VW:n kuorma-autoholdingyhtiö Traton odottaa ehdotetun Euro 7 -päästöstandardin maksavan miljardeja enemmän.
"Meille aiheutuu valtavia, karkeasti arvioiden noin miljardin euron kustannuksia konsernissa siinä tapauksessa, että laki tulee suunnitelmien mukaan voimaan. Edessämme on valtava muutos", sanoi Tratonin MAN-brändin johtaja Alexander Vlaskamp "Welt am Sonntagin" ("WamS") haastattelussa.
"Ehdotetut puhdistussäännöt ovat niin tiukasti määriteltyjä, että tarvitsemme käytännössä lisää polttoainetta ja typen oksidien määrän pieneneminen on marginaalista", johtaja sanoi.
Uuden päästöstandardin sijaan Vlaskamp vaati tukia uusien Euro 6 -standardien mukaisten kuorma-autojen hankintaan vanhojen ajoneuvojen korvaamiseksi.
Autoteollisuus – sekä autojen että kuorma-autojen valmistajat – lobbaavat ankarasti polttomoottoreiden uusien EU-päästöstandardien käyttöönottoa vastaan.
EU-maiden ja Euroopan parlamentin on vielä neuvoteltava suunnitelmasta ja sovittava yhteisestä linjasta. Tällä hetkellä on suunniteltu, että säännöt tulevat voimaan vuonna 2025 ja kuorma-autojen ja linja-autojen osalta vuonna 2027.