Metsähallituksen toiminnan energiatehokkuutta ja ilmastotoimia edistetään sertifioidulla ETJ+- energiatehokkuusjärjestelmällä. Ilmastotavoitteiden toteutumisessa merkittävässä roolissa ovat myös uusiutuvien ja vähäpäästöisten polttoaineiden osuuden kasvattaminen.
Metsähallitus on ilmasto-ohjelmassaan sitoutunut tavoittelemaan yhä ilmastoystävällisempiä ja energiataloudellisempia ratkaisuja toiminnassaan. Yhtenä toimenpiteenä on ETJ+- energiatehokkuusjärjestelmä, joka on otettu käyttöön Metsähallitus Metsätalous Oy:ssa. Sertifiointiyritys Kiwa Inspecta Oy myönsi järjestelmälle sertifikaatin viime vuoden lopussa. Järjestelmä otetaan myöhemmin käyttöön koko Metsähallituksessa.
-Energiatehokkuusjärjestelmä täydentää Metsähallituksen ympäristöjohtamisjärjestelmien kokonaisuutta, kertoo kestävän kehityksen päällikkö Antti Otsamo.
Toimintaa ohjaavat myös sertifioidut ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä, PEFC-metsäsertifiointijärjestelmä sekä puun alkuperän seurantajärjestelmä.
Metsähallituksen toiminnan merkittävimmät energiankäyttökohteet liittyvät ainespuun korjuuseen ja -kuljetukseen: vuonna 2020 arvioidaan kuluneen noin 23 miljoonaa litraa dieselpolttoainetta. Puunkorjuu ja -kuljetus kattavat Metsähallituksen hiilijalanjäljestä noin 85 %. Tämän vuoksi uusiutuvien ja vähäpäästöisten polttoaineiden osuuden kasvattaminen energiaintensiivisissä työlajeissa on tärkeää.
-Urakointina teetettävien työlajien energiankulutukseen ja ilmastopäästöihin vaikutetaan useilla eri keinoilla, kuvaa Metsähallitus Metsätalous Oy:n kehittämispäällikkö Jouni Karjalainen ja jatkaa:
-Kuljetusten energiankulutukseen voidaan vaikuttaa esimerkiksi teiden hyvällä kantavuudella ja kunnolla. Tällä vähennetään polttoaineen kulutusta ja mahdollistetaan täyden kuljetuskapasiteetin hyödyntäminen koko matkalla.
Kustannus- ja energiatehokkuutta edistetään myös toimintaa sujuvoittavilla toiminnanohjaus- ja optimointijärjestelmillä sekä korjuu- ja kuljetuskaluston ikärajoituksilla.
Suomen tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä ja tieliikenteen fossiiliton vuoteen 2045 mennessä. Tavoitteet tulevat tarkoittamaan merkittäviä muutoksia myös metsätalouden kuljetus- ja korjuukalustossa sekä metsätyökoneissa ja niiden polttoaineissa. Osallistumalla pilotointi- ja tutkimushankkeisiin Metsähallitus pyrkii saamaan jatkuvasti lisää tietoa uusien teknologioiden sekä uusiutuvien polttoaineiden toimivuudesta ja käyttömahdollisuuksista.