Eurooppa-neuvosto on antanut tuomionsa Euro 7 -standardista (komission vuoden 2022 lopulla tekemän ehdotuksen mukaisesti), jonka odotetaan asettavan uusien polttomoottoreiden sallitut päästötasot. Ensimmäistä kertaa yksi EU:n säädös kattoi useita autoteollisuuden segmenttejä, kuten henkilöautoja, pakettiautoja ja raskaita ajoneuvoja.
Useiden maiden pyyntöjen johdosta neuvosto pidensi uusien säännösten soveltamisaikaa: raskaiden hyötyajoneuvojen osalta määräaika on 48 kuukautta asetuksen voimaantulosta uusien mallien osalta ja 60 kuukautta jo tyyppihyväksyttyjen ajoneuvojen osalta. Kevyissä ajoneuvoissa (henkilöautot ja pakettiautot) uusien ajoneuvojen osalta 24 kuukaudesta 30 kuukauteen ja vanhojen ajoneuvojen osalta 42 kuukauteen.
Lisäksi neuvoston yleisohjeessa säilytetään tällä hetkellä voimassa olevat kevyiden ajoneuvojen päästörajat ja testiolosuhteet. Raskaiden hyötyajoneuvojen osalta päästörajat ovat alhaisemmat ja testiolosuhteita hieman muutettu. Lisäksi Euro 7 asettaa rajat muille kuin pakokaasupäästöille, kuten jarrujen ja renkaiden hiukkasille. Se kattaa lisäksi sähköautojen akun kestävyyden vähimmäissuorituskykyvaatimukset ja asettaa tiukemmat vaatimukset ajoneuvon käyttöikään. Asetuksessa säädetään myös kehittyneiden teknologioiden ja päästöjen seurantatyökalujen käytöstä.
”Eurooppa tunnetaan ympäri maailmaa vähäpäästöisten ja laadukkaiden autojen valmistajana. Haluamme jatkaa ilmanlaadun parantamista koskevaa tavoitetta. Asenteemme on jatkaa tulevaisuuden liikkuvuuden johtamista ja realististen päästötasojen omaksumista seuraavan vuosikymmenen ajoneuvoille ja samalla auttaa alaamme tekemään lopullisen harppauksen kohti puhtaita autoja vuonna 2035. Puheenjohtajavaltio Espanja on ollut herkkä erilaisille vaatimuksille ja jäsenmaiden pyyntöihin ja uskomme, että tällä ehdotuksella saavutimme laajan tuen, tasapainon valmistusmerkkien investointikustannuksissa ja parannamme asetuksesta saatavia ympäristöhyötyjä”, totesi Espanjan teollisuus-, kauppa-, ja matkailuministeri Héctor Gómez Hernández.
"Jäsenvaltioiden asema on parannus Euroopan komission Euro 7 -ehdotukseen, joka oli täysin suhteeton ja aiheutti korkeita kustannuksia teollisuudelle ja asiakkaille ja vähäisiä ympäristöhyötyjä", totesi ACEA:n pääjohtaja Sigrid de Vries. ”Neuvoston tavoite jatkaa tehokkaita Euro 6/VI -testejä on järkevä. Nykyiseen verrattuna Euro 7 on kuitenkin paljon laajempi uusille henkilöautoille, pakettiautoille ja erityisesti raskaille ajoneuvoille, mikä vaatii huomattavia suunnittelu- ja testausponnisteluja. Sellaisenaan se vaatii valtavia lisäinvestointeja toimialaltamme aikana, jolloin se kaataa kaikki voimavaransa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen."