Ensimmäinen Superstar-luokan kahdesta rahti-matkustaja-aluksesta (ropax) on luovutettu Finnlinesille China Merchants Jinling -telakalla Weihaissa, Kiinassa tänään 18.7.2023. Ropax-laiva Finnsirius aloittaa säännöllisen reittiliikenteen Suomen ja Ruotsin (Naantali–Långnäs–Kapellskär) välillä syyskuussa.
Rahti- ja matkustajaliikennevarustamo Finnlines satsaa vahvasti Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin väliseen liikenteeseen tuomalla reitille kaksi uutta Superstar-luokan rahti-matkustajalaivaa.
Ensimmäinen hybridiropax-alus, jonka rakentaminen alkoi kesäkuussa 2021, on luovutettu Finnlinesille 18.7.2023. Finnsirius aloittaa liikennöinnin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä syyskuussa 2023. Sarjan toisen Finncanopus-nimisen laivan luovutuksen odotetaan tapahtuvan vuoden 2023 loppuun mennessä. Alukset ovat Finnlinesin ropax-laivaston suurimmat. Rahtikapasiteetti kasvaa lähes 24 prosenttia 5 200 kaistametriin ja matkustajakapasiteetti kaksinkertaistuu 554:stä 1 100:aan.
Superstar-luokan ropax-alukset ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron Vihreän teknologian uudisrakennusohjelmaa, joka käsittää ekotehokkaita ropax- ja roro-aluksia. Kolme hybridiroro-alusta aloitti liikennöinnin kesällä 2022.
“Finnlinesin Vihreän teknologian uudisrakennusohjelma on ollut mittava investointi, josta sekä rahtiasiakkaamme että yksityiset matkustajat hyötyvät. Nämä hybridiropax-alukset eivät ainoastaan ole yhtiön laivaston tähän mennessä suurimmat, vaan ne kuljettavat rahtia entistä vastuullisemmin. Laivoissa on esimerkiksi suuritehoiset akkuyksiköt ja maasähköliitännät, jotta satamakäynti on päästötön. Lisäksi satamatoiminnot tehostuvat automaattisen laivankiinnitysjärjestelmän ansiosta. Sujuva Itämeren rahtiliikenne on alueen taloudelle ja huoltovarmuudelle äärimmäisen keskeinen kysymys. Sekä Suomen että Ruotsin viennistä ja tuonnista noin 90 prosenttia kulkee laivareittejä pitkin. Finnlines yhdistää sekä rahdin että matkustajaliikenteen Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä, ja sen vuoksi investointimme vahvistaa entisestään palveluja rahtiasiakkaillemme sekä matkustajillemme”, toteaa Finnlinesin toimitusjohtaja Tom Pippingsköld.
“Finnlines on iloinen esitellessään ensimmäisen Superstar-aluksen ja Finnsirius tulee olemaan Finnlinesin lippulaiva sekä kokonsa että tekniikkansa ansiosta. Superstar ropax-alusten aloittaessa liikenteessä lisäämme edelleen mittakaavaetuja tukeaksemme uuden liiketoiminnan kehittämistä ja rahtiasiakkaidemme mahdollisuuksia. Lisäksi voimme tarjota entistä monipuolisempia palveluja matkustajille, sillä laivassa on mm. useita teemaravintoloita, erityyppisiä ja -kokoisia hyttejä, kokoustiloja, suuri tax free -myymälä ja lounge-tilat”, kertoo Finnlinesin linjajohtaja Antonio Raimo.
Laivatiedot, Finnsirius
Laivatyyppi: rahti-matkustaja / ropax
Jääluokka: 1 A Super
Pituus: 235,6 m
Leveys: 33,3 m
Bruttovetoisuus: 65 692
Kuollutpaino: 11 980
Kaistametrit: 5 200
Nopeus: 16,3 / 21,0 solmua
Koneteho: 4 x 7 200 kW
Lippuvaltio: Suomi
Matkustajia: 1 100
Matkustajahytit: 323
Reitti: Suomi–Ruotsi (Naantali–Långnäs–Kapellskär)
Päästövähennystekniikka
- Ilmavoitelujärjestelmä
- Akkuyksiköt
- Pakokaasupesuri
- Maasähköliitäntä
- Automaattinen laivankiinnitys laituriin
- Lämmöntalteenotto
- Painolastivesien käsittely