SuperMax – Valmiina töihin!

Jopa viidennes valmis hankkimaan auton käymättä liikkeessä

Autoalan it-palvelutoimisto Netwheelsin teettämä tutkimus paljastaa, että etenkin nuoret suhtautuvat myönteisesti mahdollisuuteen ostaa auto suoraan verkosta. Suomalaiset myös vaativat yhä monipuolisempia verkkopalveluja autoliikkeiltä.

Lue lisää...


Kysely: Ruotsalaista ei ruuhka rassaa ja norjalainen ärsyyntyy pyöräilijöistä

Mobiilipysäköinnin palveluja tuottava EasyPark on selvittänyt suomalaisten, ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten liikennekulttuurien eroja. Autoilijoille suunnattu kyselytutkimus toteutettiin samanaikaisesti neljässä pohjoismaassa. Eroja löytyy muun muassa ruuhkastressissä sekä suhtautumisessa pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin. Myös mobiilisovellusten käytön laajuus ja pysäköintisääntöjen tuntemus ovat naapurimaissa eri tasoilla toisiinsa verrattuina. Kyselyyn vastasi jokaisesta maasta 1000 yli 18-vuotiasta autoilijaa.

Lue lisää...


Saksa: Lisämiljoonia vetyautoilulle (Suomi kehityksessä mukana)

Saksan valtio avittaa vaihtoehtoenergian edistämistä autoilussa polttokennotekniikan osalta liki 250 lisämiljoonalla vuoteen 2019 mennessä, liittovaltion liikenneministeri Alexander Dobrindt (CSU) julkisti 28.9.2016. Tankkausasemien tuntuva lisääminen kuuluu päätavoitteisiin. Saksassa on toistaiseksi 19 vetyasemaa.

Päätöksellä Saksan liittovaltio vahvistaa suurten autonvalmistajiensa käsityksen, että polttokennolla kehitetty sähköenergia on päätavoite sähköautoilun kehityksessä. Ensimmäisessä vaiheessa tavoitellaan polttokennotekniikan edistämistä henkilöautojen ja bussien energiaratkaisuna. Kuorma-autot, raide-, vesi- ja ilmaliikenne ovat seuravina vuorossa. Vuosina 2006 - 2016 liittovaltio ja teollisuus ovat tukeneet sähköenergian kehittämistä ajoneuvotekniikassa 1,4 miljardilla eurolla.

Suomessa hitsauskaasuja valmistava Woikoski Oy on avannut sivutuotteena syntyvää vetyä jakavia tankkausasemia kolmen Suomessa toimivan lisäksi Ruotsin Göteborg'ssa toimivan jakeluaseman. Sen ansiosta Ruotsin ja Norjan polttokennoautot pääsevät nyt kulkemaan Saksan - Ruotsin väliä ajamalla entisen pakollisen laivakuljetuksen sijaan.

Woikoski teki ensimmäisen oman, Packard-merkkisen, auton vedyllä kulkevaksi jo vuonnna 1928. Nyt yhtiön polttokenno-Hyundai on aktiivisen kehityksen kohteena arktisissa oloissa yhdessä korealaisen autonvalmistajan kanssa. 



Coor: droonikopteri tehostaa kiinteistöpalvelua ja lisää työturvallisuutta

Coorin tarjoama SmartDrone -palvelu hyödyntää kauko-ohjattavia kuvauskoptereita, joilla voidaan toteuttaa muun muassa kiinteistöjen tarkastukset ja kartoitukset.

Kuvauskopteri kerää lentonsa aikana tarkkaa dataa kuvattavan kohteen pinta-alasta sekä kunnossapitotarpeista. Kuvauskohteita kattojen ja julkisivujen lisäksi ovat esimerkiksi nosturit, mastot ja savupiiput sekä ahtaat paikat kuten tunnelit. Kopterin keräämää kuvamateriaalia pystytään hyödyntämään myös vahinkojen toteamisessa, minkä perusteella voidaan tehdä tarvittavat korjaussuunnitelmat. Kopteri yltää paikkoihin, joihin kiipeäminen on vaarallista ja riskialtista.

– Huoltomiestemme ei tarvitse enää kiipeillä julkisivuilla ja katoilla, koska moni asia hoituu kopterin avulla. Kuvauskopterin käyttäminen kuntotarkastuksissa sekä säästää aikaa että parantaa työturvallisuutta. Kopteri yltää paikkoihin, joihin ihmisvoimin olisi hankala mennä ja joihin meno on suoranainen työturvallisuusriski, Coorin liiketoimintayksikön johtaja Jaska Mertaharju toteaa yhtiön tiedotteessa.


Hirvivaroitukset autoihin

V-Trafic on julkaissut navigaattoreihin ja mobiililaitteisiin soveltuvan aktiivisen hirvivaroitusjärjestelmän. Kohonneen hirvikolaririskin aikana järjestelmä antaa autoilijan navigaattoriin tai mobiililaitesovellukseen varoituksen, joka kiinnittää kuljettajan huomion laskemaan tilannenopeutta ja tarkkailemaan teiden reunoja. Varoitukset kestävät tilannekohtaisesti 15 minuutista useaan tuntiin.

Lue lisää...


Lentorahdin määrät laskussa

Suomen lentorahtivientiä mittaava IATA:n CASS-tilasto näytti heinäkuun lentorahtikilojen olleen noin yhden prosentin alemmalla tasolla vuoden takaiseen verrattuna. Tarkasteltaessa edeltäviä 12 kuukautta, Suomen lentorahtivienti on reilun kolme prosenttia alemmalla tasolla vertailuajankohtaan nähden. Globaalisti tarkasteltuna lentorahtikilot olivat kesän aikana lievässä kasvussa.

(lähde: DHL)


Berner Oy: Lasolia pussissa

Lasolia valmistava Berner Oy on tehnyt uusia pakkausteknologian investointeja Heinäveden tehtaalleen. Suomen suosituin lasinpesunestemerkki Lasol laajentaa tuoteperhettään käyttövalmiilla, pussipakatulla lasinpesunesteellä.

- Lasinpesunesteen helppokäyttöisyys ja saatavuus ohjaavat vahvasti ostopäätöksiä. Selvityksen mukaan noin 60 prosenttia kuluttajista ostaa yleensä käyttövalmista lasinpesunestettä. Uudet Lasol-pussipakkaukset ovat helposti kierrätettäviä ja tuottavat jopa 65 prosenttia vähemmän jätettä kuin tavalliset muovipullot. Uuden käyttövalmiin Lasolin pakkaskesto on -22ºC. Sään vaatiessa joukkoon voi lisätä perinteistä tiivistemuotoista Lasolia, sanoo liiketoimintajohtaja Kimmo Hakkala Berneriltä.


VTT: Julkinen liikenne kaipaa digiaukkojen paikkaamista

Digitalisaatioon liittyvät sosiaaliset ja oikeudelliset haasteet kaipaavat lisähuomiota Suomen liikennejärjestelmän strategioissa. Katvealueisiin on kuitenkin syytä tarttua.

Suomen liikennejärjestelmän kehitysstrategiat käsittelevät varsin kattavasti suuria digiteemoja,a haasteet kääntyvät vahvuuksiksi. Merkittäviä katveessa olevia teemoja ovat muun muassa digitalisaation vaikutus työllisyyteen, yritysten tehokkuuteen ja resurssitehokkuuteen. Samoin digitalisaation sosiaalisia ja juridisia vaikutuksia pohditaan niukasti.

Suomessa on analysoitu yllättävän niukasti myös, kuinka paljon liikenteen digitaaliset ratkaisut voivat leikata valtion verotuloja, joista liikenne tuo tällä hetkellä suuren osan.

Digitalisaation haasteet kannattaisi huomioida monipuolisesti mahdollisimman aikaisin. Jos ongelmat havaitaan vasta digitaalisten hankkeiden toteutusvaiheessa, monet riskit toteutuvat ja niitä voidaan joutua korjaamaan hätiköiden.

Jos lainsäädäntö kulkee teknologisen murroksen jäljessä, joudutaan lakeja ja asetuksia muuttamaan kiireellä. Kiire puolestaan voi johtaa huonoon lainsäädäntöön.

Digitalisaatio korostaa myös tarvetta valtion hallinnonalojen yhteistyöhön. Esimerkiksi liikenteen digitalisoimisen hyötyjen poimiminen ja haittojen ehkäiseminen saattavat vaatia koordinoituja toimia monella hallinnonalalla yhtaikaa.


EEA varoittaa sähköautoliioittelusta

Euroopan ympäristöjärjestö EEA varoittaa maanantaina Kööppenhaminassa julkaisemallaan kannanotollaan, että sähköautojen lisääntyminen liikenteessä ei välttämättä paranna ilmanalaa. EAA tarkastelee sähköautojen lisäänymistä sähkön alkulähteestä sähköauton käyttöön. Nykyinen taso, jossa sähköä yhä tuotetaan huomattavassa määrin hiilivoimalla, ei edistä pyrkimystä päästöttömään liikenteeseen. EAA peräänkuuluttaa tuntuvaa lisäystä uusiutuvalla energialla tuotetulle sähkölle. Se mainitsee eriyisesti aurinko- ja tuulivoiman.


Nissan etenee sähköautoilla

Nissanilta odotetaan uutta sähkötoimista pikkuautoa. Se olisi valmistajan nykyistä huipputuotetta, Leaf'iä pienempi. Yhteistyökumppani Renault toisi markkinoille vastaavan, joka olisi kehitelmä nykyisestä Zoe'sta.

Ykköstuote Leaf saa lähivuosina jatkajan, jonka odotetaan kulkevan jo 300-400 km yhdellä latauksella. Samalla odotetaan Nissanilta uutta sähkö-Crossover'ia. Myös urheiluauto kolmipaikkaisen Bladeglider'n kehitelmänä on tuloillaan 2020 jälkeen.


Bosch, Nokia ja Deutsche Telekom: Datapilvet parantamaan liikenneturvallisuutta

Bosch, Nokia, ja Deutsche Telekom testaavat kehittämiään ratkaisuja Boschin testauskeskuksessa Boxbergissa.

Erityisesti risteysalueilla rakennukset, aidat tai rekat voivat olla kuljettajan näkyvyyden esteenä. Jos kuljettaja ajaa huolimattomasti, kolarin välttäminen voi olla kiinni muutamista millisekunneista. Verkottumisen avulla voidaan vähentää onnettomuuksia merkittävästi, sillä toiminnot pystyvät tarjoamaan sellaistakin tietoa, joka on kuljettajan näkökentän ulkopuolella. Bosch kehittää yhdessä Nokian ja Deutsche Telekomin kanssa paikallisia pilvipalveluja autoteollisuudelle. Samalla työstetään ratkaisuja, jotka liittäisivät autot kokonaisvaltaisesti mobiiliverkon kautta Bosch IoT Cloud -pilvipalveluun. Yhtiöiden käyttämä Mobile Edge Computing (MEC) -teknologia hyödyntää paikallista pilvipalvelinta aikakriittisen tiedon keräämiseen, prosessointiin ja kuljettajille edelleen välittämiseen. Toisin kuin useimmat pilviratkaisut, paikalliset pilvet sijaitsevat tukiasemilla teiden varsilla.


Varoitus: Huijausyritys Volvon nimissä

Volvon / Volvo UK:n nimissä on lähetetty huijausviestejä, joissa onnitellaan 2 miljoonan euron voitosta. Jos voittaja ottaa yhteyttä Volvo Claims osoitteeseen, hänelle soittaa Björn Annwalliksi esittäytyvä henkilö. Lisäksi asiakas saa erilaisia väärennettyjä dokumentteja, mukaanlukien "Björnin" henkilökortin ja voittotositteita. Voittajan tulisi maksaa aluksi £542 hallinnollisia kuluja.

Huijauskampanjan materiaalit on hyvin tehty, materiaalit ovat virheettömiä Björnin valokuvaa myöten. Björn Annwall on oikeasti Volvon johtoryhmän jäsen. Volvolla ei ole mitään tekemistä tämän Volvon tuotemerkkiä ja henkilöitä törkeästi väärinkäyttävän huijausyrityksen kanssa. Olemme ilmoittaneet tästä eteenpäin myös viranomaisille. 


Renault luovutti 100 000. sähköautonsa

Renault ilmoittaa saavuttaneensa merkittävän sadantuhannen kappaleen rajan sähköautojen myynnissä. Sadastuhannes Renault-sähköauto oli ZOE, joka luovutettiin omistajalleen Oslossa viikko sitten asiaankuuluvin juhlallisuuksin.

Viisi vuotta sitten sähköhenkilöautojen myynnin aloittanut Renault on noussut nopeasti Euroopassa markkinajohtajaksi. Kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla Renault myi yli 15 000 sähköautoa, eikä luvussa ole vielä mukana Twizy-malli. Kasvua viime vuoteen verrattuna on lähes kolmannes. Varsinkin sähköpakettiautoissa Renault kertoo asemansa olevan erittäin vahva.


Korealaista Scaniaan

Rengasvalmistaja Hankookista tulee IAA hyötyautomessuilla allekirjoitetun sopimuksen ansiosta myös Scanian alkuperäisrenkaiden valmistaja. Hankookin OE-liiketoiminta Scanian kanssa tulee keskittymään Eurooppaan ja se kattaa aluksi 18 tyyppiä 22.5 tuumaisia renkaita.

Suunnitelmiin sisältyy kaikkien Scanian Euroopassa valmistettavien kuorma-auto- ja bussimallien rengasvarustus. Asennettaviin renkaisiin kuuluvat vierinvastuksen suhteen optimoitu e-cube MAX sarja kansainvälisessä kaukoliikenteessä käytettäviin ajoneuvoihin sekä uusi ympärivuotisten renkaiden SmartFlex-sarja. Toimituksiin lisätään myös SmartWork-sarjan renkaat rakennustyömailla ja maastossa käytettäviin ajoneuvoihin.


Itseohjautuvien laivojen järjestelmä Itämerelle

Meriteollisuuden piiriin perustetaan autonomisen meriliikenteen kehittämisen ekosysteemi. Tavoitteena on luoda Itämerelle maailman ensimmäinen autonominen meriliikenne eli järjestelmä, jossa laivat kulkevat itseohjautuvasti. Autonomisen meriliikenteen tavoite on asetettu vuoteen 2025. Ensimmäiset kokeilut ja sovellukset koskevat rahtilaivoja ja tavaraliikennettä jo lähiaikoina.

Ekosysteemissä on mukana Meriteollisuus ry:n kautta lähes 60 yritystä sekä suurina investoijina mm. Cargotec, Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto, ja Wärtsilä. Ekosysteemin rahoituksesta puolet tulee Tekesistä. ”Teollisuus synnytti tämän idean ja tavoitteen. Maailmalla on meneillään kilpajuoksu. Nyt on oltava nopeita. Tämän vuoksi valitsimme DIMECCin ekosysteemin toteuttajaksi”, kertoo autonomisen merenkulun edelläkävijäyritys Rolls-Royce Marinen johtaja Sauli Eloranta.