MAN - Vaihtoautot

Tunnelit ovat tieverkollamme kaikkein turvallisuuskriittisin osuus, jossa pienikin häiriötilanne voi johtaa vakaviin vaaratilanteisiin. Vaikka moottoriteiden ja maanteiden tunnelit ovat tiukasti vain moottorikäyttöisten ajoneuvojen käytössä, eksyy tunneleihin ajoittain myös jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja potkulautailijoita.

Asiaton oleskelu tunneleissa aiheuttaa aina hälytyksen Fintrafficin tieliikennekeskukseen, joka seuraa 24/7 tunneleiden turvallisuutta. Asiaton oleskelu tunneleissa voi aiheuttaa myös vakavia vaaratilanteita ja seuraamuksia poliisin kanssa.

Maantietunneleissa turvallisuus on aina ykkösasia. Fintrafficin tieliikennekeskukset vastaavat tunneliliikenteen ympärivuorokautisesta erityisseurannasta, turvaten autoilijoiden matkaa tunneleiden läpi aina Helsingistä Rovaniemelle saakka.

Turvallisuuden varmistamiseksi tunneleissa on paljon turvalaitteita, kuten sammuttimia, kuulutusjärjestelmiä ja liikennekameroita. Turvalaitteet kytkeytyvät osaksi laajempaa ohjausjärjestelmää, jolla varmistetaan ennen kaikkea turvallinen ja sujuva liikkuminen tunneleissa, joissa pienikin poikkeama voi eskaloitua herkästi isoksi onnettomuudeksi.

- Suomen maantietunneleissa turvalaitteilla on merkittävä tehtävä liikenneturvallisuuden kannalta, minkä vuoksi niiden toimintaa ei saa missään tilanteessa häiritä. Esimerkiksi jos etäohjauksella toimivaa puomia lähdetään vääntämään käsivoimin ja puomin moottori vaurioituu, voi siitä koitua helposti usean tuhannen euron korvausvelvollisuus. Samalla vaarantuu koko tunnelin toiminta, kun tunnelia ei saada enää etäohjauksella suljettua eri vaaratilanteissa, muistuttaa Fintrafficin tieliikennekeskuksesta apulaispäällikkö Ville Lepola.

Jos maantietunnelissa tapahtuu jotain tavallisuudesta poikkeavaa, lähtee asiasta aina välitön hälytys Fintrafficin tieliikennekeskukselle, joka valvoo lähes 30 maantietunnelia maanlaajuisesti.

- Jatkuvaa tilannekuvaa tunneliliikenteestä saamme esimerkiksi liikennekameroiden kautta, mikä mahdollistaa meille nopean reagoinnin eri poikkeama- ja häiriötilanteisiin. Hälytyksiä aiheuttavat esimerkiksi tunneliin eksyneet jalankulkijat, pyöräilijät ja potkulautailijat. On tärkeää muistaa, että kevyt liikenne ja maantietunnelit eivät missään tilanteessa kuulu yhteen, ja teroittaa tätä asiaa myös omalle jälkikasvulle. Asiaton oleskelu tunnelissa voi aiheuttaa pahimmillaan vaaratilanteita niin jalankulkijalle itselleen kuin tunnelissa ajaville autoilijoillekin, jatkaa Lepola.

Tunnelialueen liikennesääntöjen rikkomisesta seuraa liikennevirhemaksu

Moottori- tai moottoriliikennetiellä sijaitsevissa tunneleissa liikkuminen muilla kuin sallituilla ajoneuvoilla on kielletty. Joillakin tieosuuksilla myös jonkin erillisen tienkäyttäjäryhmän liikkuminen tunneleissa on voitu kieltää liikennemerkillä. Jos tunneliin päätyy jollain muulla kuin sallitulla ajoneuvolla, aiheutuu tästä seuraamuksia poliisin toimesta.

- Seuraamuksena on lähtökohtaisesti liikennevirhemaksu liikennerikkomuksesta. Liikennevirhemaksun ja sakon määräämisen perusteena olisi joko jalankulku ja pyöräily moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä olevassa tunnelissa. Perusteena voi myös olla liikkuminen tunnelissa, jossa jalankulku ja pyöräily on erikseen kielletty liikennemerkillä. Jalankulkijalle ja pyöräilijälle voidaan määrätä liikennevirhemaksun sijaan sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, jos teko on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, summaa poliisitarkastaja Heikki Kallio.

Fintrafficin tieliikenteenohjaus huolehtii maanteiden ja tunneleiden turvallisesta ja sujuvasta liikenteestä vuorokauden ympäri, vuoden jokaisena päivänä. Töitä tehdään maanteiden ja tunnelikohteiden teknisten järjestelmien suunnittelusta tiesäätietojen tuottamisen koko ketjuun sekä jatkuvaan liikenteen seurantaan saakka.