MAN - Vaihtoautot

Tarficomin uusi määräys 82/2021 ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteista määrää, että ajoneuvon, jonka etuovien laseissa on liikenneturvallisuutta vaarantavat kalvot tulee korjausmääräyksen sijaan aina hylätä katsastuksessa.

Määräykseen on kirjattu määräyksestä tiedottamisesta seuraava kappale:

Valmis määräys julkaistaan Liikenne- ja viestintäviraston verkkosivuilla ja Finlexissä. Määräysluonnosta koskeva lausuntopyyntö julkaistaan osoitteessa lausuntopalvelu.fi ja siitä tiedotetaan Liikenne- ja viestintäviraston verkkosivuilla ja sähköpostitse tieliikenteen sääntelyn jakelulistalle ilmoittautuneille. Määräyksen antamisesta tiedotetaan Liikenne- ja viestintäviraston verkkosivuilla sekä erikseen sidosryhmille.

Kuka on velvollinen tiedottamaan kyseisen määräyksen sisällöstä kansalaisille, jotka ovat velvollisia katsastamaan autonsa vuosittain? Määräyksen mukaan kaikki, jopa kirkkaat kalvot ovat liikenneturvallisuutta vaarantavia ja niiden perusteella auto tulee hylätä määräaikaiskatsastuksessa. Olen henkilökohtaisesti tarkastanut Traficomin sivujen tiedotteet tämän aamun aikana enkä ole löytänyt selkeää tiedotetta siitä, mitä muutoksia uusi määräys on tuonut autojen katsastusvaatimuksiin.

Liikkuvan poliisi aikaudella LP:llä oli velvollisuus tiedottaa kansalaisille turvallisen ajoneuvon teknisten määräysten muutoksista, jotta kansalaiset tiesivät millaisella ajoneuvolla ja minkä kuntoisella ajoineuvolla voidaan liikenteessä ajaa. Nyt tuota tiedotusvastuuta ei ole kellään.
 
Tämä merkitsee sitä, että jokaisen määräaikaiskatsastukseen autoaan vievän henkilön tulee itse varmistaa eri viranomaisten sivuilta ne muutokset, jotka koskevat hänen autoaan, jotta hän voi olla varma siitä, että auto hyväksytään määräaikaiskatsastuksessa. Ikävä kyllä tämän aamun tarkastuksen perusteella tuo tehtävä vaikuttaa jopa mahdottomalta.

Yhdistyksen käsityksen mukaan erittäin harvalla kansalaisella on edes tieto jokaisella katsastusasemalla hylätään määräaikaiskatsastuksessa viikoittain useita autoja mm. juuri etusivuikkunoiden kalvojen seurauksena, koska kansalaisilla ei ole mitään tietoa määräysten muutoksista.

Olemme olleet huolissamme poliisin valtakunnallisen liikennetiedottamisen tasosta ja yllä kuvattu asia vain korostaa sitä, kuinka heikosti nykyinen poliisin organisaatio tiedottaa kansalaisille mm. ajoneuvon kuntoon ja varusteisiin liittyvistä määräyksistä ja niiden muutoksista. 

Poliisin tulisi tiedottaa myös siitä, ovatko auton sivuikkoinen kalvot peruste ajoneuvon rekisterikilpien poistoon tiellä tapahtuvassa valvonnassa, sillä Traficomin mukaan kyseiset kalvot ovat aina liikenteen turvallisuutta vaarantavia.

Kuten olemme aiemmin todenneeet on myös Traficom lopettanut oman liikennetiedottajan tehtävän ja siirtänyt kyseisen henkilön muihin tehtäviin ja samalla myös Traficom on ulkoistanut itsensä kansalaiselle kohdennetusta tiedottamisesta tavalla, jolla kansalaiset tavoitettaisiin. 

Yhdistys harkitsee asian selvittämistä ylemmän oikeusvalvojan kautta, sillä yhteiskunnan varoilla toimivien viranomaisten tulee kantaa selkeästi suurempi vastuu esimerkiksi siitä tiedottamisesta, jonka avulla kansalaiset tietävät missä kunnossa oleva auto hyväksytään määräaikaiskatsastuksessa. Samalla ylemmän oikeusvalvojan tulisi ottaa kantaa myös siihen, minkä tasoista ulkoista tiedottamista viranomaisten tulisi harjoittaa, jotta sillä saavuttetaisiin kansalaiset nykyistä paremmin.

Lisätietoja:

Jyrki Haapala
Puheenjohtaja
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys ry.
p. 040 867 9121

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!