SuperMax – Valmiina töihin!

Osa merenkulkijoista hakenut turhaan lisäpätevyystodistusta

Ensi vuoden alusta alkaen kaikilla kansainvälisen liikenteen merenkulkijoilla on oltava Manilan muutosten mukaiset pätevyyskirjat ja lisäpätevyystodistukset. Suomessa merenkulun asiakirjajat ovat Trafin vastuulla. Trafin mukaan STCW:n Manilan muutosten tuomat uudet vaatimukset pätevyyskirjojen vaihtamiseksi ja uusimiseksi ovat aiheuttaneet hakemusruuhkan tämän vuoden toiselle puoliskolle. Suhteellisen iso osa merenkulkijoista hakee lisäpätevyystodistusta kuitenkin turhaan eli heillä on jo kyseinen lisäpätevyystodistus voimassa.

Merenkulkija suorittaa uusittavat kurssit sitä mukaa kuin ne vanhenevat eli viiden vuoden välein, mutta jokaisen kurssin jälkeen lisäpätevyystodistusta ei tarvitse uusia, jos todistus on voimassa ja siinä jo on kyseinen merkintä.


Cabin luggage “terrori” haittaa lentoliikenteen kehitystä

Suuret lentoyhtiöt ovat päättäneet matkustamoon vietävän matkalaukun (nk. cabin luggage) maksimikoosta. Se noudattaa IATAn suosituksen mukaan 55x35-40x20 sm kokoa, painoltaan enintään 10 kg (esim. Finnair 8 kg). Lisäksi sallitaan yksi “laptop” eli kannettava tietokonekassi. Monet lentoyhtiöt määrittävät kannettavan tietokoneen sijaan “one personal item” tarkoittaen lähinnä käsilaukkua henkilökohtaisia tarvikkeita varten. Laptop tai käsilaukku on tarkoitetut sijoitettavaksi istuimen jalkatilaan.

Lue lisää...


Nokian ympärivuotis-Hakka