Scania-juhlakiertue

Retro Trucks Rekkakukossa 7.5.2016

Jo kolmas Retro Trucks Rekkakukossa -tapahtuma. Myös tällä kerralla tapahtuma rakentuu viime vuosituhannella valmistettujen hyötyautojen ympärille. Lauantaina 7.5.2016 kello 09.00 – 16.00 välisenä aikana avoinna oleva tapahtuma järjestetään Hollolan Kukonkoivussa sijaitsevassa Rekkakukossa, osoitteessa Kukonkuja 1, 15880 Hollola. Entisaikojen loistoon kiillotettujen silmäterien ohella paikalle on suotavaa saapua myös vahaamattomalla ajokilla – sellaisella huomispäivän museoautolla.

Alan ja autoharrastajien parissa leppoisan maineen saaneella Retro Trucks Rekkakukossa -tapahtumalla luodaan puitteet yhdessäololle ja jutustelulle. Tälläkin kerralla alueella on rompetori, missä myydään yksinomaan hyötyautoihin läheisesti liittyvää materiaalia. Siellä esitteet, varaosat ja muut tarvikkeet vaihtavat omistajaa. Helenan Kotileipomon kahvila maistuvine eväineen ja raikkaine juomineen pitää huolen, että nälkä ja jano pysyvät loitolla tapahtuman aikana.


Matalaväyläkanavat avataan liikenteelle

Liikennevirasto avaa matalaväyläkanavat liikenteelle toukokuun aikana. Matalaväyläkanavien avaaminen tehdään kolmessa ryppäässä 6.-20.5.2016 välillä. Liikennevirasto muistuttaa, että veneilykauden alussa veneilijöiden tulee olla varovaisia, sillä esimerkiksi väyläviitat ovat saattaneet siirtyä tai rikkoutua talven aikana. Väylänhoidossa tarkastetaan sekä korjataan kaikki poijut ja viitat noin kuukauden kuluessa jäiden lähdöstä. Liikenneviraston mukaan korjaukset tehdään viimeistään juhannukseen mennessä.


Pohjolan Liikenteelle uusi bussivarikko Pasilaan

Pohjolan Liikenteelle rakennetaan Helsinkiin Pasilaan Veturitielle uusi bussivarikko ja pääkonttori. Uudelta varikolta voidaan hoitaa noin 300 bussin liikenne, ja se voi toimia yli 700 henkilön työpaikkana ja tukikohtana. Varikon peruskivi muurattiin tänään, ja uusiin tiloihin päästään muuttamaan ensi keväänä.

Tulevalle varikolle keskitetään nykyisten Postintaipaleen varikon ja Veturitien kevytvarikon toiminnot. Hankkeen taustalla ovat nykyisten varikkotilojen ahtaus sekä Postintaipaleen alueelle suunnitellut kaavauudistukset.

Uusien tilojen koko on noin 5000 kerrosneliötä. Ne sisältävät mm. kaksi autojen sisäpesulinjaa, avarat korjaamotilat sekä nykyaikaiset toimisto- ja sosiaalitilat. Varikolle rakennetaan lisäksi valmiudet sähköbussiliikenteelle sekä kuljettajavaihdoissa käytettäville sähköautoille, joita yhtiöllä on jo kymmenkunta.

Varikon rakennuttaja on Pohjolan Liikenteen omistava VR Group, ja uudet tilat rakennetaan VR Eläkesäätiöltä vuokrattavalle tontille. Pääurakoitsija on Rakennusosakeyhtiö Hartela.



Autoala ennustaa kasvua

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtajan Pekka Rissan mukaan tuore AKL Barometri osoittaa, että käänne parempaan on autokaupassa tapahtunut. Barometrin mukaan autokauppiaiden odotukset kuluvasta vuodesta ovat positiivisia ja positiivinen vire jatkuu myös vuoteen 2017.

AKL Barometrin keskiarvo arvio kuluvan vuoden myyntimääristä henkilöautojen osalta on 112 500.  Tämä on hieman vähemmän kuin autoalan ennusteryhmän virallinen ennuste, joka on 116 000 uutta henkilöautoa.

Autokauppiaista peräti 80% arvioi, että oman autoliikkeen myynti kasvaa verrattuna viime vuoteen. Myös vaihtoautokaupan osalta kuluvaan vuoteen katsotaan positiivisesti, sillä 93% arvioi kannattavuuden pysyvän ennallaan tai paranevan viime vuoteen verrattuna.  Korjaamopuolellakin näkymät ovat positiiviset, sillä jopa 73% autokauppiaista uskoo, että korjaamon työtarjonta pysyy ennallaan tai kasvaa kuluvana vuonna ja vain 23% uskoo korjaamon kannattavuuden hieman huononevan.

AKL Barometrin mukaan 64% autokauppiaista uskoo, että työvoiman vähennykset eivät ole ajankohtaisia. Seitsemän prosenttia vastanneista aikoo jopa kasvattaa työvoimaa.


Rakentamiseen ennustetaan kasvua

Rakentaminen kääntyi viime vuonna kolmen heikon vuoden jälkeen nipin napin plussalle, 0,2%. Tänä vuonna kasvun ennustetaan jatkuvan vauhdikkaampana, kertoo Rakennusteollisuus RT tiedotteessaan.

Rakentaminen kasvaa tänä vuonna selvästi kokonaistuotantoa nopeammin. Moottorina on Rakennusteollisuus RT:n mukaan kaupungistuminen, joka lisää niin asunto- ja liikerakentamisen kuin infrarakentamisenkin tarvetta kasvukeskuksissa. Rakennusteollisuus RT ennakoi kevään suhdannekatsauksessaan kuluvalle vuodelle noin 3-4% kasvua.

Kasvupyrähdystä selittää osaltaan lähtötason alhaisuus edellisvuosien pudotuksen seurauksena, kertoo Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen.

Ensi vuonna rakentamisen kasvu hidastuu Rakennusteollisuus RT:n mukaan 1–2 prosenttiin. Talousnäkymät ovat yhä hauraat, ja rakentamisen voimakkaampi elpyminen edellyttää investointien lähtemistä kunnolla liikkeelle. Rakentaminen on tyypillisesti jälkisuhdanneala, jolle talouden käänteet heijastuvat viipeellä.


Romutuspalkkiokokeilu kasvatti vähäpäästöisten autojen kysyntää

Jättimenestykseksi osoittautuneelle romutuspalkkiokokeilulle myönnettiin rahoitusta yhteensä 8 miljoonaa euroa ja sen turvin Suomen teille saatiin noin 8 000 vähäpäästöistä uutta autoa. Romutuspalkkiolla hankittujen autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 107 g/km, kun samaan aikaan rekisteröidyillä muilla autoilla hiilidioksidipäästöjen määrä oli 122 g/km.

Trafin ja autoalan yhteistyössä toteuttaman seurantatutkimuksen tulosten perusteella noin 60 % kokeilussa hankituista uusista autoista olisi jäänyt ilman romutuspalkkiokokeilua hankkimatta.

Lue lisää...


Tampereen reitinopastusjärjestelmä laajenee

Pirkanmaan ELY-keskus laajentaa Tampereen ympäristön päätiestöllä olevaa reitinopastusjärjestelmää rakentamalla kaksi uutta ajoradan yläpuolista tiedotusopastetta Tampereen sisääntuloteille.

Toinen uusista opasteista sijoitetaan Lielahteen Paasikiventielle kantatie 65:lle lähelle Vaitinaron liittymää, toinen Teiskontielle Tampereen yliopistollisen sairaalan kohdalle valtatie 12:lle.

Uusien reitinopasteiden asentaminen alkanee huhtikuussa viikolla 16. Kaikilta osin työ saadaan valmiiksi elokuun loppuun mennessä. Töitä tehdään pääosin hiljaisen liikenteen aikaan ilta- ja yötyönä. Liikenteen ajonopeutta ja hiljaisen liikenteen aikaan myös kaistojen lukumäärää joudutaan rajoittamaan portaalirakenteita asennettaessa.


Mercedeksen ja Volvon tahti hyytyi EU-markkinoilla

EU-alueella, lisättynä Norjalla ja Sveitsillä, rekisteröitiin viime vuonna 267 140 raskasta kuorma-autoa. Kasvua vuoteen 2014 kertyi 17 %.  

EU-rekisteröintien selvä ykkönen oli Mercedes-Benz. Markkinaosuus putosi kuitenkin kaikkein eniten eli yli kaksi prosenttia. Toinen sukeltaja oli Volvo.

Kaikkein eniten kasvoivat Scania ja DAF, jotka ylsivät historiallisen korkeaan markkinaosuuteen. Muutkin rekkamerkit saivat varastettua markkinaosuutta Mercedes-Benziltä ja Volvolta.

Raskaiden markkinaosuudet

  2015 Muutos
1.Mercedes-Benz 20.3 % - 2.2 %
2.Scania 16.5 % + 1.4 %
3.MAN 16.2 % + 0.3 %
4.Volvo 15.9 % - 0.9 %
5.DAF 14.5 % + 0.8 %
6.Renault 8.2 % + 0.4 %
7.Iveco 7.8 % + 0.4 %

Talvirengaspakon sitominen keliin heikentäisi liikenneturvallisuutta

Tieliikennelain kokonaisuudistuksen valmistelussa lähdetään talvirenkaiden osalta siitä, että kalenteriin sidotturengas pakko poistuisi ja talvirenkaita olisi käytettävä kelin niin vaatiessa.

Autonrengasliiton sekä Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen, Rengasvalmistajat ry:n (Bridgestone Finland Oy, Continental Rengas Oy, Goodyear Dunlop Tires Finland Oy, Michelin Nordic Ab) sekä Nokian Renkaiden mukaan liikenneturvallisuus vaarantuisi pahasti, jos ehdotus menisi läpi.

Lue lisää...


Itämeren alueen liikennekäytävät toimiviksi

Itämeren alueen liikennekäytäviä lähdetään kehittämään kolmen EU-hankkeen voimin. Tarkoituksena on hioa koko alueen kattavia suosituksia liikennepolitiikan päättäjille. Yhteisinä tavoitteina ovat turvalliset ja ruuhkattomat kuljetukset, sujuva matkustaminen ja päästöjen hillintä, kertoo Uudenmaan liitto tiedotteessaan.

Hankkeiden avausseminaariin Helsingin Kalastajatorpalla 7. huhtikuuta kokoontui noin sata hankepartnereiden edustajaa. Kolmivuotiset hankkeet ovat varmistaneet rahoituksen EU:n Itämeren alueen Interreg-ohjelmasta.

Suomalaisvetoinen hanke North Sea Baltic Connector of Regions, NSB CoRe keskittyy Pohjanmeri–Itämeri-käytävän liikenteen ja maankäytön kehittämiskysymyksiin. Hankkeen teemoja ovat tavaralogistiikan kuljetusketjut, pitkän matkan työmatkaliikenne ja itäisen Itämeren alueen yhteiseen strategiaan tähtäävä aluesuunnittelu. Tarkoituksena on myös brändätä Rail Baltica -ratayhteyttä.

Hankkeessa on mukana yhteensä kuusitoista partneria Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Puolasta ja Saksasta. Kolmen vuoden hankebudjetti on 3,3 miljoonaa euroa, josta EU-rahoituksen osuus on 2,6 miljoonaa euroa. Hankkeen pääpartneri toimii Uudenmaan liitto.

Helsingin avausseminaarissa mukana olleet kaksi muuta hanketta ovat Skandinaviasta Välimerelle ulottuvan liikennekäytävän kehittämishanke Scandria2Act, jossa kehitetään rahti- ja matkustajaliikennettä energiatehokkaita ratkaisuja suosien, sekä liikenteen ydinverkon ulkopuolelle jäävien alueiden yhteyksiin ja saavutettavuuteen keskittyvä hanke TENTacle.


Maantie- ja ratalainsäädäntöön kevennyksiä

Hallitus esittää tienvarsimainontaa sekä sähkö- ja telekaapeleiden tiealueelle sijoittelua koskevan sääntelyn keventämistä. Lupien sijaan tarkoituksena on siirtyä ilmoitusmenettelyyn. Lisäksi laajennetaan maanomistajien oikeuksia lunastustilanteissa ja parannetaan tasoristeysten turvallisuutta.

Lue lisää...


DSV ja UTi yhdistyvät

Tanskalainen, maailmanlaajuisesti toimiva kuljetus- ja logistiikka-alan pörssiyritys DSV osti tammikuussa 1,3 miljardilla dollarilla amerikkalaisen logistiikkajätti UTi Worlwiden. Kaupalla DSV nousee maailman viiden suurimman logistiikkayhtiön joukkoon. Yritysten intgraation valmistuttua toimintaa tullaan jatkamaan DSV:n nimellä.


Euroopan komissiolta pyydetään raskaan liikenteen ajo- ja lepoaika-asetuksen uudelleenarviointia

Europarlamentaarikko Hannu Takkula (kesk./ALDE) on jättänyt Euroopan komissiolle kirjallisen kysymyksen koskien raskaan liikenteen ajo- ja lepo-aika-asetusta.  

"Tiukka EU- lainsäädäntö on asettanut erityisesti syrjäisillä alueilla asuvat raskaan liikenteenharjoittajat tukalaan asemaan. Ajo- ja lepoaikoja säätelevän ajo- ja lepoaika-asetuksen mukaan kuljettaja saa ajaa vuorokaudessa 9 tuntia, lisäksi 4,5 tunnin jälkeen on pidettävä vähintään 45 minuutin tauko. Kysyn, onko Euroopan komissio valmis esittämään alueellisia joustoja ajo- ja lepoaika-asetuksen soveltamiseen alueilla, joissa sääolosuhteet ja etäisyydet ovat poikkeavia? Aikooko komissio selvittää ajo- ja lepoaika-asetuksen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen ja kuljettajien jaksamiseen?" viestittää europarlamentaarikko Hannu Takkula Brysselistä. 

Kirjallinen kysymykseni Euroopan komissiolle 7.4.2016:

Ajo- ja lepoaika-asetuksen vaikutustenarviointi eri alueilla

Raskaan liikenteen ajo- ja lepoaikoja säätelevän ajo- ja lepoaika-asetuksen mukaan ajoaika on 24 tunnin jaksossa 9 tuntia. Lisäksi 4,5 tunnin jälkeen on pidettävä vähintään 45 minuutin tauko. Erityisesti Euroopan Unionin reuna-alueilla ja jäsenmaissa, joissa on pitkät sisäiset kuljetusetäisyydet, ajo- ja lepoajat vaikuttavat ammattikuljettajien ajankäyttöön ja vapaa-ajanvieton mahdollisuuksiin. EU:n alueella sääolosuhteet vaihtelevat suuresti, mikä aiheuttaa alueellisia haasteita ajo- ja lepoaika-asetuksen soveltamiseen. Erityisesti lumisilla alueilla kuten Pohjois-Suomessa turvallisia levähdyspaikkoja on talvisaikaan vain rajallisesti.

Nykyisen ajo- ja lepoaika-asetuksen soveltaminen on aihettanut lumisilla alueilla operoiville liikenteenharjoittajille ongelmia löytää sopivia levähdyspaikkoja, mikä on heijastunut ajo- ja lepoaikasäännösten rikkomisprosenttien nousuna. Oletettavasti myös keskinopeudet ovat nousseet. Toisaalta tiukoilla lepoaikavaatimuksilla on negatiivisia vaikutuksia syrjäisillä alueilla asuvien ihmisten perhe-elämään ja sosiaalisiin suhteisiin. Tiukoista lepoaikavaatimuksista johtuen pitkää matkaa ajavat ammattiliikenteen kuljettajat joutuvat monesti viettämään yönsä kodin ulkopuolella.

Kysyn Euroopan komissiolta, onko komissio toteuttanut tai aikooko komissio ryhtyä toteuttamaan alueellisia selvityksiä ajo- ja lepoaika-asetuksen vaikutuksista liikenneturvallisuuteen ja kuljettajien jaksamiseen? Onko Euroopan komissio valmis esittämään alueellisia joustoja ajo- ja lepoaika-asetuksen soveltamiseen alueilla, joissa sääolosuhteet ja etäisyydet ovat poikkeavia?

Hannu Takkula, europarlamentaarikko


MacGregorin laitteita konttialuksiin

MacGregor toimittaa irralliset kontinkiinnityslaitteet kahteentoista 19,200 TEU:n konttialukseen, jotka ovat rakenteilla Etelä-Koreassa eurooppalaiselle varustamolle. Laitteet toimitetaan vuoden 2016 aikana. Tilaus on kirjattu vuoden 2016 ensimmäiselle vuosineljännekselle.

Nämä ultra large -kokoluokan alukset rakennetaan kahdella telakalla, kuusi laivaa Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) -telakalla ja toiset kuusi Samsung Heavy Industriesin (SHI) -telakalla. Irrallisten kontinkiinnityslaitteiden lisäksi MacGregor toimittaa näihin laivoihin lastiluukut ja kiinteät kontinkiinnityslaitteet.


Vuosaaren tunnelien pesusta poikkeusjärjestelyjä

Vuosaaren tietunneleiden pesu 13.-14.4. haittaa liikennettä. Tunneliputkien sulkujen ajan kiertotie Kallvikintien kautta. Vuosaari B-putki on sujjettu keskiviikkona 13.4.2016 klo 21-05. Vuosaari A-putki on suljettu torstaina 14.4.2016 klo 21-05.