Tanskan liikenneministeriö on huolissaan siitä, saavatko saksalaiset valmiiksi kriittisen tunnelin Femernsundin alla.
Femernsundin tunneli kulkee 1,7 kilometriä salmen alla. Projekti on alkanut myöhässä, ja tämä saattaa viivästyttää tunnelin rakentamista, DB Netz sanoo.
Tunneli on eräänlainen "mini-Fehmern", ja se on tärkeä koko Fehmern-hankkeelle, koska se kuljettaa sekä maantie- että rautatieliikennettä Fehmern-linkiltä Saksan lomasaarelta mantereelle. Ilman tunnelia voi syntyä suuri liikenteen pullonkaula.
"Deutsche Bahn on todennut, että uuden Fehmarn Sundin tunnelin rakentamisen aikataulu on erityisen haastava ja että hanke on teknisesti ja luonnollisesti vaikea, koska Fehmarn Sund on matala ja Fehmarnin saaren ympärillä on Natura 2000 -alueita", ministeriö kirjoittaa huomautuksessaan Tanskan liikenneviranomaiselle.
Vuoden 2008 valtiosopimuksen mukaan Saksa vastaa Fehmarnin vyöhykkeen tie- ja rautatielaitosten kehittämisestä ja rahoituksesta, mutta muun muassa Saksan hidas hyväksymisprosessi on johtanut sen alkamiseen aivan liian myöhään.
Toimeksianto on konkreettisesti DB Netzillä, joka on Deutsche Bahnin tytäryhtiö. DB Netz vastaa yhdessä tiejohtajan Degesin saksalaisen vastineen kanssa 1,7 km:n pituisen upotettavan tunnelin rakentamisesta, ja se on joitain elementtejä lukuun ottamatta kopio Rødbyhavniin rakennettavasta tunnelista.
Sen sijaan DB Netz kunnostaa nyt 60 vuotta vanhaa siltaa, joka vaatii esimerkiksi kaapeleiden vaihtoa. Siltaa ei ole pidetty toimivana ratkaisuna kasvavien liikennemäärien takia.
"Koska uuden tunnelin valmistuminen vuonna 2029 näyttää vaikealta, Deutsche Bahn työskentelee "suunnitelman B" parissa nykyisen Fehmarn Sundin ylittävän sillan sähköistämiseksi ja vahvistamiseksi", kirjoittaa liikenneministeriö.
DB Netz vastaa myös Lyypekin ja Puttgardenin välisen rautatien laajentamisesta.
Hanke ei ole valmis avattavaksi vuoden 2029 puolivälissä. Tanskan ministeriön mukaan emoyhtiö Deutsche Bahn on todennut 10.5.2023 pidetyssä virkailijakokouksessa, että laajennetun rautatien odotetaan valmistuvan vuoden 2029 loppuun mennessä.
"Se on noin kuusi kuukautta Fehmarn Belt -yhteyden odotetusta avaamisesta. Sitä pidetään kunnianhimoisena aikatauluna, koska aikataulu perustuu siihen, että viranomaishyväksyntäprosessissa ei ole viivästyksiä, mukaan lukien kaikki kantelut" kirjoittaa liikenneministeriö.
Tanskan liikenneministeriö kirjoittaa, että vaikka matkustajajunat voisivat ajaa vanhan sillan yli, on epävarmaa, mahtuuko sille tavarajunia.
Liikenneministeriö arvioi myös, että on "erittäin epätodennäköistä", että tavaraliikenne pystyisi toimimaan nykyisellä Fehmarn Sundin sillalla.
"Liikenneministeriö uskoo, että Saksan rautatieinfrastruktuurin kehittämisessä on edelleen riski viivästymisestä", ministeriö kirjoittaa viitaten siihen, ettei rakennustöihin vaikuttaville oikeudenkäynneille ole enää aikaa.