Monet autot ja kuorma-autot päästävät liikaa typen oksideja ja hiukkasia tiukentuneista määräyksistä huolimatta. Laajat päästömittaukset Euroopan kaupungeissa osoittavat, että monet kuorma-autot ovat manipuloineet pakokaasupäästöjä.
Yli 250 000 ajoneuvon pakokaasumittaukset Milanossa, Prahassa ja Krakovassa osoittavat, että lähes 40 prosentilla kaikista Euro-luokkien IV, V ja VI kuorma-autoista oli epäilyttävän korkeat typen oksidipäästöt tai päästöt olivat yli sallitun rajan. Yöllä luku nousi yli 70 prosenttiin. Yli 60 prosentista Euro 5 -autoja vapautui liikaa typen oksideja päivän aikana. Yöllä lukema oli sata prosenttia.
Tulos on huolestuttava. Se osoittaa, että on yleistä, että kuorma-autojen pakokaasujen puhdistusta manipuloidaan esimerkiksi asentamalla ns. emulaattoreita, jotka simuloivat diesellisäaineen Adbluen vaikutusta. Adblue-emulaattorilla kuorma-auton typen oksidien puhdistus lakkaa toimimasta kokonaan, sanoo projektin koordinaattori ja päästöasiantuntija Åke Sjödin IVL:stä.
Kevyiden ajoneuvojen tapauksessa pakojärjestelmän manipulointi ei näytä olevan niin laajaa. Mutta mittaukset osoittavat, että sekä typen oksidien että hiukkasten päästöt voivat olla liian korkeita jopa suhteellisen uusille ajoneuvoille, joissa on edistykselliset puhdistuslaitteet.
- Se vahvistaa tarvetta parantaa ajoneuvojen ympäristövalvontaa EU:n liikenteessä. Autot, joita on peukaloitu tai jotka eivät toimi niin kuin niiden pitäisi, muodostavat suuren osan päästöistä ja niillä on suuri kielteinen vaikutus kaupunkien ilmalle ja ympäristölle. Se, että huijaus on niin laaja, osoittaa myös, kuinka tärkeää on, että jatkamme työskentelyä valvonnan kanssa ja että on olemassa toimenpiteitä, kuten sakkoja, Åke Sjödin sanoo.
CARESin (City Air Remote Emission Sensing) mittaukset on tehty tien varrelta ja mittauslaitteilla perässä kulkevassa autossa, niin sanottu "plume chasing". Se antaa paremman tiedon siitä, kuinka paljon eri ajoneuvotyypit aiheuttavat päästöjä ja mitä ongelmia niissä on. Laajennuksessa tutkimusten tarkoituksena on pystyä hyödyntämään mittaustuloksia esimerkiksi ylipäästöisten ajoneuvojen ajon sakottamiseen tai rajoittamiseen.