Raskone – nopeasti takaisin tielle

"VW-Navistar" ajoi 26 miljoonan pakokaasumiinaan

Usalainen kuorma-autonvalmistaja Navistar, jonka osakkeita VW on ostanut ilmeisellä tarkoituksella vallata itselleen asema USA:n rajusti kasvavilla kuorma-automarkkinoilla, on tuomittu Tenneseen osavaltiossa 26,3 miljoonan euron (30,8 miljoonaa dollaria) rangaistusmaksuun pakokaasukierrätysrikkeestä. Navistar on todistetusti ollut tietoinen moottoriensa pakokaasujen NOx-rajaylityksesta, mutta silti jatkanut moottorien myyntiä.

Nyt odotetaan jännityksellä muiden osavaltioiden mahdollisia toimia asian johdosta.

VW on kahdella miljoonaostolla lyhyessä ajassa hankkinut reilun 16% omistusosuuden Navistarista. VW:n Scania-MAN osaaminen saattaa tulla suureksi avuiksi Navistarille päästöongelmassa.


Ruotsi tiukkana kabotaasirikkureille. Suomessa ei ongelmaa..?

Ruotsin poliisille myönnettiin lisää 25 miljoonaa kruunua vuodelle2017 kabotaasiliikenteen valvonnan tehostamiseen tien päällä. Nyt koulutetaan lisää poliiseja valvomaan ulkomaisten kuorma-autojen kabotaasiliikennettä. Samalla on päätetty toimenpiteistä, jos rikkureira paljastuu tien päällä.

Jos poliisi epäilee tien päällä, että ulkomainen kuljetrusyritys rikkoo kabotaasisääntöjä, se perii etukäteissuorituksen 40 000 kruunun rangaistusmaksusta. Sen jälkeen poliisi pyytää kuljetusvirastolta (Transportstyrelsen) arviota päätöksestään.

Jos kuljetrusviraasto vahvistaa poliisin päätöksen, poliisi perii täyden rangaistusmakasun. Maksun varmistamiseksi ajoneuvo voidaan lukita paikalleen 24 tunniksi.

Seuraavaksi kuljetusvirasto tekee tapauksesta selvityksen, jolloin syytetty kuljetusyritys voi tulla kuulluksi, minkä jälkeen rangaistuspäätös saa lopullisen vahvistuksen. Jos rangaistu kuljetusyritys ei tyydy kuljetusviraston lopulliseen päätökseen, se voi tehdä valituksen hallinto-oikeuteen.

Entä Suomessa? Suomen tulli ja poliisi eivät pidä laitonta kabotaasia merkittävän ongelmana. Sen valvontaa on käytännössä ulkomaalaistenkin kuljetusyritysten ja kuljettajien suulla kuvailtu lähinnä olemattomaksi. Laittoman kabotaasin riehuessa ja kasvaessa kaikissa muissa EU-maissa, Suomen viranomaisten löyhä asenne kotimaisen kuljetuselinkeinon työn ja työllisyyden puolustamiseksi ei lakkaa ihmetyttämästä. selityksenä on pidetty Suomen metsäteollisuuden ja vientiteollisuuden vaatimuksias pitää kulhjetukset Suomessa ja Suomesta Manner-Eurooppaan mahdollisimman alhaisina. Kansantalouden kannalta se ei voi olla tarkoituksenmukaista. (toim.huom.)


Tanssi, Renault, tanssi!

37. Assenin Truckstar Festivalilla nähtiin 2200 kuorma-autoa ja kävijöitä yli 50 000.

Franz Mueller Sveitsistä voitti kansainvälisen luokan Muhammad Ali Scania S580:llä. Weedan Scania voitti "Paras hollantilainen" luokan kapellirekallaan. Paras katseiden kerääjä oli International Lonestar Englannista.

Kilpakuormurien slalomkisa, kuormurien vetämä asuntovaunun kaatokisa ja päivän kovaäänisin-kisa keräsivät toiseksi eniten katsojia. Katsojakisan voittaja oli Patrick Bournyn tanssiva Renault.



Ruotsi: Scania, Volvo tasoissa, VW ylivoimainen

Ruotsin rekisteritilastoissa 1-7/2017 Volvo ja Scania ovat tasaväkisiä yli 16 t kuorma-autoissa: Volvo 1395 (1316 v. 2016), Scania 1369 (1391), Mercedes 388 (277), MAN 126 (119), DAF 80 (78), Iveco 1 (5), muut 15 (12).

Alle 3,5 tonnisissa VW 9480 (8534), Ford 4158 (4649), Renault 3099 m(2973), Mercedes 2735 (2574), Citroen 2057 (1543), muut 9078 (7964).


Theodore Roosevelt-konttilaiva Panaman kanaalissa

Panaman kanava toivotti historiansa suurimman konttilaivan tervetulleeksi. Theodore Roosevelt- niminen alus on lähtenyt Aasiasta ja tekee pysähdyksiä Yhdysvaltain itärannikolla.

Alus on 365.9 metriä pitkä ja 48.2 metriä leveä.

Kulkemalla Panaman lävitse ohittaen Hyväntoivonniemen, alus säästi 29,561 tonnia hiilidioksidipäästöjä.

Päästövähennykset ovat olleet keskeisin syy kanavan laajentamiseen. Ensimmäisen toimintavuotensa aikana kanava vähensi hiilidioksidipäästöjä 17 miljoonaa tonnia.


Ford hyötyautot 100 vuotta

27.7.2017 oli kulunut tasan 100 vuotta siitä, kun Henry Ford esitteli ensimmäisen Ford kuorma-auton: Ford TT. Kaksipaikkainen kuorma-auto perustui legendaariseen Ford T henkilöautoon, kuitenkin pidennettynä ja vahvemmalla moottorilla. Kuormalavalla sopi kuljettaa kaikkea viljasäkeistä polttoaineisiin. Auto esiteltiin ensiksi USA:ssa, mutta sitä valmistettiin sittemmin myös mm. Englannin Manchesterissä. Veivistartti ja täyskumirenkaiden sijaan mahdollisuus myös mukaviin ilmatäyttöisiin kumirenkaisiin.

Tänään Ford Transit-mallisto ja Ranger ovat yhä myyntitilastojen kärjessä.


Slirej hiekkasirotin vetopyörille

Ruotsalainen Slirej (älä luista) hiekkasirotin on näppärän näköinen pieni hiekkasäiliö, joka asennetaan kuorma-auton vetopyörien eteen. Napin painallus ohjaamossa siirtää säiliön avauspyörän kuorma-auton vetopyörän rengasta vasten ja avaa hiekkasyötön renkaan eteen. www.slirej.se kertoo lisää.

 

 


USA: ID Buzz, VW:n Sähkö-Kleinbussi ylittää kaikki rajat!

Autojen Concours d´Elegance "kauneusnäyttelyssä" Kalifornian Montereyn Pebble Beachillä maailman hienoimpien urheiluautojen loisteessa esiteltiin VW:n ID Buzz, retro-kleibussi tulevaisuustekniikalla.

ID Buzz on hämmästyttävä luomus jo yksin ulkomuodon suhteen. Nykyaikaisen linjakas kori muistuttaa yhä erehtymättömästi liki 70 vuotta sitten esiteltyä VW Kleinbussia.

Lue lisää...


Kaliforniassa myytiin leijonanosa polttokennoajoneuvoista

Vuoden 2017 ensimmäisen puoliskon aikana myytiin tai liisattiin polttokennoajoneuvoja vain 1 600 kappaletta. Yli 1 000 näistä polttokennoajoneuvoista myytiin Kaliforniassa, joka on ainoa Yhdysvaltain osavaltio, jossa vetykäyttöisiä ajoneuvoja on myynnissä. Vajaa 500 polttokennoajoneuvoa myytiin Japanissa ja Etelä-Koreassa, kun taas Euroopassa myynti jäi alle sataan kappaleeseen.

Polttokennoajoneuvojen myynti on pieni pisara meressä kokonaisautokaupassa. Yksi syy on vajavainen vetytankkausverkosto. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla otettiin käyttöön 27 uutta tankkauspistettä. Maailmanlaajuisesti vedyntankkauspisteitä on hieman yli 250, ainoastaan 16 prosenttia niistä on Kaliforniassa.


DHL käyttää varastoissaan älylaseja

Monissa DHL:än varastoissa ympäri maailman työntekijät käyttävät jo älylaseja.

Älylasit antavat palautetta käyttäjälleen reaaliaikaisesti tämän vain katsellessa ympärilleen varastossa. Lasit lukevat esimerkiksi pakettien QR-koodit ja ilmoittavat työntekijälle paketin tarkat tiedot.

Lasien on huomattu nopeuttavan ja tehostavan työskentelyä noin 15 prosentilla. Lisäksi työn tarkkuus parani huomattavasti, eikä virheellisiä lähetyksiä tapahtunut yhtä usein.

Älylasit vapauttavat työntekijän kädet papereista, joista pakettien tiedot ja päämäärät ennen luettiin.


Turkin autoteollisuus kasvattaa merkitystään

Turkin autoteollisuuden vienti kasvoi 22 prosenttia 14,5 miljardiin euroon vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Turkista vietiin ajoneuvoja 180 maahan ja Euroopan Unioni oli yksi merkittävistä vientikohteista. Turkin autovalmistajien liiton puheenjohtaja Alper Kancan mukaan menestys autojen ja autonosien viennissä perustuu viimeisten 2-3 vuoden aikana tehtyihin ponnistuksiin ja investointeihin. Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana Turkissa valmistettiin 869 000 ajoneuvoa, mikä on 20 prosenttia edellisvuotta enemmän.


Hollanti: Auto kaatopaikan sijaan kierrätykseen

Philipsin, Daf-kuorma-autojen ja VDL-bussien kotipaikan teknillinen yliopisto yllättää jälleen. Tuskin on kohu muurahaishapon käyttämisestä polttokennoauton voimanlähteenä laantunut, kun jo seuraava uusi askel autonvalmistuksessa on yliopiston tutkijaryhmän esittelyssä: koriltaan ja pohjalevyltään biologisesti kierrätettävistä materiaaleista valmistettu.

Aluminin ja hiilikuidun valmistus vaatii 5 - 6 kertaa enemmän energiaa kuin teräksen valmistus. Yliopiston oppilaiden valmistama Lina on syntynyt paljon vähemmällä energiankulutuksella täysin kierrätettävistä biologisista materiaaleista. Vain moottori, voimalinja, jousitus, akselit, vanteet ja renkaat ovat metallia.


Bosch: Älypuhelimesta autonavain 2020

Älypuhelin korvaa autonavaimen. Bosch on esitellyt järjestelmän, jolla auton ovet voidaan avata ja sulkea ja jolla auto voidaan käynnistää älypuhelimella. Järjestelmä tulee markkinoille vuonna 2020, Bosch ilmoittaa.

Yrityksille, autovuokraamoille ja perheille järjestelmä antaa mahdollisuuden siirtää työntekijöiden, asiakkaiden ja perheenjäsenten ymv. älypuhelimeen "Bluetooth-avain", jolla halutun auton ovet ja käynnistys aktivoituvat.

Minkälaisiin autoihin "kännykkäavain" sopii, sitä Bosch ei vielä kerro. "Älykännykkäavain" ei kuitenkaan kokonaan poista perinteistä avainta - ihan vain jo pelastajana kännykän katoamisen varalta.


Saksa: Kuljettajapula ym: Schenkerin jälkeen DSV korottaa hintoja

Sckenkerin ilmoitettua hinnankorotuksista kapaaletavarakuljetuksissa myös DSV seuraa esimerkkiä. DSV nostaa hintoja 6% alkaen 1.10.2017.

Syinä DSV jatkuvan pulan ammattikuljettajista ja ammattitaitoisesta henkilöstöstä, 1.5. voimaanastuneet uudet viikkotyö- ja -lepoajat ja kokonneet palkkakustannukset, kuorma-autojen heikentyneet kuljetussuoritteet ja pidentyneet kuljetusajat sekä yhä vahvemmat kuljetusmäärävaihtelut erityisesti huhtikuu-heinäkuu välillä.

Suomen DSV:n mahdollisista kuljetustaksojen korotuksista ei ole ilmoitettu.

(Vogel)


Ruotsi: "Historiallinen puute kuorma-auton kuljettajista"

Otsikko on alan ruotsalaisen Transportnet.se nettiuutisista.

Vaikka yli 6000 kuljettajaa pestattiin töihin vuoden aikana, tarvitaan vielä 3450 kuljettajaa lisää. Ruotsin elinkeinoelämä on kovassa korkeasuhdanteessa. Sen myötä kuljetukset, yhteiskunnan verenkierto, toimivat täysillä. Melkein kolmanneksella uusista kuljettajista on alle vuoden kokemus kuorma-auton ratin takana.

- 41% yrityksistä tarvitsevat lisää kuorma-auton kuljettajia, kokonaistarpeeksi arvioidaan 3456 kuljettajaa.

- 2% yrityksistä haluaa irtisanoa kuljettajia, tarvearvio on 133 kuljettajaa.

- 54% yrityksistä on palkannut uusia kuljettajia 12 kuukauden aikana, yhteensä 6069 kuljettajaa.

- 12% palkkatuista uusista on naisia, yhteensä 720 kuljettajaa.

- 29%:lla uusista palkatuista on alle 1 vuoden kokemus kuljettajana.

(Transportnet.se)