Scania-juhlakiertue

Sähköautot pärjäsivät 30. Arctic Testissä

Todella raskaat, sohjoiset ja luminuoskaiset tieolosuhteet eivät lannistaneet 30. Arctic Testiin osallistuneita kahta Nissanin sähköautoa. Nolla-asteisessa säässä ensimmäinen Suomeen saapunut Nissan Leaf 30 kWH akkupaketilla jäi 155 km pikällä taipaleella Kempeleestä Isosyötteen huipulle 1,1 km vajaaksi. Paluumatkalla Isosyötteen huipulta yhtä huonoissa tieolosuhteissa Leafilla oli 12 km:n vara Kempeleen maalissa. Leaf kulki matkan tasaisella 75-80 km/t nopeudella ilman akkujen välilatausta.

Lue lisää...


Sujuvammin Helsinki-Vantaalle

Helsinki-Vantaan lentoasemalle suunnitellaan digitaalista matkakeskusta, joka yhdistäisi kaikki kuljetusmuodot. Tavoitteena on maksimoida matkustamisen helppous.

Tarkoitus on sujuvoittaa julkisia matkaketjuja lentoaseman ja Helsingin kaupungin, lentoaseman ja Tallinnan lauttaliikenteen sekä lentoaseman ja muun Suomen välisessä liikenteessä.

Nelivuotinen hanke alkaa elokuussa. Finavia vastaa Suomen 4,5 miljoonan euron kuluista, johon haetaan EU-tukea puolet.


Tähtimerkin paluu


Tähtimerkin nostotöistä vastasi Jalo & Jalo Turusta.

Helsingin Kampissa tornitalon katolla on loistanut Mercedes-Benz tähti vuodesta 1962. Myrsky on kaatanut tähden kaksi kertaa.

Joulukuussa huonokuntoinen tähti laskettiin alas. Sosiaalisessa mediassa sitä vaadittiin viipymättä takaisin. Tähti korjattiinkin Tammerneonin toimesta ja paluu tapahtui tammikuun lopulla.

Helsinki on taas ennallaan.



Pikkubusseille tilauskeskus

Suomen Pikkubussiliitto on avannut tilataksien ja pikkubussien tilausvälityskeskuksen, joka on aluksi käytössä Uudellamaalla. Toiminta laajenee vaiheittain valtakunnalliseksi tämän vuoden aikana.

- Isojen autojen saatavuudelle on selkeää kysyntää. Esimerkiksi lentokenttäkuljetuksissa matkatavarat vievät paljon tilaa, perustelee Pikkubussiliiton hallituksen puheenjohtaja Jari Kujala.

Lue lisää...


Peugeotin pakettiautomyynti sai lupaavan startin

Peugeotin mukaan yhtiön uusia pakettiautoja myytiin tammikuussa 32, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin edellisvuoden vastaavana ajanjaksona. Peugeot Boxer kolminkertaisti myyntinsä vuoden takaisesta 30 autoon.


Powervisionilta ovaalinmuotoinen lennokki

Powervision Robot Inc. julkaisi eilen yhtiön ensimmäisen kuluttajamarkkinoille suunnatun PowerEgg -lennokin (drone).

Kauko-ohjattava lennokki on varustettu 360-asteen 4K HD panoraamakameralla ja sisätilanavigointia helpottavilla sensoreilla. Lisäksi lennokki pystyy lähettämään reaaliaikaista videokuvaa.

Muista markkinoilla olevista lennokeista poiketen PowerEgg on ovaalinmuotoinen. Yhtiön mukaan muotoilu ja kokoontaitettavuus tekevät lennokista helpon kuljettaa esimerkiksi repussa.

Yhtiö ilmoittaa tuovansa lennokin markkinoille vuoden toisella neljänneksellä.


Tienrakennus-Econic


Takaohjaava neliakselinen Econic 3235 on nosturilla, johon saa kahmarin.

Mercedes-Benz Econic on yleisemmin nähty lähinnä jäteautona. Nyt Lontoon keskustassa on otettu kaksi Econicia tienrakennukseen.

FM Conway Ltd perustelee autojen hankintaa ohjaamon helpolla kuljettavuudella ja kuljettajan hyvällä näkyväisyydellä, jota täydentää kuolleen kulman kamerat. Näin jalankulkijat ja pyöräilijät huomataan helpommin vilkkaassa keskustaliikenteessä.

Kuljettaja istuu etuakselin etupuolella kuin bussissa. Econic ei ole parhaimmillaan ahtaissa paikoissa, sillä etualalla tarvitaan esteetöntä tilaa koukkaavan keulan takia.


Polar-Sisuun kevennystä


Hyvinkääläisen Hartzell Oy:n 76-tonninen Sisu Polar.

Sisu Polarin ilmajousitettuun toiseen ohjaavaan etuakseliin on saatavilla paineenkorotustoiminto. Näin sille akselille saadaan siirrettyä painoa. Toiminto helpottaa työskentelyä esimerkiksi ahtailla kääntöpaikoilla, missä etuakselia joudutaan viemään pois kovalta tieltä. Painatustoiminto kytkeytyy automaattisesti pois yli 20km/h nopeuksissa.

Takaohjaaviin Polareihin on vastaavasti lisätty paineenpuolitustoiminto. Tämä toiminto auttaa pehmeissä olosuhteissa ja esimerkiksi ylämäkeen peruutettaessa. Paineenpuolituksella voidaan siirtää painoa vetäville akseleille säilyttäen kuitenkin auton ohjattavuus. Toiminto on aikarajoitettu, joten kuljettajan ei tarvitse huolehtia toiminnon poiskytkemisestä.


Schenkerilta uusi terminaali Vaasaan

DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Vaasaan Nordic Logistics Centerin alueelle, lähelle lentoasemaa.

Lämmintä terminaali- ja toimistotilaa tulee 3200 neliötä sekä lämmittämätöntä 1000 neliötä. Tilat valmistuvat vuoden 2016 lopulla.

- Vaasan talousalue on menestynyt taantumassa erinomaisesti Suomen tasolla. Alueella toimii myös useita merkittäviä asiakasyrityksiämme, sanoo Schenker Oy:n toimitusjohtaja Göran Åberg.

Nykyiset tilat Vaskiluodossa ovat vuodelta 1979. Siinä toimi ensin legendaarinen Paul Nyholmin kuljetusliike, joka nousi Pohjolan suuremmaksi. Sen jälkeen tiloissa on ollut Waskitrans ja Kiitolinja.

Nykytilat on myyty Havatorille, jonka vuokralaisena DB Schenker toimii uusien tilojen valmistumiseen saakka.


Iveco myynti uudistuu Turun alueella

Iveco tiedottaa jälleenmyyntinsä Turun talousalueella siirtyneen Markkinointi Niemi-Korpi Oy:lle 1.2.2016 alkaen. Yritys vastaa nyt koko läntisen Suomen Iveco myynnistä.

Myynnistä vastaa automyyjä Veijo Kontuniemi.


PSA investoi 400 miljoonaa euroa Iranin autoteollisuuteen

PSA Peugeot Citroën kertoo sijoittavansa pitkäaikaisen yhteistyökumppaninsa Iran Khodron kanssa 400 miljoonaa euroa Teheranin lähistöllä sijaitsevan autotehtaan kehittämiseen. Sijoitus jaetaan viidelle vuodelle. Yhtiön mukaan tehdas pääse vuoden 2017 lopusta lähtien jo 100 000 auton vuosituotantoon ja alkaa valmistaa Peugeotin 208-, 301 ja 2008-malleja.

Iran Khodro aloitti autonvalmistuksen vuonna 1962, ja viime vuosiin saakka se on valmistanut vanhempia Peugeot-malleja Iranin kotimarkkinoille. Vaikka PSA vetäytyi maasta vuonna 2012 YK:n talouspakotteiden astuttua voimaan, Khodrossa tuotettiin 350 000 Peugeotia vielä vuonna 2014.

Iranissa on tällä hetkellä käytössä noin 3 miljoonaa Peugeot-merkkistä autoa, ja maassa arvioidaan myytävän jopa 2 miljoonaa uutta autoa vuonna 2022.


SsangYong myyntiverkosto laajenee Ouluun

Etelä-Korealaisia SsangYong -autoja Suomessa edustava Bassadone Automotive Nordic konserniin kuuluva SY Motor Oy ja Er-Wo Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen merkin jälleenmyynnin sekä huoltotoiminnan aloittamisesta Oulussa. Ensimmäiset autot ovat jo saapuneet Ouluun ja toiminta alkaa täysillä avajaisnäyttelyssä 12.-14.2.

SsangYongin myyntiverkosto kattaa nyt Suomessa yksitoista paikkakuntaa.


Yara Suomen hyvä tahti jatkui vuonna 2015

Yaran Uudenkaupungin tehdas.

Lannoitevalmistaja Yara Suomi kertoo tehtaidensa hyvän tahdin jatkuneen vuonna 2015. Yhtiön tehtaat kävivät täydellä teholla ja investointeja tehtiin 220 miljoonan edestä.

Uudenkaupungin ja Siilinjärven tehtailla tuotettiin NPK-lannoitteita 1,5 miljoonaa tonnia. Ja lannoitteiden valmistukseen tarvittavaa typpihappoa noin 620 000 tonnia. Tuotannosta 2/3 meni vientiin. Tärkeimmät vientimaat vuonna 2015 olivat Kiina, Iso-Britannia, Thaimaa ja Ruotsi.  

Siilinjärvellä tuotettiin lisäksi rikkihappoa reilut 700 000 tonnia ja fosforihappoa noin 260 000 tonnia.

Kokkolan tehtailla tuotettiin viime vuonna ennätykselliset 221 600 tonnia rehufosfaatteja ja 222 000 tonnia kaliumsulfaattia.


Varaosien 3D-valmistuksella kustannustehoa

Aalto-yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ovat käynnistäneet digitaalisiin varaosiin keskittyvän tutkimushankkeen yhdessä 13 yrityksen kanssa.

Tavoitteena on edistää muutosta, jossa perinteisestä varaosien valmistusketjusta ja varastoinnista siirrytään digitalisoitumisen avulla dynaamiseen ja lisäarvoa tuottavaan verkostomalliin. Varaosat ja niihin liittyvä tieto siirretään ja säilytetään digitaalisesti. Osien valmistus tapahtuu 3D-tulostamalla tarpeen mukaan, yleensä lähellä loppukäyttäjää.

Lue lisää...


Vianor hankki Kalajoen Kumikorjaamon

Point S -ketjun alla toimiva Kalajoen Kumikorjaamo siirtyy Vianorin väreihin 1.3. alkaen. Uusi toimipiste jatkaa yli 70 vuotta toimineen liikkeen perinnettä.

Kaikki Kalajoella jo nyt työskentelevät työntekijät siirtyvät Vianorin palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Myös Timo Saari, jonka isoisä aikoinaan aloitti liiketoiminnan, jää auttamaan Vianoriin hetkeksi ennen siirtymistään uusien haasteiden pariin.