:n ja NV400:n välimaastoon.

Valmistaja lupaa NV300:lle 5 vuoden tai 160 000 km:n takuun. Takuu kattaa myös kaikki alkuperäiset Nissanin lisävarusteet.

NV300 tulee myyntiin myöhemmin tänä vuonna.