Hybridi-Scania, jonka puoliperävaunu on aurinkopanelien peittämä ympäriinsä, on parhaillaan testiajossa yleisillä teillä Ruotsissa. Yhdistelmän tuottama oma aurinkoenergia vähentää polttoainekustannuksia ja haitallisia päästöjä merkittävästi. Aurinkopanelien arvioidaan tuottavan sähköä Ruotsin oloissa 5000 km:n ajoon.
Scanian ja Ernst Expressin Scania R560 hybridirekka ja sen oma aurinkosähkön tuotantomäärä on tutkimuksen kohteena yleisillä teillä kaikissa eri sääolosuhteisssa. Hallutaan mitata, minkä verran aurinkosähköä syntyy omasta takaa ja minkä verran se vähentää CO2-päästöjä.
Tutkimuksen puitteissa kehitetään myös uusia tehokkaita ja kevyitä aurinkokennoja kuorma-auto- ja liikennekäyttöön. Samalla tutkitaan myös mahdollisuuksia yhdistää ajokki yleiseen sähköverkkoon ja mitä seurauksia sillä voi olla.
Hybridi-Scanian 18 m pitkä perävaunu on suurimmalta osaltaan peitetty aurinkokennoilla, jotka teholtaan vastaavat keskikoon kesähuvilan aurinkokennomäärää. Scaniassa 100 m2 peittävä aurikokennoala tuotta parhaimmillaan 13,2 kWp tehoa Ruotsissa. Niiden arvioidaan tuottavan 8000 kWh vuodessa - Välimeren maissa kaksinkertaisen määrän. Testiauton akustojen kapasiteetti on 300 kWh, josta 100 kWh vetoautossa ja 200 kWh perävaunussa.
Ruotsin innovaatioviranomainen Vinnova osallistuu tutkimusprojektin rahoitukseen.
(Trailer.se/Ralph Andersson)