Scania-juhlakiertue

Rauman satamaan investoidaan 60 miljoonaa euroa

Rauman sataman konttiterminaali laajenee vuosien 2016-17 aikana n. 1,5 hehtaarilla. Kuva: Rauman Satama.

Rauman satamassa alkaa huhtikuussa meriväylän syvennys- ja konttiterminaalin laajennustyöt. Töiden yhteiskustannus on runsaat 60 miljoonaa euroa ja työt valmistuvat vuoden 2017 loppuun mennessä. Rauman Satama Oy:n osuus kustannuksista on noin 34 miljoonaa euroa ja Liikenneviraston osuus noin 28 miljoonaa euroa.

Liikennevirasto ja Rauman Satama Oy toteuttavat yhteistyössä Rauman meriväylän kulkusyvyyden syventämisen 10 metristä 12 metriin. Urakka käsittää Rihtniemen väyläalueiden ruoppaus- ja läjitystyöt sekä väylän merkintää koskevat turvalaitetyöt. Väyläsyvennyshankkeen pääurakoitsijana toimii Wasa Dredging Oy Ltd.

Rauman Satama Oy:n toimesta laajennetaan samanaikaisesti myös nykyistä konttiterminaalia rakentamalla lisää laituritilaa konttilaivoille sekä uutta satamakenttää konttien varastointiin. Konttiterminaalin laajennushankkeen pääurakoitsijana toimii Destia Oy.

Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Hannu Asumalahden mukaan rakennusurakan myötä satama voi vastaanottaa entistä suurempia laivoja ja konttiterminaalin kapasiteetti lähes kaksinkertaistuu.


Öljytuotteiden kokonaiskulutus väheni vuonna 2015

Öljytuotteita myytiin viime vuonna kotimaahan yhteensä 7,7 miljoonaa tonnia, ilmenee Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilastosta. Luku sisältää polttonesteiden lisäksi bitumit ja voiteluaineet sekä petrokemianteollisuuden raaka-aineet. Määrä on 1,2% vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Moottoribensiiniä myytiin vuonna 2015 noin kaksi miljardia litraa, mikä on 1,6% edellisvuotta vähemmän. Viime vuonna myydystä bensiinistä 63% oli 95 E10 -bensiiniä. Dieselöljyä puolestaan myytiin viime vuonna vajaat kolme miljardia litraa, mikä on 1,2% enemmän kuin vuonna 2014. Dieselkäyttöisten henkilöautojen määrä kasvoi viime vuonna Trafin tilastojen mukaan 4,4%.

Kevyttä polttoöljyä myytiin vuonna 2015 lähes 1,8 miljardia litraa. Tämä oli 1,7% enemmän kuin edellisenä vuonna. Kasvun arvioidaan pääosin tulevan maatalouden viljankuivauksen käyttämästä polttoaineesta johtuen kesän kylvöjen myöhästymisestä.

Pääosin teollisuudessa käytettävää raskasta polttoöljyä myytiin viime vuonna noin 404 000 tonnia, mikä on runsaat 8% vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Lentopetrolin kokonaismyynti oli viime vuonna vajaat 907 miljoonaa litraa, mikä on noin 2,8% enemmän kuin vuonna 2014. Lentopetrolista lähes 90% käytetään ulkomaanliikenteessä.


Fiat Fiorino palaa Suomen markkinoille

Fiat iskee pienten tavara-autojen markkinoille 14 990 euron hintapyynnillään

Fiat Professional ilmoittaa tuovansa Fiorino kevytpakettiauton takaisin Suomen markkinoille. 

Kevyen malliuudistuksen läpikäynyttä 2,5 m3 tavaratilalla ja noin 600 kg kantavuuden tarjoavaa Fiorinoa tullaan tarjoamaan kahdella eri tehoisella 1.3 -litraisella turbodiesel-moottorilla, joko 80 tai 95 hevosvoimaisena.

Uudessa mallissa on edellisestä Fiorino-mallista tuttuja ominaisuuksia kuten Start & Stop -järjestelmä, ”älykäs” laturi sekä säätyvätilavuuksinen polttoainepumppu.
Robotisoidulla Comfort-Matic -vaihteistolla Fiorinon polttoaineenkulutuksen luvataan olevan vain 3.8 litraa 100 kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt 100 grammaa per kilometri.

Valmistajan mukaan uudessa Fiorinossa on yhtä kattava turvavarustelu kuin edeltäjässään: ABS-jarrut, joissa sähköinen jarruvoiman jako (EBD), ajonvakautusjärjestelmä ja luistonesto (ESC), HBA, joka lisää jarruvoimaa hätätilanteissa ja mäkilähtöavustin eli Hill Holder. Lisävarusteena kerrotaan olevan saatavissa mm. pysäköintitutka sekä etumatkustajan turvatyyny.

Ensimmäisten uusien Fiorinojen kerrotaan olevan jälleenmyyjillä kesäkuusta alkaen. Hintapyynnit alkavat perusmallin noin 15 000 eurosta. Sillä hinnalla Fiat Fiorino on Suomen edullisin dieselpakettiauto.



Maanrakennuskoneiden kauppa kasvussa

Teknisen Kaupan tiedotteen mukaan maanrakennusalan konekauppa kääntyi vuonna 2015 kolmen vuoden laskun jälkeen selvään lähes kuuden prosentin kasvuun. Viitteitä kasvusta nähtiin jo kesän Maxpo-näyttelyssä ja syksyllä kalustotoimitukset lisääntyivät selvästi. Teknisen Kaupan mukaan yhteys INFRA ry:n jäsenyritysten syksyn 2015 gallupissa julki tuomaan tilauskannan kasvuun on ilmeinen. Myös vuosi 2016 näyttää kaluston uudistamisen kannalta rohkaisevalta kiitos rakennusalan myönteisen suhdanteen sekä suurten rakennusprojektien käynnistymisen.

Kasvua nähtiin viime vuonna esimerkiksi tela-alustaisissa kaivinkoneissa (kuusi prosenttia) ja pyöräkuormaajissa (20 prosenttia). Kokonaisuudessaan Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen jäsenyritykset toimittivat asiakkailleen viime vuonna 1 543 maanrakennuskonetta.


Kuorma-autokaupalla vahva alkuvuosi

Kuorma-autoja on ensirekisteröity tammi-maaliskuussa 788, mikä on 33,6 prosenttia enemmän kuin viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Maaliskuussa ensirekisteröitiin 253 kuorma-autoa ja viime vuoden maaliskuuhun verrattuna määrä kasvoi 25,2 prosenttia.

Markkinajohtajana on Volvo yhteensä 224 autolla. Toisena on Scania 219 autolla ja kolmantena Mercedes-Benz 157 autolla. Seuraavina tulevat MAN (44), Iveco (41), DAF (23), Sisu (19) ja Renault (15).

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin tammi-maaliskuussa 3 231 kappaletta, mikä on 9,7 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Maaliskuussa ensirekisteröitiin 1 097 pakettiautoa, mikä 2,3 prosenttia enemmän kuin viime vuoden maaliskuussa.

Uusia linja-autoja on rekisteröity tammi–maaliskuussa 82, viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna rekisteröintimäärä on 18 prosenttia alhaisempi.

Tiedot ilmenevät Autoalan Tiedotuskeskuksen julkaisemista tilastoista


Muutoksia Lahden moottoritien liikennejärjestelyihin

Huhtikuun alkupuolella käynnistyvä Hakunilan ja Vaaralan risteyssiltojen korjaus aiheuttaa muutoksia Lahden moottoritien (valtatie 4) liikennejärjestelyihin. Neljän sillan korjaustytöt jatkuvat läpi kesän ja valmistuvat kokonaisuudessaan lokakuussa.

Lue lisää...


Cramo ostaa Kurottaja- ja Kuljetuspalvelu Parviainen Oy:n

Cramo vahvistaa logistiikka- ja kurottajapalveluitaan ostamalla kurottajapalveluita tarjoavan Kurottaja- ja Kuljetuspalvelu Parviainen Oy:n (”Parviainen”) liiketoiminnan. Kauppa toteutuu liiketoimintakauppana.

Vuonna 2004 perustettu Kurottaja- ja Kuljetuspalvelu Parviainen Oy on Suomen suurin yksityinen kurottajapalveluita tarjoava yritys. Parviaisen toiminta on keskittynyt pääasiassa Etelä-Suomeen. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli noin kolme miljoonaa euroa ja vuodelle 2016 odotetaan liikevaihdon kasvua.

Parviaisen 23 työntekijää siirtyvät vanhoina työntekijöinä Cramon palvelukseen.


Valtiolta pelinavaus kuljetusalan elvyttämiseksi

Liikenne- ja vitsintäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle esityksen, jonka mukaan kunnat vapautettaisiin asteittain nykyisestä hiekoitushiekan siirtovelvoitteestaan.

Lausuntokierrokselle lähteneen esityksen mukaan vuoden 2018 alusta lähtien kuntien ja kaupunkien alueille kertyneen hiekoitushiekan keräys ei olisi enää kuntasektorin vastuulla. Jatkossa edellä mainitut huoltotoimenpiteet hoidettaisiin yksityisin voimin, kuorma-autoihin tätä tarkoitusta varten kehitetyllä, katupölyn koostumuksen ja rakenteen tunnistavalla keräyslaitteistolla.

Suomessa kehitetyn ja jokaiseen rekisteröityyn ja maamme alueella operoivaan ulkolaiseen yli 6,5 -tonnin kokonaispainoiseen autoon pakolliseksi tulevan, noin 2000 kg painavan Pölyvex 2000 laitteiston kustannusarvio on nykyisellä autokannalla 27 000 euroa autoa kohden.

Katu-alueiden puhdistus on tarkoitus suorittaa paikallisten kuorma-autoyrittäjien voimin, siten että valtio korvaa laitteiston käytöstä 1,04 euroa ajettua kilometriä kohden. Kilometriseurannan ja kilometrikorvausten valvonta on annettu juuri perustetun InnApita-Secure Start-up -yhtiön hoidettavaksi.

InnApita-Securen julkaiseman tiedotteen mukaan nyt aloitettava kokeilu on vain pyramidin huippu uusissa kuorma-autoilijoille tulevaisuudessa tarjottavissa ansaintamahdollisuuksissa.

Siirtovelvoitteen muutoksen tavoitteena on ollut varmistaa yhteiskunnallisesti merkittävien katujen ja piha-alueiden puhtaanapysyminen myös hiekoitus-sesongin ulkopuolella.

Hiekoitushiekan siirtovelvoitteen piiriin kuuluvat aluksi Pirkanmaan ja Päijät-Hämeen sekä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueelle rekisteröidyt kuorma-autot.

Nyt suunniteltava järjestelmä on tutkimustemme mukaan ainoa vaihtoehto hiekoitushiekan ja katupölyn puhdistamiseen tulevaisuudessa. Samalla se antaa kunnollisen piristysruiskeen suomalaiselle, laittoman kabotaasin kanssa painivalle kuljetusalalle. Lakialoite alustettiin siltä kannalta että keräyslaitevelvoite koskisi myös maamme alueella liikkuvia ulkolaisia hyötyajoneuvoja, kertoo Kansallisen katupölyinstituutin yli-intedentti Dustin Nose-Canal Mikkelin kansallisilla katupölypäivillä.

Siirtovelvoite on säädetty tietoyhteiskuntakaaressa määräaikaiseksi, ja sen voimassaolo päättyy vuoden 2039 lopussa. Muutos nopeuttaa hallituksen tavoitetta norminpurusta.


Wabcolta uusi OnLane -kaistavahti

Wabco esitteli MATS (Mid-America Trucking Show) 2016 -messuilla uuden OnLane -kaistavahdin, jossa kaistavahdin korkearesoluutioinen kamera yhdistyy SmartDrive -videoanalytiikkateknologiaan. Aiemmin vastaavien ominaisuuksien hyödyntäminen on yhtiön mukaan vaatinut kahta erillistä kameraa.

OnLane -kaistavahti varoittaa kuljettajaa visuaalisella merkillä, äänimerkillä tai tuntoaistiin perustuvalla merkillä, jos ajoneuvo ajautuu tahattomasti pois oikealta ajokaistalta. Suorituskykyä analysoimalla SmarDrive -teknologia puolestaan auttaa laskemaan polttoaineen kulutusta sekä parantaa turvallisuutta ja tuottavuutta.


MAN ajautumassa vakavaan kriisiin

Volkswagen-konserniin kuuluva MAN on syvässä kriisissä. Kaikki keskeiset taloudellista tilaa kuvaavat mittarit ovat painuneet vahvasti miinuksen puolelle.

MAN heikon tilanteen takana on ennen kaikkea Etelä-Amerikan, tarkemmin Brasilian talousalueen taantuma. Tilikaudella 2015 MAN ryhmän tulos oli 92 miljoonaa euroa, kun se oli vuonna 384 miljoonaa euroa. Muutos -76%. MAN ryhmän liikevaihto laski neljä prosenttia 13,7 miljardiin euroon.

Autopuolen eli MAN Truck & Bus:in osuus ryhmän liikevaihdosta oli 9,0 miljardia euroa, mikä on 7 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Ajoneuvoja myytiin yhteensä 79 222 kappaletta.

MAN ryhmän on vaikea pyytää taloudellista apua päästöskandaalin jälkilöylyjen kanssa painivalta Volkswagenilta, joka olisi todennäköisesti tällä hetkellä mieluimmin ottavana kuin antavana osapuolena yhtiön rahoituspuolella. 

MAN toimitusjohtaja Joachim Drees:n mukaan MAN ryhmä on aloittanut kannattavuuden parantamiseen ja tehostamiseen tähtäävät toimet kaikilla aloilla. Erityisiksi toimenpiteiksi Drees nostaa kuorma-autotuotannon tehostamisen ja yhtiön hallintorakenteiden uudelleenjärjestelyn.

Aloitetuista elvytystoimista huolimatta markkina-analyytikot odottavat MAN:in tuloksen jopa laskevan kuluvana vuonna edellisvuoteen verrattuna.


Saksa 2015: ulkomaalaiset valloittivat, Mersu polvilleen

Yli 16 tonnisten järeiden kuorma-autojen myyntitilasto vuodelta 2015 Saksassa on hämmentävää luettavaa. Mercedes-Benzin myynti on pudonnut 1544 auton verran edellisvuoden 2014 myynnistä. Samalla MAN on kasvattanut myyntiään 1547 auton verran. Yhteensä saksalaiset jättivalmistajat ovat lisänneet myyntiään vain kolmella (3 !) kuorma-autolla 2015 verrattuna vuoden 2014 myyntiin.

Ulkomaalaiset kilpailijat ovat teneet mahtavan "maihinnousun" Saksaan. Siinä missä Mercedes ja MAN ovat yhdessä kasvattaneet myyntiä kolmella kuorma-autolla, Scania, DAF, Volvo, Iveco ja Renault ovat kasvattaneet myyntiään peräti 3190 kuorma-autolla! Suurin voittaja on Scania (+984), seuraavina DAF (+901), Volvo (+731), Renault (+334), Iveco (+240).


Fiat Talento kesäkuussa

Scudon seuraajaksi Fiat esittelee kesäkuussa uuden Talento pakettiautonsa kokonaan uudella tekniikalla. Se ei edeltäjänsä tapaan ole yhteistuote Peugeotin ja Citroenin kanssa vaan Renaultin kanssa. Pohjana toimii Renault Trafic, mutta kokonaan omalla uudella keulalla, pakettiautona, pikkubussina, tila-autona, erilaisilla akseliväleillä ja kattokorkeuksilla. Moottorina on nelisylinterinen 145 hv diesel. Nimi "Talento" muistuttaa hyvin arvokkaasta vanhasta hopearahasta.

 


USA:n murskaava valotesti: Toyota Prius V paras ja huonoin

Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuus-tutkimuskeskus IIHS USAssa tutki 31 suosituimman henkilöauton yhteensä 82 ajovaloa. Tulos oli murskaava. Vain yksi, Toyota Prius V sai valinnaisvarusteena myytävillä LED-ajovaloilla arvosanan "hyvä". Sama auto sai vakio-halogenivaloilla arvosanan "huono".

Kaikkiaan 9 autoa sai arvosanan "hyväksyttävä". Yhdeksän arvioitiin "rajatapauksiksi". Häviäjien joukkoon tuomittiin Hyundai Sonata, Kia Optima, Mercedes C-luokka sekä CLA-luokka, Nissan Altima, VW Passat, Buick Verano, Cadillac ATS ja Chevrolet Malibu.

Kaikkein huonoin joukossa oli 3-sarjan BMW Halovaloilla. Siinä missä Prius LEDeillä valaisi tietä hyväksyttävästi 120 m, BMW:n valokeila kantoi 40 m. Korkeatasoisimmalla valovarustuksellaan BMW nousi vain luokkaan "rajatapaus".

Arvosteluperusteina oli mm. valoteho suoraan sekä loivissä että jyrkissä vasemmalle ja oikealle kääntyvissä mutkissa kuin myös sokaisuvaikutus vastaantulevaan ajoneuvoon.

 


Citroen-Peugeot pakut uudistuvat täysin

Jumpy ja Expert ovat pysyneet kauan kuosissaan. Henkilöautoissakin käytetty EMP2 pohjalevy tulee vielä tänä vuonna kantamaan täysin uudistuneet Citroen ja Peugeot pakettiautot. Moottoreita tulee 95-180 hv teholuokkiin perinteisesti pihillä 5-6 l/100 km kulutuksilla. Automaattinen 6-vaihteinen vaihteisto saa 2018 seurakseen 8-lovisen automaattivaihteiston, jolla täytetään tulevat kiristyneet päästömääräykset.


Roclan trukin mainio käyttäjäkokemus ansaitsi Red Dot -palkinnon

Roclan uusi työntömastotrukki Humanic² on voittanut Red Dot 2016 -muotoilupalkinnon. Palkinto on yrityksen viides Red Dot -muotoilupalkinto.

”Tuotteesta syntyvään kokemukseen vaikuttavat muotoilun ohella monet asiat. Tämän tuotteen osalta olemme saaneet myös erittäin hyvää palautetta käytettävyydestä, lastinhallinnasta ja ajettavuudesta. Se, että kokonaiskokemus on hyvällä tasolla, viestii parantuneesta kilpailukyvystä ja tietotaidostamme kehittää entistäkin parempia tuotteita.”, toteaa Roclan muotoilupäällikkö Kero Uusitalo.

Kilpailun tuomaristoon kuului 41 asiantuntijaa, jotka arvioivat tuotteiden innovatiivisuutta, laatua, käytettävyyttä ja ekologisuutta. Kilpailussa oli mukana yhteensä 5214 tuotetta 57 eri maasta ja palkintoja jaettiin 31 luokassa. Kilpailun palkinnot jaetaan Red Dot -gaalatilaisuudessa Essenissä 4. heinäkuuta 2016.