Scania V8 – Uusi kuningas!

Rakentamisen rytminvaihdos alkaa näkyä talotekniikassa

LVI-urakoitsijoiden suhdanneodotukset ovat nyt myönteisempiä kuin maaliskuussa. Positiivinen vire on vahvistunut tarjouskyselyjen ja tilausten lisääntyessä kevään aikana. Tiedot käyvät ilmi LVI-asennuksen suhdannetarkistuksesta, jonka tuloksia verrattiin maaliskuussa 2016 toteutettuun LVI-asennuksen suhdannekyselyyn.

Lue lisää...


Mercedekseltä uusittu OM 470 -moottorimallisto

Mercedes-Benz esittelee IAA 2016 -näyttelyssä uusitun 6-sylinterisen, 10,7-litraisen OM 470 -dieselmoottorin. Moottorista saadaan tarjolle myös tähän asti suorituskykyisin versio 335 kW (456 hv) tehoisena huippuväännön ollessa 2200 Nm.  OM 470 -moottorin pisimmäksi huoltoväliksi ilmoitetaan 150 000 kilometriä. Valmistajan mukaan moottoria on uudistettu samojen periaatteiden mukaan kuin viime vuonna esiteltyä 12,8-litraista OM 471 -voimanlähdettä.


Scanialta 125-vuotisjuhlamalli

Scania juhlistaa kuluvaa 125. juhlavuottaan tuomalla R-sarjaan suomalaisia varten räätälöidyn Golden Gripen juhlamallin eli kultaisen aarnikotkan. Rajoitetun ajan tarjolla oleva malli tarjoaa yltäkylläisen krominkiillon asemesta loppuun saakka vietyä kuljettajamukavuutta. Juhlamalli on saatavilla lähes kaikissa mahdollisissa tarjolla olevissa kokoonpanoissa. Maahantuojan esittelyautoksi valjastama R 580 koukkulaiteauto on nähtävissä ja koeajettavissa kesän aikana useissa eri tapahtumissa ympäri Suomea.

Lue lisää uutuusmallista seuraavasta 1.7. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerosta 6/2016



VR Transpoint, Binderholz, Steveco sahatavaran vientiin

VR Transpoint ja satamaoperaattori Steveco ovat kehittäneet logistiikkaketjun sahatavaran vientiliikenteeseen. Lieksassa ja Nurmeksessa toimivien Binderholzin sahojen tavaravirrat keskitetään junakuljetuksiksi Kotkan ja Haminan satamiin, jossa ne asiakastarpeiden mukaan varastoidaan, kontitetaan, kuormataan trailereihin tai laivataan. Sahojen tavaravirrat keskitetään tehokkaiksi 40-vaunuisiksi kokojunakuljetuksiksi, jossa junan koko kuljetuskapasiteetti on asiakkaan käytössä.


Roskaaminen levähdysalueilla on iso ongelma

 

ELY-keskus kävi katsomassa tilannetta Pitkäportaan levähdysalueella valtatie 1 varrella.

ELY-keskuksen mukaan roskaaminen maanteiden varsilla olevilla levähdysalueilla on iso ongelma.

Levähdysalueille jätetään paljon sinne kuulumatonta jätettä, kuten talous- ja remonttijätettä. Lisäksi levähdysalueilla tehdään suoranaista ilkivaltaa, jonka vuoksi levähdysalueiden palveluja on jouduttu poistamaan.

Roskaaminen heikentää levähdysalueiden viihtyisyyttä tienkäyttäjien taukopaikkana ja aiheuttaa ELY-keskuksen mukaan vuositasolla myös merkittäviä kustannuksia tienpitäjälle.

Hoitourakoitsijat tekevät levähdysalueilla keväisin ja syksyisin suuremman siivouksen ja lisäksi pientä siivousta ja roskien keräämistä tehdään viikoittain. Esimerkiksi Paimion urakka-alueelta vietiin jätettä kaatopaikalle viime vuonna yhteensä n. 60 – 70 tonnia.

Levähdysalueilla oli aiemmin syväkeräyssäiliöitä eli molokkeja tienkäyttäjien eväsroskia yms. varten, mutta ne on jouduttu poistamaan väärinkäytösten vuoksi. Molokkeja käytettiin yleisinä roskiksina ja niihin laitettiin sinne kuulumatonta jätettä. Molokista on löydetty jopa kylpyamme.


Renault Master 4x4 Suomeen

Renault Trucks lanseeraa ainoana Suomessa nelivetoisen Renault Master 4x4 version. Nelivedon myötä Masterin maavara nousee noin 60mm vakiomalleja korkeammaksi. Normaalitilanteissa auto on takavetoinen. Kuljettaja voi kytkeä nelivedon päälle kojelaudassa sijaitsevasta hallintapaneelista.

 


48 V:n litium-ionijärjestelmä Jungheinrichin trukkeihin

Jungheinrich esitteli Hannoverissa ensimmäisen kerran 48 V:n litium-ioniakun, jonka kapasiteetti on joko 360 tai 480 ampeerituntia. Sen ansiosta huoltovapaata teknologiaa voidaan nyt hyödyntää myös työntömastotrukeissa ja vastapainotrukeissa.

40 minuutin välivarauksessa 360 Ah:n suurtehoenergiakennojen kapasiteetti palautuu 50 prosenttisesti. Täyden varaustilansa Jungheinrichin 360 Ah:n litium-ioniakku saavuttaa 80 minuutin varauksen jälkeen. Jungheinrich lupailee litium-ioniakulleen 3 000 täyssyklin käyttöikää.

Lanseeraus seuraa kehitystä, joka alkoi vuonna 2011 jungheinrichin esitellessä valmiin litium-ionitrukin ja jatkui 2014 litium-ioniakkujen 24 V:n sukupolvella.


Konttipunnitusmääräykset muuttuvat 1.7. alkaen

Merikuljetuskonttien massan varmentamista koskevia SOLAS-määräyksiä uudistetaan 1.7.2016 alkaen. Tarkoituksena on täsmentää olemassa olevia määräyksiä siten, että kontin ahtaaminen alukseen tapahtuu meriturvallisuutta vaarantamatta.

1.7.2016 alkaen laivaajan tulee ilmoittaa kontin vahvistettu bruttomassa eli VGM (Verified Gross Mass) kirjallisesti aluksen päällikölle tai hänen edustajalleen sekä sataman terminaalin edustajalle ennen sen ahtaamista. Mikäli näin ei ole toimittu aluksen päällikkö tai hänen edustajansa ei saa uusien määräysten mukaan enää ottaa konttia alukseen.

Lue lisää...


Nissan alkoholisoi sähköautoilua!

Nissan kehittää uudenlaista polttokennoautoa. Vedyn sijaan voima saa alkunsa uusiutuvasta etanolista. Autoon tankataan etanolia, josta muuntimen kautta tulee vetyä. Koska etanolia saadaaan uusiutavasta raaka-aineesta, sen avulla syntyy lähes täydellinen "ilmastotulos".

Etanoli-polttokennon suuri etu on lisäks jakelu- tankkausmahdollisuus koko nykyisessä huoltoasemaverkostossa.

Seuraavana kehitysaskeleena nähdän mahdollisuus veden ja etanolin sekoitukseen. Se olisi askel vielä helpompaan käsittelyyn tuotannossa ja jakeluverkossa.

Nissan ilmoittaa etanoli-polttokennoautonsa toimintamatkaksi yli 600 km. Se enteilee nykyisten sähköauojen jäämistä välivaiheeksi autoilun historiassa. Sitä autoteollisuudessa on ennustettu jo yleisesti.

 


Lupaehto: "Autossa ei saa kuljettaa tyttökodeista karanneita tyttöoppilaita"

Toista oli ennen. Olavi Salomaa, jolle ministeriö 8.9.1954 myönsi luvan ammattiautoiluun yhdellä kuorma-autolla, sai uudistetun luvan 18.2.1960. Luvassa oli painettuna 13 ehtoa. Niiden jälkeen virkamies oli lisännyt koneella kirjoitettuna 14. lupaehdon: "Autossa ei saa kuljettaa nuoria, seikkailunhaluisia tyttöjä eikä koulukodeista ja niihin verrattavista tyttökodeista karkumatkalla olevia tyttöoppilaita." Että sillä lailla!

Ehto liittyii aikanaan kiivaaseen liftausmuotiin. Silti epätasa-arvoista! Pojista ei välitetty... ;-)

Salomaan kuljetusliike toimii edelleen Pohjanmaalla toisen sukupolven hoteissa.


Laite Norjan tiemaksuille

UTA:n (Union Tank Eckstein GmbH & Co. KG) uusi BroBizz Box helpottaa tiemaksujen maksamista Skandinaviassa. Laite toimii parhaiten Norjassa, missä se laskee ja maksaa tarvittavat maksut teiden, siltojen, tunneleiden ja lauttojen käytöstä. Ruotsissa ja Tanskassa laite hoitaa siltamaksut.


Sisu iskee ensin 6x6:lla

Karjaalta kajahtaa: Sisu iskee usvaa putkeen. Uutta väkivahvaa pukkaa!

Tuotantoputkessa on kaksi asiakastilattua uutta 6x6 Sisu Polaria. Toinen niistä, Sisu  Polar Works tienhoitoauto on jo ennakkoon herättänyt suurta kiinnostusta paitsi Suomessa myös Norjassa ja Pohjois-Ruotsissa.

Sisun vahvuus kovimpien kansainvälisten kilpailijoiden joukossa on käsityö, jokapyöräveto ja asiakassovitus. Tämä "kolmikanta" takaa ylivertaisen liikkuvuuden maastosssa ja talviliukkailla.

Muutakin uutta pukkaa, kuiskitaan Snappertunassa, Karjaan eteläisessä "kunnassa", jossa uutuuskoeajoja nähdään.

 


Lahden Scania menestyy viennissä

Entisen Lahden Autokorin, nykyisen Scanian omistaman SOE-yhtiön Scania Interlink turistibussi on kehitelmä edeltäjästään OmniExpress´stä. Paljon on muuttunut, mikä selittää vahvan vientimenestyksen. Interlinkejä on tehty Lahdessa maaliskuun alkupäivistä 10 kappaleen viikkovauhdilla. Välistä yksi on siirtynyt suomalaiselle liikennöitsijhälle, mutta Scanialle Suomeen on jäänyt ensimmäinen esittelykappale vasta noin kuukausi sitten. Pohjois-Suomeen suunatun ensiesittelyn jälkeen Auto, tekniikka ja kuljetus sai mahdollisuuden koeajoon.

Lue 1.7. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus 6/2016 esittely-Interlinkin plussat ja miinukset.


Takseista tavarankuljettajia eSend-mobiilipalvelun kautta

Kotimaiset taksit ryhtyvät kuljettamaan tavaroita täysin uudella tavalla suomalaisen eSend -mobiilipalvelun kautta. Esend on yksityisten kuluttajien ja yritysten tavaroiden kuljetusten tilaamiseen ja maksamiseen tarkoitettu palvelu.

Palvelua käytettään mobiilisovelluksen tai www.esend.fi -sivuston kautta. Tavarankuljetuksen tilaava asiakas syöttää palveluun mistä paketti noudetaan ja mihin se toimitetaan sekä paketin koon ja painon. Tämän jälkeen palvelu tarjoaa eri kuljetusvaihtoehdot. Taksikuljetuksena hoidettu vaihtoehto on asiakkaan valittavissa perinteisten tavarakuljetusyritysten tarjousten rinnalla. Päätöksen tehtyään asiakas maksaa kuljetuksen saman tien pankki- tai luottokortilla.

Taksialan pilotit ovat käynnistyneet nyt eri puolilla Suomea Pääkaupunkiseudun Lähitaksin, Jyväskylän Aluetaksin, Kanta-Hämeen Aluetaksin, Tampereen Aluetaksin, Satakunnan Aluetaksin ja Lounais-Suomen Taxidatan voimin.

-Taksit tuovat eSend-palveluun valtakunnallisen kaikkina vuoden ja vuorokauden aikoina palvelevan verkoston tavaroiden kuljetusta helpottamaan, toteavat eSend-palvelun toimitusjohtaja Hannu Peltomäki ja Taksiliiton Yrityspalvelu Oy:n osastopäällikkö Jouni Mutanen.


Volvo menestyy sähköbusseilla

Volvon sähköbussi on liikennöinyt vuoden Göteborg´ssa linjalla 55 kolmen täyssähköbussin ja seitsemän sähköhybridin voimin. Liikennöinti alkoi kesäkuussa 2015. Odotukset ovat ylittyneet. Matkustajat ovat nähneet, että bussit toimivat luotettavasti päivittäin. Ne saavat korkeita arvosanoja matkustusmukavuudesta ja luotettavuudersta. 93% arvostaa äänettömyyttä, 80%  ilmaista WiFiä. Vuoden aikana bussit ovat kuljettaneet yli 1,2 miljoonaa matkustajaa.

Lue lisää...