Vuoteen 2025 mennessä Flixbus ja Scania aikovat varustaa jopa 50 bussia Bio-LNG-teknologialla. Tätä tarkoitusta varten Irizar integroi Irizar i6s Efficientin tankeilla varustettuun Scania-runkoon.
Flix ja Scania ovat julkistaneet pitkäaikaisen kumppanuuden mahdollistaakseen kestävämmän matkustamisen. Molemmat yhtiöt "näkevät tämän yhteistyön mahdollisuutena nopeuttaa vihreää siirtymää liikkuvuudessa, kehittää uusia ratkaisuja ja vaikuttaa tarvittavan infrastruktuurin suunnitteluun", kumppanit kertovat.
Flix tutkii myös muita ratkaisuja kaukomatkoille: kannattaa muistaa, että vihreä-oranssi -konsernin tavoitteena on tuoda polttokennovaunut Euroopassa vuoteen 2024 mennessä. Valmistajista puhuttaessa Scanian kumppanilla Irizarilla on vetybussi valmiina esittelyyn Busworld Europe 2023 -tapahtumassa Brysselissä lokakuussa. Baskimaan OEM on ilmoittanut suunnitelmistaan tuottaa LNG-bussi jo syyskuussa 2021.
FlixBus otti käyttöön kaksi biokaasukäyttöistä linja-autoa vuonna 2021 ja on kokeillut akkukäyttöisiä linja-autoja Ranskassa ja Saksassa.
Ensimmäisenä tavoitteena on, että yhtiöt pyrkivät varustamaan Flixbus-kumppaneiden 50 LNG-bussia (nestekaasu). Scanian käyttämät, kehittämät ja tuottamat teknologiat "on suunniteltu mahdollistamaan LNG:n ja Bio-LNG:n (LBG) käyttö vaihtokelpoisesti, mikä helpottaa siirtymistä kestävimpään kaasuratkaisuun", se sanoo.
Projektin alkuvaiheessa luokka III:t käyttävät erilaisia bio- ja fossiilisia polttoaineita. Tavoitteena on kuitenkin ”asteittain lisätä Bio-LNG:n (LBG) osuutta eloperäisestä jätteestä tällaisissa seoksissa, kunnes ajoneuvot toimivat täysin Bio-LNG:llä, jolloin CO2-päästöjen odotetaan vähenevän keskimäärin 80 %. " Tämä tavoite kuuluu Flixin pitkän aikavälin hiilineutraaliuden tavoitteen kehykseen."
Flix ja Scania ovat samaa mieltä siitä, että "ei ole vielä olemassa tekniikkaa, joka mahdollistaisi pitkän matkan päästöttömän bussimatkan. Siksi alan toimijoiden on entistä tärkeämpää puuttua liikenteen saastumiseen ja löytää tehokkaita tapoja, kuten biokaasuteknologiaa, pienentääkseen CO2-jalanjälkeään."