Scania-juhlakiertue

Koeajettua: Vuoden Pick-up Nissan Navara

Koeajoimme kansainväliseksi vuoden 2016 lava-autoksi valitun Nissan NP300 Navaran.

Nissan asetti ajettavuudenja mukavuuden parantamisen uuden Navaran suunnittelun lähtökohdiksi. Nyt koeajetun pitkähyttisen mallin kohdalla lopputulos ei ole lainkaan hassumpi.

Lue koeajoraportti seuraavasta 27.5. julkaistavasta Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.


Anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä tekevät!

Suomen hallitus liikenneministeri Anne Berner etunenässä on esittänyt poistettaviksi Suomen tekemiä täsmennyksiä EU:n tulkinnanvaraiseen kabotaasisäänöstöön. SKAL, AKT ja EK panevat ankarasti vastaan. Suomen kabotaasin ja etenkin laittoman kabotaasin valvonta on olematonta. Sen perässä tulevat polttoainevarkaudet, rahanpesu, järjestäytynyt rikollisuus. Hallituksen esitys pahentaisi tilannetta entisestään, semminkin kun hallitus haluaa leikata jo nyt puutteellisia polisivoimia useilla sadoilla miestyövuosilla. Tilanne on kestämätön.

Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 laaja tilanneselvitys, niin tiedät. Onko hallitus täydessä järjessä?

 


USA:n autoteollisuus kepittää VW:llä koko maailmaa!

VW jäi USA:ssa kiinni NOx-manipulaatiosta. USA:ssa sallitun NOx-päästön raja on 32 mg/km. EU:n määräämä vastaava yläraja on 180 mg/km. VW kehitti alkujaan Audin keksimää softaa, joka haistoi laboratoriossa suoritettavan mittauksen. Kun VW:t sittemmin vietiin tien päälle, todettiin NOx-päästöjen ylittävän USA:ssa sallitun rajan moninkertaisesti. VW ei ylittänyt missään vaiheessa Euroopassa määrättyä NOx-ylärajaa. Silti USA:n mahtava autoteollisuus on saanut aikaan maailmanlaajuisen rangaistuksen VW:lle, joka on aiheuttanut VW:lle yli 16 miljardin tappiot.

Kuinka siinä niin kävi? Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 ensi viikolla, niin tiedät!

 



Dunlopin rengasuutuudet

Dunlop tuo kolme uutta rengasvaihtoehtoa kuorma-autoihin maantiekuljetuksiin. Valmistajan mukaan uudet renkaat kestävät entistä paremin kulutusta, ovat hiljaisempia ääniltään ja vähentävät pienennetyn vierintävastuksen ansiosta polttoaineenkulutusta.
Seuraavassa 27.5. julkaistava Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä paljastaa miten Dunlop lunastaa edellämainitut lupauksensa.


Airbus: Matkustamo/rahtitilat konttina koneeseen

Toinen maailman kahdesta suurimmasta matkustaja- ja rahtilentokoneiden valmistajista, eurooppalainen Airbus, on lämmittänyt vanhaa ideaa matkustamokontista. Uusinta kehitystä vastaava idea esiteltiin 26.11.2015. Koneen saapuessa lentoasemalle, matkustaja- (tai rahti-)kontti matkustajineen nostetaan koneen selästä. Tilalle lasketaan matkustajia täynnä oleva uusi kontti, ja kone menoksi ja taivaalle! Säästyy mahdottomasti nykyistä matkustamotyhjennys- ja täyttöaikaa.

On myös matkustamokonttia, joka voidaan hätätapauksissa irroittaa koneesta ja pudotta maan kamaralle laskuvarjojen varassa. Ja lentoonlähtökelkkaa, joka säästää koneesta painavia laskutelineitä. Ja katapulttikelkkaa, joka sinkoaa koneen lyhyeltä kiitoradalta tikkana taivaalle.

Lue lentoliikenteen uusista, kehitteillä olevista huimista ratkaisuista Auto, tekniikka ja kuljetus 5/ 2016 ENSI VIIKOLLA!


Härmän Power Truck 12-13.8.2016

12. Power Truck Show Härmässä on taas Suomen suurin kansainvälinen hyötyautoalan näyttely ja ammattimessutapahtuma. Kävijöitä odotetaan taas yli 30 000. Perinteinen ammatillinen seminaariaihe ei ole vielä päätetty. Kabotaasi ja sen seuraukset voisivat olla korkealla toivomuslistalla.


Beru: Uusia keraamisia hehkutulppia

Beru on tuonut markkinoille uusia keraamisia hehkutulppia CGP002, CGP003 ja CGP007 erityisesti VW:n, Opelin ja Nissan-Renaultin moottoreille. Beru ilmoittaa niiden parantavan käynnistysominaisuuksia, lyhentävän hehkutusaikaa, vähentävän haitallisia päästöjä ja pidentävän toiminta-aikaa. Ihanteellinen toimintalämpötila saavutetaan alle kolmessa sekunnissa.


Saksa: Joka toisella pa-jakeluasemalla ongelmia

Saksan liikennetekninen valvontaviranomainen tilastoi, että 48,3%:lla polttoaine-jakeluasemilla oli teknisiä ongelmia vuonna 2015. Määrä on hiukan alentunut oltuaan tasaisesti vuodesta 2010 hiukan yli 50%. Yleisimpiä ovat ruosteen muodostus maanalaiseen polttoainesäiliöön ja liitoskohtiin. Suurempien vikojen nosuus on laskenut 22,2:sta 19,3%:iin. Erittäin vakavia ongelmia ilmeni vain 0,6%:lla oltuaan aiemmin 1% noin 7000:sta tarkastetusta polttoaineasemasta.

Suomen olosuhteet lienevät ympärivuotisesti kovemmat kuin Saksassa. Oletettavasti plolttoaineasemien teknisten ongelmien määrä on vähintäänkin sama kuin Saksassa.


Myös Uber kehittämään robo-autoa

Googlen ja Lyftin perässä myös taksialan maailmanlaajuinen Uber on USA:n Pittsburgissa lähtenyt kehittämään omaa autonomista autoa taksikäyttöön. Uberin valinta on Ford Fusion. Ford on pakattu täyteen erilaisia sensoreita, tutkalla, laserskannerilla ja kameroilla.

Uber, kuten kilpailija Lyft, perustelee kiinnostustaan robo-taksin kehittämiseen mahdollisuudella alentaa taksin kustannuksia, taksimatkustamisen hintaa, vähentää liikenneruuhkia ja liikenneonnettomuuksia.


Englannissa valmistettiin 50 000. Leaf

Nissanin Sunderlandin tehtaalla on valmistettu jo 50 000 Nissan LEAFia sen jälkeen, kun yhtiö käynnisti sähköautojen ja akkujen tuotannon Euroopassa kolme vuotta sitten. Nissan on ensimmäinen autonvalmistaja, joka on valmistanut 50 000 sähköautoa ja niiden akut Euroopassa. Euroopassa valmistettuja LEAF-sähköautoja viedään tällä hetkellä 23 markkina-alueelle kautta maailman – Länsi-Euroopan ohella muun muassa Argentiinaan, Islantiin, Israeliin ja Taiwaniin.


Ranska muuttaa repsikka-tulkintaa

Ranska on tähän saakka tulkinnut, että kuorma- ja linja-autossa vieressä repsikkana istuva kuljettaja on töissä, kun tulkitaan EU:n ajo- ja lepoaikasäännöstöä 164/2014. Rikkomuksesta on määrätty roimat sakot.

Brysselin "Enforcement Working Group´n" painostuksesta Ranskan on muuttanut tulkintaansa suureksi iloksi ja helpotukseksi naapurimailleen. Maaliskuun 2. päivän jälkeen Ranskan tulkinta on, ettei vieressä matkaamista lasketa työajaksi.


VR tilaa modulitavaravaunuja

VR Transpoint on aloittanut yhteistyössä itävaltalaisen Innofreight GmbH- kanssa uudentyyppisten muunneltavien tavaravaunujen kehittämisen suomalaiseen rautatielogistiikkaan. Uudet vaunumallit on nimetty Finnowagoneiksi.

Erillisestä alustasta ja kontista koostuva rahtivaunun kerrotaan olevan nykyisiä tavaravaunuja kevyempi. Se mahdollistaa vaunukohtaisesti suurempien kuormien kuljettamisen.

Yhteistyösopimus sisältää Suomen rataverkolle sopivan prototyypin kehittämisen, ja prototyypin hyväksymisen jälkeen 50 vaunualustan tilauksen sekä niihin tarvittavien konttien leasingin. Sopimuksen arvo on noin 10 miljoonaa euroa. Ensimmäiset vaunut ovat liikenteessä arviolta loppuvuodesta 2017.

VR Transpointin arvion mukaan muunneltavaa, modulaarista kalustoa tarvitaan lähes kaikkiin liiketoiminta-alueisiin, joilta yhtiö hakee kasvua kuten esimerkiksi kaivos- ja bioenergiatoimialat. Uusilla vaunuilla myös korvataan vanhenevaa ja käytöstä poistuvaa kalustoa esimerkiksi säiliövaunujen osalta. Tulevien vaunujen lopulliset määrät vahvistuvat hankkeiden edetessä ja tarpeiden tarkentuessa.


Volvo "Quito" pilkkaa Raide-Jokeria

Hallitus myönsi 135 miljoonaa euroa Helsingin Raide-Jokerille ja Tampereen pikaraitio-sunnitelmalle. Hallituksen "usko" raideratkaisuun perustuu Helsinkiä ja Tamperetta johtavan vihervasemmiston vakaumukseen raideliikenteen paremmuudesta sekä, eikä vähiten, valtamedian kuten YLEn, Helsingin Sanomien, Hufvudstadsbladetin ymv. toistamaan väittämään, että yksi 200 matkustajan pikaraitiovaunu vastaa neljää (4) keskimäärin 50 matkustajan kaupunkibussia.

Samaan aikaan "bussimetro", BRT, nujertaa ympäri maailmaa nivelbusseillaan ylikalliit ja epäkäytännölliset 1800-luvun keksinnöt: raideratkaisut kaupunkien sisällä. Tuoreeltaan Volvo on myynyt 80 kpl 26,6 ja 28 m pitkiä, 270 matkustajan kaksinivelbussia Etelä-Amerikan Quito´n miljoonakaupungin BRT-väylälle. Volvo "Quito´ja" saa kuusi (6) kappaletta yhden pikaraitiovaunun hinnalla!

Lue tarkempi selvitys Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 ensi viikolla.


Hyperloop on lupaus!

Miljardööri Elon Musk ei ole kuka tahansa pelle. Sitä todistavat hänen aikaansaannoksensa: Tesla ja SpaceX avarauusliikenneyritys. Eivätkä ole ketä tahansa ne maailman suurimpiin kuuluvat rahoitus- ja kuljetusyhtiöt, jotka ovat sijoittaneet rahaa ja osaamista Muskin Hyperloop-ideaan.

Vanhasta putkiposti-tekniikasta ponnistava Hyperloop avaa näkymiä jopa 40 jalan konttien kulkemiseen 1200 km/h nopeudella putkessa vaikkapa 11 minuutissa Turusta Tukholmaan. Näiden "raja-arvojen" saavuttamiseen menee vielä pitkään, mutta pienempään ja vähempään ei ehkä kovinkaan pitkään. Tavoitteena on päästä ensimmäisiin rahdinkuljetustesteihin jo 2019 ja henkilökuljetuksiin 2021.

Kuljetusala tarvitsee tällaista: hulluja ideoita ja uutta kehitystä! Lue päivitetty tilanneraportti Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2016 ensi viikolla.

Katso video ohessa!


Puolan osuus kovassa kasvussa Saksassa

Saksan liittovaltion kuljetusvirasto BAG toteaa puolalaisten kuorma-autojen vahvan kasvun Saksan teillä jatkuvan 1-3/2016. Peräti 14,6% tiemaksuista tulevat jo puolalaisilta kuorma-autoilta. 2015 prosenttiluku oli 13,6. Saksan omien kuorma-autojen osuus oli 59,8% vuonna 2015. Alkuvuonna 2016 se oli pudonnut 58,7%:iin.