Raskone – nopeasti takaisin tielle

Boeing ja Dassault Systèmes laajentavat yhteistyötään

Boeing ottaa käyttöön Dassault Systèmesin 3DEXPERIENCE-alustan kaupallisen ilmailun, sekä avaruus- ja puolustusohjelmiinsa valmistustoiminnan ja tuotteen elinkaaren hallintaan.

Ennen alustan hankintaa yhtiö teki arviointiprosessin, jossa kartoitettiin tarkasti alustan tekninen ja toiminnallinen kapasiteetti, kustannukset ja koko arvoketjun kattavat liiketoiminnalliset edut. Boeing ottaa alustan käyttöön vaiheittain ja hyödyntää tässä Dassault Systèmesin ilmailu- ja puolustusteollisuudelle suunnattuja Winning Program, Co-Design to Target, Ready for Rate, Build to Operate ja License to Fly -ratkaisuja. Päämääränä on syventää digitaalista yhteistyötä ja myös kehittää koko yrityksen osaamista ja suorituskykyä. 

3DEXPERIENCE-alusta vähentää muun muassa integraatio- ja tukikustannuksia, parantaa tuottavuutta, edistää uusia innovaatioita ja auttaa uusien parhaiden käytäntöjen prosessien käyttöönotossa, ja näin ollen edistää työn laatua kaikissa arvoketjun vaiheissa. 3DEXPERIENCE-alusta ei ainoastaan kykene simuloimaan tuotteita ja prosesseja, vaan myös löytämään ja eliminoimaan potentiaalisia riskejä ja laatuongelmia jo ennen tuotantoa.


DAF esittelee uuden LF:n

LF-mallissa on monta uutta innovaatiota, jotka vahvistavat mallin asemaa kokoluokkansa kärjessä 7,5-19 tonnisissa kuorma-autoissa. Näihin kuuluu uusi 3,8 litrainen PACCAR -moottori ja mahdollisuus valita nopeammat kokonaisvälitykset maksimaalisen polttoainetehokkuuden saavuttamiseksi. Ulkoinen ja sisäinen muotoilu ovat linjassa uusien CF ja XF-mallien kanssa.

DAF LF-malliin kehitetty 3,8-litrainen PACCAR PX4-moottori on saatavilla 7,5 tonniseen LF-malliin kahdella tehotasolla: 115kW/156hv ja 127kW/172hv maksimiväännöllä 500 ja 600 Nm vakuuttavalla kierrosalueella 1200-2000 rpm. DAF on suunnitellut moottorin erityisesti kaupunkijakeluun, eli LF:n kevyimpään kokoluokkaan, jossa juuri alle 4 litran iskutilavuus on optimaalinen.

Uusia taka-akselien välityssuhteita 3.31:1 asti hyödyntäen, moottorinkäyntinopeudet laskevat 150-200 rpm. Yhdistettynä uusiin moottori-innovaatioihin optimaalinen voimansiirtolinja tuo jopa 6% säästön polttoainetaloudessa, samalla kuljettajan mukavuus paranee entisestään äänitason laskiessa. Allison-automaattivaihteisto on nyt saatavilla myös tehokkaimpaan 19-tonnin LF-malliin.

Myös päällirakentajaystävällisyyttä on ajateltu, saatavilla on entistä laajempi valikoima tehdasvalmiita runkokiinnitysmoduuleita. Niin ikään tarjolla on enemmän akseliväli- ja peränylitysvaihtoehtoja niin umpikori- kuin jätteenkeräyspäällirakenteille.

Apukuljettajan oveen on nyt saatavilla alaikkuna paremman näkyyvyyden mahdollistamiseksi. Sisätiloissa on muun muassa uudelleen suunniteltu ja muotoiltu kojelauta. Lisäksi DAF Connect takaa kuljetustehokkuuden.

Lue lisää...


Dusterin toinen sukupolvi

Frankfurtin autonäyttelyssä esitellään toisen sukupolven Dacia Duster. Duster on uusi niin sisältä kuin ulkoa ja sen kaikki salat paljastetaan 12.9. Duster esiteltiin vuonna 2010 ja sen kilpailuvaltti oli edullinen hinta yhdistettynä hyviin ominaisuuksiin. Seitsemän vuoden aikana on myyty yli kaksi miljoonaa Dusteria. Euroopassa ne ovat Dacioita, mutta Etelä-Amerikassa, Intiassa ja Venäjällä Renault-merkkisiä.

Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävä toisen sukupolven Dacia Dusterin keulan uudella muotoilulla ajoneuvo näyttää aiempaa leveämmältä. Pohjapanssari on entistä suojaavampi niin edessä kuin takana. Takana valot ovat aivan auton kulmissa, joten ne näkyvät myös sivulle. Takavaloissa käytetään nyt Dacian tunnusta, neljää neliötä, jotka tulivat muihin malleihin vuosi sitten.

Sivulinjassa huomion kiinnittää 100 mm aiempaa edemmäksi siirretty tuulilasi, joka on enemmän kallellaan. Duster on nyt linjakkaamman näköinen ja ilmanvastus on pienentynyt. Kattokaaret alkavat sulavasti tuulilasin takaa antaen autolle dynaamisen profiilin.

Toisen sukupolven Dacia Dusterin sisustus on suunniteltu täysin uudelleen ja siihen saa jatkossa paljon ennen näkemättömiä varusteita.



Liikennetyöryhmä esittää panostusta uuteen moottoriteknologiaan

Parlamentaarinen liikenneverkon rahoitusta arvioiva työryhmä esittää väliraportissaan panostusta vähäpäästöisempään moottoriteknologiaan. Työryhmä on tehnyt ehdotuksen siitä, miten hallituksen päättämä 16 miljoonan rahoitus kohdistettaisiin vähäpäästöisen liikenteen edistämiseksi vuosille 2018–2021.

Työryhmä esittää, että biopolttoaineiden osuus kasvatetaan 30 prosenttiin aiempien päätösten mukaisesti. Vähäpäästöisten ajoneuvojen lisääntymistä tavoitellaan tukemalla vuosina 2018-2021 täyssähköautojen hankintaa sekä kaasu- ja flexfuel-autojen konvertointia yhteensä 6 miljoonalla eurolla vuosittain.

Lataus- ja jakeluverkon rakentamista sekä taajamalogistiikan sähköistämistä tuetaan alueellisesti tasapuolisesti 4 miljoonalla eurolla vuosittain. Lisäksi työryhmä haluaa selvittäää mahdollisuutta muuttaa työsuhdeautokantaa mahdollisimman vähäpäästöiseksi. Tukijärjestelmien yksityiskohdat tarkennetaan loppuvuoden 2017 aikana.

Kaupunkiseutujen julkisen henkilöliikenteen kehittämistä tuetaan vuosina 2018-2021 4 miljoonalla eurolla vuosittain. Tukea kohdistetaan etenkin joukkoliikennejärjestelmien digitalisointiin sekä julkisen liikenteen sähköistämiseen. Lisäksi tuetaan raideliikenteen osto- ja velvoiteliikenteen lisäystä 2 miljoonalla eurolla vuosittain.

Työryhmä esittää että vähäpäästöisten autojen hankintaa edistettäisiin myös verotuksen keinoin. Verotusta ja lainsäädäntöä koskevat esitykset viimeistellään työryhmän vuoden 2018 alkupuolella valmistuvaan loppuraporttiin.

Lue lisää...


Cumminsilta sähkökuorma-auto ennen Teslaa

Moottorivalmistaja Cummins on esitellyt sähkökuorma-auton ennen Teslan vastaavaa. Aeos 2 -nimellä kulkeva Cumminsin sähkökuorma-autokonsepti käyttää 140 KWh:n akkupakettia, jonka toimintasäde yhdellä latauksella on 160 kilometriä. Lisäakuilla toimiintasäteen voi Cumminsin mukaan nostaa 480 kilometriin. Kuorma-autossa on energiaa keräävä jarrutusjärjestelmä ja Cummins kaavailee mahdollisuutta akun latausta täydentäville aurinkopaneeleille ajoneuvon katolle. Kantavuus ajoneuvolla on noin 20 000 kg.

Cumminsin sähkökuorma-auton toimintasäde jää jälkeen Teslan lupailemista määristä. Cummins kehittää sähkökuorma-autokonseptinsa puitteissa sähköistä voimalinjateknologiaa myös muihin tuotteisiinsa. Moottorivalmistajan mukaan hybrideille voi saada uudella teknologialla jopa 50 prosentin säästön polttoaineenkulutuksessa.


BRICS-kokous saattaa viivästyttää kuljetuksia

Syyskuun alussa Kiinan Xiamenissa pidettävä BRICS-kokous saattaa vaikuttaa kansainvälisiin kuljetuksiin. BRICS-maiden kokous pidetään Kiinan Xiamenissa 3.-5.9. ja heti perään 6.-8.9. järjestetään CFIIT-messutapahtuma (China Fair for International Investment & Trade). Paikallishallinto on julkistanut joitain liiketeenohjaustoimenpiteitä täyttääkseen näiden tapahtumien viralliset vaatimukset.

Logistiikkayhtiö DSV uskoo, Hangzhoussa 2016 pidetystä G20-kokouksesta saamien kokemusten perusteella, suuren tapahtuman vaikuttavan kuljetuksiin. Toimenpiteiden uskotaan vaikuttavan negatiivisesti paikallisiin logistiikkapalveluihin aiheuttaen mahdollisesti viiveitä noudoissa, jakeluissa ja vientiselvityksissä. Lentojen viivästymiset ja rahtialusten peruutukset sekä DG-käsittelyjen lykkäykset ovat myös mahdollisia ennen tapahtumia ja niiden aikana.


MacGregor panostaa RoRo-alusten toimintaa tehostaviin ohjelmistoihin

Cargoteciin kuuluva MacGregor on hankkinut oikeudet Lekven AS:n ohjelmiston käyttöön tehostaakseen RoRo-alustensa ja satamien toimintaa ja kommunikaatiota. Sopimus allekirjoitettiin kesäkuussa 2017.

-MacGregor on hyvin tunnettu ja arvostettu toimija RoRo- liikenteessä, liityn mielelläni heidän riveihinsä ja jaan oman asiantuntemukseni varustamoliiketoiminnasta, ohjelmiston kehittänyt Ende Lekven sanoo.

-Strategiamme mukaisesti haluamme pysyä mukana digitalisaatiossa, joten alusten tehokkuusohjelmisto on luonnollinen lisä siihen. Ohjelmisto on ensimmäinen laatuaan markkinoilla. Se on helppokäyttöinen ja siinä on selkeä käyttöliittymä ja raportit, sanoo MacGregorin varapääjohtaja Alexander Nürnberg.


DSV:n logistiikkakeskus rakennetaan Vantaalle

Lehto Group Oyj on solminut sopimuksen kansainvälisen logistiikkayritys DSV:n kanssa logistiikkakeskuksen rakentamisesta Vantaan Päiväkumpuun, lähelle Helsinki-Vantaan lentokenttää. Logistiikka-alue (11 ha) koostuu logistiikkakeskuksesta (noin 50 000 m2), terminaalirakennuksesta (noin 10 000 m2) sekä toimistorakennuksesta (noin 4 000 m2).

- Uudet tilat parantavat DSV-yhtiöiden tehokkuutta ja mahdollisuuksia tarjota kokonaisvaltaisia, räätälöityjä logistiikkapalveluja. Kun varastointi ja siihen liittyvät lisäarvopalvelut sekä kuljetuksiin liittyvät terminaalitoiminnot sijaitsevat samalla alueella, mahdollistaa se resurssien tehokkaamman hyödyntämisen sekä läpimenoaikojen nopeuttamisen, toteaa toimitusjohtaja Jan Magnus Nordberg DSV Solutions Oy:stä.

Logistiikkakeskuksen suunnittelu on käynnissä. Varsinainen rakentaminen aloitetaan rakennusluvan vahvistuttua. Tavoitteena on saada kohde valmiiksi vuoden 2018 loppuun mennessä.


Täyssähköinen midibussi aloittaa liikennöinnin Porissa

Porin Linjat Oy aloittaa ensimmäisenä Suomessa säännöllisen liikennöinnin täyssähköisellä midibussilla syyskuun alusta. Rošero First FCLEI -sähköbussi on yksi kolmesta midikokoisesta bussista, joilla operoidaan Porin kaupungin uutta city-liikennelinjaa.

Porin Linjoille heinäkuussa toimitetut midi-kokoluokan Rošero First FCLEI -bussit tarjoavat kaupunkilaisille paitsi esteettömän, myös ekologisen liikkumismuodon. Hiljaisen ja lähipäästöttömän sähköbussin lisäksi city-linjalla käytettävissä kahdessa muussa Rošero-midibussissa on voimanlähteenä Euro 6-normin mukainen dieselmoottori. Sähköbussin toimintasäde yhdellä latauksella on jopa 190 kilometriä. Yön aikana auto saadaan ladattua seuraavaa päivää varten varikolla.

Lue lisää...


Daimler tavoitettiin rysän päältä: vakoili salaa Streetscooteria

Saksan Postin omavalmiste, yhdessä RWTH Aachenin kanssa kehitetty kapunkikeskustojen kevyt sähkö-jakeluauto Streetscooter on muodostunut valtavaksi menestykseksi. Saksan Postista on tullut autonvalmistaja, Streetscooterin tuotantomääriä on tuplattu ja sille on löytynyt ostajia myös Saksan Postin ulkopuolelta ulkomailla saakka. Se on jatkuvasti otsikoissa.

Ford tajusi nopeasti tilanteen ja kehitti yhdessä Saksan Postin ja RWTH Aachenin kanssa raskaamman Ford Transitin pohjalta kehitetyn Ford sähkö-Streetscooterin.

Siitä tuli Mersu-valmistaja Daimlerille kiire Streetscooteria tutkimaan. Spiegel-lehden mukaan Daimler vuokrasi tekaistulla huoltoyhtiönimellä Frankfurtissa Streetscooterin ja haki sen pois.

Daimler unohti, että Saksan Postin yritysosoitteisto kattaa koko maan. Se huomasi nopeasti, ettei vuokraajayritystä ollut olemassa. Daimler ei liioin tiennyt, että jokainen Streetscooter on varustettu GPS:llä. Niinpä Saksan Posti löysi helposti vuokraamansa Streetscooterin - Daimlerin huoltokorjaamolta Stuttgartista.

Selvä teollisuusvakoilutapaus, Saksan Posti sanoo. Kilpailijan uuden tuotteen lainaus, yleinen tapa autoteollisuudessa, Daimler puolustautuu.

(Vogel)


Isossa-Britanniassa ensimmäisiä letka-ajotestejä

RHA (Road Haulage Association Ltd) on luvannut 8.1 miljoonan punnan tuen autonomisten kuorma-autojen letka-ajon testeihin, mutta huomauttaa, että turvallisuuden on oltava ensimmäinen prioriteetti.

Letka-ajokokeilussa jopa kolme kuorma-autoa tulee ajamaan peräkkäin ja kaikkien kiihdytystä ja jarrutusta ohjaa ensimmäisenä oleva auto.

Hallitus uskoo, että teknologiasta voisi olla hyötyä autoilijoille ja yrityksille. Letka-ajossa ensimmäinen kuorma-auto rikkoo ilmanvastuksen, jolloin muut autot säästävät polttoainetta ja ilmanlaatu paranee.

Liikenneministeri Paul Maynard totesi, että letka-ajosta hyötyisi yritys halvempina polttoainelaskuina ja muut tienkäyttäjät vähentyneinä päästöinä ja ruuhkina.

- Mutta ensin meidän on varmistettava, että tekniikka on turvallinen ja toimii hyvin teillämme. Siksi panostamme näihin kokeisiin, Maynard lisää.


Hiabilta uusia ympäripyöriviä malleja

Hiab tuo ympäripyörivyyden 30-40 tonnimetrin nostureihinsa. Aikaisemmin rajoittamaton kääntöliike on ollut saatavilla vain suurimpiin yli 50 tonnimetrin Hiab-nostureihin.

- Ympäripyörivyys tarjoaa käyttäjälle parhaan mahdollisen kuormankäsittelyn, sillä turhat peruuttavat kääntöliikeet voidaan välttää. Se tekee nosturin käytöstä myös turvallisempaa erityisesti hankalissa nostotapahtumissa. Nosturia ei myöskään tarvitse enää pysäyttää riskialttiisiin asentoihin. Ominaisuudesta on ollut kysyntää asiakkaidemme keskuudessa. Nyt voimme vastata tähän tarpeeseen laajentamalla tarjontaamme myös raskaan kuormausnosturisarjamme kevyempiin malleihin, sanoo Hiabin raskaan sarjan nosturivalikoiman johtaja Marcel Boxem.

Lue lisää...


Puunkuormaajamestari 2017 –kilpailu jatkuu

32. kerran järjestettävä Puunkuormaajamestari 2017 -kilpailu jatkuu kesätauon jälkeen syksyn osakilpailuilla alkaen 28.- 29. elokuuta Kajaanista. Puunkuormauksen suomenmestaruus ratkaistaan 30. syyskuuta käytävässä finaalissa Tuurissa Keskisen Kyläkaupalla.

Kevään aikana osakilpailuissa nähtiin kaikkiaan 565 kilpailusuoritusta 12 paikkakunnalla. Syksyn kisapaikat ovat Kajaani, Kuusamo, Rovaniemi, Oulu, Nivala, Pietarsaari, Seinäjoki ja Jyväskylä.

Lue lisää...


Andreas Rode on Europartin uusi toimitusjohtaja

Andreas Rode aloittaa Euroopan johtavan hyötyautojen varaosien myyjän, Europartin toimitusjohtajana.

Europart on merkittävä kaupallisten ajoneuvojen, linja-autojen ja erikoisajoneuvojen varaosien ja lisävarusteiden toimittaja Euroopassa.

Lisäksi yritys toimittaa osat tärkeimmille asiakasryhmille kuten ajoneuvojen korjaamoille, kuljetusyrityksille ja operaattoreille, joilla on runsaasti työpajavaatimuksia.

Näihin sisältyvät kemikaalit, työpajojen ja toimistojen tarvikkeet, sekä kiinnitykseen ja käyttöturvallisuuteen liittyvät tarvikkeet päivittäiseen käyttöön.

Europartilla on kansainvälinen verkosto, jossa on yli 300 myyntipistettä 28. maassa.


"VW-Navistar" ajoi 26 miljoonan pakokaasumiinaan

Usalainen kuorma-autonvalmistaja Navistar, jonka osakkeita VW on ostanut ilmeisellä tarkoituksella vallata itselleen asema USA:n rajusti kasvavilla kuorma-automarkkinoilla, on tuomittu Tenneseen osavaltiossa 26,3 miljoonan euron (30,8 miljoonaa dollaria) rangaistusmaksuun pakokaasukierrätysrikkeestä. Navistar on todistetusti ollut tietoinen moottoriensa pakokaasujen NOx-rajaylityksesta, mutta silti jatkanut moottorien myyntiä.

Nyt odotetaan jännityksellä muiden osavaltioiden mahdollisia toimia asian johdosta.

VW on kahdella miljoonaostolla lyhyessä ajassa hankkinut reilun 16% omistusosuuden Navistarista. VW:n Scania-MAN osaaminen saattaa tulla suureksi avuiksi Navistarille päästöongelmassa.