MAN - Vaihtoautot

Mercedes-Benz Vans uudistaa keskikokoiset tila- ja pakettiautomallinsa vastaamaan yhtiön tuoretta ja terävöitettyä liiketoimintastrategiaa. Sen mukaan yhtiö tarjoaa asiakkaille kaikkein halutuimmat autot ja oheispalvelut ja vahvistaa johtajuuttaan sähköisen liikkumisen ja digitaalisten palveluiden kehittäjänä.  Uudistuvat EQV, V-sarja, eVito ja Vito vastaavat tähän huutoon täydellisesti ulkonäkö-, varuste- ja palvelupäivityksillään. Esimerkiksi autojen keulan muoto uudistuu ja korostaa entistä näyttävämpää etusäleikköä ja Multibeam led -ajovaloja (vakio-/lisävaruste). EQV:n ja V-sarjan matkustamossa on jatkossa kaksi 12,3-tuumaista laajakuvanäyttöä; Vitossa ja eVitossa näytöt ovat 10,25- (keskinäyttö) ja 5,5-tuumaiset (mittaristo). Lisäksi EQV:ssä ja V-sarjassa on liukuovi myös vasemmalla puolella vakiovarusteena.

Koko mallistossa on vakiovarusteena Mercedes-Benzin nykyinen MBUX-käyttöjärjestelmä – Vitossa ja eVitossa nyt ensi kertaa. Aktiivinen turvavarustelu kattaa nyt esimerkiksi Attention Assist -vireystilavalvonnan, Distronic-etäisyysavustimen, aktiivisen jarruavustimen cross-traffic -toiminnolla, katvealue-avustimen sekä aktiivisen kaista-avustimen (V-sarja ja EQV); Vitossa ja eVitossa on näiden lisäksi/asemasta ajovaloavustin, tasanopeussäädin sekä peruutuskamera. Kaista-avustin muuttuu samalla passiivisesta aktiiviseksi.

Mercedes-Benz Vans on tähän mennessä myynyt yli 40 000 täyssähköistä pakettiautoa. Eniten kysytty malli on eVito. Vuodesta 2026 lähtien uudet pakettiautomallit toteutetaan modulaariselle ja skaalattavalle VAN.EA -perusrakenteelle. Yhtiön strategian mukaan sekä yksityis- että ammattikäyttöön myytävistä paketti- ja tila-autoista yli 50 prosenttia on täyssähkömalleja vuoteen 2030 mennessä.

Wölfertin ”lentotaksi” nousi ilmaan Daimlerin moottorin voimalla jo 135 vuotta sitten

Mercedes-Benzin museossa Stuttgartissa voi nyt tutustua ilma-alukseen, joka on kaikkien nykyisten lentävien autojen ja lentotaksien varhainen esikuva. Kyseessä on replika saksalaisen kirjakauppiaan ja teologin Dr Friedrich Hermann Wölfertin moottoroidusta ilma-aluksesta, joka suoritti ensilentonsa 135 vuotta sitten, 10. elokuuta 1888. Kevyestä puukehikosta, kangaspäällysteisistä potkureista ja purjeesta rakennettu alus lensi neljän kilometrin onnistuneen lentomatkan Gottlieb Daimlerin valmistaman 2-hevosvoimaisen moottorin avulla. Muotonsa ja rakenteensa vuoksi moottoria kutsuttiin lisänimellä ”isoisän taskukello”. Lentäjänä toimi Gotthilf Wirsum, joka kaksi päivää myöhemmin teki aluksella vielä toisenkin saman pituisen lentomatkan. Samalla tuli osoitettua todeksi Daimlerin haave uudenlaisesta, moottorivoimalla toteutetusta liikkumisesta niin maalla, merellä kuin ilmassakin. Tästä pyrkimyksestä kertoo myös yhtiölle vakiintunut liikemerkki, kolmisakarainen tähti.

Lisätietoja

- EQV, V-sarja, eVito ja Vito: uudistunut muotoilu ja täydellisempi mukavuus- ja turvavarustelu
- Uusien V- ja Vito-sarjan autojen myynti alkaa 12/23 ja ensimmäiset autot tulevat Suomeen 4/24
- Wölfertin ”lentotaksi” nousi ilmaan Daimlerin moottorin voimalla jo 135 vuotta sitten

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!