SuperMax – Valmiina töihin!

Suomen Renault Trucks rekrytoi

Renault Trucks hakee uutta kaupallista päällikköä, Volvo Finland Ab:n toimipisteeseen Vantaalle, Kuorma-automyyjää Volvo Truck Center Turkuun sekä Master pakettiautomyyjää Vantaalle.

Lisätietoja: http://www.renault-trucks.fi/uutiset/avoimet-tyopaikat.html

Haku tehtäviin päättyy 9.12.2016, hakemukset: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.


Merirahdin markkinakatsaus 11/2016

DHL Global Forwaringin kuukausittaisen merirahdin markkinatilanteita peilaavan tiedotteen mukaan Kaukoidän tuonnissa kapasiteetti on palautunut lokakuun Golden Weekin jälkeen ennalleen. Ruuhkat kuitenkin jatkuvat edelleen ja laivatilasta on pulaa etenkin tuonnissa Kiinasta Eurooppaan. Myös merirahtihinnat jatkavat nousua. Tilanne tulee todennäköisesti jatkumaan tammikuun lopussa vietettävään kiinalaiseen uuteen vuoteen saakka.

Vientikuljetuksissa Euroopasta Kaukoitään tilahaasteet jatkuvat myös entisellään. Suuri osa varustamoista on ottanut käyttöön kausiluonteisen Peak Season Surcharge (PSS) -maksun, joka vaihtelee 50:stä 150:een USD / TEU varustamosta riippuen. Todennäköisesti ennen vuodenvaihdetta ruuhka vielä pahenee, koska monet yritykset haluavat saada lähetyksensä matkaan vielä kuluvan vuoden puolella

USA:n konttiliikenteessä sekä kalustotilanne että hintataso on säilynyt stabiilina. Valitettavasti ruuhkat USA:n satamissa ja sisämaan liikenteessä jatkuvat edelleen. 
Viennin kuljetustilaukset on vientikohteesta riippumatta syytä tehdä hyvissä ajoin. Tilanpuutetta voi esiintyä sekä Suomesta Euroopan satamiin liikennöivissä feeder-aluksissa että valtamerialuksissa, eniten tietenkin Kaukoidän liikenteessä.


GSP-tullietuuksien saanti edellyttää rekisteröitymistä

GSP-tullietuuksien saaminen edellyttää jatkossa kehitysmaiden viejien rekisteröitymistä EU:n uuteen REX-järjestelmään, joka otettiin käyttöön 1.1.2017. Järjestelmää ei toistaiseksi käytetä EU:n vapaakauppasopimusten perusteella myönnettävissä tullietuuksissa. Järjestelmän käyttöä on tarkoitus laajentaa myöhemmin mm. EU:n ja Kanadan sekä EU:n ja Vietnamin väliseen kauppaan.

Lue lisää...



Liikennekaasut sijoituskohteena

Paineistetun maakaasun (CNG) ja nestekaasun (LPG) maailmanlaajuisten markkinoiden odotetaan kasvavan yli 10% vuodessa, seuraavan kuuden vuoden aikana. P & S Market Research -tutkimuslaitoksen tekemä ennuste perustuu väestönkasvun ja kaupungistumisen myötä kasvavaan henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen kysyntään sekä tiukentuviin päästöasetuksiin.

Eurooppa oli suurin liikennekaasujen markkina-alue vuonna 2015, mikä johtui osittain muita markkina-alueita korkeammista kustannuksista sekä tiukemmista päästömääräyksistä. Liikennekaasumarkkinoiden odotetaan nousevan jatkossa merkittävästi myös Aasian ja Etelä-Amerikan talousalueilla.


Ruotsi: "Tiekulutusvero" sai aikalisän

Ruotsin hallitus antoi aikalisän ajomatkaperustaisen tiekulutusveron valmistelulle. Selvityksen takarajaalle 9.12. annettiin aikalisä 28.2.2017 saakka.

- Esitykseen liittyy yllättävän paljon paitsi juridisia kysymyksiä myös salaisina pidettäviä ja henkilöön liittyviä yksilönsuojakysymyksiä, asian valmistelija Vilhelm Andersson toteaa. Hän arvioi, että laki tuottaisi 3-4 miljardia kruunua tuloa valtiolle. Ruotsin kuljetusyrittäjät vastustavat ankarasti tiekulutusveroa.

(Anders Karlsson)


Bulgariassa EU:n vaarallisin liikenne

EU:n tutkimuslaitos Eurostat paljastaa Bulgarian liikenteen Euroopan Unionin vaarallisimmaksi. Seuraavina tulevat Romania ja Latvia. Näissä maissa kirajttiin eniten liikennekuolemia henkeä kohti vuonna 2015. Vähiten liikennekuolemia kirjattiin Maltan ja Ruotsin liikenteessä.

Bulgarian liikenteessä menehtyi vuonna 2015 keskimäärin kymmenen ihmistä jokaista 100 000 asukasta kohden.

EU:n liikennekomissaari Violeta Bulc:in mukaan Euroopan teillä menehtyy keskimäärin 70 henkilöä päivässä.

Euroopan komissio lupasi aikaisemmin leikata tieliikennekuolemien määrän noin 16000 vuodessa vuoteen 2020 mennessä. Viime vuonna EU:n maanteillä menehtyi 26000 ihmistä.

Liikennekuolemien kokonaismäärä on vähentynyt EU: ssa viimeisten 20 vuoden aikana, mutta 2015 merkitsi pientä lisäystä kuolonuhrien määrän, ensimmäistä kertaa vuoden 1997 jälkeen.

Viime vuonna, vammojen ja kuolemantapausten määrät kasvoivat eniten Kyproksell,a 26,7% verrattuna vuoteen 2014. Suomessa vastaavana aikana kirjattiin 16,2% enemmän vammoja ja kuolemia.

Myös Kroatiassa, Itävallassa, Alankomaissa, Sloveniassa ja Maltalla on tapahtunut merkittävää kasvua vakavien liikenneonnettomuuksien määrissä.  


"Kansansähköautolla" mullistamaan automarkkinoita

E.GO Life -sähköauton valmistaa E.GO Mobile AG

Bosch ja sähköautovalmistaja e.GO Mobile ovat tehneet sopimuksen kehitys- ja huoltopalveluista. e.GO Mobile AG on kehittänyt kompaktin e.GO Life -sähköauton, jonka markkinahinta sijoittuu Saksassa noin 12 500 euron tuntumaan. Bosch vastaa jo nyt auton 48 voltin käyttöjärjestelmän valmistamisesta, ja jatkossa yhtiö tarjoaa e.GO-sähköautoille myös huoltopalvelua. Sopimus kattaa muun muassa diagnostiikan, korjaamolaitteet sekä autojen huollon Bosch Car Service -autokorjaamoissa.

Yhtiöt ennustavat sähköautomarkkinan kasvavan merkittävästi. e.GO Mobile aikoo kaupallistaa edulliset sähköautot ja tuoda ne samalle viivalle polttomoottorikäyttöisten autojen kanssa. Ensimmäisten e.GO Mobile Life -sähköautojen odotetaan tulevan Saksan markkinoille kesällä 2017.


Polttokennoteknologiaa Kalmar-haarukkatrukkiin

Kalmar ja SSAB ovat aloittaneet yhteistyön vetykäyttöisen keskikoon haarukkatrukin kehittämiseksi. Vetyä polttoaineena käyttävän polttokennohaarukkatrukin nostokapasiteetti tulee olemaan 9-18 tonnia. Projekti kestää arviolta kaksi vuotta. Kalmar valmistaa laitteen käytettäväksi SSAB:n Oxelösundin tuotantolaitoksella Ruotsissa.


Ruotsi: Lisää urasyvyyttä talvirenkaisiin!

Ruotsin määräykset koskien raskaan liikenteen talvirengastusta ovat paljon tiukemmat kuin Suomen. Vetoauton kaikissa renkaissa pitää olla talvimerkintä ja 5 millin urasyvyys paitsi paripyörien uloimissa renkaaissa. Perävaunun renkaissa hyväksytään 1,6 millin urasyvyys.

Alkutalven liukkaudet ja perävaunujen ojaan suistumiset ovat nostaneet yrittäjien keskuudessa kovat vaatimukset myös perävaunun renkaille asetettavasta 5 millin urasyvyysminimistä. Etenkin ulkomaisten rekkojen ojaanajot ovat vahvistaneet vaatimuksia.

Suomessa on kaavailtu 5 millin urasyvyysminimiä ympäriinsä eli myös perävaunun renkaille. Määräystä on nyt LVM:n taholta "hahmoteltu" vuodesta 2008. Tänä syksynä luvattiin määräyksen astuvan voimaan jo 1.1 2017. Esityksestä ei ole edeenkään kuultu mitään.

Suomessa on kaiken aikaa voimassa raskaille ajoneuvoille vain 1,6 millin urasyvyysminimi ympäriinsä, minkä lisäksi paripyörien kakkospyörille ei aseteta mitää urasyvyysvaatimusta. Voivat olla jopa sileitä.

Suomen säännöt ovat mannaa nk. halpamaiden kuljetusyrityksille tulla Suomeen myös talviliukkaille ja liikenneturvallisuudellemme usein nähty suoranainen tappouhka. Ruotsi suojaa omaa kuljetuselinkeinoaan kovilla talvirengasmääräyksillä. Norjan määräykset ovat vielä astetta kovempia kuin Ruotsin.

 


Scania >16 tonnisten tilastoykkönen myös Ruotsissa

Volvo teki rajun nousun lokakuussa yli 16 tonnisten kuormaautojen rekisteröinneissä 175 autosta 2015 236:een 2016. Scania putosi vastaavasti 227:stä 204:ään rekiteröityy 2016.

Tästä huolimatta Scania otti ykkössijan 2016 tammi-lokakuun rekisteröintimäärissä 1982 autolla ennen Volvoa 1929 autolla. Mersu sijoittui kolmanneksi 450 auton rekisteröinnillä 1-10/2016.

Alle 3,5 tonnisten rekisteröinnissä 1-10/2016 VW oli ylivoimaninen 12 414 autolla. Kakkoseksi sijoittui Ford 7199 autolla ja Renault kolmanneksi 4166 autolla ennen Mersua ja Peugeotia.


Dieselissä jo 40-50% uusiutuvaa dieseliä. Tietääkö hallitus?

Suomen hallituksen ilmastostrategiaan kuuluu uusiutuvien polttoaineiden sekoittaminen jopa 30% bensiiniin ja dieseliin. Strategian julkistaminen aiheutti kiivasta keskustelua Suomessa. Moni piti biopolttoaineiden sekoittamista suurissa määrissä fossiilisiin polttoaineisiin riskinä moottorien toiminnalle.

Neste teki Ruotsissa kyselytutkimuksen siitä, kuinka moni ruotsalainen tiesi Nesteen HVO-dieselin jo nyt sisältävän 40-50% uusiutuvaa biopolttoainetta. Vain joka neljäs tiesi. Suomessa tuskin niinkään moni.


Enonkoskelle toimitettu jo viides Sisu Polar Euro VI

Sisu Auto on toimittanut reilun vuoden aikana Kari Malmstedt Oy:lle viisi uutta Sisu Polar Timber -puuautoa. Toimitetuissa Sisu Polar Timber -puuautoissa voimanpesänä toimii Daimlerin kuusisylinteriset 16-litraiset 625 hv/3000Nm moottorit, jotka tuottavat aiempaa suuremman vääntömomentin sekä teholukemat pienemmillä polttoainekuluilla. Viisikon sujuvasta vaihtamisesta vastaa 16-vaihteinen PowerShift 3 -vaihteisto. Malmstedtin Sisut ovat trippelitelillä varustettuja, niiden telivetoratkaisut sisältävät ainutlaatuisen telivedon katkaisun ja hydraulisen telinnoston, jonka nostokyky on jopa 18,4 tonnia.


Pratts ihmesieni putsaa Ruotsissa

Verkygsboden´in Pratts ihmesieni saa autonomistajien kehuja Ruotsissa. Sen sanotaan puhdistavan pelkällä vedellä lähes mitä tahansa. Purista vesi sienestä ja hiero kevyestä tahrat nahka-, muovi- tai tekstiiliverhouksesta, valkoisista renkaansivuista, kengänjäljistä, läikistä taustapeileissä ja puskureissa...  Kuka tuo maahan Suomessa?


Puukuljetus Vesala Oy on Vuoden Verkosto -yritys 2016

Kuljetus- ja koneyritysten valtakunnallinen yritysverkosto QTeam palkitsi Puukuljetus Vesala Oy:n Vuoden Verkosto -yritys 2016 -tittelillä. Keskipohjanmaalla Kaustisella pääpaikkaa pitävän perheyrityksen vetovastuussa on Jarkko Vesala. Tänä päivänä toiminta on keskittynyt raakapuun kuljetuksiin Pohjanmaalla. Asiakkaita ovat mm. MetsäGroup, Junnikkala Oy ja My Forest Oy. Yrityksessä työskentelee 10 henkilöä ja puuta kuljetetaan viidellä ajoneuvoyhdistelmällä. Yrityksen viidestä ajoneuvosta neljä on suurimmassa 76 tonnin kokonaispainoluokassa ja yksi on 68 tonninen.


Merenkulun onnettomuudet lisääntyneet

Vuoden 2016 tammi-syyskuun aikana Trafin tietoon tuli 36 Suomen aluevesillä ja 34 suomalaisille aluksille tapahtunutta kauppamerenkulun onnettomuutta, mikä on enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä. Trafin asiantuntijat arvioivat, että onnettomuuksista suurin osa johtui puutteellisesta tilannetietoisuudesta aluksilla.

Kuolemaan johtaneiden veneilyonnettomuuksien osalta kuluva vuosi on ollut synkkä. Tammi-syyskuussa veneilyonnettomuuksissa menehtyneitä oli jo 40, mikä on yhtä paljon kuin koko viime vuonna yhteensä.

Suomalaisten alusten saamat huomausten kohteet ns. Paris MoUn alueella tehtävien satamavaltiotarkastusten osalta ovat pysyneet aikaisempien vuosien kaltaisina. Lukumäärällisesti huomautusten määrä on kuitenkin noussut viime vuodesta ja ne keskittyvät tietyille aluksille. Suomalaisten alusten pysäytyksiä on tehty kuluvana vuonna Paris Moun alueella kolme ja tämän lisäksi yksi alus on pysäytetty Yhdysvaltain rannikkovartioston (USCG) toimesta. Viime vuonna pysäytyksiä ei ollut lainkaan.