Helsingin ydinkeskusta sijaitsee niemellä. Kaupungin valtasuonet, Länsi- ja Itäväylä, syöttävät vuorokauden ympäri suurta läpiajoliikennettä suoraan ydinkeskustan läpi. Valittavana on käytännössä vain kaksi reittiä: Uudenmaankatu-Esplanadi tai Simonkatu-Kaivokatu eli päärautatieaseman edustan läpi.
Helsingin Vihreät kärsivät romahdustappion eduskuntavaaleissa huhtikuussa 2023. Vaalitulos kuvaa hyvin helsinkiläisten kyllästymistä Vihreiden häikäilemättömään autovihaan, joka on johtanut yhdinkeskusta näivettymiseen kauppiaiden paetessa pois raskaan sarjan ostajien puuttuessa.
Helsingin Vihreiden - hyvinkin SDP:n ja Vasemmistoliiton myötävaikutuksella - pani kuitenkin jo ennen kohtalokkaita vaaleja alkuun katuverkon laajamittaiset rakennustyöt kaupungin peittävän raitiovaunuverkoston toteuttamiseksi sekä Esplanadin liikenteen kuristamiseksi vain yhdellä ajokaistalla suuntaansa. Esplanadia kaunistettiin hulmuavilla palmupuilla ja mukulakivikatujen asvaltoinnilla pyöräilijöille.
Kaunis kesä luo viihtyisyyttä palmupuiden keskelle. Muutokset eivät kuitenkaan anna eloa syksyn ja talven tullen. On pelättävissä, että Helsingin Esplanadin kauppakorttelit lamaantuvat entistä pahemmin.
Rautatieaseman edustan liikennesirkus huutaa samaan aikaan pelastusta, rauhoitusta kaikesta läpiajoliikenteestä. Vain taksi- ja matkustajaliikenteellä saisi olla asiaa suurten lentoasemien mallin mukaan.
Vihreä liikennepolitiikka on nostanut jälleen kerran Keskustatunnelin tarpeen läpiajoliikenteen ja ydinkeskustan - nyt murskaavan vaalitappion jälkeen myös Helsingin Vihreiden - pelastajaksi.
Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2023 syväluotasi Helsingin ydinkeskustan liikenneongelmien tekijöitä. Totuus on taruakin ihmeellisempää. On pääkaupunki ilman johtajaa!