SuperMax – Valmiina töihin!

Kehätiet ulkolaisten kilparatoina

Valvonnan puutteen vuoksi ulkomaalaisten kuljettajien liikennekäyttäytyminen on riistäytynyt pahasti käsistä pääkaupunkiseudun kehäteillä sekä satamiin johtavilla pääteillä. Havainto ei koske pelkästään raskasta liikennettä vaan myös henkilöautoliikennettä. 

Pahimmiksi "kilparadoiksi" ovat muodostuneet Kehä I ja Länsiväylän sataman puoleinen osio, joilla kuljettajat ottavat satamasta poistuessaan ja myös sinne siirtyessään mittaa toisistaan turvaväleistä piittaamatta ja paikoin vaarallisen suurin ylinopeuksin. 

Useimmat ulkolaiset kuljettajat tietävät liikennekameroiden paikat ja ovat selvillä muun valvonnan lähes täydellisestä puuttumisesta. Valvonnan puuttuminen saattaa kaikki tiellä liikkujat todelliseen vaaraan.

Liikkuvan Poliisin lakkautuksen jälkeen yleinen liikennekuri on höltynyt kaikilla tieosuuksilla. Eivätkä ulkolaisten tuliaisina maahantuomat ajotapakulttuurin erikoisuudet ole oikeanlaista polttoainetta liikennekurin säilyttämiseksi. 

 


Bosch: Kaksi CES 2017 tunnustusta innovaatioista moottoripyörille

Mittariston tiedot yhdelle näytölle:

Perinteisen mittariston näytöllä korvaava kuljettajan tietojärjestelmä voitti In-Vehicle Audio/Video -kategorian ja sai kunniamaininnan Vehicle Intelligence -kategoriassa. Sisäänrakennettu moduuli kokoaa kaikki tiedot yhdelle näytölle ja mukauttaa näkymää reaaliajassa; esimerkiksi suurilla nopeuksilla ajettaessa kuljettaja näkee ainoastaan nopeusmittarin ja varoitukset. Kun kuljettaja näkee kulloinkin vain tarvitsemansa tiedot, häiriötekijät vähenevät ja turvallisuus lisääntyy. Järjestelmä mahdollistaa myös älypuhelimen käytön ajon aikana. Kaikkia älypuhelimen toimintoja voi käyttää ajon aikana ohjaustangon säätimien avulla, halusi kuljettaja sitten kuunnella musiikkia tai vastata puhelimeen.

Vesitiivistä näyttöä on helppo lukea kaikissa sääolosuhteissa. Värit erottuvat toisistaan jopa suorassa auringonvalossa, ja näytön kontrasti on erittäin korkea. Näyttö ei myöskään häikäise kuljettajaa pimeässä ajettaessa. Kun laitteet on kerran yhdistetty keskenään, järjestelmä kytkee itsensä välittömästi älypuhelimeen ja kypärän kuulokemikrofoniin Bluetoothin kautta.

 

Turvallisuusratkaisu soittaa hätäpuhelun:

Pienille moottoripyörille ja skoottereille kehitetty turvallisuusratkaisu sai kunniamainonnan Vehicle Intelligence -kategoriassa. Älypuhelin yhdistetään ajoneuvoon Bluetoothin avulla. Mikäli kuljettaja kaatuu, sovellus lähettää ennalta määrätylle hätäkontaktille onnettomuuden koordinaatit sisältävän tekstiviestin. Järjestelmän avulla kuljettaja voi myös soittaa hätäpuhelun ohjaustangon kaukosäätimellä, mikäli hän tuntee olonsa uhatuksi. Kun hätäpuhelu on soitettu, järjestelmä lähettää tiedon ajoneuvon sijainnista säännöllisin väliajoin. Myös tässä tapauksessa järjestelmä lähettää tekstiviestin aiemmin määritellylle yhteyshenkilölle.

Järjestelmä mahdollistaa myös ajoneuvon käynnistämiseen käytettävän ”avaimen” jakamisen älypuhelimesta. Näin esimerkiksi ajoneuvon antaminen muiden perheenjäsenten käyttöön on helppoa.


Saksa: Raskaan liikenteen valoille tehtävä jotain!

Raskaan liikenteen valotarkastuksissa Saksassa 2016 vikojen määrä oli peräti 41,5%, kasvua edellisvuodesta 5,2%. Tarkastuksia oli yhteensä 7300. Valotesti-ohjelma on toteutettu jo 10 vuotta linja- ja kuorma-autoille Saksassa raskaan liikenteen korjaamoilla.

Yhteenvedossa vuodelta 2016 ajovalojen virheiden osuus oli korkein, 28,5%. Tapauksista 13,2% oli liian ylös suunnattuja, liian alas 11%. Osittain tai kokonaan "yksisilmäisiä" oli 6%. Takavaloissa virheprosentti oli 12%. Ilman jarruvaloja oli 4,3%. 

(Vogel)

Saksan tapaista tilastointia raskaan liikenteen valovirheistä Suomessa ei ole. Suomen huomattavasti vaikeammat ajo-olosuhteet pimeässä ja vaikeissa ajo-olosuhteissa korostavat ajoneuvojen valojen merkitystä. LED-ajovalojen yleistyminen ja takavalojen muurautuminen umpeen talvikeleillä ja rapaisissa olosuhteissa peräänkuuluttavat uusia ratkaisuja Suomen liikenneturvallisuusviranomaisilta.

(Toimitus)

 



Helsingin Satama ostamassa enemmistön Loviisan satamasta

Helsingin Satama Oy ja Loviisan kaupunki ovat valmistelleet osakekauppaa, jossa 60 prosenttia Loviisan Satama Oy:n osakkeista myytäisiin Helsingin Satama Oy:lle. 12.12 allekirjoitettiin tähän liittyvä sopimus, joten osakkeet ovat siirtymässä Helsingin Satama Oy:n omistukseen vuoden 2017 alussa. Osakekaupan myötä tuleva uusi omistaja nähdään mahdollisina uusina resursseina Loviisan Satamalle. Helsingin Satama näkee taas mahdollisuuden laajentaa toimintaa myös matkustaja- ja suuryksikköliikenteen ulkopuolelle. 


SKAL Suoritealat: Ammattipätevyyden koejärjestelmä mahdolliseksi!

SKAL Suoritealat ry:n hallituksen mukaan nuorten alalle tulon kynnystä tulisi madaltaa ja korkeat perustason ammattipätevyyskustannukset eivät saisi olla esteenä uuden työvoiman saamiselle kuljetusalalla. Perustason ammattipätevyyden koejärjestelmä tulisi mahdollistaa.

Liikennekaaren toisessa vaiheessa toivotaan, että asia nousee esiin ja että perustason ammattipätevyyden koejärjestelmä tulee mahdolliseksi.


Toyotalta uudistunut lavansiirtovaunu ja pinontatrukki

Toyota Material Handlingin erityisesti yksinkertaisiin ja tarkkuutta vaativiin siirto- ja pinoamistehtäviin tarkoitetut BT Levio LWE130 lavansiirtovaunu ja BT Staxio HWE100 pinontatrukki on uusittu. Pienen koon ansiosta niitä voidaan käyttää kuorma-autoissa perinteisen pumppukärryn sijasta tai apuna. LWE130 -lavansiirtovaunun maksiminopeus on 5,5 km/h ja nostokapasiteetti 1,3 t, kun taas HWE100 -pinontatrukin nostokapasiteetti on 1 t ja nostokorkeus 2 metriin saakka. Lavansiirtovaunussa ja pinontatrukissa on molemmissa sisäinen varaaja, joka mahdollistaa nopean ja helpon latauksen vain kytkemällä johdon virtapistokkeeseen. BT Levio LWE130 -lavansiirtovaunu ja BT Staxio HWE100 -pinontatrukki on varusteltu uusilla lähes huoltovapailla vaihtovirtamoottoreilla.


Saksa: Robottiautoille omia liikennemerkkejä

Moottoritie Münchenin ja Ingolstadtin välillä saa uusia liikennemerkkejä vain autonomisesti, itsenäisesti kulkeville autoille. Merkki on musta-valkoinen ja halkaisijaltaan 70 cm. Merkit asennetaan moottoritien varteen noin 2,5 km välein. Merkkien tarkoitus on täsmentää robottiautojen gps-järjestelmien paikannustarkkuutta. Perinteisille ihmisen kuljettamille autoille uusilla liikennemerkeillä ei ole merkitystä.


Ranska: Moottoritiemaksut nousevat

Moottoritiemaksut nousevat Ranskassa 1.2.2017 keskimäärin 0,76% eli inflaatiota enemmän. Eniten maksut kohoavat Vinci-konsernin hallitsemilla moottoriteillä Autoroutes de Sud Etelä-Ranskassa eli 1,2%. Vuosille 2018-19 ennakoidaan moottoritiemaksuille nousua 0,3-0,4%.

Maksukorotuksilla Ranskan valtio arvioi keräävänsä miljardi euroa lisää tuloja tieverkoston parantamiseksi. Samalla arvioidaan miljardin luovan 5000 uutta ryöpaikkaa.


Viro: Kuorma-autoille tiemaksuja 2018

Viro suunnittelee tiemaksuja yli 12 tonnin kuorma-autoille 2018 alkaen. Elinkeino- ja infraministeri Kadri Simson on vahvistamattomien tietojen mukaan lähettänyt asiasta ilmoituksen EU:n liikennekomissari Violeta Bulc'lle suunnitelluista tiemaksuista 10-12 euroa/vuorokausi tai 700-1300 euroa vuosimaksuna.


Ranska: Pariisi pidentää ajokieltoa kuorma-autoille

Pariisi kärsii pahimmista talvi-ilmansaasteista kymmeneen vuoteen. Pormestari Anne Hidalgo aloitti ennennäkemättömän kampanjan sosiaalisessa mediassa "suurta terveyskriisiä" vastaan. Kuvissa näytetään äitiä ja tytärtä, joka kadulle astuessaan alkaa haukkoa henkeään. Tilannetta verrataan lapseen, joka on pantu 20 m2:n huoneeseen, jossa seitsemän tupakoijaa vetää sauhuja täysillä.

Tuloksena pääkaupungissa ja 22 esikaupunkialueella sallitaan autolla ajo vain vuoropäivinä parillisilla ja parittomilla rekisterinumeroilla. Kuorma-autoille yli 3,5 tonnia on määrätty ehdoton ajokielto.

Ajokielto on herättäny suurta närää Pariisissa. Jakelukuljetusta hankaloituessa ja muodostuessa entistä kalliimmiksi liikenteen määrä on vähentynyt vain 10-15%.

Ajokielto on kehittänyt mielikuvituksellisen määrän kiertoteitä ja luimuilua. Autoilijoille jotka uhmaavat ajokieltoa, langetetaan 35 euron sakko, joka alennetaan 24 euroon käteismaksua vastaan.


e-Kangoo parantaa 100 km:llä

Uusi sähkömoottori ja uudet akut lisäävät Renaultin sähkö-Kangoo pakettiauton toimintamatkaa uuden eurooppalaisen laskentakaavan mukaan 170 km:stä 270 km:iin.

Renaultin mukaan tämä tarkoittaa käytännössä toimintamatkan kasvua kaupunkijakelussa 200 km:iin. Sillä e-Kangoolla on luokkansa pisin toimintamatka, Renault ilmoittaa.


Suomalaiset työnantajat ennustavat henkilökunnan määrän kasvavan

ManpowerGroupin tuoreen työmarkkinabarometrin mukaan suomalaiset työnantajat ennustavat varovaisia työllistämisaikeita vuoden 2017 ensimmäiselle kolmelle kuukaudelle. Työnantajista 8 % odottaa henkilökunnan määrän kasvavan, 7 % odottaa henkilökunnan määrän laskevan ja 84 % arvioi henkilöstömäärän pysyvän ennallaan. Työllistämisaikeet ovat vahvistuneet 2 prosenttiyksikköä verrattuna edelliseen neljännekseen sekä samaan ajankohtaan viime vuonna.

Parhaimmat työllisyysnäkymät ovat rakennusalalla ja teollisuudessa. Heikoimmat näkymät ovat hotelli- ja ravintola-alalla.

Vuositasolla tarkasteltuna työllistämisaikeet kohentuvat kahdeksalla toimialalla kymmenestä.  Vauhdikkainta kasvu on ollut rakennusalalla, jonka työllistämistarpeet ovat kasvaneet huimat 36 prosenttiyksikköä. Heikointa kehitys on ollut hotelli- ja ravintola-alalla, jolla työllistämisaikeet laskevat 16 prosenttiyksikköä. Myös sähkö-, kaasu-, lämpö- ja vesihuollon sektorilla on laskua viime vuodesta.

Vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen barometria varten haastateltiin 620 työnantajaa.


Saksa: Silmälääkärit varoittavat liian kirkkaista ajovaloista

- Korkeatehoinen ajovalo vaarantaa liikenneturvallisuutta, varoittaa Saksan liittovaltion silmälääkärien liikennekomission puheenjohtaja, professori Bernhard Lachenmayr.

- Jos auton valot häikäisevät vastaantulevan auton kuljettajan, tuskin syntyy mitään silmävauriota, mutta häikäisty kuljettaja on hetken sokaistunut. 30-40 vuotiaat sokaistuminen kestää tavallisesti vain sekunnin murto-osan, mutta 60-70 vuotiailla näkökyvyn menetys saattaa jatkua jopa kaksi sekuntia. Lachenmayr varoittaa.

Uusimmat digitaliset LED-valot voidaan varustaa järjestelmällä, jonka tunnistimet automaattisesti vähentävät valotehoa ei yksin vastaantulevan auton kohdalla vaan myös pyöräilijän ja jalanlulkijan kohdatessaan.

Digitalisen valotekniikan mahdollisuuksia on tuoreeltaan myös Mercedes esitellyt ajovaloilla, jotka voivat heittää tien pintaan esimerkiksi suojatien seebraraidoituksen tai lumihiutaleen.

Martti Liesmaa ja Suomi uranuurtajia

Suomalainen silmälääkäri Martti Liesmaa (1936-83) palkittiin jo 1970-luvulla YK:n (UNESCO ?) toimesta uraauurtavasta liikennenäkötutkimuksesta. Liesmaa selvitti mm. hämär'änäön ja  sokaistumisen henkjilökohtaisia eroja sekä sokaistumisherkkyydestä riippumatonta tarkkanäön palautumista. Tutkimustensa perusteella Liesmaa suunnitteli ensimmäisen näköseulan, jolla poliisi saattoi tien päällä tarkistaa autoilijoiden näkökyvyn.

On sinänsä hämmästyttävää, ettei Suomen liikennelääkärit eikä työnäköyhdistys anna esimerkiksi Googlessa mitään tietoa Martti Liesmaan ainutlaatuisesta työstä liikennenäkötutkimuksen uranuurtajana.

  


Siltaremontista liikennehaittaa Pudasjärvellä

Viime kesänä remontoidun Iijoen sillan maatukien laakerit joudutaan vaihtamaan. Siltaremontin loppuvaiheessa laakereille tehdyssä huoltokäsittelyssä paljastui laakereiden huono kunto, minkä vuoksi ne on vaihdettava.

Korjaustöistä aiheutuu tienkäyttäjille jonkin verran haittaa, sillä työn aikana on käytössä vain yksi kaista. Vaihtotyö pyritään suorittamaan tammi-helmikuun aikana.


Erikoiskuljetusten liikenneohjaajien vaatimuksia kevennetään

Erikoiskuljetusten liikenteenohjaajaksi pätevöitymiseen riittää ensi vuoden alusta lähtien EKL-koulutuksen suorittaminen, erillistä koetta ei enää tarvita. Uudistetun koulutuksen myötä liikenteenohjaajat saavat oikeuden niin ikään sillanylitysten valvontaan.

Erikoiskuljetusten liikenneohjaajan (EKL) koulutus uudistuu 1.1.2017 alkaen. Jatkossa EKL-kortin saamiseen riittää suoritettu EKL-koulutus, henkilöauton ajamiseen oikeuttava B-kortti ja Suomen pelastusalan keskusjärjestön myöntämä tieturva 1 –kortti.

Erityistilanteisiin ja lainsäädäntöön keskittyvä erikoiskuljetusten liikenteenohjaajan peruskoulutus kestää kolme päivää ja viiden vuoden välein käytävä jatkokoulutus päivän. EKL-koulutuksen tavoitteena on antaa perustiedot ja -taidot EKL-kuljetuksissa toimivalle henkilölle. Jatkokoulutuksella pyritään ylläpitämään ja päivittämään näitä tietoja.