Raskone – nopeasti takaisin tielle

Ruotsi: Kaasuautoräjähdykset huolestuttavat

Ruotsin autokorjaamojen yhdistys (SFVF) toteaa tiedotteessaan: "Neljän kuukauden sisällä Ruotsissa on sattunut seitsemän onnettomuutta kaasuautoille. On suoranainen ihme, ettei kukaan ole kuollut tai loukkaantunut."

Kaasuautopalon sammutustöissä Kramforsissa kaasusäiliö räjähti. Auton katto lensi 30 metriä ja putosi muutaman metrin päähän palomiehestä. Paikalla olleet poliisit eivät ymmärtäneet auton olevan kaasuauto ennen kuin pelastuspalvelu saapui paikalle.

Göteborgissa  sattui bussipalo. Kaasusäiliöiden räjähtäessä niitä peittänyt kate ja kaksi kaasusäiliötä lensivät taivaan tuulin. Kate putosi kahden palomiehen jalkojen juureen. Kaasusäiliöt lensivät vielä pitemmälle. Räjähdyksen paineaalto kaatoi kaksi palomiestä niin pahasti, että miehet jouduttiin kuljettamaan ambulanssilla sairaalaan.

SFVF on alan muiden järjestöjen kanssa hakenut yhtenäisiä sääntöjä ratkaisuksi miten kaasuautoonnettomuuksissa tulisi toimia. SFVF pahoittelee, ettei esitettyihin varoituksiin ole Ruotsissa reagoitu.


Trafi: Katsastuksessa hylätään jarrujen ja etuakseliston vikojen takia

Trafi on julkaissut henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta. Trendi on pysynyt aikaisempien vuosien kaltaisena: katsastuksessa hylätään yleisimmin jarrujen ja etuakseliston vikojen vuoksi ja uudet autot saavat hylkäyksiä entistä harvemmin. Tilastoista löytyi tänä vuonna myös ensimmäistä kertaa automalleja, jotka eivät saaneet yhtään hylkäystä.

Pääsääntöisesti voisi sanoa, että uusien autojen hylkäysprosentit jatkavat laskuaan, mutta vanhempien autojen hylkäysprosentit nousevat, esimerkiksi tilaston vanhimmista, 14-vuotiaista autoista hylättiin viime vuonna jo 38 %.”

Yleisimmin auto hylättiin etuakseliston ja käyttö- tai seisontajarrun ongelmien vuoksi. Korjauskehotuksia annettiin eniten valojen ja tuulilasin vikojen takia. Ajokieltoja määrättiin useimmiten käyttöjarrun ongelmien tai päästöjen vuoksi.

”Saamme paljon kansalaispalautetta siitä, että autojen valot näkyvät huonosti liikenteessä. Ja tämä näkyy myös katsastustilastoissa, jossa yksi yleisimmistä korjauskehotuksista annetaan lähivaloista. Lähi- ja takavaloista annettiin yhteensä yli 300 000 korjauskehotusta viime vuonna”, toteaa johtava asiantuntija Otto Lahti.

Henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot on julkaistu Trafin nettisivuilla. Mallikohtaisista hylkäysprosenttitilastoista ilmenee käyttöönottovuosittain katsastettujen henkilöautojen hylkäysprosentit sekä kolme yleisintä hylkäykseen johtanutta syytä. Tilastoissa on mukana automallit, joita on esitetty katsastukseen vähintään 100 kappaletta.

Lisätietoja:
Katsastuksen vikatilastot 2016


Metsähallitus tarkisti tienkäyttömaksujaan

Metsähallitus Metsätalous Oy on tarkistanut metsäteiden käytöstä perimiään maksuja. Hintaperusteena on 0,15 €/m3/km. Yli 20 kilometrin matkalta ei enää peritä tienkäyttömaksua. Suurin osa kuljetuksista on alle 20 kilometriä ja siten teiden käytöstä kertyy pääosin teiden kulumista vastaava korvaus.

Metsähallitus on saanut runsaasti palautetta nimenomaan pitkien matkojen päässä olevien metsäpalstojen kuljetuskustannuksista. Metsäteiden käytön maksua onkin pyritty kohtuullistamaan tarkistuksessa. Tienkäyttömaksuista on neuvoteltu myös Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n kanssa. Tienkäyttömaksuilla katetaan osaltaan laajan metsätieverkoston ylläpitoa: Metsähallituksella on 37 000 kilometriä omia metsäteitä.

Maksut eivät koske henkilöliikennettä ja esimerkiksi metsästäjille, marjastajille, kalastajille ja muille vastaaville käyttäjille kulku on edelleen maksutonta. Valtion metsäteillä kulkijoista 85 % on virkistyskäyttäjiä.



VR Group lopettaa toiminnan Hyvinkään konepajalla

VR Group lopettaa junakaluston kunnossapidon Hyvinkään konepajalla ensi vuoden loppuun mennessä. Tavoitteena on tiivistää kunnossapitoverkostoa ja saada aikaan useiden miljoonien eurojen kustannussäästöt vuosittain. Hyvinkään konepajan työt ja henkilöstö siirtyvät muihin kunnossapitoyksiköihin, ja osa töistä mahdollisesti ulkoistetaan. Konepaja suljetaan vuoden 2018 lopulla.


Tehokkaampi trukki Kalmarilta

Kalmar julkistaa uuden dieseltrukkimalliston. Kalmar DCG50-90 -nimellä kulkeva mallisto koostuu seitsemästä eri mallista, joista jokainen on varustettu EGO-ohjaamolla. Kalmarin mukaan uuden malliston optimoitu voimansiirto sekä hydraulinen- ja sähköjärjestelmä parantaa tehokkuutta 10 prosenttia verrattuna edelliseen mallistosukupolveen.

DCG50-90-mallistossa on AGCO 44AWF Stage 4 moottorit, joiden avulla polttoaineenkulutus laskee 15 prosenttia ja NOx-päästöt 89 prosenttia verrattuna stage 3 -standardin moottoreihin. Trukit tulevat olemaan 5-9 tonnin kapasiteeteilla.


Orlaco: Kuorma-autoissa ei enää tarvita etu- ja sivupeilejä

Orlaco on ensimmäinen yhtiö, jonka kamera/näyttöjärjestelmälle on myönnetty RDW-hyväksyntä käytettäväksi luokan V ja VI (etu- ja sivu-) peilien sijasta. Järjestelmän nimi on CornerEye. Innovaationsa avulla Orlaco pyrkii parantamaan turvallisuutta ja vähentämään vaurioita kuljetusalalla.

Aiemmin kamera- ja näyttöjärjestelmiä sai käyttää kuorma-autoissa vain yhdessä peilien kanssa. CornerEye on ensimmäinen järjestelmä, jolla voidaan hyväksytysti korvata kuorma-auton etu- ja sivupeilit. RDW on testannut järjestelmän epäsuoraa näkyvyyttä koskevien R46-ohjeiden mukaisesti ja antanut hyväksyntänsä sen käytölle. Ensimmäiset pelkästään tätä järjestelmää hyödyntävät kuorma-autot on nyt otettu käyttöön.

Lue lisää...


Uutisissa huuhaata, PPCT kertoo: GPS-paikannin autoon

PPCT Finland: Auton käyttömaksu ja GPS

Autoveron poisto, liikenneverkkoyhtiö ja GPS-pohjainen auton käyttömaksu oletettavasti ovat kahvipöytäkeskustelujen kiivaimmat aiheet tammikuussa 2017. PPCT tekee yritystoimintaa GPS-paikannuksen ympärillä, ja sillä on kokemusta aiheesta varmasti enemmän kuin monella muulla tässä maassa. Yrityksessä on kiinnostuneina seurattu, kun keskustelu kuumenee – samalla on päätetty olla kommentoimatta mitään. Jossain kohtaa ”asiantuntijoiden” taso ylittää sen, että PPCT Finlandin on jaettava hieman kokemuksia ja faktatietoa ajoneuvojen paikannuksesta.

Lue lisää...


Föri saa sähkömoottorit

Turun kaupunkilautta Föri sähköistetään kevään aikana. Förin voimansiirtojärjestelmä uudistetaan kaupungin strategisen linjauksen mukaisesti ekologisesti kestävällä sähköisellä ratkaisulla. Föri säilyy yhä kettinkivetoisena, vain voimanlähde muuttuu dieselkäyttöisestä sähkökäyttöiseksi. Dieselmoottoreiden tilalle tulee Mobimar Oy:n alihankkija Visedo Oy:n toimittavat sähkömoottorit. Virta sähkömoottoreihin tulee akuista, jotka ladataan yöaikaan Förin ollessa laiturissa. Mobimar Oy on valittu hoitamaan myös Förin ylläpito ja liikennöinti seuraavan kymmenen vuoden ajan. Förin muutostyöt alkavat maaliskuun puolivälissä ja uudistettu kaupunkilautta palaa liikennöimään vappuun mennessä. Muutostöiden ajan Förin tilalla liikennöi m/s Ruissalo.


AutoJerry.fi: Autojen ruostepiikki Helsingissä

20.1.2017 kello 07 Topeliuksenkatu, Helsinki: Kaupungin auto kylvää suolamyrskyä rutikuiville kaduille. Lumentulosta ei tietoa iltapäivään mennessä.

AutoJerry.fi tilastot näyttävät, että autojen ruostekorjauksia pyydetään Helsingissä suhteellisesti yli kolminkertainen määrä Rovaniemeen verrattuna. Uudenmaan ELY-keskuksen alueella nimittäin käytetään kymmenen kertaa enemmän suolaa teiden kunnossapitoon talvisin verrattuna Lapin ELY-keskuksen alueeseen.

Yllättävää on se, että tilaston mukaan autot näyttävät ruostuvan Helsingissä jopa 50 % herkemmin kuin Espoossa ja Vantaalla. Tähänkin saattaa olla osittaisena selityksenä se, että Helsingissä teitä suolataan suhteessa enemmän kuin muualla pääkaupunkiseudulla. Korroosiota lisää se, kun tien suolaukselle altistunut auto pääsee pakkasella välillä sulamaan sisätiloihin.

“Suolan vaikutus on kaikkein suurin yksittäinen tekijä autojen ruostumiseen. Etenkin viime vuosien talvet ovat olleet ankaria autoille kautta koko Suomen, sillä pitkään jatkuneet nollan tuntumassa sahaavat lämpötilat ovat pitäneet suola-autot liikkeellä ja tiet jatkuvasti märkinä tarjoten ruostumiselle parhaat mahdolliset olosuhteet“, Finikorin toimitusjohtaja Teemu Suovesi kommentoi.


Aramid-teknologia suojaa sivupintoja

Nokian Renkaiden kehittämä Aramid Sidewall -teknologia tuo uudenlaista kestävyyttä ja suojaa vaativiin ajotilanteisiin. Renkaiden sivupintasekoituksessa käytetty vahva synteettinen Aramid-kuitu vahvistaa renkaan sivupintaa. Kuidun ansiosta rengas kestää entistä paremmin iskuja ja viiltoja, jotka helposti rikkoisivat renkaan keskeyttäen matkanteon.

Nokian Renkaat tehostaa Aramid-sivupintateknologian hyödyntämistä vaihtelevaan ja vaativaan käyttöön suunnatuissa katumaasturirenkaissa. Aramid–teknologia on saatavilla entistä laajemmin vuoden 2017 alusta alkaen. Teknologiaa hyödynnetään jatkossa myös Nokian Hakkapeliitta LT–talvirenkaissa ja Nokian Rotiiva–kesärenkaissa.


Ensimmäinen sähköbussi aloittaa liikennöinnin Helsingissä

Helsingin ensimmäinen kokonaan sähköllä kulkeva bussi aloittaa liikennöinnin maanantaina 23.1. Linkker-bussi liikennöi Ruskeasuon ja Rautatientorin välistä linjaa 23. Helsingin liikenteeseen tulee talven aikana kaiken kaikkiaan neljä Linkker-bussia.

Linkkerit ovat Suomen ensimmäiset automaattisesti pikaladattava sähköbussit, ja niitä on tarkoitus olla käytössä pääkaupunkiseudun liikenteessä yhteensä 12 vuoden 2017 loppuun mennessä. Akut voidaan ladata pikalatauslaiteella bussin päätepysäkillä matkustajien noustessa kyytiin. Ajokierrosta varten kertyy riittävästi virtaa 2-4 minuutissa.

HSL on tarjonnut bussiliikennöitsijöille mahdollisuutta kokeilla sähköbusseja ilman että se vaikuttaa liikennöitsijän kalustohankintoihin tai talouteen. HSL hankkii Linkker-bussit Leasing-sopimuksella poikkeuksellisesti itse.


SKAL: Livessä aineksia kilpailukyvyn parantamiseen

Suomen kuljetus- ja logistiikka-alan yhdistys SKAL arvioi Live-selvityksessä ehdotetun polttoaineveron alentamisen parantavan Suomen kilpailukykyä. Selvityksessä raskaan liikenteen tienkäyttömaksut määritellään aikaperusteisesti ja maksut perii Live ilman välikäsiä. Tierahoituksen lähteet lisääntyvät, kun myös ulkomainen liikenne maksaa tienkäyttömaksua.

Lue lisää...


UPS: Euroopan Pk-yritykset kasvattavat liikevaihtoaan viennin avulla

UPS:n teettämän tutkimuksen mukaan yhä useampi pk-yritys vie ulkomaille ja raportoi liikevaihtonsa kasvavan yli keskiarvon. Pienten ja keskisuurten vientiyritysten osuus on kasvanut kaikilla markkinoilla, myös Britanniassa, jossa vientivarmuus tosin laski merkittävästi alkuvuoden tuloksista EU-jäsenyydestä päättäneen ”Brexit”-kansanäänestyksen jälkeisinä kuukausina. Britannian pk-yrityksistä 36 prosenttia ennusti viennin kasvua ennen äänestystä ja 20 prosenttia äänestyksen jälkeen.

EU on edelleen tärkein vientimarkkina eurooppalaisille pk-yrityksille Yhdysvaltojen seuratessa toisella sijalla. Muualle vievien yritysten osuus kasvaa kaikilla markkinoilla, paitsi Italiassa ja Britanniassa.

Tutkimustulosten mukaan kolme tärkeintä osa-aluetta, joihin yritysten tulee keskittyä viennin aloittamiseksi, ovat verkkokaupan hyödyntäminen, tuntemattomilla markkinoilla kasvamisen oppiminen ja markkinatietouden kasvattaminen. Tutkimukseen osallistui 12 815 pk-yrityksen omistajaa ja johtajaa kahdeksasta Euroopan maasta (Belgia, Ranka, Saksa, Italia, Alankomaat, Puola, Espanja ja Britannia).


Sonaxilta uusi joustava kestopinnoite

Uusi SONAX PROFILINE Ceramic Coating CC36 on ammattikäyttöön kehitetty keraaminen kestopinnoite. Valmistajan mukaan pinnoitteen erikoisuutena on sen joustavuus, minkä ansiosta pinnoite ei lähde mm. halkeilemaan, kuten kovissa kestopinnoitteissa on riskinä. Maalipinnan käsittelyn luvataan tuovan 36 kuukauden suoja muun muassa UV-säteilyltä, kemikaaleilta ja mekaaniselta kulutukselta. Tuotekehityksessä on panostettu myös tuotteen helppokäyttöisyyteen. Ceramic Coating käsittely ei vaadi hengityssuojainta, ruiskutuspistoolia tai infrapunalämpöä.


Airbus testaamaan autonomista lentotaksia ja pakettijakelujärjestelmää

Viime vuonna ilmailualan jättiläinen, eurooppalainen Airbus lähti kilpailemaan amerikkalaisten ja kiinalaisten autonomisia lentotakseja kehittävien yritysten kanssa julkaisemalla kuvia ensimmäisestä prototyypistään. Tarkoitusta varten se perusti Urban Air Mobility oisaston pääkointtorinsa alaisuuteen Euroopassa ja toiminnoillla myös USA:ssa San Franciscon liepeillä nk. piilaaksossa.

Nyt Airbus on esitellyt autonomisesta CityAirbus lentotaksi-sarjasta edelleen kehitetyn prototyypin, jonka koelentoja suunnitellaan jo kuluvan aloitettaviksi vuoden loppuun mennessä. Koelentoja odottava prototyyppi on drooniperusteinen kahdeksanmoottorinen lentokoneen ja helikopterin välimuotoa muistuttava sulavalinjainen lentolaite. Alkuun laitetta ohjaa lentäjä, mutta seuraavassa kehitysvaiheessa se muuttuu täysin itsenäisesti, autonomisesti lentäväksi henkilökuljettimeksi.

Airbus on lisäksi kehittämässä sähköllä toimivaa autonomista helikopteria kehitysprojektissa nimeltä Project Vahana. Airnus on myös tuoreeltaan julkistanut tietoja Skyways-projektistaan, joka on kehittämässä drooneihin perustuvaa pakettijakelujärjestelmää Singapoiren yliopiston alueella. Lentotestien on määrä alkaa yliopiston alueella tämän vuoden aikana.