SuperMax – Valmiina töihin!

Piaggio: Kuormankuljetusrobotti Gita

Italian kuljetusvälinejättiläinen Piaggio (Vespa, Aprilia, Gilera; laivat, lentokoneet ym.) on heittäytynyt robotiikkaan. Sen Bostonissa toimiva start-up yritys Piaggio Fast Forward (PFF) on esitellyt kahdella pyörällä kulkevan ja 18 kilon hyötykuormaa kantavan "ostosrobotin" nimeltä "Gita".

Lue lisää...


Puola: Hallitus huolintaliikkeiden hampaissa

Puolassa tieliikenteen huolintaliikkeiden yhdistys ZMPD arvostelee ankarasti Puolan hallitusta sen suunnitelmista kiristää nk. "arkaluontoisten kuljetusten" valvontaa 1.3.2017 alkaen.

Lue lisää...


Amazon: Uusi logistiikkaterminaali Hampuriin

Amazon on vuokrannut 130 000 m2 uutta logistiikkakeskusta varten Hampurin Winsen´ssä noin 35 km Hampurin satamasta. 90 miljoonaa euroa on varattu ensimmäisen 45 500 m2 varastotilaa tarjoavan  varastorakennuksen pystyttämiseksi helmikuusta 2016 alkaen. Toinen, 37 500 m2 varastotilaa ja 8100 m2 toimisto- ja muuta tilaa tarjoava rakennus valmistuu syyskuussa 2017. Kaikkiaan rahaa palaa 200 miljoonaa euroa.

(Vogel)



Antwerpen perusti ympäristövyöhykkeen

Belgian satamakaupunki Antwerpen on 1.2.2017 alkaen perustanut keskustaansa ympäristövyöhykkeen. Euro0-3 luokan kuorma-autoilla on pääsy keskustan vyöhykkeelle vain määrätyin edellytyksin ja rekisteröitymällä etukäteen. Määräysten rikkojalle annetaan helmikuussa vain varoitus. Maaliskuun alusta rangaistaan 125 euron sakolla. Ympäristövyöhykekeen rajat on merkitty erityiskilvillä.

Lue lisää...


Nokian Renkailta järeä uutuus arktisiin olosuhteisiin

 

Nokian Renkaiden ja islantilaisen erikoisajoneuvovalmistaja Arctic Trucksin yhteistyön uusin tulos on Nokian Hakkapeliitta 44 -talvirengas. Arctic Trucksin valmistamiin eritysajoneuvoihin räätälöity uutuus on suunniteltu kovaan käyttöön haastavissa talviolosuhteissa. Painoa järeällä uutuudella on noin 70 kiloa, ja sen halkaisijan mitta on yli metrin.

Lue lisää...


Teboil: Uusi Super HPD ECV 5W-40

Täyssynteettinen Teboil Super HPD ECV 5W-40 on erityisesti suomalaisiin olosuhteisiin suunniteltu raskaan kaluston dieselmoottoriöljy. Tuotteen suunnittelun lähtökohtana ovat olleet työkoneiden vaatimukset, mutta se sopii hyvin myös maantiekäyttöön.

Nyt markkinoille tuotu uutuus kuuluu Super HPD ECV -sarjaan, jossa on aikaisemmin ollut tarjolla tuotteet 10W-40- ja 15W-40-viskositeettiluokkiin.

”Super HPD ECV 5W-40 on kokonaan uusi tuote, eikä ainoastaan päivitys vanhalle tuotteelle. Öljyssä käytetään laadukasta täyssynteettistä perusöljyä sekä uudenaikaista lisäaineistusta”, Teboilin tuoteryhmäpäällikkö Juha-Pekka Riihimäki toteaa.


Ossi Hännisestä Renault Trucksin kuorma-automyyjä

Liiketoiminnan logistiikan tradenomi Ossi Hänninen (30) on valittu Renault Trucksin kuorma-automyyjäksi. Hän aloitti tehtävässä 30.1.2017 ja vastaa läntisen myyntialueen Renault Trucks kuorma-automyynnistä ja Turun Volvo Truck Centerin Master pakettiautomyynnistä. Hännisen työpiste sijaitsee Turun Volvo Truck Centerissä ja hän raportoi Volvo Truck Center lännen aluepäällikkö Kimmo Ahoselle.


Tieliikenteen viestintäkokeiluun kaivataan lisää ammattikuljettajia

Trafi tiedottaa tieliikenteen vaaranpaikkojen viestintäkokeilun laajenevan jälleen, nyt mukaan pääsevät kaikki eteläisessä Suomessa autoilevat. Erityisesti kokeiluun kaivataan lisää ammattikuljettajia.

Lue lisää...


Wibax sijoittaa 50 miljoonaa kruunua Pietarsaareen

Ruotsalainen kemiallisia tuotteita perusteollisuudelle tarjoava Wibax Ab sijoittaa 50 miljoonaa Ruotsin kruunua terminaalitoimintaan Pietarsaaressa. 1960-luvulla rakennettu terminaali on siirtynyt Wibax´lle Nesteeltä. Terminaali käsittää 10 säiliötä ja varastointitilaa 46 000 m2. Päivittäin voidaan käsitellä 120 000 tonnia. Wibax arvioi laajennusmahdollisuuksia lupaaviksi ja pitää Pietarsaarta strategisesti erinomaisena palvelemaan suurta asiakaskuntaa. Toiminta on alkanut helmikuussa ja yhtiö varautuu avaamaan uusia työpaikkoja Suomessa.

Wibax on perustettu 1986 toimipaikkanaan Piteå Ruotsin Norrbottenissa. Tuoteita on 150, terminaaleja ja varastoja 20, työntekijöitä 160 ja kuorma-autoja 40.

(Anders Karlsson, Transportnet.se)


Toyota ja Suzuki tiivistävät yhyteistyötä

Kustannusten säästäminen on tavoitteena, kun Toyota ja Suzuki tiivistävät yhteistyötään ostotoiminnoissa ja tuotekehityksessä. Erityisesti Toyota on kokenut myynnin laskua. Yenin kurssin heikkenemistä sanotaan suurimmakasi syyksi.

Tuotekehityksen osalta kumppanukset hakevat yhteistä hyötyä kiristyvien ympäristövaatimusten täyttämisessä.

Suzuki on Toyotan, Nissanin ja Hondan jälkeen Japanin neljänneksi suurin autovalmistaja. Sen vahvimmat alueet ovat pikkuautot ja moottoripyörät. Toyotan 10-prosenttinen tytäryhtiö Daihatsu on pikkuaujtojen myynnissä Suzukin kova kilpailija.


UBS: Diesel häviää lähes kokonaan - tai sitten ei, autoteollisuus vastaa

Samalla kun autoalan kansainväliset asiantuntijat ennustavat dieselmoottorien myynnille hidasta taantumaa, jättipankki UBS:n analyytikot ennustavat dieselin poistuvan markkinoilta 2025 mennessä lähes kokonaan. Dieselin maailmanlaajuinen markkinaosuus 13,5% putoaa 4%:iin, UBS-analyytikot näkevät.

Dieselin suurimmat markkinat maailmassa ovat Intiassa  (43%), Etelä-Koreassa (45%) ja Euroopassa (50%). Voimakkaimmin diesel  menettää asemiaan Euroopassa - analyytikoiden mukaan 10%:iin vuonna 2025. Samalla käytettyjen dieselautojen kiihtyvä arvonalennus voi vahvistaa dieselin markkinaosuuksien menetyksen paniikiksi.

Autoteollisuuden asiantuntijat ovat eri mieltä. EU:n CO2-päästötavoitteet vuoteen 2021 mennessä voidaan saavuttaa vain hyvin voimakkaalla sähköautomyynnin kasvulla, he arvioivat. Nopea sähköistyminen kohtaa puolestaan monenlaiasia uusia ongelmia, joista sähköverkon kapasiteettipuute on vain yksi joukossa. "Siksi puhdas dieselmoottori tulee saattamaan meitä vielä pitkälle tulevaisuuteen, BMW-johtaja Harald Kueger toteaa.


Italia: Työnantajalle 5 vuotta vankeutta ja sakkoja kuljettajan kiristämisestä

Kaksi kuljetusyrittäjää Italian Frosignonessa ovat saaneet syytteen kuljettajiensa kiristämisestä. Työnantajat olivat vaatineet kuljettajiaan ylittämään rajusti lain määräämiä työaikoja sekä manipuloimaan vastaavasti ajopiirtureitaan. Viisi kuljettajaa oli irtisanottu vastustettuaan työnantajansa vaatimuksia.

Työnantajat ovat nyt syytteessä kiristyksestä.  Italian lain mukaan minimirangaistus kiristyksestä on viisi vuotta vankeutta ja sakkoja 1000-15 000 euroa. Oikeus ei ole vielä langettanut tuomionsa

 


Saksa: "EI" kortin hyllyttämiselle "muista syistä"

Saksan Liikenneoikeuspäivillä on päädytty hylkäämään esitys ajokortin mashdollisesta hyllyttämisestä rangaistuksena tieliikenteen ulkopuolella tehdyistä rikkeistä. Oikeusoppineiden mielestä sellainen rangaistus antaisi etuja henkilöille, joilla ei ole ajokorttia.

Ajo-oikeuden menetyksen sijaan juristit ehdottavat harkittavaksi tuomittavan varallisuuden mukaan mitoitettuja sakkorangaistuksia.


EU: Päästörajoja kiristetään

EU esittää vuoden 2017 loppuun mennessä uusia, entistä kireämpä CO2-pääöstörajoja autoille. Kuluvan vuoden aikana kerätään myös tietoja kuorma- ja linja-autojen päästöistä. Tarkoituksena on asettaa niillekin kovia rajoja 2018.

- Henkilö- ja hyötyautojen pakokaasut vastaava noin 20 prosentista EU-alueen kasvihuonepäästöistä. Kuorma-autojen määrä on kasvussa. Niiden kohdalla haluamme ottaa oppia USA:n ja Kiinan päästöstandardeista, EU:n varaliikennekomissaari Maros Sefcovic perustelee.


Saksa: Johdinkuorma-autojen testitiet vahvistettu

Saksan valtio sijoittaa ilmansuojeluohjelmaansa liittyen noin 35 miljoonaa euroa vuoden 2019 alusta alkavaan johdinsähkökuorma-autojen testaamiseen Luebeckin tuntumassa sekä Darmstadtin ja Frankfurtin lentoaseman välillä.

Molemmilla tieosuuksilla  testataan viittä erilaista johdin-Scania prototyyppiä. Kuuden kilometrin mittaisella johdinosuudella autojen akut latautuvat niin, että voivat jatkaa matkaa akkusähkönsä varassa 15 km:n mittaisen testiosuuden päähän.

Ruotsissa johdin-Scanioita on testattu määrätyillä tieosuuksilla jo vuoden päivät.