Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta laiksi vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan sekä ajoneuvon vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaksi muuntamisen määräaikaisesta tukemisesta annetun lain (niin kutsuttu ajoneuvojen hankinta- ja muuntotukilaki) muuttamisesta.
Esitysluonnoksessa ehdotetaan lain muuttamista vastaamaan EU:n valtiontukilainsäädännön muutoksia. Lakiin sisällytettäisiin myös uusi tukikategoria vetykäyttöisille paketti- ja kuorma-autoille. Samalla täyssähköauton hankintatukia ja henkilöautojen muuntotukia koskevaa sääntelyä ehdotetaan kumottavaksi, sillä niiden hakuaika on päättynyt 31.12.2022. Ehdotetut muutokset vaikuttaisivat myös lain nimikkeeseen.
Kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuet myönnettäisiin jatkossa eri EU-säädöksen perusteella
Esitysluonnoksessa ehdotetaan muutoksia sähkö- ja kaasukäyttöisten ajoneuvojen hankintatukien myöntämisperusteisiin siten, että ne vastaisivat EU:n valtiontukilainsäädännön muutoksia. Esitysluonnoksen mukaan sähkökäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatukia myönnettäisiin jatkossa eri EU:n valtiontukisäädöksen nojalla kuin kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatukea.
Osa kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen tuista voitaisiin myöntää jatkossa vähämerkityksisenä tukena eli niin kutsutun de minimis -asetuksen perusteella. Voimassa olevien de minimis -asetuksen rajausten takia kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatukea ei esitysluonnoksen mukaan myönnettäisi maanteiden tavarankuljetuspalveluja tarjoaville yrityksille. Kaasukäyttöisen paketti- ja kuorma-auton hankintatukea voitaisiin kuitenkin myöntää tilanteissa, joissa tosiallinen maanteiden tavarakuljetus olisi vain yksi osa palvelua. Tämä koskisi esimerkiksi muutto-, posti- ja kuriiripalveluita sekä jätteiden keruu- ja käsittelypalveluita.
Nykyinen de minimis -asetus on voimassa 31.12.2023 asti, joten komission odotetaan julkaisevan asetuksen muutokset. Komission viimeisin ja järjestyksessään toinen de minimis -asetuksen luonnosversio julkaistiin kesäkuussa. Kesäkuun luonnosversion perusteella tukea voitaisiin myöntää nykyisestä poiketen myös maanteiden tavarakuljetuksia tekeville maanteiden tavarakuljetuksia tekevien ajoneuvojen, kuten kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen, hankintaan. Komission kesäkuussa julkaisema asetusluonnos ei välttämättä vastaa lopullisen asetuksen sisältöä. Kansallista tukiohjelmaa arvioidaan uudelleen, kun sääntelyn lopulliset muutokset on julkaistu.
Tukea ehdotetaan myös vetykäyttöisille paketti- ja kuorma-autoille
Lakiin ehdotetaan lisättäväksi vetykäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuet. Esitys perustuu eduskunnan lausumaan, jonka mukaan vedyn edistämiseen yhtenä liikenteen käyttövoimana etsitään toimivia ja tehokkaita ohjauskeinoja. Esitetyn uuden tukikategorian tavoitteena on edistää vedyn liikennekäyttöä ja sitä kautta kansallisia tavoitteita puhtaan vedyn tuotannosta ja vedyn jatkokäytöstä.
Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan Suomi tähtää 10 prosentin osuuteen EU:n puhtaan vedyn tuotannosta ja vähintään samaan osuuteen vedyn jatkokäytöstä. Vetykäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatukien tarkoituksena on alentaa vedyllä toimivien paketti- ja kuorma-autojen hankintakustannuksia, jolloin kyseisten ajoneuvojen hankinta olisi mahdollista nykyistä useammalle ajoneuvon ostajalle.
Vetykäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen tukeminen voitaisiin tehdä vuoden 2023 talousarviopäätösten puitteissa, joten uuden tuen aloittamisella ei olisi valtion menoja lisäävää vaikutusta.
Mitä seuraavaksi?
Lausuntoja voi antaa 9.8.2023 asti. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi. Lausuntokierroksen jälkeen lakimuutoksen valmistelu jatkuu virkatyönä.
Esitys liittyy valtion vuoden 2023 toiseen lisätalousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Muutokset tulisivat voimaan 1.1.2024. Lakia sovellettaisiin paketti- ja kuorma-auton hankintatukeen, jota haetaan viimeistään 21.12.2024.