Scania-juhlakiertue

Autoveroja 877 miljoonaa vuonna 2015

Tulli kantoi vuonna 2015 veroja ja maksuja yhteensä noin 10,4 miljardia euroa eli 25,9 prosenttia valtion veroista ja veron luonteisista maksuista. Määrä oli noin 113,5 miljoonaa euroa ja 1,1 prosenttia edellistä vuotta suurempi.

Autoveroja kannettiin vuonna 2015 noin 877 miljoonaa euroa, mikä oli 33 miljoonaa euroa eli 3,6 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2014. Vuonna 2015 verotettujen uusien henkilöautojen CO2-päästöt olivat keskimäärin 123,6 g/km (bensiinikäyttöisten päästöt 122,7 g/km ja dieseleiden 125,4 g/km). Vuodesta 2014 keskimääräiset CO2-päästöt alenivat noin 3,2 prosenttia.


Autokauppaa amerikan malliin

Amerikkalainen PACCAR -konserniin kuuluva kuorma-autovalmistaja Peterbildt ja Yhdysvaltojen suurin yksityinen kuljetusliike TMC Transportation(Des Moines, Iowa) allekirjoittivat sopimuksen yhteensä 1500 Peterbildt 579s rekanvetäjän kaupasta. Kauppa on jatkoa vuonna 2012 samaa automallia koskeneelle 1500 auton yksittäistilaukselle.

 


Silikonit myös autoille!

Painon vähentäminen tulee yhä tärkeämmäksi autonvalmistuksessa. Vähemmän painoa merkitsee vähemmän energiankulutusta, polttoainesäästöä ja vähemmän haitallisia päästöjä.

Silikonien pitkä toimintaikä, suuri lämmön, kemikalien, ultraviolettisäteilyn ja korroosion sietokyky edistää niiden käyttöä autoteollisuudessa. Lähivuosina pelti, alumini, muovi, lasi- ja hiilikuitu korvautuvat kasvavassa määrin silikoneilla, asiantuntijat uskovat.



Lentorahtien määrät loivassa laskussa

IATAn tammikuun vientitilastojen mukaan Suomesta lähtevä lentorahti oli noin 5 % alhaisemmalla tasolla kuin vuotta aiemmin. Kun tarkastellaan koko viime vuotta tullitilastojen valossa, niin se kertoo samaa viestiä: vienti Suomesta oli 5 % laskusuunnassa ja tuonti 6 % edellisvuotta alemmalla tasolla. Globaalisti lentorahdin määrä on kuitenkin lievässä kasvussa.

Kiinalaisen uuden vuoden väistyttyä on odotettavisaa rahtihintojen vakiintumista. Kesän myötä useat lentoyhtiöt avaavat suoria kausilentoja useisiin kohteisiin erityisesti Pohjois-Amerikassa sekä Aasiassa.

Helmikuun alusta Yhdysvaltain kuljetusturvallisuusviranomainen - United States Transportation Security Administration - on vaatinut kaikilta rahtioperaattoreilta turvailmoituksen, jossa tulee vakuuttaa, ettei rahti ole käynyt tai ole alkuperältään Syyriasta, Jemenistä, Egyptistä tai Somaliasta.

Esimerkiksi lentorahtipalveluita tarjoava DHL tarvitsee Yhdysvaltoihin suuntautuvia kuljetuksia varten turvailmoituksen asiakkailtaan. 


Hyötyautot pois! Parempaa ilmanlaatua helsinkiläisille...

... esittää Helsingin Ympäristökeskus ja vaatii tiemaksuja:

Diesel-käyttöisen liikenteen päästöt huonontavat Helsingin ilmanlaatua paikoin yli Euroopan unionin raja-arvojen. Tiemaksujen käyttöönotto, vähäpäästöinen bussikalusto ja bussien siirtyminen biopolttoaineisiin ratkaisisivat ongelman, selviää Helsingin tuoreesta ehdotuksesta ilmansuojelusuunnitelmaksi. Kuntalaiset voivat nyt kommentoida ohjelmaa verkkosivuilla. Huono ilmanlaatu on suurin ympäristöterveysriski Suomessa.

Euroopan unionin asettama terveysperusteinen typpidioksidin vuosiraja-arvo ylittyy Helsingin keskustan vilkasliikenteisissä katukuiluissa. Samoja ilmanlaatuongelmia on muissakin eurooppalaisissa kaupungeissa. Ylityksen takia Helsingin on tehtävä uusi ilmansuojelusuunnitelma, jonka toimilla päästään mahdollisimman pian raja-arvon alle. Ilmansaasteet altistavat sairauksille, Ympäristökeskus perustelee.

Helsingin ilmanlaatua heikentävät katupöly ja tulisijojen päästöt. Ilmansuojelusuunnitelmassa esitetään toimia myös näiden haittojen vähentämiseksi. On tärkeää pyrkiä edelleen tehostamaan pölyntorjuntaa. Pienpolton päästöjä pyritään vähentämään viestimällä paremmista tulisijan käyttötavoista pientaloalueiden asukkaille.

- Helsingin seudun ympäristöpalvelujen (HSY) tekemien mallinnusten perusteella tiemaksujen asettaminen olisi tehokkain ja nopein keino vähentää liikennemääriä ja sitä kautta alentaa typpidioksidipitoisuuksia, kertoo Helsingin ympäristönsuojelupäällikkö Päivi Kippo-Edlund.

Helsingin uusi ilmansuojelusuunnitelma tulee voimaan vuoden 2017 alusta, ja toimenpiteet on asetettu toteutettavaksi vuoteen 2024 mennessä.


Muutoksia litium-akkujen lentokuljetusmääräyksiin

Kansainvälinen lentokuljetusjärjestö IATA on päivittänyt vaarallisten aineiden lentokuljettamista koskevia sääntöjään, ja IATA Dangerous Goods Regulations, 57th edition astui voimaan 1.1.2016 alkaen.

Huhtikuun alusta alkaen on tulossa uusia päivityksiä litium-akkujen kuljetusta koskeviin sääntöihin. Litium-ioniakkujen (UN3480, PI 965) kuljettaminen rahtina matkustajalentokoneissa kielletään toistaiseksi.

Lue lisää näistä muutoksista täältä

IATAn nettisivuilta löydät kattavan osion litium-akkujen lentokuljettamisesta


Saksan posti ennätystulokseen

Deutsche Post DHL Group kasvatti viime vuonna liikevaihtonsa 59,23 miljardiin euroon ja saavutti tulosennusteensa. Vuoden 2015 viimeinen neljännes oli konsernille erittäin menestyksekäs – sen operatiivinen tulos oli yhtiön historian paras. Koko vuoden 2015 EBIT-tulos oli 2,41 miljardia euroa.

Posti-, verkkokauppa- ja pakettitoimintojen eli Post - eCommerce - Parcel (PeP) -yksikön tulos oli 1,1 miljardia, ja DHL-liiketoimintayksiköiden EBIT 1,66 miljardia. 


LED-ajovalot busseihin!

Daimler on esitellyt ensimmäisenä maailmassa LED-ajovalot busseihin. Kuorma-autoihin niitä joudutaan vielä odottamaan. LEDit ovat arkoja lämmölle. Takamoottori-busseihin ne istuvat hyvin. Kuorma-autoissa niille vaaditaan erillistä jäähdytystä.

LED-ajovalot osoittautuivat busseissa vielä asteen verran kirkkaammiksi ja tehokkaammiksi kuin Xenon-valot. Samalla koeajossa syntyi tunne, että valokeilan ja mustan yön väliselle rajalle syntyi näkemistä helpottava hämärä alue. LEDien "elinikä" on täysin ylivoimainen verrattuna Xenoneihin. Ne säästävät omistajille rahaa. Halogenivalot eivät siinä vertailussa pärjää lainkaan. Kasvanut valoteho merkitsee osaltaan lisää turvallisuutta ajoon pimeällä.

Haittojakin ilmenee, etenkin pohjoisissa oloissa. LED-ajovalojen valinta ei ole itsestään selvä asia. Tuleva Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2016 tekee selkoa ensimmäisen koeajon kokemuksista.


Eckerö-Keronen: Jätkässä ikävä tilanne

Eckerö Line´n toimitusjohtaja Taru Keronen on huolissaan Helsingin Jätkäsaaressa sijaitsevan Länsisataman ja asukkaiden suhteiden kärjistymisestä. Länsisatamaan saapuu ja lähtee päivittäin 15 autolautallista rekkoja, täysperäyhdistelmiä ja busseja. Raskaalle liikenteelle ei ole riittävästi odotuspaikkoja sataman tuntumassa enempää kuin pääkaupunkiseudulla muutenkaan. Raskaat, isot ajoneuvot joutuvat odottamaan autolauttojen lähtöjä katujen varsilla, niille sopimattomilla pysäköintipaikoilla, osittain jopa jalkakäytävillä.

- Elävän sataman pitää toimia satamatoiminnan ehdoilla. On epärealistista kuvitella, että häiriötekijöitä voidaan kokonaan välttää. Jollei toiminnan edellyttämiä liikenneratkaisuja tehdä, seurauksena asukkaiden viihtyvyys kärsii. Raskaan liikenteen kulku laivoille ja pois on pakko ratkaista toimivalla ohjauksella, Taru Keronen peräänkuuluttaa.

Eckerön m/s Finlandian 1900 m pitkää autokantta käytti viime vuonna rahtiautot hyväkseen 900 000 metrin osalta. Finlandia on kasvattanut matkustajamäärää 25-30 % jo kolmena vuotena peräkkäin.

- Tilaa on raskaalle liikenteelle enemmänkin. Se on seuraava haasteemme, Keronen paljastaa haastattelussa, joka julkaistaan kokonaisena tulevassa Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2016 numerossa.

 


Kilpilahden voimalahanke toteutuu

Nesteen, Veolian ja Borealiksen yhteinen hanke voimalatoiminnan järjestämiseksi ja uuden voimalan rakentamiseksi Porvoon Kilpilahdessa on varmistunut, kertoo Neste tiedotteessaan. Hanke toteutuu joulukuussa 2015 ilmoitetun suunnitelman mukaisesti

Hankkeessa Neste siirtää nykyisen voimalansa yritysten yhteisesti omistamalle Kilpilahden Voimalaitos Oy:lle, joka rakentaa uuden yhdistetyn lämpö- ja sähkövoimalan Nesteen ja Borealiksen tarpeisiin Porvoossa. Neste ja Veolia omistavat voimalayhtiöstä kumpikin 40 % ja Borealis 20 %.

Uuden voimalan höyryntuotantokapasiteetti on 450 megawattia ja sähköntuotannon 30 megawattia. Voimalan kokonaisinvestointi on noin 400 miljoonaa euroa. Veolian operoiman laitoksen arvioidaan käynnistyvän vuonna 2018.


Rengasliike pyörien päällä

Rengasrekka on rakennettu Vuoden kuorma-autoksi 2016 valitun Iveco Eurocargon alustalle. 

Bridgestone, Fokor ja Finntest sekä Iveco yhteistyössä rakentama liikkuva rengasliike palvelee raskaankaluston asiakkaita pääkaupunkiseudulla.

Rengasrekan tuotevalikoima kattaa uudet Bridgestone, Firestone ja Dayton- merkkiset kuorma-auton renkaat, sekä Bandag- pinnoitukset. Rengasrekka kuuluu euroopanlaajuiseen Bridgestone Partner- verkostoon ja palvelee tarvittaessa myös rengasrikkotapauksissa 24 / 7.

 


Ryömintävaihteet I-Shiftiin

Yhdellä ryömintävaihteella varustetussa vaihteistossa välityssuhde on 19:1 (suoravaihdevaihteisto) tai 17:1 (ylivaihdevaihteisto). (Tavallisessa I-Shift -ylivaihdevaihteistossa FH16 –mallissa pienimmän vaihteen välityssuhde on 11,73:1.) Kahdella ryömintävaihteella varustetussa suoravaihde- tai ylivaihdevaihteistossa pienin välityssuhde on 32:1. Suoravaihdevaihteistossa pienimmän peruutusvaihteen välityssuhde on 37:1

Volvo Trucks toi ryömintävaihteet tarjolle automatisoituun I-Shift -vaihteistoonsa. Niiden avuin kuorma-autolla voidaan ajaa 0,5–2 km/h nopeuksilla. Volvon mukaan tästä on valtavasti apua liikkeellelähtötilanteissa sekä tarkkuutta vaativissa ohjaustilanteissa, kuten erikoiskuljetuksissa, maansiirto- ja puutavara-ajossa.

Käyttötehtävästä riippuen suoravaihde- tai ylivaihdevaihteistolla varustettu I-Shift on saatavana yhdellä tai kahdella ryömintävaihteella, joita voidaan tarvittaessa täydentää edelleen kahdella peruuttamiseen tarkoitetulla ryömintävaihteella.

Erikoislujista materiaaleista valmistetut vaihdekomponentit on integroitu I-Shift -vaihteistoon. Ryömintävaihteilla varustettu I-Shift on 12 cm tavallista vaihteistoa pidempi. Uusi vaihteisto on tarjolla Volvo FM-, Volvo FMX-, Volvo FH- ja Volvo FH16 -kuorma-autoihin.

 


Saattueajoa hyödyntävät kuorma-autot Euroopan teille

Saattueajossa (platooning) jonon ensimmäinen kuorma-auto ohjaa jonoa ja perässä tulevat kuorma-autot reagoivat sekä mukautuvat sen liikkeisiin. Esimerkiksi jos kärjessä oleva kuorma-auto jarruttaa kaikki muut kuorma-autot jarruttavat samalla.

Huhtikuun alussa järjestettävässä saattueajohaasteessa kuusi Eurooppalaista kuorma-autovalmistajaa tuo joukon saattueajoa hyödyntäviä puoliautomatisoituja kuorma-autoja julkisille teille. Kaikissa ajoneuvoissa on kuski. Kuorma-autoja lähtee liikenteeseen useista eri kaupungeista Euroopassa ja niiden on tarkoitus saapua Rotterdamin satamaan 6. huhtikuuta. Tavoitteena on lisätä EU-päättäjien tietoisuutta saattueajosta.

Lue lisää...


CGI ja Tampereen kaupunki kehittivät joukkoliikennepelin

IT-palveluyhtiö CGI ja Tampereen kaupunki ovat kehittäneet pelin joukkoliikenteen käyttäjille. Pelissä Tampereen joukkoliikenteen käyttäjät voivat kerätä pisteitä bussimatkoistaan. Maaliskuun 14. päivä vuonna 2016 käynnistyneen pelin tavoitteena on kannustaa tamperelaisia joukkoliikenteen monipuolisempaan käyttöön.

Pelissä pisteitä kertyy postinumeroalueista, joilla matkustaja liikkuu maalis-huhtikuun (14.3.-30.4.2016) aikana joukkoliikenteellä. Kaksi eniten pisteitä kerännyttä palkitaan Tampereen joukkoliikenteen matkakortille ladattavalla 30 vuorokauden kausilipulla. Lisäksi osallistujien kesken arvotaan kaksi 30 vuorokauden kausilippua sekä CGI:n lahjoittama taittopyörä.

Peliin osallistuminen ei vaadi sovelluksen asentamista puhelimeen, joten siihen voi osallistua useimmilla älypuhelimilla ja tableteilla joissa on nettiyhteys ja GPS-paikannus. ”Riittää kun osallistuja menee selaimella osoitteeseen streetlife.tampere.fi, hakee reittioppaasta haluamansa reitin ja käynnistää selaimen yläkulmassa näkyvästä valikosta pelin matkan ajaksi”, opastaa CGI:n älyliikenneratkaisujen johtaja Mika Vuorio.

Pelin säännöt kertonut ja toimintaohjeet jakanut sivusto on sittemmin poistunut käytöstä. Streetlife-peli osallistuneista 460 henkilöstä 242 antoi palautetta. Näistä 12 prosenttia eli noin 30 henkilöä kertoi ryhtyneensä käyttämään joukkoliikennettä pelin seurauksena.


Renault Trucks- ja Solvay -yhtiöille innovaatiopalkinto

Pariisissa järjestetyssä JEC World 2016 -messutapahtumassa palkittiin parhaita komposiittimateriaali-innovaatioita. Autoteollisuuden rakenteiden sarjan innovaatiopalkinnon sai Renault Trucks sekä Solvay. Palkinto myönnettiin lasikuitulujitteisesta kestomuovikomposiittimateriaalista valmistetun ohjaamon rakenneosan kehittämisestä.

Palkittu innovaatio liittyy kuorma-auton ohjaamon keulassa käytettävän moduulirakenteen kehittämiseen. Renault Trucksin komposiittimateriaaleja käsittelevän tutkimuksen mukaan maalaamattoman ohjaamon keulan massaa voidaan pienentää 25 prosenttia käyttämällä teräksen sijaan lasikuitulujitteisia komposiittimateriaaleja. Asiakkaille nämä edistysaskeleet näkyvät potentiaalisina polttoainesäästöinä ja suurentuneina hyötykuormina.