SuperMax – Valmiina töihin!

DSV satsaa rankasti Puolaan itäeurooppaan

Tanskalainen logistiikkajättiläinen ei rakenna uutta ja isoa vain Suomessa. Puolassa jo 14 toimivan terminaalin lisäksi se aikoo tästä vuodesta alkaen rakentaa kaksi terminaalia lisää joka vuosi. Lisäksi DSV aikoo vahvistaa toimintaansa myös Baltian maissa ja Keski-Euroopan entisissä itäblokin maissa.

DSV on toiminut Puolassa vuodesta 1995. Vuonna 2006 DSV otti haltuunsa hollantilaisen Holding Frans Maas´n ja 2008 belgialaisen ABX Logisticsin toiminnot Puolassa. Tällä hetkellä DSV:llä on 100 000 m2 varasto- ja logistiikkatilaa, liikevaihtoa yli 100 miljoonaa euroa vuosittain ja noin 1000 työntekijää Puolassa. Kaikkiaan DSV toimii 80 maassa maapallolla.


SKAL: Livessä aineksia kilpailukyvyn parantamiseen

Suomen kuljetus- ja logistiikka-alan yhdistys SKAL arvioi Live-selvityksessä ehdotetun polttoaineveron alentamisen parantavan Suomen kilpailukykyä. Selvityksessä raskaan liikenteen tienkäyttömaksut määritellään aikaperusteisesti ja maksut perii Live ilman välikäsiä. Tierahoituksen lähteet lisääntyvät, kun myös ulkomainen liikenne maksaa tienkäyttömaksua.

Lue lisää...


Norja: Oslo kielsi dieselillä ajamista

Oslon kaupunki kielsi ilmansaasteisiin vedoten viime viikon tiistaista lähtien dieselmoottorilla varustettujen autojen ajon kaupungin keskeisillä kaduilla kello 06-22 välisenä aikana. Määräyksen rikkojia rangaistaan 1500 Nkr (n. 165 euroa) sakolla. Poikkeuksen muodostavat Euro6 kuorma-autot yli 7,5 tonnia, taksit, ambulanssit, paloautot ja eräät muut kunnallistöitä suorittavat hyötyajoneuvot.

Oslossa on rekisteröity noin 122 000 dieselautoa joista noin 72 000 yksityishenkilöiden omistamia.

 



UPS: Euroopan Pk-yritykset kasvattavat liikevaihtoaan viennin avulla

UPS:n teettämän tutkimuksen mukaan yhä useampi pk-yritys vie ulkomaille ja raportoi liikevaihtonsa kasvavan yli keskiarvon. Pienten ja keskisuurten vientiyritysten osuus on kasvanut kaikilla markkinoilla, myös Britanniassa, jossa vientivarmuus tosin laski merkittävästi alkuvuoden tuloksista EU-jäsenyydestä päättäneen ”Brexit”-kansanäänestyksen jälkeisinä kuukausina. Britannian pk-yrityksistä 36 prosenttia ennusti viennin kasvua ennen äänestystä ja 20 prosenttia äänestyksen jälkeen.

EU on edelleen tärkein vientimarkkina eurooppalaisille pk-yrityksille Yhdysvaltojen seuratessa toisella sijalla. Muualle vievien yritysten osuus kasvaa kaikilla markkinoilla, paitsi Italiassa ja Britanniassa.

Tutkimustulosten mukaan kolme tärkeintä osa-aluetta, joihin yritysten tulee keskittyä viennin aloittamiseksi, ovat verkkokaupan hyödyntäminen, tuntemattomilla markkinoilla kasvamisen oppiminen ja markkinatietouden kasvattaminen. Tutkimukseen osallistui 12 815 pk-yrityksen omistajaa ja johtajaa kahdeksasta Euroopan maasta (Belgia, Ranka, Saksa, Italia, Alankomaat, Puola, Espanja ja Britannia).


Sonaxilta uusi joustava kestopinnoite

Uusi SONAX PROFILINE Ceramic Coating CC36 on ammattikäyttöön kehitetty keraaminen kestopinnoite. Valmistajan mukaan pinnoitteen erikoisuutena on sen joustavuus, minkä ansiosta pinnoite ei lähde mm. halkeilemaan, kuten kovissa kestopinnoitteissa on riskinä. Maalipinnan käsittelyn luvataan tuovan 36 kuukauden suoja muun muassa UV-säteilyltä, kemikaaleilta ja mekaaniselta kulutukselta. Tuotekehityksessä on panostettu myös tuotteen helppokäyttöisyyteen. Ceramic Coating käsittely ei vaadi hengityssuojainta, ruiskutuspistoolia tai infrapunalämpöä.


Hae mukaan kehittämään tieliikenteen automaatiota

Liikennevirasto ja Trafi etsivät kumppaneita kehittämään automaattiautoilua arktisissa olosuhteissa. Tänä vuonna osana Aurora-hanketta käynnistyvässä Arctic Challenge -hankkeessa tutkitaan automaattiautojen ja älykkään infrastruktuurin ratkaisuja ja niiden toimivuutta kenttäkokeilla Tunturi-Lapissa, jonne rakennetaan arktista älyliikenteen testausekosysteemiä valtatiellä 21.

Lue lisää...


Airbus testaamaan autonomista lentotaksia ja pakettijakelujärjestelmää

Viime vuonna ilmailualan jättiläinen, eurooppalainen Airbus lähti kilpailemaan amerikkalaisten ja kiinalaisten autonomisia lentotakseja kehittävien yritysten kanssa julkaisemalla kuvia ensimmäisestä prototyypistään. Tarkoitusta varten se perusti Urban Air Mobility oisaston pääkointtorinsa alaisuuteen Euroopassa ja toiminnoillla myös USA:ssa San Franciscon liepeillä nk. piilaaksossa.

Nyt Airbus on esitellyt autonomisesta CityAirbus lentotaksi-sarjasta edelleen kehitetyn prototyypin, jonka koelentoja suunnitellaan jo kuluvan aloitettaviksi vuoden loppuun mennessä. Koelentoja odottava prototyyppi on drooniperusteinen kahdeksanmoottorinen lentokoneen ja helikopterin välimuotoa muistuttava sulavalinjainen lentolaite. Alkuun laitetta ohjaa lentäjä, mutta seuraavassa kehitysvaiheessa se muuttuu täysin itsenäisesti, autonomisesti lentäväksi henkilökuljettimeksi.

Airbus on lisäksi kehittämässä sähköllä toimivaa autonomista helikopteria kehitysprojektissa nimeltä Project Vahana. Airnus on myös tuoreeltaan julkistanut tietoja Skyways-projektistaan, joka on kehittämässä drooneihin perustuvaa pakettijakelujärjestelmää Singapoiren yliopiston alueella. Lentotestien on määrä alkaa yliopiston alueella tämän vuoden aikana.


Orangen palvelulla puheyhteys Hertzin autoista

Orange Business Services on solminut kolmivuotisen sopimuksen autovuokraamo Hertzin kanssa. Orange tarjoaa IoT-yhteyspalvelut Hertzin 24/7-autonvuokrauspalvelulle. Hertzin yrityksille suunnatussa palvelussa ajoneuvon käytöstä veloitetaan tunneittain, ja käyttäjät voivat noutaa vuokra-auton koska vain kuinka pitkäksi aikaa tahansa. Orangen tarjoamat IoT-palvelut ovat käytössä Belgiassa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Alankomaissa, Espanjassa ja Britanniassa.

Työntekijät voivat varata avaimettomat autot koska tahansa puhelimitse, netitse tai älypuhelinsovelluksen avulla. Jos yrityksellä on toimintaa eri maissa, Hertz 24/7:n avulla työntekijät voivat varata ja käyttää autoja myös työmatkoillaan. Orangen IoT-ratkaisu mahdollistaa suoran puheyhteyden ottamisen ajoneuvosta Hertzin palvelukeskuksiin. Aiemmin tähän piti käyttää paikallisilta operaattoreilta hankittuja SIM-kortteja. Orange Business Servicesin kanssa tekemänsä sopimuksen ansiosta Hertz voi keskittää kalustonsa SIM-korttien ja palvelujen hallinnan yhdelle maailmanlaajuisesti toimivalle viestintäpalvelujen tuottajalle.

 


Volkswagen hyötyajoneuvoilla hyvä vuosi

Volkswagen toimitti 480 000 hyötyajoneuvoa vuonna 2016. Maailmanlaajuisesti Volkswagenin hyötyajoneuvojen toimittaminen kasvoi 11,4 %, Länsi-Euroopassa kasvua tuli 15,7 % 329,400 toimitetulla hyötyajoneuvolla.

Maailmanlaajuisesti vuonna 2016 T-sarjan toimituksissa oli kasvua 16,7 % (199 700 kappaletta) ja Caddyn toimituksissa 22,6 % (162 800 kappaletta). Amarokin toimitukset taas laskivat -9,5 % (69 200 kappaletta), kuten myös Crafterin -4,1 % (48 400 kappaletta). Amarokista ja Crafterista julkaisiin uudet mallit vuoden loppupuolella.


Malmin lentoasema on vuoden helsinkiläinen 2016

Helsinki-Malmin lentoasema ja Malmin lentoaseman ystävät ry on valittu suoranaisella äänivyöryllä vuoden helsinkiläiseksi 2016. Helsingin uutiset -sanomalehti on järjestänyt yleisöäänestyksen jo vuosia ja uutisoi, että  "Äänestäjien mukaan Malmin lentokenttä on ainutlaatuinen ja ajankohtaisempi kuin koskaan", Malmin lentoaseman ystävät ry:n puheenjohtaja Timo Hyvönen toteaa.

”Tämä vain vahvistaa tietoamme että lentoaseman säilyttäminen ilmailukäytössä on koko kansan asia. Ilmailukäyttöä tukevaa kuntalaisaloitetta tuki yli 13 000 helsinkiläistä, kansalaisaloitteeseen tuli kahdessa kuukaudessa yli 56000 kannattajaa ja kansalaisaddressissa on jo yli 80 000 nimeä. Lentotoiminnan jatkuminen lentokenttäyhdistyksen operoimana ainakin vuoteen 2019 oli monelle huojentava tieto", Hyvönen kommentoi.

Malmin lentoaseman tilanne on vielä täysin auki.  Lentokentän ilmailukäyttöä varmistava lakiehdotus Lex Malmi luovutetaan helmikuussa 2017 eduskunnan käsittelyprosessiin. Lausuntokierros alkaa juuri ja eri tahot pääsevät kertomaan perusteensa, miksi heidän mielestään Malmi tulisi käyttää mihinkin tarkoitukseen.

”Helsinki on esittänyt uutta yleiskaavaa, jossa Malmin lentoasema muutettaisiin asuntorakentamiseen. Nykyisen vahvistetun asemakaavan mukaan alue on lentokenttä" toteaa Timo Hyvönen. Malmin lentoaseman ystävät ry:stä ja jatkaa vielä: "Yleiskaava olisi jo nyt pitänyt tehdä koko pääkaupunkiseudulle. Naapurikunnat ovat maakuntakaavassa edellyttäneet ilmailun mahdollisuuksien säilyttämistä alueella. Käsittely oikeusasteissa kestänee vuosia, joten tulevat kuntavaalit ovat varsinaiset Malmivaalit. Uudella valtuustolla ja tulevalla pormestarilla tulee olemaan asiassa merkittävä rooli”

Malmin lentokenttäyhdistys on solminut kaupungin kanssa sopimuksen lentotoiminnan jatkumisesta tulevina vuosina, ainakin vuoteen 2019 asti. Turvallisuus ja reunaehdot on tarkoin määritelty. Myös suurin osa kentän liiketoiminnoista on pystynyt nyt jatkumaan.

Malmin lentoasema ja sen ystävät sai Vuoden helsikiläinen -äänestyksessä yhteensä 2243 ääntä. Seuraavaksi tuli Myllypuron leipäjonoa pyörittävä Sinikka Backman 262 äänellä.


Vetyautovalmistajat perustivat yhteistyöelimen

Daimler, BMW ja kaasuvalmistaja Linde ovat tehneet aloitteen Hydrogen Council (Vetyneuvosto) yhteistyöstä vetyautovalmistuksen ja vastaavan tekniikan kehittämiseksi. Jäseniksi ovat liittyneet myös Shell, Honda, Kawasaki, energiakonserni Engie, raaka-ainekonserni Anglo American ja raidetekniikan suuryhtiö Alstom.

Odotettavissa on, että yhteistyöhön liittyvät sekä Toyota että Hyundai, jotka ovat jo esitelleet markkinoilla omia vetyautoja, jopa busseja liikennekäytössä (Toyota). Myös ranskalaisten Air Liquide ja Multis Total yhtiöiden odotetaan liittyvän yhteistyöhön.


LVM ehdottaa liikenneverkon yhtiöittämistä vuoden 2018 alusta

Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että Suomeen perustettaisiin valtionyhtiö, joka vastaisi valtion liikenneverkon riittävästä kunnosta ja pitkäjänteisestä kehittämisestä. Ministeriö ehdottaa, että Liikenneviraston hallinnoima valtion tieverkko siirrettäisiin valtion erityistehtäväyhtiöön vuoden 2018 alusta. Rata- ja vesiväyläverkon osalta jatkettaisiin erillisselvitystä tavoitteena niiden siirtäminen yhtiölle vuoden 2019 alusta.

Yhtiö tuottaisi yhteiskunnalle välttämättömiä palveluita, siksi sen olisi oltava yhteiskunnallisessa ohjauksessa. Eduskunta ohjaisi yhtiötä useammaksi hallituskaudeksi tehtävällä liikenneverkkoselonteolla, jota päivitettäisiin hallituskausittain. Yhtiötä myös säädeltäisiin lailla, valtion omistajaohjauksella ja kannustimilla, jotka ohjaisivat yhtiön toimintaa yhteiskunnan kannalta haluttuun suuntaan. Näin turvattaisiin esimerkiksi yhtiön hallinnoiman tieverkon riittävä ylläpito koko maassa. LVM vastaisi yhtiön omistajaohjauksesta.

Yhtiölle määriteltäisiin lailla ja viranomaismääräyksillä liikenneverkon palvelutaso ja kohtuullinen hinnoittelu. Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen. Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi LVM:n mukaan paikannusta.

Lue lisää...


Scania kehittää autonomista saattueajoa Singaporessa

Kolmen järeän Scania-rekan saattue kuljettaa autonomisesti merikontteja Singaporen satamaterminaalien välillä. Singaporen satama ja Scania tekivät asiasta aiesopimuksen jo lokakuussa 2015. Projektiin osallistuu myös Toyota.

Projektin ykkösvaiheessa sovitettiin saattueajotekniikkaa Ruotsista ja Japanista Singaporen sataman olosuhteisiin ja maantieteeseen. Saattueajon käynnistyttyä johtoautossa istuu varmistuksena vuoroin Scanian, vuoroin Toyotan tarkkailijainsinööri.

Scania on tuoreeltaan asettunut 5,4 miljoonan euron eurooppalaisen autonomisen saattueajon tutkimuskeskuksen Companion´n johtoon. Tavoitteena on saattueajossa itsenäisesti kulkevien kuorma-autojen keskinäisen välimatkan pienentäminen ilmanvastuksen ja polttoainekulutuksen vähentämiseksi. Scania on sitä varten ryhtynyt yhteistyöhön myös elektroniikkakonserni Erikssonin kanssa 5G-teknologian hyödyntämiseksi autonomisessa saattueajossa.

(Vogel)

 


Saksa: Itäeurooppalaiset kuljetusyritykset huijanneet miljardeja

Saksan television pääuutiskanaviin lukeutuva ZDF on paljastanut itäeurooppalaisten kuljetusyritysten miljardihuijauksen AdBlue-ohituksella ja tiemaksuilla. Paljastus perustuu kuorma-autojen tarkastuksiin Puolassa sekä Romaniassa toteutettuihin tutkimuksiin.

Ureaperusteista AdBlue:ta johdetaan pakokaasujärjestelmään vähentämään NOx- eli typenoksidipäästöjä. Itäeurooppalaisilla oon ollut laajasti käytössään laiton elektroninen "AdBlue-killer" niminen ohjelma, joka hämää auton elektroniikkaa uskomaan, että AdBlue lisäaine on moottorissa käytössä vaikkei sitä todellisuudessa ole.

AdBlue kustannuksen lisäksi petolliset kuljetusyrittäjät ovat saaneet paremman ympäristöluokituksen ja alennettuja tiemaksuja Saksassa ja eräissä muissa valtioissa Euroopassa.

ZDF paljasti laajan AdBlue-huijauksen viime viikon tiistaina tv-ohjelmassa, jossa mm. romanialainen kuljetusyrittäjä ylpeänä näyttää piilokameralle miten helppoa on manipuloida kuorma-autoa. Samalla hän kehui miten turvallista sitä on käyttää Saksassa, koska Saksan poliisi ei tiedä asiasta mitään.

AdBlue-huijauksen arvoksi arvioidaan 110 miljardia euroa ja pakokaasuissa laittomasti ilmoille päästettyjen typenoksidien vuotuiseksi määräksi  noin 14 000 tonnia.  Määrä on noin kaksinkertainen USA:n VW-pakokaasumanipulaation vastaavaan määrään verrattuna.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)

Kuljetusrikollisuus lieveilmiöineen kuten rahanpesu, tyttökauppa, polttoainevarkaus, kiristys ja väkivalta on rajussa kasvussa koko Euroopassa. Poliisin ja tullin taholta on ryhdytty ankariin vastatoimiin Italiasta etelässä Tanskaan, Ruotsiin ja Norjaan pohjoisessa.

Suomen tullin ja poliisin mukaan Suomessa ei esiinny merkittävää kuljetusrikollisuutta.

(Toim.huom.)


Vuosaari: Saksa-linjoilla 500 alusta, 3,5 Mt tavaraa vuodessa

Helsingin Vuosaaren sataman ja Saksan satamien välillä seilaa Itämerta pitkin molempiin suuntiin noin 500 rahtialusta vuodessa. Suomesta Saksaan viedään pääosin metsäteollisuuden ja muun teollisuuden tarvikkeita, jotka vastaanotetaan Travemünden, Rostockin, Hampurin ja Bremerhavenin satamissa. Saksasta Suomeen puolestaan tuodaan meriteitse erityisesti päivittäiskauppatavaroita ja elintarvikkeita, kuten vihanneksia ja hedelmiä.

Suomen ja Saksan välisestä liikenteestä vastaavat rahtilaivat ovat konttialuksia ja roro-aluksia, joissa lasti kulkee pyörillä rekkojen ja trailereiden kyydissä. Yhteensä satamien välillä kuljetetaan vuosittain huimat 3,5 miljoonaa tonnia tavaraa.

- Saksa on aina ollut yksi tärkeimmistä kauppakumppaneistamme ja välillämme ovat aina olleet hyvät yhteydet. Vuosaaren sataman tehokkaat logistiikkapalvelut tekevät yhteistyön sujuvaksi. Helposti navigoitava meriväylä johtaa suoraan avomerelle ja satamasta on hyvät liikenneyhteydet sekä maantie- että junakuljetuksille ympäri Suomen, Vuosaaren sataman johtaja Jukka Kallio kertoo.

Hangon satama on nousemassa kovaksi kilpailijaksi Vuosaaren satamalle Suomen ja Saksan välisessä kauppamerenkulussa. Hangon satamasta on lyhyemmät ja nopeammat yhteydet Saksan satamiin kuin Vuosaaresta.