Raskone – nopeasti takaisin tielle

Turkuun keskitetään autonomisten laivojen tutkimus

Rolls Royce on ilmoittanut keskittävänsä etäohjattavien ja autonomisten laivojen tutkimus- ja kehityskeskuksensa Suomeen. Autonomisten laivojen Turun tutkimuskeskukseen investoinnissa auttaa Tekesiltä saatu merkittävä apuraha. Rolls Royce suunnittelee maalla sijaitsevien hallintalaitteiden ja laivojen tekoälyn kehittelemistä Turussa tulevaisuudessa.

Rolls-Royce on yksi keskeinen perustajayritys Suomeen viime syksynä Tekesin Arktiset meret -ohjelman puitteissa käynnistetyssä miehittämättömän meriliikenteen edistämishankkeessa. Autonomisen meriliikenteen ekosysteemi 2025 -hankkeen tavoitteena on luoda Suomeen maailman ensimmäiset miehittämättömän meriliikenteen tuotteet, palvelut ja toimiva ekosysteemi vuoteen 2025 mennessä. Hanketta koordinoi DIMECC Oy.

Lue lisää...


Energiaomavarainen taival mullistaa globaalit paikannuslaitemarkkinat

Suomalainen Emergence Oy on kehittänyt paikannuslaitteen, joka toimii akun ja aurinkopaneelin avulla jopa yli 10 vuotta ilman latausta tai huoltoa. Laite kiinnitetään seurattavaan koneeseen tai laitteeseen, josta se lähettää paikkatietoa noin 20 kertaa vuorokaudessa. Pieni laite sopii kaikkien paikasta toiseen siirtyvien koneiden, laitteiden ja tavaroiden seurantaan silloin, kun paikannuslaitteelle ei ole omaa sähköä saatavilla. Hyödyntämiskohteita ovat mm. maa-, meriliikenne- ja työmaakontit, nosturit ja muut vuokrakoneet, peräkärryt ja trailerit sekä hyöty- ja ongelmajätteen keräysastiat.

– Yrityksillä, kaupungeilla ja muilla organisaatioilla on paljon tavaraa, jonka olinpaikkaa ei tiedetä. Niiden hakeminen aiheuttaa paljon ylimääräistä työtä ja kustannuksia. Paikannuslaitteemme huoltovapaus ja energiaomavaraisuus tuovat merkittäviä aika- ja kustannussäästöjä. Alle 10 euron kuukausimaksulla asiakas saa laitteen, käyttöliittymän ja globaalisti toimivan dataliittymän, selvittää Emergencen toimitusjohtaja Vesa Aaltonen.

Lue lisää...


Uudessa Volkswagen Tiguan Allspacessa tilaa seitsemälle

Volkswagenin uusi Tiguan Allspace on kehitetty täyttämään paikka kompaktin Tiguanin ja premium-luokan Touaregin välissä. Ulkomitoiltaan auto on 215 mm ja akseliväliltään 109 mm pidempi kuin tavallinen Tiguan. Mallia markkinoidaan Volkswagenin uutena katumaasturina, joka tarjoaa istuinpaikat jopa seitsemälle. Matkatavarakapasiteetti on niin ikään kasvanut 145 litraa ja on nyt viidellä matkustajalla 760 litraa. Viisipaikkaisessa mallissa tavaratilan lastausvolyymi kasvaa kunnioitettavat 265 litraa ollen enimillään 1920 litraa – mikä lähentelee pakettiauton kapasiteettia.

Malli tarjoaa entistä laajemmat ja korkealaatuisemmat varustelutasot ja vaikuttavan valikoiman kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Lisäksi Volkswagenin Discover Pro -infotainment-järjestelmä eleohjauksella on ensimmäistä kertaa saatavilla Tiguanissa. Suomen maahantuontiohjelmassa on kolme TDI-dieselmoottorivaihtoehtoa valittavana 110 kW (150 hv) – 176 kW (240 hv) väliltä. Teholuokissa 140 kW ja 176 kW on DSG-automaattivaihteisto ja 4MOTION-neliveto vakiona.



Raskaat moottorit Las Vegasissa

FPT Industrial on esittelyt uuden 20-litraisen FPT V20 -dieselmoottorinsa Conexpo 2017 -messuilla Las Vegasissa. FPT V20 -moottori on suunniteltu toimimaan monenlaiseen käyttöön, kuten rakennus-, energia-, armeijatöihin tai rautateille. Moottoria voi käyttää niin liikkumattomissa kuin liikkuvissa sovelluksissa. Moottorissa on V8-sylinterimuoto ja yhteispaineruiskutus, maksimiteho on 910 hevosvoimaa (1 800 rpm) ja maksimivääntö on 4 100 Nm (1 500 rpm).

Las Vegasissa FPT Industrial on esittellyt myös raskaisiin maasto-olosuhteisiin tarkoitetun tier 4 -standardin, 6-sylinterisen Cursor 16 -moottorin, jonka maksimiteho on 653 hevosvoimaa ja maksimivääntö 2 751 Nm.


Itämeren lentoturvallisuuskokouksessa valmisteltiin uusia suosituksia

Lentoturvallisuuskokouksessa todettiin, että vuoden 2015 lentoturvallisuussuositukset ovat johtaneet positiiviseen kehitykseen Itämerellä.

Trafi järjesti 02.03 Itämeren lentoturvallisuutta käsitelleen asiantuntijakokouksen yhteistyössä kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAOn kanssa. Kokouksen tavoitteena oli selvittää ICAOn Itämeren työryhmässä (ns. Baltic Sea Project Team) vuonna 2015 sovittujen lentoturvallisuutta parantavien suositusten toimeenpanoa ja mahdollisten uusien toimenpiteiden tarvetta.

Kokoukseen oli kutsuttu Itämeren rantavaltioiden eli Latvian, Liettuan, Puolan, Ruotsin, Saksan, Tanskan, Venäjän ja Viron lisäksi NATO, Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA ja Euroopan lennonvarmistusjärjestö Eurocontrol. Kokouksen järjesti Suomi ICAOn tuella, ja puheenjohtajana toimi johtava asiantuntija Kari Siekkinen Trafista. Samat tahot osallistuivat Itämeren lentoturvallisuutta käsitelleen työryhmän työhön vuonna 2015.

Suomi on ollut aloitteellinen lentoturvallisuuskokouksen järjestämiseksi ja edistänyt Itämeren lentoturvallisuutta koskevia keskusteluita.

Lue lisää...


Vehon PSA-merkkien maahantuonti Bassadonelle

Veho ja Bassadone Automotive Group ovat allekirjoittaneet kauppasopimuksen, jonka toteutuessa Vehon PSA-automerkkien (Citroën, Peugeot ja DS) maahantuontitoiminnot Suomessa siirtyvät Bassadonelle. Veho jatkaa merkkien jälleenmyyjänä Suomessa sekä Citroën-maahantuojana Baltian maissa.

Bassadone Automotive Group perustaa Suomeen uuden liiketoimintaryhmän PSA-merkkien maahantuontia varten. Nykyisellään Bassadone Automotive Groupilla on Suomessa jo usean merkin maahantuontiliiketoimintaa Bassadone Automotive Nordic –yritysryhmässä.

- Merkkien liiketoiminta tulee olemaan täysin erillään muista yhtiöryhmämme maahantuomista merkeistä ja täten varmistetaan PSA-liiketoiminnan kehitys sen omiin vahvuuksiin perustuen, Bassadonen toimitusjohtaja Antti Ruhanen toteaa.

Lue lisää...


Ruotsi: Hallitus ei huomioi dronikuljetusten kehitystä!

Ruotsin eduskunnan liikennevaliokunta vaatii hallitusta muuttamaan ilmaliikennestragiansa suuntaa ja samalla nykyaikaistaa droneja koskevaa määräyskokoelmaa.

26.1.2017 esittämässään ilmaliikennestrategiassaan hallitus vaatii tavoitteeksi kestävää lentomatkustusta, pienempää ympäristö-ja ilmastovaikutusta sekä terveitä ja oikeudenmukaisia kilpailuehtoja.

Liikennevaliokunnan mielestä hallituksen ilmaliikennestrategia ei ole riittävä. Muun muassa hallitus ei ole osannut keskittyä toimenpiteisiin, joilla vahvistetaan lentoliikenteen kilpailukykyä, vaan johtaa päinvastaiseen tulokseen.

Liikennevaliokunta toteaa samalla, että dronien käyttö on lisääntynyt nopeasti viimeksi kuluneiden vuosien aikana ja tulee esittämään yhä tärkeämpää osaa tulevaisuudessa muun muassa pakettien kuljetuksessa, ilmakuvauksessa, sairaanhoidossa, maanviljelyksessä ja rikosten torjunnassa. Dronien kehitys tuottaa monia uusia haasteita ja hallituksen tulisi kannustaa löytämään uusia käyttösovellutuksia, liikennevaliokunta toteaa.

Sosialidemokraatit, Vasemmisto- ja Ympäristöpuolue esittivät varauksensa liikenneministeriön lausuntoon.


Ruotsi: Ecobonus-järjestelmä suosimaan laivarahteja

Ruotsin hallitus päätti 2.3. antaa Trafikanalys-yhtiölle tehtäväksi selvittää edellytyksiä tilapäisen ecobonus-järjestelmän saattamiseksi voimaan jouduttamaan rahtien siirtämistä kuorma-autokuljetuksista laivarahdeiksi. Ecobonus-järjestelmän tulisi myötävaikuttaa kustannustehokkaasti hallituksen ympäristötavoitteeseen. Ekobonus-järjestelmä voisi tarkoittaa, että valtio vastaisi lisäkustannuksesta, joka syntyy kun rahdin ostaja käyttää laivarahtia kuorma-autojen sijaan pitemmillä kuljetusmatkoilla.

Selvityksen takarajaksi hallitus asetti 30.5. 2017.


Autonomisia laivoja ja tavarat itseohjautuvasti asiakkaille

Digitalisoituvan valmistavan teollisuuden avoin innovaatioekosysteemi DIMECC on käynnistänyt Design for Value (D4V) -ohjelman yhdessä yritysten ja tutkimuslaitosten kanssa. Ohjelman keskeisiä tavoitteita on luoda autonominen tehtaalta kuluttajalle -kuljetusketju, tuoda autonomiset laivat Itämerelle vuoteen 2025 mennessä ja taata itseohjautuvien järjestelmien tietoverkkojen turvallisuus.

DIMECC Oy:n mukaan D4V-ohjelmalla haastetaan nykyisiä liiketoimintamalleja ja toimijoiden rooleja arvoketjussa. Digitaalisen murroksen odotetaan muuttavan ovelta ovelle -toimitusketjun nopeasti mm. tuotanto- ja kuljetusekosysteemeissä, joissa autonomisilla järjestelmillä on olennainen rooli.

Ohjelma on suunniteltu kolmivuotiseksi ja sen laajuus on 19M€. Suomessa toimivia organisaatioita on mukana 18kpl ja kansainvälisiä yhteistyötahoja 11kpl. DIMECC D4V:n julkisen rahoituksen (n. 50%) myönsi Tekes.


Coach of the Year vertailutestiin seitsemän kovaa

Vuoden Matkabussi (Coach of the Year) valitaan Vuoden Kuorma-autosta ja Vuoden Pakettiautosta poiketen suuressa vertailutestissä, jossa 21 Euroopan maata edustavat tuomariston jäsenet mittaavat ja testaavat vertailutestiin kutsutut bussit. Tuomariston jäseninä on alan ammattilehti kustakin maasta. Suomea edustaa tuomaristossa Auto, tekniikka ja kuljetus.

Tänä vuonna Coach of the Year vertailutesti suoritetaan 4.-7.9. Ruotsissa Mantorp Park kilparadan puitteissa ja ympäristössä. Vertailutestiin osallistuvat:

- MAN/Tourliner
- Mercedes/Tourismo
- Irizar/i8
- Carrozzeria Barbi spa/Galileo HD
- Iveco/Evadys
- Scania/Interlink HD
- VDL/FDD2


Kuljetusrikokset kasvoivat vuonna 2016 pahasti Euroopassa

Vuonna 2016 tilastoitiin yhteensä 2,611 kappaletta kuljetusrikosta, eli keskimäärin 5 tapausta vuoden jokaisena päivänä. Tämä ilmenee TAPA (Transported Asset Protection Association) järjestön luvuista. Verrattuna edelliseen vuoteen (2015 1515 kpl) kasvu on merkittävä.

Valtaosa (91,2 %) rikoksista tehtiin kuudessa maassa; Englannissa, Hollannissa, Saksassa, Ruotsissa, Venäjällä ja Italiassa. Teko tehtiin yleensä ajoneuvon kuormatilasta vartioimattomilla levähdyspaikoilla.


Elintarvikkeet ja juomat olivat rosvojen suosikkitavaroita mutta moni muu tuoteryhmä kelpasi myös hyvin. Suurin varkaus (yli 4 miljoonaa euroa) koski arvometallia ja koruja jotka varastettiin kuljetuksessa Italiassa. Väkivallan käyttö kuljettajaa kohtaan tai väkivallalla uhkaaminen liittyi 87:ään tapaukseen (3,4%).

(Suomen Ammattiliikenne ry.)


EU: Ei puntteja pyöriin

EU-tuomioistuimen päätös Unkarissa sattuneesta tapauksesta, ettei kuljettajan tekemä virhe saa kostautua auton omistamalle kuljetusyritykselle, huolestuttaa "kumipyöräkuljetuksia" valvovaa poliisia EU:n jäsenmaissa. Kyseessä oli EU:ssa yleistynyt tapa, jolla poliisi lukitsee auton pyörät sementtipainoilla tmv. kunnes kuljettajan rikkomuksesta määrätty sakko on maksettu. Usein "sementtikahle" on seurausta ajo-ja lepoaikarikkomuksesta Muun muassa manipuloidulla ajopiirturilla. Tuomion katsotaan suuresti vaikeuttavan poliisin mahdollisuuksia torjua kasvavaa kuljetusrikollisuutta välittömillä toimenpiteillä.


Polkupyörällä viimeiset kilometrit

DHL on aloittanut City Hub -pilottiprojekteja, joissa lisätään tavarapolkupyörien käyttöä kaupunkien sisäisissä kuljetuksissa. City Hub on kustomoitu perävaunu, johon mahtuu neljä DHL Cubicycle -polkupyörille tarkoitettua konttia. Polkupyörä kuljettaa kontin, jonka kantavuus voi olla 125 kg ja tilavuus kuutiometri. DHL:n kuljetusauto tuo perävaunun kaupungin keskustaan, missä kontit lastataan nopeasti polkupyörien kyytiin viimeisen kilometrin kuljetusta varten.

DHL:n laskelmien mukaan City Hub voi korvata kaksi normaalia kuljetusajoneuvoa ja vähentää näin 16 tonnia CO2-päästöjä vuodessa. DHL on aloittanut City Hub -pilottiprojektit Frankfurtissa Saksassa ja Utrechtissa Alankomaissa.


Niemi Palveluille kaksi kaasuautoa

Niemi Palveluiden kaasuautoissa käytetään Gasumin biokaasua, joka valmistetaan biohajoavista raaka-aineista.

Niemi Palvelut on hankkinut muutto- ja jakelukuljetuksiin kaksi Volvo FE CNG -kaasuautoa. Ensimmäinen kaasuauto toimitettiin syyskuussa ja toinen marraskuussa.

Kaasuautoilla hoidetaan pääsääntöisesti kuluttaja- ja yritysmuuttoja sekä valtion ja kuntien virastojen ja liikelaitosten muutto- ja muutosprojekteja. Autoja käytetään myös erilaisissa koti-, toimisto- ja julkitilakalusteiden jakeluajoissa. Niemi Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Niemen mukaan kokemukset kaasuautoista ovat olleet hyviä.

-Kaasuautot soveltuvat mainiosti muuttologistiikkaan. Henkilökunta on ottanut uuden tekniikan kiinnostuksella vastaan. Heidän kokemuksensa mukaan biokaasuautolla ajaminen ei poikkea merkittävästi muista autoista.


MAN ja CNL tuovat sähkökuorma-autot jakelukuljetuksiin

MAN Truck & Bus ja Itävallan kestävän liikenteen järjestö CNL allekirjoittivat aiesopimuksen yhteistyöstä helmikuussa ja yhteistyösopimuksen allekirjoituksen yhteydessä MAN esitteli uuden, kaupunkien jakeluliikenteeseen tarkoitetun täyssähköisen kuorma-auton prototyypin. Osana yhteistyötä CNL:n kanssa MAN valmistaa testiajoneuvot yhdeksän CNL-jäsenyrityksen käyttöön vuoden 2017 lopulla. CNL on suunnitellut käyttävänsä sähkökuorma-autoja kaupunkien jakelukuljetuksissa vuodesta 2020 alkaen. MAN Truck & Bus on puolestaan työskennellyt uusien kaupunkiympäristöihin soveltuvien kuljetus- ja jäteautokonseptien parissa jo vuodesta 2009 alkaen.

Lue lisää...