EU:n ohjeet julkisen palvelun velvoitteista eivät täytä sen odotuksia tasapuolisten toimintaedellytysten luomisesta rautatie- ja tieliikenteen välille.
IRU, yksityisten linja-auto- ja taksiyritysten ääni, pitää tervetulleena EU:n tulkintaohjeita rautateiden ja maanteiden julkisista henkilöliikennepalveluista.
Ohjeissa vaaditaan avoimempaa, oikeudenmukaisempaa ja läpinäkyvämpää kilpailuympäristöä, jossa kaikilla yksityisillä toimijoilla, myös suurilla ja pienillä yrityksillä, on yhtäläiset markkinamahdollisuudet ja ne voivat kilpailla tasapuolisesti julkisen sektorin sisäisten toimijoiden kanssa.
Suuntaviivat eivät kuitenkaan luo tasapuolisia toimintaedellytyksiä kestäville liikennemuodoille, mikä on ratkaisevan tärkeää tuettaessa tehokasta siirtymistä puhtaampaan ja vihreämpään liikenteeseen EU:ssa.
Kaukoliikenteen linja-autot ovat yksi kestävimmistä ja edullisimmista joukkoliikenteen välineistä ja tarjoavat erinomaisen vihreän vaihtoehdon henkilöautoille.
Lisäksi kaukoliikenteen linja-autot on luokiteltu kaikista matkustusmuodoista parhaiten suoriutuviksi hiilidioksidipäästöjen ja yleisten ympäristövaikutusten osalta matkustajakilometriä kohden Well-to Wheel -lähestymistavan mukaan, kuten Saksan ympäristövirasto raportoi.
IRU:n EU Advocacyn johtaja Raluca Marian sanoi: "Valitettavasti EU:n julkisen palvelun velvoitteen visio liikkuvuussektorilla ei sisällä kaukoliikenteen linja-autojen edistämistä rautateitä täydentävänä liikkuvuusvalikoimassa."
”Liikkuvuussektorin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi meidän on nähtävä aito liikennemuotoyhteistyö, jossa kaikkia kestäviä liikennemuotoja kohdellaan tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Ilman tätä vaarannamme Euroopan vihreän liikenteen siirtymisen", hän lisäsi.
Tulkintaohjeissa korostetaan, että julkisen sektorin sisäisen toimijan tulee pysyä poikkeuksena reilun kilpailun säännöstä tarjouskilpailuissa ja julkisia palveluhankintoja tehtäessä.
Ohjeissa todetaan, että julkisia palveluhankintoja koskevissa sopimuksissa on myös määrättävä, onko alihankinta mahdollista ja jos on, niin missä määrin.
Todellisuudessa kasvava trendi on vähentää alihankintaa kaupallisille toimijoille, jolloin elinkeinoelämä rajoittuu pelkkään kuljettajahenkilöstön tarjoamiseen tai taloudellisesti vähemmän kiinnostaviin reitteihin tai palveluihin. Siten yksityisten yritysten taloudellinen aktiivisuus vähenee minimiin, mikä ei ole pitkällä aikavälillä kestävä malli.
”Vaikka käytäntö, että julkisen sektorin sisäiset toimijat suorittavat kolmanneksen kuljetuspalveluista arvolla tai ajoneuvokilometreillä mitattuna, näyttää mahdolliselta, pakottaa tämä viranomaisia ja julkisen sektorin sisäisiä toimijoita investoimaan voimakkaasti ehtojen täyttämiseksi, mikä rajoittaa yksityisten toimijoiden osuutta markkinoista”, Raluca Marian sanoi.
Viranomaisten ja liikenteenharjoittajien ei pitäisi edellyttää sopimuskohtaista kirjanpitoa ja mahdollisesti sopimuksen mukaisten maksujen palauttamista. Tämä johtuu siitä, että yksi tai muutama tarjous sopimuksesta tehdään avoimessa, läpinäkyvässä ja syrjimättömässä tarjouskilpailumenettelyssä. Euroopan komission olisi pitänyt selkeästi todeta tulkintaohjeissa, että jos tarjouspyyntömenettely suoritetaan asianmukaisesti, sen pitäisi sulkea pois valtiontuki, muuten se johtaa oikeudelliseen epävarmuuteen.
"Jälkikirjanpidon omaksuminen luo hallinnollista taakkaa viranomaisille ja yksisuuntaisen vedon operaattoreita vastaan, millä voi olla tahaton seuraus tarjousten määrän vähenemisestä", Raluca Marian korosti.
IRU seuraa näiden ohjeiden vaikutuksia jäsenvaltioiden tasolla tulevina kuukausina ja tutkii parannuksia Euroopan komission kanssa.