Ruotsalainen Trafikanalys on kommentoinut EU:n komission ehdotusta raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidistandardeista. Se näkee tiettyjä riskejä raskaimpia ajoneuvoja koskevien korkeiden vaatimusten asettamisessa lähitulevaisuudessa. Tällainen kehitys voisi estää pitkien ja raskaiden ajoneuvojen markkinoille tuomisen.
Lyhyesti sanottuna ehdotus sisältää nykyisten vaatimusten tiukentamisen vuoteen 2030 asti ja yli 16 tonnin kuorma-autojen vaatimusten voimakasta tiukentamista vuoteen 2035 ja 2040 saakka sekä vaatimusten laajentamista koskemaan myös kaikkia yli 3,5 tonnin kuorma-autoja ja linja-autoja.
Ehdotus voidaan nähdä suhteessa EU:n kiristettyyn ilmastopolitiikkaan ja komission erilaisiin uusiin lainsäädäntöehdotuksiin (Fit for 55), jotka sisältävät suuren joukon vierekkäisiä toimenpide-ehdotuksia. Kolme tavoitetta, joita tiukempien CO2-vaatimusten on tarkoitus edistää ovat:
- Vähentää CO2-päästöjä uuden ilmastolain (2021) mukaisesti ja parantaa EU:n energian toimitusvarmuutta.
- Tarjota liikenteenharjoittajille ja käyttäjille energiatehokkaampia ajoneuvoja.
- Vahvistaa EU:n teollisuusteknologia- ja innovaatiojohtajuutta.
Trafikanalysin mukaan ehdotukset ovat pääosin myönteisiä harkintatavoitteen kannalta, koska päästöttömien ajoneuvojen osuuden kasvulla on positiivisia vaikutuksia paitsi hiilidioksidipäästöihin myös muiden aineiden päästöihin sekä meluun. Tosin esimerkiksi jarrujen ja renkaiden kulumiseen liittyvien hiukkasten määrä tulisi todennäköisesti lisääntymään, sillä vaihtoehtoisilla voimansiirroilla varustetut ajoneuvot painavat yleensä enemmän kuin vastaavat polttomoottorilla varustetut ajoneuvot.
Kuljetuskustannusten aleneminen lisää saatavuutta. Trafikanalys kuitenkin näkee tiettyjä riskejä raskaimmille ajoneuvoille asetettujen korkeiden vaatimusten asettamisessa lähitulevaisuudessa ennen kaikkea painavimpien kuorma-autojen kohdalla, joissa tällainen kehitys voisi estää pitkien ja raskaiden ajoneuvojen markkinoille tuomisen. Jopa täyssähköistettyjen kaupunkibussien vaatimukset vuodesta 2030 alkaen voivat aiheuttaa organisaatio-ongelmia joukkoliikenneviranomaisille.