SuperMax – Valmiina töihin!

Uusia lyhennettyjä Solaris Urbinoja tilattu

Viime vuoden Kielce Transexpo -messuilla esitellyn Solaris Urbino 10,5 -linja-automallin ensimmäiset tilaukset on tehty. Itävaltalainen Austrian Postbus on tilannut kolme uudenlaista bussia ja puolalainen Komorniki Public Transport (PUK Komorniki Sp. z o. o.) on tilannut kaksi Urbino 10,5 ja kuusi Urbino 12 bussia. Uudessa Solaris Urbino 10,5:ssä käytetään samoja sivupaneelielementtejä kuin 12-metrisessä mallissa. Akseliväli on Urbino 10,5:een lyhennetty 5900 mm:stä 4450 mm:iin, mikä tekee parantaa ajoneuvon ohjattavuutta.


Kuorma-autojen enimmäismassoja nostetaan

Kuljetuskustannuksia pyritään alentamaan nostamalla kuorma-autojen enimmäismassoja. Valtioneuvosto antoi asiasta asetuksen 26. tammikuuta. Asetus tulee voimaan 1. maaliskuuta 2017. Kolmiakselisten kuorma-autojen enimmäismassa nostetaan pysyvästi 28 tonniin rekisteröintivuodesta riippumatta.

Nykyisissä säännöksissä 1.11.2013 jälkeen rekisteröityjen kolmiakselisten kuorma-autojen enimmäismassa on 26 tonnia. Tätä vanhemmilla autoilla maksimi on 28 tonnia kevääseen 2018 saakka, jolloin viiden vuoden siirtymäaika päättyy. Asetusmuutoksen myötä suuri osa näistä autoista voi säilyä enimmäismassaltaan 28 tonnin painoisina myös siirtymäajan päätyttyä. Lisäksi suuri osa lokakuun 2013 jälkeen käyttöönotetuista kolmiakselisista autoista on mahdollista muutoskatsastaa 28 tonnin massalle.

Joidenkin puoliperävaunuyhdistelmien suurimpia sallittuja massoja korotetaan. Vähintään kuusiakselisen puoliperävaunuyhdistelmän suurin sallittu massa korotetaan nykyisestä 48 tonnista 52 tonniin. Muutoksella parannetaan liikenneturvallisuuden kannalta täysperävaunuyhdistelmiä parempien puoliperävaunuyhdistelmien kilpailuasemaa. Tämä muutos parantaa liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Suomen rekisterissä olevien yhdistelmien kilpailukykyä erityisesti Ruotsiin suuntautuvassa liikenteessä.

Lue lisää...


Uuteenkaupunkiin rekrytoidaan runsaasti autonrakentajia

Valmet Automotive aloittaa tänään kaikkien aikojen suurimman yksittäisen rekrytointikampanjansa. Valmet Automotive hakee nyt kerralla 500 uutta autonrakentajaa Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin valmistukseen. Hakuaika on 26.1.–5.3.2017. Uusia autonrakentajia haetaan hitsaamon, maalaamon, kokoonpanon sekä sisäisen logistiikan tehtäviin. GLC-mallin sarjavalmistus alkaa vuoden 2017 alkupuolella. Valmet Automotive rekrytoi tämän vuoden aikana kaikkiaan yli 1000 autonrakentajaa. Rekrytoinnit jatkuvat kevään aikana.



Metsähallitus tarkisti tienkäyttömaksujaan

Metsähallitus Metsätalous Oy on tarkistanut metsäteiden käytöstä perimiään maksuja. Hintaperusteena on 0,15 €/m3/km. Yli 20 kilometrin matkalta ei enää peritä tienkäyttömaksua. Suurin osa kuljetuksista on alle 20 kilometriä ja siten teiden käytöstä kertyy pääosin teiden kulumista vastaava korvaus.

Metsähallitus on saanut runsaasti palautetta nimenomaan pitkien matkojen päässä olevien metsäpalstojen kuljetuskustannuksista. Metsäteiden käytön maksua onkin pyritty kohtuullistamaan tarkistuksessa. Tienkäyttömaksuista on neuvoteltu myös Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n kanssa. Tienkäyttömaksuilla katetaan osaltaan laajan metsätieverkoston ylläpitoa: Metsähallituksella on 37 000 kilometriä omia metsäteitä.

Maksut eivät koske henkilöliikennettä ja esimerkiksi metsästäjille, marjastajille, kalastajille ja muille vastaaville käyttäjille kulku on edelleen maksutonta. Valtion metsäteillä kulkijoista 85 % on virkistyskäyttäjiä.


VR Group lopettaa toiminnan Hyvinkään konepajalla

VR Group lopettaa junakaluston kunnossapidon Hyvinkään konepajalla ensi vuoden loppuun mennessä. Tavoitteena on tiivistää kunnossapitoverkostoa ja saada aikaan useiden miljoonien eurojen kustannussäästöt vuosittain. Hyvinkään konepajan työt ja henkilöstö siirtyvät muihin kunnossapitoyksiköihin, ja osa töistä mahdollisesti ulkoistetaan. Konepaja suljetaan vuoden 2018 lopulla.


Tehokkaampi trukki Kalmarilta

Kalmar julkistaa uuden dieseltrukkimalliston. Kalmar DCG50-90 -nimellä kulkeva mallisto koostuu seitsemästä eri mallista, joista jokainen on varustettu EGO-ohjaamolla. Kalmarin mukaan uuden malliston optimoitu voimansiirto sekä hydraulinen- ja sähköjärjestelmä parantaa tehokkuutta 10 prosenttia verrattuna edelliseen mallistosukupolveen.

DCG50-90-mallistossa on AGCO 44AWF Stage 4 moottorit, joiden avulla polttoaineenkulutus laskee 15 prosenttia ja NOx-päästöt 89 prosenttia verrattuna stage 3 -standardin moottoreihin. Trukit tulevat olemaan 5-9 tonnin kapasiteeteilla.


Orlaco: Kuorma-autoissa ei enää tarvita etu- ja sivupeilejä

Orlaco on ensimmäinen yhtiö, jonka kamera/näyttöjärjestelmälle on myönnetty RDW-hyväksyntä käytettäväksi luokan V ja VI (etu- ja sivu-) peilien sijasta. Järjestelmän nimi on CornerEye. Innovaationsa avulla Orlaco pyrkii parantamaan turvallisuutta ja vähentämään vaurioita kuljetusalalla.

Aiemmin kamera- ja näyttöjärjestelmiä sai käyttää kuorma-autoissa vain yhdessä peilien kanssa. CornerEye on ensimmäinen järjestelmä, jolla voidaan hyväksytysti korvata kuorma-auton etu- ja sivupeilit. RDW on testannut järjestelmän epäsuoraa näkyvyyttä koskevien R46-ohjeiden mukaisesti ja antanut hyväksyntänsä sen käytölle. Ensimmäiset pelkästään tätä järjestelmää hyödyntävät kuorma-autot on nyt otettu käyttöön.

Lue lisää...


PPCT: paikannin-uutisissa paljon huuhaata nk. "asiantuntijoiltakin"

PPCT Finland: Auton käyttömaksu ja GPS

Autoveron poisto, liikenneverkkoyhtiö ja GPS-pohjainen auton käyttömaksu oletettavasti ovat kahvipöytäkeskustelujen kiivaimmat aiheet tammikuussa 2017. PPCT tekee yritystoimintaa GPS-paikannuksen ympärillä, ja sillä on kokemusta aiheesta varmasti enemmän kuin monella muulla tässä maassa. Yrityksessä on kiinnostuneina seurattu, kun keskustelu kuumenee – samalla on päätetty olla kommentoimatta mitään. Jossain kohtaa ”asiantuntijoiden” taso ylittää sen, että PPCT Finlandin on jaettava hieman kokemuksia ja faktatietoa ajoneuvojen paikannuksesta.

Lue lisää...


Föri saa sähkömoottorit

Turun kaupunkilautta Föri sähköistetään kevään aikana. Förin voimansiirtojärjestelmä uudistetaan kaupungin strategisen linjauksen mukaisesti ekologisesti kestävällä sähköisellä ratkaisulla. Föri säilyy yhä kettinkivetoisena, vain voimanlähde muuttuu dieselkäyttöisestä sähkökäyttöiseksi. Dieselmoottoreiden tilalle tulee Mobimar Oy:n alihankkija Visedo Oy:n toimittavat sähkömoottorit. Virta sähkömoottoreihin tulee akuista, jotka ladataan yöaikaan Förin ollessa laiturissa. Mobimar Oy on valittu hoitamaan myös Förin ylläpito ja liikennöinti seuraavan kymmenen vuoden ajan. Förin muutostyöt alkavat maaliskuun puolivälissä ja uudistettu kaupunkilautta palaa liikennöimään vappuun mennessä. Muutostöiden ajan Förin tilalla liikennöi m/s Ruissalo.


Bosch: Sähköautojen massatuotanto mahdollista

Bosch on kehittänyt lupaavia teknologisia ratkaisuja. Sen polttomoottoreille, hybridiautoille ja sähköautoille tarkoitetut teknologiset ratkaisut tuovat kuluttajille valinnanvaraa ja vähentävät autoilun ympäristövaikutuksia.

62 % yhdysvaltalaisista uuden auton ostajista uskoo, että heidän taloudessaan on vähintään yksi sähköauto kymmenen vuoden kuluessa. Niistä, jotka uskovat tulevaisuudessa omistavansa sähköauton, 71 prosenttia uskoo, että 15 vuoden kuluessa kaikki heidän kotitalouteensa kuuluvat ajoneuvot ovat sähköautoja.

Luotettavuus, käyttösäde, lataamiseen kuluva aika, auton hinta sekä korjaus- ja huoltokustannukset askarruttavat kuluttajia edelleen. Lisäksi merkittävä joukko – 32 prosenttia vastaajista – ilmoitti, etteivät he ole kiinnostuneita ottamaan sähköautoa käyttöön seuraavan 15 vuoden kuluessa, mikä indikoi sitä, että he suosivat sähkön sijaan toisia voimansiirtotapoja.

Boschin eAxle voi parantaa sähköistämisen kustannustehokkuutta 5-10 prosentilla verrattuna siihen, että järjestelmä koottaisiin irrallisista komponenteista. Lämpötilan hallintateknologian avulla sähköautojen toimintasädettä voidaan kasvattaa jopa 25 prosentilla erityisesti talviolosuhteissa.

Bosch jatkaa edelleen myös polttomoottorin kehittämistä. Suoraruiskutus (DI) muodostaa lähes 50 prosenttia nykypäivän polttomoottoreiden markkinasta, ja sen osuus kasvaa edelleen kun autoissa otetaan käyttöön kolmannen sukupolven järjestelmäteknologia, joka voi tuoda merkittäviä parannuksia tehokkuuteen ja hiukkas- ja kaasupäästöihin sekä hiljentää auton käyntiääntä.


AutoJerry.fi: Autojen ruostepiikki Helsingissä

20.1.2017 kello 07 Topeliuksenkatu, Helsinki: Kaupungin auto kylvää suolamyrskyä rutikuiville kaduille. Lumentulosta ei tietoa iltapäivään mennessä.

AutoJerry.fi tilastot näyttävät, että autojen ruostekorjauksia pyydetään Helsingissä suhteellisesti yli kolminkertainen määrä Rovaniemeen verrattuna. Uudenmaan ELY-keskuksen alueella nimittäin käytetään kymmenen kertaa enemmän suolaa teiden kunnossapitoon talvisin verrattuna Lapin ELY-keskuksen alueeseen.

Yllättävää on se, että tilaston mukaan autot näyttävät ruostuvan Helsingissä jopa 50 % herkemmin kuin Espoossa ja Vantaalla. Tähänkin saattaa olla osittaisena selityksenä se, että Helsingissä teitä suolataan suhteessa enemmän kuin muualla pääkaupunkiseudulla. Korroosiota lisää se, kun tien suolaukselle altistunut auto pääsee pakkasella välillä sulamaan sisätiloihin.

“Suolan vaikutus on kaikkein suurin yksittäinen tekijä autojen ruostumiseen. Etenkin viime vuosien talvet ovat olleet ankaria autoille kautta koko Suomen, sillä pitkään jatkuneet nollan tuntumassa sahaavat lämpötilat ovat pitäneet suola-autot liikkeellä ja tiet jatkuvasti märkinä tarjoten ruostumiselle parhaat mahdolliset olosuhteet“, Finikorin toimitusjohtaja Teemu Suovesi kommentoi.


Aramid-teknologia suojaa sivupintoja

Nokian Renkaiden kehittämä Aramid Sidewall -teknologia tuo uudenlaista kestävyyttä ja suojaa vaativiin ajotilanteisiin. Renkaiden sivupintasekoituksessa käytetty vahva synteettinen Aramid-kuitu vahvistaa renkaan sivupintaa. Kuidun ansiosta rengas kestää entistä paremmin iskuja ja viiltoja, jotka helposti rikkoisivat renkaan keskeyttäen matkanteon.

Nokian Renkaat tehostaa Aramid-sivupintateknologian hyödyntämistä vaihtelevaan ja vaativaan käyttöön suunnatuissa katumaasturirenkaissa. Aramid–teknologia on saatavilla entistä laajemmin vuoden 2017 alusta alkaen. Teknologiaa hyödynnetään jatkossa myös Nokian Hakkapeliitta LT–talvirenkaissa ja Nokian Rotiiva–kesärenkaissa.


Retro Trucks Rekkakukossa 6.5.2017

Retro Trucks Rekkakukossa -tapahtuma järjestetään Hollolan Kukonkoivussa jälleen lauantaina 6.5.2017. Nyt jo neljättä kertaa järjestettävä tapahtuma rakentuu tuttuun tapaan entisaikojen hyötyautojen ympärille. Tähän vapaamuotoiseen ja tunnelmaltaan välittömään tapahtumaan ovat tervetulleita niin huolella entistetyt museoajoneuvot kuin edelleen työkäytössä olevat kuorma-autot merkistä, koosta, kunnosta tai valmistusmaasta riippumatta. Entisaikojen loistoon kiillotettujen silmäterien ohella paikalle on siis suotavaa saapua myös vahaamattomalla ajokilla – sellaisella huomisen museoautolla. Tapahtumassa annetaan tilaa ajoneuvoille, joilla on ympärillään jo useampia vuosirenkaita - lähtökohtaisesti toivotaan vähintään 15 vuoden ikää.

Lauantaina 6.5.2017 kello 09.00 – 16.00 välisenä aikana avoinna oleva tapahtuma järjestetään Hollolan Kukonkoivussa sijaitsevassa Rekkakukossa, osoitteessa Kukonkuja 1, 15880 Hollola.


Melbournen raitiovaunut aurinkosähköistetään

Australiassa Melbournen kaupungin raitiovaunuverkosto aiotaan muuttaa täysin aurinkosähköllä toimivaksi. Raitiovaunujen sähköntuotantoa varten Victorian osavaltioon aiotaan rakentaa vuoden 2018 loppuun mennessä aurinkoenergiavoimaloita, joiden teho olisi yhteensä 75 MW. Aurinkoenergian käyttöönotolla lasketaan vähennettävän kasvihuonepäästöjä 80 000 tonnia vuodessa. Melbournessa on yksi maailman laajimmista raitiotieverkostoista.


Ensimmäinen sähköbussi aloittaa liikennöinnin Helsingissä

Helsingin ensimmäinen kokonaan sähköllä kulkeva bussi aloittaa liikennöinnin maanantaina 23.1. Linkker-bussi liikennöi Ruskeasuon ja Rautatientorin välistä linjaa 23. Helsingin liikenteeseen tulee talven aikana kaiken kaikkiaan neljä Linkker-bussia.

Linkkerit ovat Suomen ensimmäiset automaattisesti pikaladattava sähköbussit, ja niitä on tarkoitus olla käytössä pääkaupunkiseudun liikenteessä yhteensä 12 vuoden 2017 loppuun mennessä. Akut voidaan ladata pikalatauslaiteella bussin päätepysäkillä matkustajien noustessa kyytiin. Ajokierrosta varten kertyy riittävästi virtaa 2-4 minuutissa.

HSL on tarjonnut bussiliikennöitsijöille mahdollisuutta kokeilla sähköbusseja ilman että se vaikuttaa liikennöitsijän kalustohankintoihin tai talouteen. HSL hankkii Linkker-bussit Leasing-sopimuksella poikkeuksellisesti itse.