SuperMax – Valmiina töihin!

UBS: Diesel häviää lähes kokonaan - tai sitten ei, autoteollisuus vastaa

Samalla kun autoalan kansainväliset asiantuntijat ennustavat dieselmoottorien myynnille hidasta taantumaa, jättipankki UBS:n analyytikot ennustavat dieselin poistuvan markkinoilta 2025 mennessä lähes kokonaan. Dieselin maailmanlaajuinen markkinaosuus 13,5% putoaa 4%:iin, UBS-analyytikot näkevät.

Dieselin suurimmat markkinat maailmassa ovat Intiassa  (43%), Etelä-Koreassa (45%) ja Euroopassa (50%). Voimakkaimmin diesel  menettää asemiaan Euroopassa - analyytikoiden mukaan 10%:iin vuonna 2025. Samalla käytettyjen dieselautojen kiihtyvä arvonalennus voi vahvistaa dieselin markkinaosuuksien menetyksen paniikiksi.

Autoteollisuuden asiantuntijat ovat eri mieltä. EU:n CO2-päästötavoitteet vuoteen 2021 mennessä voidaan saavuttaa vain hyvin voimakkaalla sähköautomyynnin kasvulla, he arvioivat. Nopea sähköistyminen kohtaa puolestaan monenlaiasia uusia ongelmia, joista sähköverkon kapasiteettipuute on vain yksi joukossa. "Siksi puhdas dieselmoottori tulee saattamaan meitä vielä pitkälle tulevaisuuteen, BMW-johtaja Harald Kueger toteaa.


Italia: Työnantajalle 5 vuotta vankeutta ja sakkoja kuljettajan kiristämisestä

Kaksi kuljetusyrittäjää Italian Frosignonessa ovat saaneet syytteen kuljettajiensa kiristämisestä. Työnantajat olivat vaatineet kuljettajiaan ylittämään rajusti lain määräämiä työaikoja sekä manipuloimaan vastaavasti ajopiirtureitaan. Viisi kuljettajaa oli irtisanottu vastustettuaan työnantajansa vaatimuksia.

Työnantajat ovat nyt syytteessä kiristyksestä.  Italian lain mukaan minimirangaistus kiristyksestä on viisi vuotta vankeutta ja sakkoja 1000-15 000 euroa. Oikeus ei ole vielä langettanut tuomionsa

 


Saksa: "EI" kortin hyllyttämiselle "muista syistä"

Saksan Liikenneoikeuspäivillä on päädytty hylkäämään esitys ajokortin mashdollisesta hyllyttämisestä rangaistuksena tieliikenteen ulkopuolella tehdyistä rikkeistä. Oikeusoppineiden mielestä sellainen rangaistus antaisi etuja henkilöille, joilla ei ole ajokorttia.

Ajo-oikeuden menetyksen sijaan juristit ehdottavat harkittavaksi tuomittavan varallisuuden mukaan mitoitettuja sakkorangaistuksia.



EU: Päästörajoja kiristetään

EU esittää vuoden 2017 loppuun mennessä uusia, entistä kireämpä CO2-pääöstörajoja autoille. Kuluvan vuoden aikana kerätään myös tietoja kuorma- ja linja-autojen päästöistä. Tarkoituksena on asettaa niillekin kovia rajoja 2018.

- Henkilö- ja hyötyautojen pakokaasut vastaava noin 20 prosentista EU-alueen kasvihuonepäästöistä. Kuorma-autojen määrä on kasvussa. Niiden kohdalla haluamme ottaa oppia USA:n ja Kiinan päästöstandardeista, EU:n varaliikennekomissaari Maros Sefcovic perustelee.


Saksa: Johdinkuorma-autojen testitiet vahvistettu

Saksan valtio sijoittaa ilmansuojeluohjelmaansa liittyen noin 35 miljoonaa euroa vuoden 2019 alusta alkavaan johdinsähkökuorma-autojen testaamiseen Luebeckin tuntumassa sekä Darmstadtin ja Frankfurtin lentoaseman välillä.

Molemmilla tieosuuksilla  testataan viittä erilaista johdin-Scania prototyyppiä. Kuuden kilometrin mittaisella johdinosuudella autojen akut latautuvat niin, että voivat jatkaa matkaa akkusähkönsä varassa 15 km:n mittaisen testiosuuden päähän.

Ruotsissa johdin-Scanioita on testattu määrätyillä tieosuuksilla jo vuoden päivät.

 


GM-Honda kehittämään vetyautoa

GM ja Honda ovat sopineet yhteistyöstä vetyauton kehittämiseksi. Kumppanukset sijoittavat yhteisprojektiin 85 miljoonaa dollaria (n. 79 M€).

Polttokennojen valmistus alkaisi GM:llä Michiganissa vuonna 2020. Siellä valmistetaan jo nyt sähköauto-akkuja. Yhdessä kehitettyä tekniikkaa sijoitetaan kummankin valmistajan autoihin.

Honda lukeutuu polttokennoautojen sarjavalmistuksen uranuurtajiin. Honda Clarity on jo toisen sukupolven vetyauto markkinoilla. GM kuului vuosikymmenen alussa polttokennoteknologian uranuurtajiin, mutta keskittyi sen jälkeen ladattavien sähköautojen kehitykseen. Tällä hetkellä GM ei markkinoi mitään vetyautoa.

 Kesällä 2016 oli Saksan liikenneministeriön ilmoituksen mukaan maassa 21 vetytankkausasemaa.

(Vogel)

 


Kaksi jätti-Kalmaria Raaheen

Kalmar toimittaa kaksi erittäin raskasta trukkia Raahen terästehtaalla operoivalle Pentti Hämeenaho Oy:lle. Trukkien toimitukset suoritetaan vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä. 62 tonnin nostokapasiteetilla varustetut trukit ovat Kalmarin toimittamista raskaimman nostokapasiteetin omaavia sitten vuoden 1991, jolloin yksi yhtiön koneista rikkoi maailman ennätyksen 90 tonnin nostokapasiteetillä. Trukit työskentelevät terästehtaan haastavissa oloissa ja nillä käsitellään viidestä 30 tonniin painavia teräskeloja.


Saksa: Tavarakuljetuksia polkupyörillä edistetään 1,8 miljoonalla

Saksan ympäristöministeriö edistää kansallisen ilmansuojelusuunnitelman puitteissa kolmivuotista "tavarankuljetuksia polkupyörillä" projektia 1,8 miljoonalla eurolla.

1.1.2017 aloitettu projekti haluaa tehdä polkupyörällä tehtäviä tavarantoimituksia tunnetuksi ekologisena ja taloudellisena kuljetusratkaisuna.

Projektin puitteissa toimitetaan 150 erilaista tavarankuljetuksiin tehtyä polkupyörää kolmen kuukauden mittaiseen testikäyttöön. Haussa on 450 pyörätestauksesta kiinnostunutta yritystä. Testausta valvoo liikennetutkimuskeskus  DLR.


EU: Ammattikuljettajien koulutus- ja ajokorttivaatimukset yhtenäistettävä

EU-komissio esittää kuorma-autonkuljettajien koulutuksen ja ajokorttivaatimusten yhtenäistämistä kaikissa jäsenmaissa. Esityksen mukaan eri jäsenmaissa voimassa olevien vaatimusten erot pitää poistaa. Tarkastuksen kohteina ovat erityisesti EU-direktiivit 2006/126/EG ja 2003/59/EG.

EU-komissio toteaa heikkouksiksi mm. ammattikuljettajakoulutuksen erilaiset vaatimukset, sisältöpainotuksen erot sekä ikäraja- ja ajokorttivaatimusten erot.

Yhtenäisiksi tavoitteiksi komissio haluaa mm. polttoainetta säästävän, ennakoivan ajon koulutuksen sekä ajoneuvon teknisten ominaisuuksien maksdimaalisen hyödyntämisen. Yhtenäistämisvaatimuksiin kuuluvat myös vaarallisten aineiden ja eläinkuljetuksia sekä ajokorttivaatimuksia koskevien maakohtaiset vaatimukset.

Vastaavat yhtenäistämisvaatimukset koskevat myös linja-autokuljettajia ja -kuljetuksia.

- Tarvitsemme uusia otteita saavuttaaksemme tavoitteemme puolittaa liikennekuolemien määrän vuoteen 2020 mennessä, EU:n liikennekomissaari Violeta Bulc perustelee.


Seinäjoen lentoasemalle uusi palvelun tarjoaja

Valtioneuvosto on nimennyt Seinäjoen Lentoasema Oy:n 10.2.2017 lähtien ilmaliikennepalvelun tarjoajaksi Seinäjoen lentoaseman lentotiedotusvyöhykkeellä. Tähän saakka ilmaliikennepalvelua on tarjonnut Rengonharju-säätiö, joka on ilmoittanut luopuvansa yksinoikeudestaan ja päättävänsä toimintansa ilmaliikennepalvelujen tarjoajana välittömästi sen jälkeen, kun tarjoajaksi on nimetty Seinäjoen Lentoasema Oy. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt Seinäjoen Lentoasema Oy:lle tarvittavat luvat joulukuussa 2016.


Daimler myi lähes kolme miljoonaa ajoneuvoa

Autonvalmistaja Daimler AG ylsi viime vuonna ajoneuvojen myynnissä omaan ennätykseensä. Yhtiö myi yhteensä noin kolme miljoonaa ajoneuvoa mikä tarkoittaa viiden prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna.

Ajoneuvojen myynnin kasvu oli henkilö- ja pakettiautomyynnin ansiota. Yhtiön tiedotteen mukaan Mercedes-Benz-henkilöautojen myynti kasvoi 10% ja pakettiautojen 12%. Pohjois-Amerikan, Keski-idän ja Turkin markkina-alueiden taantuma johti kuorma-autojen myynnin 17 prosentin laskuun. Linja-autojen myynti väheni 7 %

Yhtiön liikevaihto kasvoi vuonna 2016 153,3 miljardiin euroon (2015: 149,5 miljardia). Vertailukelpoinen liikevoitto oli 14,2 miljardia (13,8 miljardia) ja tilikauden tulos 8,8 miljardia euroa (2015: 8,7 mrd.).


Hallituksen esitys: 25 000 julkista latauspisteitä vuonna 2030

Valtioneuvosto on hyväksynyt Suomen kansallisen ohjelman vuosille 2017-2030 liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkosta. Ohjelmassa asetetaan kansalliset tavoitteet liikenteen eri käyttövoimien käytölle, vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävien autojen määrille sekä vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkolle.

Lue lisää...


Kaupan automiehille kolmevuotinen työehtosopimus

Kaupan liitto, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ovat päässeet sopimukseen kaupan automiesten uudesta työehtosopimuksesta. Sopimuksessa palkankorotukset on sidottu vientiliittojen palkkaratkaisuihin. Sopimus on hyväksytty myös liittojen hallituksissa.

Helmikuun alussa voimaan tullut kaupan automiesten työehtosopimus on lähtökohtaisesti nelivuotinen mutta viimeinen vuosi on irtisanottavissa. Sopimus noudattelee kaupan alan työehtosopimusta, joten kilpailukykysopimuksen mukaisesti alalle ei tule tänä vuonna yleiskorotusta. Ensimmäisen vuoden jälkeen palkankorotukset on sidottu vientiliittojen mahdollisiin palkankorotuksiin. Lisäksi työehtosopimusta on yhdenmukaistettu kaupan työehtosopimuksen kanssa paikallisen sopimisen sekä muun muassa sairauspoissaoloja ja perhevapaita koskevissa määräyksissä.


Wabcon teknologiaa venäläisiin kuorma-autoihin

Ajoneuvojen sähköjärjestelmien valmistaja Wabco on jatkanut pitkäaikaista yhteistyötään Venäjän suurimman kuorma-autovalmistaja Kamazin kanssa. Wabco toimittaa Kamazille muun muassa ABS-, EBS- ja mBSP-jarrujärjestelmiä. Wabco on sopimuksen myötä ainoa järjestelmien toimittaja Kamazin uusimmissa raskaiden ajoneuvojen alustoissa.


Baltian maat sopivat Rail Balticasta

Viro, Latvia ja Liettua ovat allekirjoittaneet sopimuksen Rail Balticasta, rautatieyhteydestä Tallinnasta Baltian maiden läpi lopputavoitteena Puolan pääkaupunki Varsova. Sopimus aikatauluttaa rakentamisen ja sopii reitistä ja teknisistä yksityiskohdista, joilla yhdistetään Baltian maat Länsi-Eurooppaan, lähinnä Varsovan kautta Berliiniin. Radan on tarkoitus valmistua kolmen Baltiasn maan läpi 2025 mennessä ja yhdistyä Varsovaan 2030 mennessä.

Rail Baltica olisi suurnopeusrata Tallinnan, Riikan ja Kaunasin kautta Puolan rajalle. Raakentamiskustannukset on arvioitu noin 3,7 miljardiksi euroksi.