Scania-juhlakiertue

Hoitamaton uniapnea on riski liikenteessä

Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva.

Hengitysliitto ja Liikenneturva muistuttavat, että hoitamaton uniapnea kolminkertaistaa riskin joutua liikenneonnettomuuteen. Sairaus aiheuttaa päiväaikaista väsymystä ja nukahtelua, jotka ovat vaaraksi liikenteessä.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan väsymys vaikuttaa jopa joka kuudennen kuolonkolarin taustalla. Väsymys vaikuttaa ajokykyyn samantapaisesti kuin alkoholi: ajokyky heikkenee, reagointi hidastuu ja arviointikyky huononee. Kuljettaja tarvitsee myös enemmän aikaa havaitsemiseen, ratkaisujen tekoon ja toimintaan.

Hengitysyhdistykset järjestävät Uniapneapäivän (16.3) merkeissä ABC-liikenneasemilla uniapneatapahtumia, joissa kerrotaan uniapneasta ja sen hoidosta sekä väsymyksestä liikenteessä. Tapahtumissa on myös mahdollisuus kuulla käyttäjien kokemuksia CPAP-laitteista sairauden hoidossa. Tietoa tapahtumista: www.hengitysliitto.fi/tapahtumat.


PSA julkaisi todelliseen ajoon perustuvia kulutusmittaustuloksia

PSA Peugeot Citroën on kehittänyt niin kutsutun tosielämän kulutusmittauksen yhdessä Transport & Environment (T&E) ja France Nature Environment (FNE) -kansalaisjärjestöjen kanssa. Testimenetelmän on auditoinut Bureau Veritas.

Kulutusmittauksia varten kehitetyssä uudessa testisyklissä koeajot tehdään yleisillä teillä Pariisin läheisyydessä seuraavalla kaavalla: 25,5 kilometriä kaupunkiajoa, 39,7 km maantieajoa ja 31,1 kilometriä moottoritietä. Kuljettajan lisäksi autossa on matkustaja sekä matkatavaroita. Reitin maasto on myös vaihtelevaa nousuineen sekä laskuineen ja auton ilmastointijärjestelmä on mittausten aikana käytössä.

Uusi testisykli perustuu EU:n lanseeraamaan RDE-mittaukseen (Real Driving Emissions). Kulutus mitataan käytännössä autoon asennetun kannettavan päästömittauslaitteen (PEMS) avulla. Testikäytännöt ja niiden tulosten luotettavuuden arvioi ja auditoi Bureau Veritas -luokituslaitos.

PSA:n julkaisemat testitulokset yhtymän kolmelle suosituimmalle automallille:

Lue lisää...


Itse rakennetun moottoripyörän valmistenumero Trafista

Valmistenumeron yksilöllisesti rakennetulle moottoripyörälle, sivuvaunumoottoripyörälle tai kolmipyörälle myöntää Trafi.

Yksilöllisesti valmistetulla ajoneuvolla tarkoitetaan sellaista moottoripyörää, sivuvaunumoottoripyörää tai kolmipyörää, jonka osista osa on yksilöllisesti valmistettuja tai sarjavalmisteisista osista merkittävässä määrin muutettuja. Osista voi olla peräisin enintään 50 prosenttia samasta sarjavalmisteisesta ajoneuvomallista, kertoo tarkastaja Tuomas Peltokangas.

Trafi voi myöntää valmistenumeroita vuoden aikana enintään 150 kpl. Annettu valmistenumero on käytettävissä viiden vuoden ajan sen antamisesta ja tänä aikana ajoneuvo on rekisteröitävä Suomeen. Jos ajoneuvoa ei rekisteröidä viiden vuoden määräajan puitteissa, on ajoneuvolle haettava uusi valmistenumero.

Lisätietoja valmistenumeron hakemisesta.



Saaristoon kehitetään uudenlaisia liikennepalveluja

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää yhdessä hallinnonalan virastojen ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa kehittämishankkeen, jossa etsitään keinoja vastata nykyistä paremmin saariston muuttuviin liikkumis- ja kuljetustarpeisiin. Lisäksi etsitään ratkaisuja, joilla voidaan parantaa julkisesti rahoitettujen liikennepalvelujen kustannustehokkuutta. Sekä poistetaan markkinoille pääsyn ja avoimen kilpailun esteitä.

Saariston uusia liikennepalveluja suunnitellaan aktiivisessa yhteistyössä asiakkaiden, palvelujen tuottajien, muiden sidosryhmien sekä julkisten toimijoiden kanssa. Mahdollisten uudistusten toimivuutta ja niiden vaikutuksia arvioidaan kokeilemalla niitä käytännössä vuosina 2016-2019.


Blue Water Shipping valitsi Postin

Logistiikkayritys Blue Water Shipping valitsi Postin Suomen kotimaankuljetusten yhteistyökumppanikseen. Blue Water Shippingin Suomeen kuljettamat kappaletavaralähetykset puretaan Postin Veturitien ja Liedon terminaaleihin, joista Posti jakelee ne perille kattavasti koko maahan. Vientilähetykset noudetaan samoihin terminaaleihin vientilastauksia varten.


Posti hankki 7 miljoonalla kalustoa

Posti on tehnyt kolmen yrityksen kanssa sopimukset raskaan liikenteen kalustohankinnoista. Sopimukset koskevat perävaunuja ja kontteja eli vaihtokuormatiloja. Sopimusten arvo on lähes seitsemän miljoonaa euroa. Sopimukset on tehty vuoden 2015 ja 2016 aikana Forssassa toimivan Fokor Oy:n, Kolppissa toimivan Ekeri Oy:n ja Närpiössä toimivan Närko Oy:n kanssa.

Hankinnan taustalla ovat niin kaluston uusiminen kuin esimerkiksi Postin strategian mukainen siirtyminen Suomessa puolueettoman kotimaanjakelijan rooliin. Posti myi alkuvuodesta 2015 Skandinavian maantierahtiliiketoiminnan sekä kansainvälisen maantie-, lento- ja merirahtiliiketoiminnan Suomessa.


Renault Trucks kuorma- ja pakettiautojen myynti kasvussa

 

Volvo Finland Ab kertoo helmikuun olleen yrityksen kaikkien aikojen paras yksittäinen kuukausi Renault Trucks -kuorma- ja -pakettiautomyynnin osalta. Helmikuussa myytiin 49 timanttikeulaista hyötyautoa, ja alkuvuoden aikana on myyty jo yhteensä yli 60 Renault Trucks -kuorma- ja -pakettiautoa.


Suomi liittyi EU:n yhteiseen ajokorttiverkostoon

Suomi liittyi viime kuussa EU:n laajuiseen Resper-ajokorttiverkostoon, joka yhdistää jäsenvaltioiden maakohtaiset ajokorttirekisterit. Ajokorttiverkosto on tarkoitettu ajokortin myöntäjäviranomaisten eli Suomessa Trafin käyttöön.

Ajokorttiverkoston kautta välitetään ajokorttitietoja jäsenvaltioiden välillä. Verkosto helpottaa Trafin mukaan ajokorttien myöntämiseen ja ulkomaisten ajokorttien vaihtoon liittyvien väärinkäytöstilanteiden selvittelyä.

-Ensimmäisen käyttökuukauden aikana on jo tullut ilmi tilanteita, joissa toisessa jäsenvaltiossa ajokiellossa oleva henkilö on yrittänyt vaihtaa ajokorttiaan suomalaiseen ajokorttiin. Myös Suomessa kadonneeksi ilmoitettuja ajokortteja on yritetty vaihtaa toisen valtion ajokorttiin. Tämän kaltaisten tilanteiden havaitseminen on ollut ennen erittäin työlästä ja aikaa vievää. Nyt mahdollisuudet väärinkäytöksiin ovat pienentyneet oleellisesti, kertoo Trafin kehityspäällikkö Pekka Hiltunen.


Kotimainen ratkaisu ongelmalliseen Volvo/Deutz -sylinteriryhmään

Suomalainen Tammer Diesel Oy on kehittänyt ratkaisun seitsemänlitraisen Volvo/Deutz -moottorin sylinteriryhmän putkenpainumisongelmiin. Yrityksen kehittämä ratkaisu on uudelleen mitoitettu putki, jossa on 65 % enemmän kantopinta-alaa kuin alkuperäisessä putkessa. Uusi putki on yrityksen mukaan tukevampi ja se istuu lohkossa jämäkämmin.

Uudet sylinteriputket ovat saatavilla vain Tammer Dieselin asentamana, koska putkien sovittaminen vaurioituneeseen sylinteriryhmään on yrityksen mukaan vaativa ja tarkka toimenpide. ”Tuotteen toimivuus sylinteriryhmässä ja sen tarkat asennusmenetelmät ovat testattu Tampereen korjaamolla. Testimoottorit ovat toimineet menestyksekkäästi työssään”, kertoo työnjohtaja Pekka Pohjanperä.


Helsingin Sataman tuonti jatkaa kasvuaan

Helsingin Sataman tuonti kasvoi jo viidettä kuukautta peräkkäin. Helmikuussa kasvua kertyi 12 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Vienti sen sijaan pysyi ennallaan.

Yksiköity tavaraliikenne kasvoi helmikuussa viisi prosenttia viime vuodesta. Tammi–helmikuussa yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli 1,64 miljoonaa tonnia (+2,9 %), josta tuontia 776 000 tonnia (+6,0 %) ja vientiä 867 000 tonnia (+0,2 %).

Kokonaistavaraliikenteen määrä oli helmikuussa puolestaan 952 000 tonnia (+4,3 %) ja tammi-helmikuussa 1,78 miljoonaa tonnia (+0,8 %).

Matkustajia Helsingin Sataman kautta kulki helmikuussa 736 500, mikä on prosentin viime vuotta enemmän. Tammi-helmikuussa matkustajia oli yhteensä 1,36 miljoonaa (+0,8 %).


Daimlerilta sähköbussi 2017-18 "kaikki valmiina"

Bussimaailmassa sähköbussi tekee läpimurtoa kaikilla suurilla valmistajilla. Paitsi Daimlerilla. Tiedotusjohtaja Udo Sürig ei lupaa sähköbussia enempää Setralta kuin Mercedes-Benziltä.

- Me investoimme nyt 500 miljoonaa euroa uuteen akku- ja sähkötekniikkaan, mutta sähköbussi tulee Daimlerilta vasta 2017 tai 2018. Ei ole vaikea tuoda markkinoille sähköbussi, mutta kun se tulee, pitää kaikki muu vaadittava olla tarjolla samalla: asentajien ammattitaito ja -koulutus, huollot, korjaamot, varaosat, toimitusvamuus, jne. Siinä on asian ydin, Sürig paljasti Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdelle Saksan Münsingenissä.

- Mitä hyödyttää tehdä ja myydä sähköbussia, johon sitten joutuu odottamaan varaosaa ja korjaustaitoa kuukausikaupalla, Sürig painotti.


Valmet Automotivelta Suomen suurin robottitilaus

Valmet Automotive on tehnyt sopimuksen teknologiayhtiö ABB:n kanssa yli 250 teollisuusrobotin toimituksesta Mercedes-Benzin GLC-mallin hitsaamoa varten. GLC-katumaasturin valmistus alkaa Suomessa alkuvuonna 2017.

Kyseessä on Suomen kaikkien aikojen suurin robottikauppa. Robotit toimitetaan Valmet Automotivelle tämän vuoden aikana, ja Uudenkaupungin autotehtaan robottien määrä nousee jo yli 500 yksikköön.

ABB toimitti nykyiseen A-sarjan hitsaamoon noin 200 robottia. GLC-mallin hitsaamon suurempaa robottimäärää selittävät erot autojen rakenteissa ja valmistusmenetelmissä sekä pyrkimys yhä tehokkaampaan tuotantoon. Uuden hitsaamon automaatioaste on yli 90 prosenttia.


Daimler investoi puoli miljardia akkutehtaaseen

Daimler varautuu sähköisen liikenteen kasvuun ja laajentaa merkittävästi tytäryhtiönsä Deutsche Accumotiven tuotantoa. Kamenzissa sijaitsevan tehtaan tuotantoala kolminkertaistuu 60 000 neliömetriin, ja uusi tehdas aloittaa kesällä 2017. Investoinnin arvo on 500 miljoonaa euroa. Uudet litium-ioniakut on tarkoitettu Mercedes-Benzin ja smartin hybridi- ja täyssähkömalleihin. Vuonna 2012 aloittanut Deutsche Accumotive työllistää 380 ihmistä ja tähän mennessä valmistanut yli 70 000 akkua.


Mercedeksellä 10 prosentin markkinaosuus pakettiautoissa

Mercedes-Benz oli helmikuussa maan 3. suosituin pakettiautomerkki. Pääasiassa uutta Vitoa ja Sprinteriä myytiin kuukaudessa 104 kappaletta, joka toi 10,6 prosentin markkinaosuuden.

Helmikuussa myytiin 46 Mercedes-Benz-kuorma-autoa. Mercedes-Benz oli näillä luvuilla kolmanneksi myydyin kuorma-automerkki, 18,4 prosentin markkinaosuudella. Kevyissä 3,5–6-tonnisissa kuorma-autoissa Sprintereitä myytiin 14, mikä teki 38,9 prosentin markkinaosuuden. 6–16-tonnisia myytiin 8 (mo. 53,3 %) ja raskaita yli 16-tonnisia kuorma-autoja (Actros, Antos ja Arocs) 24 (mo. 12,1 %), millä oltiin tässä painoluokassa 3. sijalla.


Älyrengas automaattiautoille

Goodyear esitteli Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä IntelliGrip -konseptirenkaan, joka on suunniteltu tukemaan automaattiauton hallintajärjestelmiä.

Valmistajan mukaan konseptirengas pystyy anturiteknologiansa ja erikoispintansa ansiosta tunnistamaan useita tieolosuhteita, myös pinnan olosuhteet ja sääolosuhteet. Sekä valvomaan renkaan kulumista ja rengaspaineita.

Tien ja renkaan olosuhteiden tunnistamisen lisäksi konseptirengas kommunikoi auton keskustietokonejärjestelmän kanssa. Automaattiauto voi muun muassa mukauttaa nopeuttaan, kun rengas havaitsee sateisen tai liukkaan tienpinnan.