Höyryjuna Heikiki. (kuvaaja: Reijo Kankkunen)
Voimakkaasti kasvuhakuinen Suomen Elämysjunat Oy on kiinnostunut VR:ltä vapautuvasta vanhasta junakalustosta. VR on aiemmin romuttanut yli 200 tavaravaunua sekä kymmeniä matkustajavaunuja ja vetureita, mutta on nyt ilmoittanut, että käytöstä poistettua kalustoa voidaan jatkossa myydä halukkaille ostajille.
Suomen Elämysjunat Oy käynnisti tammikuussa joukkorahoituskampanjan, jonka myötä yhtiöllä on tarkoitus saada pääomaa junakaluston hankintojen ennakkomaksuihin, markkinoinnin lisäämiseen ja toiminnan yleiseen kasvattamiseen niin oman kuin vuokratun kaluston turvin. Yhtiöön ovat jo lupautuneet sijoittajiksi mm. Helsinki–Tallinna-rautatietunnelia konsultoiva Peter Vesterbacka sekä Onnibussin perustanut Pekka Möttö.
Reissujuna-tuotemerkin alla liikennöintiä harjoittava Suomen Elämysjunat toteuttaa teemallisia junamatkoja eri kohderyhmille sekä matkoja muun muassa urheilu- ja kulttuuritapahtumiin. Yhtiön tähtäimenä on olla vuoteen 2025 mennessä ainakin kolmen veturin ja kahdenkymmenen vaunun omistaja ja jopa junaliikenteen operaattori. Myöskään ulkomaille suuntautuvat junamatkat eivät ole poissuljettuja.
– Tuomme raiteille täysin uudenlaisen uuden konseptin. Haluamme tehdä junamatkasta fantastisen elämyksen, johon rautateillä pitäisi muutoinkin panostaa, toteaa Peter Vesterbacka.
Vuonna 2020 perustettu Suomen Elämysjunat Oy on toiminut toistaiseksi varsin pienimuotoisesti saaden samalla kuitenkin tärkeää kokemusta matkustajaliiketoiminnan harjoittamisesta.
– Elämysjuna on aivan loistava konsepti, sillä liikennekentältä puuttuu tällä hetkellä toimintakonsepti, jossa matka itsessään on tarkoitus, eikä vain se, että pääsee jostain jonnekin. Tälle on selkeä tilaus ja valtaisa kasvupotentiaali, korostaa Pekka Möttö.
Elämysjunatoiminta on erittäin suosittua monissa muissa maissa Euroopassa sekä ympäri maailman. Idän pikajuna ja monet muut vastaavat nostalgia- ja teemamatkat keräävät yhteensä kymmeniä tuhansia matkustajia vuosittain. Suomen Elämysjunat Oy uskoo, että vastaavanlainen matkailu voisi vetää turisteja myös Suomeen.
– Suomessa nostalginen ja teemallinen junamatkailu on ollut lähinnä yksittäisten höyryveturimatkojen toteuttamista, mutta Elämysjunien tavoitteet ovat paljon mittavammat. Tavoitteena on tehdä yhtiöstä omistustensa myötä todellinen koko kansan junayhtiö, joka palvelee niin suomalaisia kuin ulkomaalaisia matkailijoita, toteaa Suomen Elämysjunat Oy:n pääkoordinaattori Robert Ramstedt. – Jokaisella suomalaisella on nyt historiallinen mahdollisuus päästä omistamaan junayhtiötä ja saada jalansijaa liiketoimintaan, johon ei yleensä yksityinen henkilö pääse, Ramstedt korostaa.
Lisätietoja