Scania-juhlakiertue

Nissan valloitti Mitsubishin

Monialakonserni Mitsubishin autoteollisuus ajautui karille kujn se joutui myöntämään vääristelleensä polttoainekulutuksia Japanin markkinoilla. Muilta markkinoilta ei ole tullut ilmoituksia vastaavasta. Myös vanhentunut automallisto on hidastanut myyntiä.

Nissan nostaa nyt omistusosuutensa Mitsubishista 1,9 miljardilla eurolla 34 %:iin ja on sillä ylivoimaisesti suurin yksittäinen osakkeenomistaja. Nissanilla ja Mitsubishillä on jo ennestään tiivistä yhtistyötä Japanissa suosituimman kokoluokan eli alle 660 ksm autojen valmistuksessa. Nissan näkee Mitsubishi-valloituksellaan mahdollisuuksia nostaa myyntiään Thaimaan ja Filiuppiinien suurilla markkinoilla. Mitsubishille Nissan tuo vauhtia etenkin SUV- ja pickup-mallistonsa uudistamiseen.

Nissanille 2015 oli hyvin menestyksellinen vuosi. Sen nettovoitto kasvoi 14,5% eli neljään miljardiin euroon. Ranskan Renault omistaa 44% Nissanista, joka vuorostaan omistaa Renaultista 15%. Nissanin ongelmana on Ranskan  valtio, joka panee ankarasti vastaan Nissanin kasvuhakuista omistusta Renaultista.

 

 


Dunlopin kuorma-autonrenkaiden sarja uudistuu

Dunlop tuo markkinoille upouuden maantieajoon tarkoitetun kuorma-autonrengassarjan. Uudessa sarjassa on SP346-eturengas, vetävän akselin SP446-rengas ja SP246-perävaunurengas.

Lue lisää...


Traktoreiden luokittelu löytyy nyt Koneluokitus.fi -sivustolta

Työkoneiden luokitusjärjestelmää on täydennetty traktoreiden luokituksilla.

-Traktoriluokitus on laadittu yhteistyössä traktoreiden valmistajien, maahantuojien, myyjien ja traktoriurakoitsijoiden kanssa, kertoo asiantuntija Ville Järvinen Koneyrittäjien liitosta.

Luokitus perustuu traktorin nimellistehoon kilowatteina. Sen lisäksi luokitustaulukossa näkyy traktorin ilmoitettu työpaino ilman lisälaitteita. Nämä kaksi tekijää vaikuttavat eniten millainen traktori tiettyihin työtehtäviin vaaditaan.

Koneluokitus-järjestelmä on maarakennusalan riippumattomien toimijoiden yhdessä luoma järjestelmä, jonka tarkoituksena on helpottaa työkoneiden tilaamista ja kilpailuttamista laatimalla työkoneille erilaiset koneluokat.

Traktoreiden luokitus löytyy osoitteesta: www.koneluokitus.fi



Liikenneturvallisuuskokeiluun haetaan autoilijoita

Liikenneturvallisuuden parantamiseen tähtäävään kokeiluun haetaan kehäteitä ja Helsinki–Turku-moottoritietä käyttäviä autoilijoita.

Kokeiluun haetaan yli tuhatta autoilijaa välittämään ja vastaanottamaan matkapuhelinsovelluksella tietoa mahdollisista liikenneturvallisuutta heikentävistä olosuhteista. Tällaisia ovat mm. este tiellä, heikentynyt näkyvyys tai liikenneonnettomuus.

Kokeilualueena ovat valtatie 1 (E18) Helsinki–Turku sekä Kehä I ja Kehä III. Kokeilu alkaa 11.5.2016 ja se kestää vuoden.

Kokeilun toteuttavat yhteistyössä HERE, Liikennevirasto ja Trafi. Kokeilu on osa yhteispohjoismaista EU-tuettua NordicWay-hanketta, jossa ovat mukana Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan tieviranomaiset sekä useita yrityksiä, kuten Ericsson, HERE, Volvo ja Infotripla Oy.

Lisätietoja: http://infotripla.fi/coop/


"Monsteri-rekat" valloittavat Saksan

Saksan valtionrautateiden, Deutsche Bundesbahnin ja vihervasemmiston (Vihr. ja SDP) ankarasta vastustuksesta huolimatta Monsteri-rekoiksi nimitetyt 25,25 m pitkät puolipv-yhdistelmät valloittavat yhä enemmän päätieverkkoa ja yhä useampia liittovaltioita. Tämä siitä huolimatta, että Saksan liittovaltion eduskunta on päättänyt, että 25,25 pitkien virallista hyväksyntää Saksan tieverkkoon ei käsitellä vuoden 2016 aikana.

Tällä hetkellä jo 13 liittovaltiota 16:sta on antanut yhteensä 11 600 km pääteitä erikoisluvalla Monsteri-rekkojen liikennöitäviksi "koemielessä". 900 km lisää odottaa hyväksyntää Baden-Würtenbergissä. 56 kuljetusyritystä on saanut luvan 145 Monsteri-rekalleen liikennöidä erikoislupien puitteissa. 

ACEA:n eli Euroopan autonvalmistajien liiton kuorma-autojaos on pitkään ajanut 25,25 pitkien hyväksyntää koko Saksassa iskulauseella "Kaksi autoa kolmen kuormalla säästää energiaa, kuljetuskustannuksia ja päästöjä". Liikenneministeri Alexander Dobrint (CSU) on antanut avoimesti tukensa 25,25 pitkien hyväksynnälle Saksan tieverkossa.Llopullinen päätös mahdollisine rajoituksineen siirtyy ensi vuoden puolelle kuten Saksan eduskunta on asiasta sopinut.


Audin uusi V8 diesel myös Porschen ja Bentleyn nokalle

Audi SQ7:n esittelyn myötä ensiesiinymisensä tekee myös Audin paljon puhuttu uusi EA898 V8 dieselmoottori. Neljän litran V8 on kokonaan Ingolstadtin luomus, mutta tulee vauhdittamaan myös tulevaa Porsche Panameraa, joka rakennetaan MSM urheluauto-alustalle, sekä uutta Bentley Continentalia.

Audin uutta V8:aa pidetään yllätyksenä semminkin, kun sekä BMW että Mercedes ovat luopuneet V8-moottoreistaan ja siirtyneet rivi-kuutosiin ja pienempiin sylinteritilavuuksiin jopa neljällä turbolla vahvistettuina.


Kamux herättää huomiota Saksassa

"Suomi ei ole enemmälti tunnettu automaana. Ainakin käytettyjen autojen kaupassa suomalainen yritys haluaa tehdä itsensä tunnetuksi Saksan markkinoilla."

2003 perustettu käytettyjen autojen erikoisliike Kamux toimii jo 42 paikkakunnalla. Sen lisäksi sillä on myyntitoimintaa Ruotsissa ja tämän vuoden alusta myös Saksan Elmhornissa. 2017 avataan toinen myymälä Hampurissa. "Olemme Skandinavian suurin käytettyjen autojen myyntiorganisatio ja haluamme kasvaa myös Euroopassa", sanoo Kamuxin perustaja ja toimitusjohtaja Juha Kalliokoski. Kamuxin liikevaihto 2015 oli 310 M€. Autovalikoimassaan Kamux pidätäytyy tavallisissa suuren yleisön suosimissa merkeissä ja malleissa. Urheilu- ja erikoisautot eivät kuulu valikoimaan. Näin Kamuxia esitellään Saksan mediassa.


Volvo, Ford, Über, GM-Lyft, Google kimppaan

Otsikon vahvat tekijät yhdistävät voimansa autonomisten autojen kehittämiseksi. Volvo ja Ford ovat edenneet jo pitkälle henkilöautopuolella. Volvo on ansioitunut myös kuorma-autopuolella autonomisesti kulkevien autojen kehittämisessä. Über ja Lyft ovat taksimaailman suurtekijöitä, jotka haluavat kehittää robotti-taksiautoa. Google on jo pitkään kehittänyt autonomista henkilöautoa, vaikkei itse aio ryhtyä autonvalmistajaksi. Viisikko muodostaa yhdessä voimatekijän, jolta on lupa odottaa nopeita edistysaskelia autonomisen auton kehityksessä. Samalla viisikko patistaa viranomaisiin ja poliitikkoihin vauhtia tieliikennelainsäädännön kehittämiseksi vastaavasti.

General Motors on sijoittanut 500 M$ Lyft:iin, Überin pienempään kilpailijaan taksipalvelualalla, robotti-taksiauton kehittämiseksi. Lähtökohtana on GM:n sähköauto Chevrolet Bolt.


Volvolla sakkaa

Volvo kuorma-autojen kysyntä on hiipunut USA:ssa 1-3/2016. Tulos putosi 3%, rahassa 486 M€:oon. Liikevaihto putosi 71,7 miljardiin kruunuun (-4,1%). Kuorma-autojen tilaukset vähenivät Pohjois-Amerikassa 54%. Maailmanlaajuisesti takapakkia tuli 12%. (Kfz.vogel.de)


Vehicle to Grid kokeilu käyntiin Isossa-Britanniassa

Nissan ja monikansallinen energiayhtiö Enel ovat käynnistäneet laajamittaisen Vehicle to Grid (V2G) kokeilun Isossa-Britanniassa.

Kokeilussa asennetaan sata V2G yksikköä paikkoihin, jotka Nissan sähköautojen omistajat ovat hyväksyneet. Autojen omistajat, joihin kuuluu sekä yksityishenkilöitä että yrityksiä, voivat laitteen avulla myydä akkuihin kertynyttä ylimääräistä sähköenergiaa takaisin verkkoon.


Suomalaissovellus taksikyydin jakamiseen

Suomalainen Vediafi Oy on kehittänyt uuden kimppataksisovelluksen. Vedia taxi nimisen mobiilisovelluksen luvataan säästävän taksikuluissa jopa 65%.

Vedia taxin toimintaperiaate perustuu taksikyydin jakamiseen. Mobiilisovellus yhdistää samaan suuntaan matkustavat henkilöt kimpoiksi, jolloin kunkin matkustajan osuus maksusta pienenee. Kimpan voi muodostaa tuttujen tai toisilleen ennestään tuntemattomien kesken. Sovelluksessa on myös kyytivahti, joka etsii käyttäjälle sopivia kimppakyytejä käyttäjän asettamilla ehdoilla.

Mobiilisovellukseen syötetään asennettaessa omat luottokortti- ja tilitiedot. Molemmat tarvitaan, jotta varmistetaan luotettavat rahavirrat kimpan sisällä. Matkustaja, jonka määränpää on reitin viimeisenä maksaa koko matkan taksille. Muiden matkustajien maksut veloitetaan automaattisesti heidän luottokortiltaan. Sovellus laskee muiden maksuosuudet, jotka siirtyvät matkan maksaneen tilille.


Uusi työstökone tuplaa Lapua-ketjujen komponenttivalmistuksen

Kuljetinketjuvalmistaja Lapua-ketjut Oy tiedottaa hankkineensa uuden päidentyöstöautomaatin. Työstökone on yksi yhtiön avainkoneista ja Lapua-ketjut Oy:n tuotantopäällikkö Mika Mäen mukaan se tulee tuplaamaan yhtiön komponenttien valmistuskapasiteetin.

Italialaisvalmisteinen, puoli miljoonaa euroa maksanut päidentyöstöautomaatti on Lapua-ketjut Oy:lle erikoistilauksesta valmistettu työstökone, jolla valmistetaan ketjuosia, kuten tappeja, holkkeja ja rullia.

Päidentyöstöautomaatti vihitiin käyttöön tiistaina Lapua-ketjut Oy:n tuotantotiloissa kutsuvieraiden ja työntekijöiden läsnä ollessa. Koneen ensi käytön suoritti Lapuan kaupunginjohtaja Arto Lepistö.


Veho Hyötyajoneuvolle uusi asiakaspalvelukeskus Kouvolaan

 

Veho Hyötyajoneuvot rakennuttaa Kouvolaan uuden n.1500 m2 toimitalon. Rakentaminen alkaa keväällä 2016, ja uusi toimitalo valmistuu tammikuussa 2017.

Toimitalon valmistuttua Kouvolan myynti- ja huoltotoiminnot siirtyvät saman katon alle ja uusi toimitalo korvaa nykyisen Kanervistontiellä sijaitsevan huoltokorjaamon sekä Savonsuontiellä sijaitsevan myyntipisteen.

Uuteen toimitaloon tulee kuusi raskaan kaluston läpiajettavaa huolto- ja korjauspaikkaa sekä erilliset huolto- ja korjauspaikat pakettiautoille. Lisäksi uudisrakennukseen tehdään tekniset valmiudet katsastustoiminnalle.

Asiakaspalvelukeskus palvelee asiakkaita kuutena päivänä viikossa yhden luukun palveluperiaatteella. Palveluihin kuuluu mm. Service 24h -hätäpalvelu ja CharterWay Rent -autonvuokrauspalvelut.


Vesiliikenteen tavarakuljetukset kasvoivat

Vuonna 2015 kotimaan vesiliikenteen tavarakuljetukset kasvoivat 0,5 miljoonaa tonnia vuodesta 2014. Tavarakuljetusten kasvu johtui öljy- ja kivihiilikuljetusten lisääntymisestä. Öljykuljetukset kasvoivat 470 000 tonnia ja kivihiilikuljetukset 148 000 tonnia. Yhteensä kotimaan vesiliikenteessä tavarakuljetusten määrä oli vuonna 2015 noin 5,4 miljoonaa tonnia ja uiton 0,4 miljoonaa tonnia. Myös kotimaan matkustajaliikenne lisääntyi hieman vuodesta 2014.


Kamux avasi toisen liikkeen Tampereelle

Kamux on avannut toisen myymälän Tampereelle. Uusi Kamuxin autoliike sijaitsee Lielahdessa. Kamuxin myymäläverkkoon kuuluu 34 liikettä ympäri Suomea. Kamux on keskittynyt sataprosenttisesti käytettyjen autojen myyntiin sekä niihin liittyviin palveluihin.