SuperMax – Valmiina töihin!

Ford: Robotaksi ilman rattia

Itsenäisesti kulkevia Ford Fusion Hybrid autoja ilmestyy jo kuluvan vuoden aikana Kalifornian teille.  Fordilla arvioidaan ensimmäisten täysautonomisten robottiautojen tulevan liikenteeseen taksikuljetuksiin vuonna 2021. Auto toimii silloin ilman ohjauspyörää, ilman kaasu- ja jarrupoljinta. Ensi vuosikymmenen loppuun mennessä 20% uusien autojen kaupasta kohdistuu autonomisesti eli itsenäisesti kulkeviin roboautoihin, Ford ennustaa.

(Vogel)


Sähköautojen 5 piheintä Saksassa

Saksassa valtio on lähtenyt edistämään sähköautojen myyntiä taloudellisilla tukiaisilla. Samalla on vertailutestien perusteella rankattu viisi vähiten sähköenergiaa käyttävää sähköautoa. Parhaaksi on todettu:

1. VW E-Up, kulutus 11,7 kWh/100 km, toimintamatka 160 km

2. Mitsubishi Electric i3, kulutus 12,5 kWh/100 km, toimintamatka (myös Citroen C-Zero ja Peugeot Ion)

3. BMW i3, kulutus 12,6 kWh/100 km (0-100 km/h 7,3 sek.)

4. VW E-Golf, kulutus 12,7 kWh/100 km, toimintammatka 190 km

5. Renault Zoe, kulutus 13,3 kWh/100 km, toimintamatka jopa 240 km

(Vogel)


Lentosotaharjoitus vaikuttaa liikennejärjestelyihin 5-tiellä

Baana 16 -lentotoimintaharjoitus aiheuttaa muutoksia liikennejärjestelyihin Lusin maantietukikohdan lähialueella. Valtatie 5 katkaistaan yleiseltä liikenteeltä lauantaina 24.9. kello 12 alkaen.

Suljettava tieosuus on etelästä Heinolan moottoritien ja Jyväskyläntien (Valtatie 4) liittymästä valtatietä 5 Mikkeliin päin, pohjoisessa tien 140 ja valtatie 5 risteykseen saakka. Kiertotie järjestetään tietä 140 pitkin. Kiertotiellä on alennettu nopeusrajoitus.

Valtatie 5 avataan liikenteelle perjantaina 30.9. kello 18 mennessä.



VR Trackin toimitusjohtaja vaihtuu

VR Trackin toimitusjohtaja Ville Saksi on irtisanoutunut. Saksi jatkaa syyskuun loppuun asti konsernin palveluksessa VR Trackin hallituksen puheenjohtajan erityistehtävissä.

VR Trackin väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi on nimitetty VR Groupin lakiasiain johtaja Teemu Sipilä. Sipilä toimii VR-konsernin johtoryhmän jäsenenä ja jatkaa myös VR-konsernin lakiasiain johtajana.

Ville Saksi aloitti VR Trackin toimitusjohtajana vuonna 2010.


Renault sähköautoissa ykkönen

Sähköautojen kehitys näkyy henkilöautoissa, mutta se vaikuttaa ratkaisevasti myös raskaan sektorin kumipyöräisiin. Ensimmäisinä se koskettaa jakelukalustoa ja busseja.

Saksalainen Center of Automotive Management (CAM) on tutkinut 370 sähköautoja koskevaa innovaatiota 19 johtavan autonvalmistajan kohdalla vuodesta 2011.

Täyssähköautoja koskevien keksintöjen ja kehitelmien pisteytyksessä Renault sijoittui ykköseksi 15 indeksipisteellä niukasti ennen Teslaa (14 p.) BMW (8,5),VW (7,5) ja Daimler (6) putoavat kauas parhaiden taakse. Jos Renaultin tiliin lisätään yhteistyökumppani Nissanin saamat 5,5 indeksipistettä, Renault-Nissanin johto kasvaa ylivoimaiseksi.

Plug-in hybridiautoissa saksalaiset ovat kehittelijöinä johdossa. VW rankataan ykköseksi 25 indeksipisteellä seuraavina BMW (22), Volvo Geely (17) ja Daimler (15).

Vaikka CAM tilittää lähinnä saksalaisten autojen sijoituksia voidaan vetää johtopäätös, että täyssähköautoissa kiinalaiset BYD, BAIC ja SAIC sijoittuvat heti Teslan jälkeen. Plug-in hybrideissä näkyy kiinalaisten autonvalmistajien vähäisempi kiinnostus kehitystystyön osalta.

(Vogel)


Eronen sai lähtöpassit MANilta

 Tapani Eronen

Vajaan vuoden päivät MAN Truck & Bus hyötyautojen liiketoiminnan myyntijohtajana Suomessa toiminut ja sitä ennen pitkän työuran Volkswagen autojen parissa tehnyt Tapani Eronen on irtisanottu tehtävistään 5.9.2016 alkaen. MAN Truck&Bus hyötyautojen myynnistä vastaa jatkossa aikaisemmin Tecalemit Oy:n palveluksessa ollut Juha Pulliainen.

MAN kuorma-autojen myynti nousi Erosen johdossa vajaassa vuodessa alle kahden prosentin merkkinaosuudesta reiluun neljään prosenttiin. Erosen mukaan irtisanominen on seurausta hänen ja maahantuojan välisistä näkemyseroista merkin myynnin jatkokehityksessä. 

Emme tavoittaneet VV-Autotalot Oy:n toimitusjohtaja Martti Muonaa antamaan perusteita nyt tehdyille päätöksille.

 

 

 


Hiabin uusi Moffett IAA:ssa

Hiab esittelee uuden Moffett M4NX -ajoneuvotrukin Hannoverin IAA-näyttelyssä. M4NX-ajoneuvotrukki on pyritty valmistamaan niin kevyeksi kuin mahdollista luopumatta kuitenkaan suorituskyvystä, minkä takia se nostaa oman painonsa enemmän lastia. Moffett M4NX on asetuksista riippuen kapeimmillaan 1 900 mm leveä.


Uusi Hardox HiTemp on luotu kestämään kuumuutta

Teräsyhtiö SSAB tuo markkinoille uuden kuluttavia olosuhteita korkeissa lämpötiloissa kestämään luodun Hardox HiTemp -kulutusteräksen. Hardox-kulutuslevyjen tuoteperheeseen kuuluvan uutuuden luvataan olevan edullisempi ja helpompi työstää kuin nykyiset korkeisiin lämpötiloihin tarjolla olevat ratkaisut.  

Hardox HiTemp -terästä voidaan leikata, hitsata, työstää ja kylmämuovata samoilla konepajalaitteilla ja -tekniikoilla kuin muitakin Hardox-teräslajeja ja tavallista terästä. Kaikki tämä tekee Hardox HiTemp -teräksestä yhtiön mukaan ihanteellisen vaihtoehdon kuluttaviin olosuhteisiin korkeissa lämpötiloissa useilla eri aloilla - erityisesti prosessiteollisuudessa, kuten teräs- ja sementtitehtailla tai hiilivoimaloissa, sekä kierrätys- ja asfalttiteollisuudessa.


Hallitus esittää LVM:n budjetiksi 3,24 mrd. euroa

Hallitus esittää liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle 3,24 miljardin euron määrärahoja vuodelle 2017.

Liikenneverkolle esitetään 1 919 miljoonaa euroa, liikenteen viranomaispalveluihin 57,7 miljoonaa euroa, liikenteen tukemiseen ja ostopalveluihin 209,2 miljoonaa euroa, viestintäpalveluihin ja -verkkoihin sekä viestinnän tukemiseen 519 miljoonaa euroa, hallintoon sekä toimialan yhteisiin menoihin 485,2 miljoonaa euroa sekä sää-, meri- ja ilmastopalveluihin 45,2 miljoonaa euroa.

Lue lisää...


Europart vuoden 2016 paras tuotemerkki kahdessa kategoriassa

Stefanie Schmidt (markkinointipäällikkö), Pierre Fleck (Europartin toimitusjohtaja), Anna Lena Blanck (PR).

Hyötyajoneuvo-osien ja korjaamotarvikkeiden myyjä Europart voitti saksalaisen Profi Werkstatt -ammattilehden (kustantaja HUSS-Verlag) lukijaäänestyksessä kaksi vuoden 2016 parhaan tuotemerkin palkintoa. Voitto tuli vuoden 2014 tapaan hyötyajoneuvo-osien kategoriassa ja nyt ensimmäistä kertaa myös puhdistus- ja hoitotuotteissa.

Palkintojenjakotilaisuus pidettiin Frankfurtin kansainvälisillä Automechanika-ammattimessuilla yhteistyössä messujärjestäjien kanssa. Juhlallisen tilaisuuden juonsivat Profi Werkstattin päätoimittaja Thomas Pietsch ja Reinert Racing -ratakuorma-autotallin kuljettaja Steffi Halm. Palkintoja olivat vastaanottamassa Europartin toimitusjohtaja Pierre Fleck ja kaupallinen johtaja Ralf Maurer.


Genesta valitsi latausverkon kehittäjän ja ylläpitäjän

Fortum Charge & Drive ja Pohjoismaiden johtava kiinteistösijoitusyhtiö Genesta Property Nordic ovat allekirjoittaneet sopimuksen sähköajoneuvojen latausverkon kehittämisestä ja ylläpidosta.

Genestan tiedotteen mukaan älykkäät latausratkaisut sisältyvät jo nyt liiketiloja vuokraavien asiakkaiden odotuksiin. Sopimuksen ansiosta yhtiö pystyy tarjoamaan kustannustehokkaan latausratkaisun vuokralaisilleen ilman, että heidän tarvitsee itse huolehtia asentamisesta ja ylläpidosta.


Pinnoitteet haastavat perinteiset autovahat

Kahan markkinoima Sonax Xtreme Protect + Shine -pinnoite haastaa yhtiön mukaan perinteiset autovahat. Hybrid NetProtection teknologiaan perustuvan pinnoitteen luvataan olevan monesti kestävämpi kuin vahan.

Pinnoite levitetään levityssienen avulla maalipinnalle ristikkäisin liikkein, alue kerrallaan. Lopuksi pinta pyyhkäistään mikrokuituliinalla. Käsittely on huomattavasti nopeampi ja vähätöisempi kuin perinteinen vahaus. Uudehkon ja hyväkuntoisen maalipinnan voi pinnoittaa ilman esikäsittelyä, mutta hieman kulunut maalipinta tulee aina esikäsitellä ennen pinnoittamista.


Näin valitaan Vuoden Kuorma-auto ja Vuoden Pakettiauto

Miten valitaan Kansinvälinen Vuoden Kuorma-auto (International Truck of the Year, ITOY) ja Kansainvälinen Vuoden Pakettiauto (International Van of the Year, IVOY), meiltä kysytää toistuvasti. Samaa kysytään jatkuvasti myös muissa maissa Euroopassa.

Hollantilainen kollegamme Arjan Velthoven, joka on tuomariston jäsen kummassakin organisatiossa, selvittää videolla sekä ITOY:n että IVOY:n valintajärjestelmää. Video on englanninkielinen. Pahoittelemme ettei Arjan suostunut selittämään asiaa suomeksi. ;-) Seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus 8/16 lehdessä selvitys suomeksi.

Ensi viikolla julistetaan Hanoverissa IAA-näyttelyssä Vuoden Pakettiauton 2017 ja Vuoden Kuorma-Auton 2017 lisäksi myös Vuoden Kaupunkibussi 2017. Auto, tekniikka ja kuljetus edustaa Suomea mainituissa kansainvälisissä tuomaristoissa vuodesta 1981 lähtien.


Suomalaiset suopeita turvavöille

Eurooppalaisten mielipiteitä ja kokemuksia liikenteestä selvittäneessä ESRA project (European Survey of Road users’ safety Attitudes) -tutkimuksessa suomalaisten asenteet turvavyön käytön suhteen ovat Euroopan tiukimmat. Ainoastaan kuusi prosenttia suomalaisista oli sitä mieltä, ettei turvavyötä ole välttämätöntä kiinnittää, kun matkustetaan auton takapenkillä. Kyselymaiden keskiarvo oli 15 %. Suomalaiskuljettajista 86 prosenttia myös varmistaa kysymällä, että matkustajilla on vyö kiinni, kun maiden keskiarvo oli seitsemän prosenttiyksikköä tätä vähemmän.


Ylijäämämuovista ja vesipulloista lumiharjoja

Parhaillaan käynnissä olevilla kansainvälisillä Automechanika -messuilla Saksassa lanseerattavan KUNGS Green -sarjan lumiharjat ja jääraapat on tehty pääosin kierrätysmuovista. Tuotteissa on käytetty muovituotannon ylijäämämateriaalia ja lumiharjojen harjasosat ovat kierrätetyistä vesipulloista saatua PET-materiaalia. Raapoissa ja harjaksissa kierrätysmateriaalin osuus on 100 % ja rungoissa puolestaan 70 %.

KUNGS Green tuotteita ovat:
- Max-Is Green, Jääraappa ja lumiharja
- Mid-Is Green, Jääraappa