Cummins Darlington Engine Plant on juhlinut ensimmäisen L9N-moottorinsa tuotantoa, joka on ensimmäinen Iso-Britannian tehtaalla valmistettu maakaasumoottori sen 58-vuotisen historian aikana.
Darlingtonissa vuodessa 72 000 dieselmoottorin rinnalla valmistettavassa 8,9 litran L9N:ssä (280–320 hv) yhdistyvät erittäin alhainen CO₂-, NOx- ja hiukkaspäästöprofiili, dieselin kaltainen suorituskyky ja luotettavuus. L9N voi toimia paineistetulla tai nesteytetyllä maakaasulla sekä uusiutuvalla maakaasulla, mikä vähentää merkittävästi well-to-wheel-hiilipäästöjä.
Ashley Watton – Cumminsin Bus Business Europen johtaja, selitti: "Cumminsin maakaasumoottorit ovat käytännöllinen, helposti saatavilla oleva tekniikka asiakkaille, jotka etsivät hiljaista, polttoainetehokasta ja erittäin vähäpäästöistä voimaa kaupunkiliikenteeseen. Näiden moottoreiden valmistaminen paikallisesti eurooppalaisille kuorma-autojen ja linja-autojen OEM-asiakkaillemme parantaa logistiikkaa ja reagointikykyä sekä tämän liiketoiminnan monipuolista kestävyyttä".
L9N on suunniteltu täyttämään Euro 6 Phase E -päästömääräykset, ja sillä on suuri kysyntä Euroopan linja-automarkkinoilla, erityisesti kaupungeissa, joissa on vähäpäästöisiä vyöhykkeitä. Se auttaa tällä hetkellä matkustajien kuljettamisessa kaupunkibussireiteillä Azerbaidžanissa, Virossa, Puolassa, Espanjassa ja Turkissa.
Cummins siirsi L9N:n tuotannon Rocky Mount Engine Plantistaan Pohjois-Carolinassa Yhdysvalloissa tarjotakseen Euroopassa sijaitseville L9N-asiakkailleen alueensa toimituksen. Tämä on vähentänyt toimitusketjun monimutkaisuutta ja tukee kestävämpää toimintaa lyhentämällä toimitusmatkoja ja -aikoja. Muutto saatiin päätökseen vain kuudessa kuukaudessa.
L9N:ssä on monia yhteisiä komponentteja ja osia Cumminsin L-sarjan dieselmoottoreiden kanssa, mikä sallii saman dieselmoottorien kokoonpanolinjan käytön.
”Cumminsin maailmanlaajuinen tuotantoverkosto tarkoittaa, että rakennamme moottoreita siellä, missä asiakkaamme niitä tarvitsevat. L9N-tuotannon tuominen Darlington-moottoritehtaalle varmistaa, että jatkamme korkeatasoista palvelua avainasiakkaillemme tuotteidemme lisääntyneen kysynnän aikana, erityisesti Euroopassa. Se myös laajentaa kykyjämme – kipinäsytytteisten moottoreiden valmistaminen ensimmäistä kertaa Darlingtonissa antaa meille hyvän aseman tulevaisuudessa muiden vähähiilisten ja nollahiilisten polttoaineiden suhteen. Tämä on valtavan myönteistä tehtaalle, ihmisillemme ja paikalliselle taloudellemme." Ashley jatkoi.
L9N on yksi Cumminsin monista erittäin vähäpäästöisistä tai nollapäästöisistä tehoratkaisuista, jotka ovat joko kehitteillä tai käyttävät ajoneuvoja ja laitteita tällä hetkellä. Cummins hyödyntää kokemustaan maakaasumoottoreiden tuotannosta muille kipinäsytytteisille teknologioille, mukaan lukien vetypolttomoottorit, jotka käyttävät nollahiilistä vetypolttoainetta.
Cumminsin tehovalikoimaan kuuluu erittäin puhdasta dieseliä, maakaasua, vetypolttokennoja ja akkujärjestelmiä – jotka kaikki edistävät Cumminsin Destination Zero -strategian saavuttamista, jolla vähennetään päästöjä.