MAN - Vaihtoautot

Valtioneuvosto toimitti 29.6.2023 eduskunnalle U-kirjelmän komission direktiiviehdotuksesta koskien perävaunuilla varustettujen raskaiden hyötyajoneuvojen hiilidioksidipäästöluokkia. Ehdotuksen tavoitteena on vauhdittaa raskaiden hyötyajoneuvojen päästöjen vähenemistä ja unionin ilmastopolitiikan tavoitteiden toteutumista.

Direktiiviehdotuksella annettaisiin eurovinjettidirektiiviin täydentävät säännöt tehokkaimmilla perävaunuilla varustetuilta ajoneuvoyhdistelmiltä perittyjen hiilidioksidipäästöihin perustuvien tiemaksujen alentamisesta. Samalla säädettäisiin rekisteröintitodistuksissa ja sähköisissä tiemaksujärjestelmissä esitettävistä perävaunujen ja ajoneuvoyhdistelmien tehokkuutta koskevista tiedoista.

Suomessa ei tällä hetkellä ole tiemaksulainsäädäntöä, jota tulisi muuttaa ehdotuksen vuoksi. Lyhyellä aikavälillä ehdotus ei muodostaisi ajoneuvoyhdistelmille tehokkuuskannustinta Suomen sisäisessä liikenteessä.

Valtioneuvosto tukee komission ehdotuksen yleistä tavoitetta vähentää raskaan tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä. Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että ehdotuksen yhteensopivuutta muun päästöjä ohjaavan EU-lainsäädännön ja perävaunujen päästösertifioinnin kanssa arvioidaan huolellisesti neuvottelujen kuluessa.

Mitä seuraavaksi?

Hallitus antoi asiaa koskevan U-kirjelmän eduskunnalle 29.6.2022. Kirjelmä käsitellään suuressa valiokunnassa, jolle asianomaiset erikoisvaliokunnat antavat lausuntonsa.

EU-tasolla direktiiviehdotuksen käsittelyaikataulusta ei toistaiseksi ole varmuutta.

Mikäli Suomessa otettaisiin käyttöön raskaan tavaraliikenteen tiemaksu, olisi komission ehdotuksella merkitystä maksun hiilidioksidiperusteisten porrastusten osalta. Taloudellinen kannustin voisi ohjata tehokkaiden perävaunujen käyttöön myös Suomen tieverkolla. Vaikutuksia voi kuitenkin arvioida vasta mahdollisen maksun suunnittelun yhteydessä.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!