Schaefflerin uusi mekatroninen takapyörien ohjausjärjestelmä on saanut ensi-iltaansa. Ratkaisun toivotaan tuovan tunnetun ajoneuvovalmistajan uuteen sähköiseen katumaasturiin parannettua ketteryyttä ja ohjattavuutta kaupunkien sisällä.
Lisäämällä ohjaustoiminnon taka-akseliin Schaefflerin uusi tekniikka parantaa ajettavuutta kaupunkiliikenteessä, parantaa kaistanvaihtovakautta ja helpottaa auton pysäköimistä.
"Schaeffler on kehittynyt alustajärjestelmien komponenttien toimittajasta täydellisten ohjausjärjestelmien toimittajaksi", sanoi Matthias Zink, Schaeffler AG:n Automotive Technologiesin toimitusjohtaja.
"Olemme viime vuosina rakentaneet laajaa osaamista ohjausjärjestelmien ympärille, koska näemme tämän liiketoimintamme strategisena kasvualueena."
Avain Schaefflerin uuteen takapyörien ohjausjärjestelmään on planeettarullavaihteisto – maailman ensimmäinen, joka perustuu yrityksen sisäisiin teollisuusteknologiatoimintoihin perustuvaan tarkkaan koneenrakennukseen. Tuloksena on erittäin kompakti järjestelmä, joka on kevyt, hiljainen ja optimoitu helppoon integrointiin ajoneuvoon. Tämä innovatiivinen ohjausjärjestelmä on otettu hyvin vastaan markkinoilla, ja ensimmäinen asiakas ja monet muut autonvalmistajat ovat myös sitoutuneet käyttämään sitä ajoneuvoissaan. Itse asiassa muita ajoneuvomalleja, joissa on Schaefflerin ohjausjärjestelmä, on määrä tulla tuotantoon ennen vuoden 2023 loppua ja vuonna 2024.
Schaefflerin takapyöräohjausjärjestelmä koostuu kahdesta osakokoonpanosta. Ensimmäinen on tarkkuusmekaaninen järjestelmä, jossa on planeettarullapyörästö yhtiön Industrial-divisioonalta, joka on erityisesti mukautettu autoteollisuuden sovelluksiin. Toinen on tehopakkaus, joka sisältää elektroniikan, sähkömoottorin ja ohjelmiston. Schaeffler kehittää kokonaisjärjestelmän ja huolehtii sen integroinnista asiakkaan ajoneuvoihin.
Planetaarinen rullavaihteisto erottaa Schaeffler-järjestelmän muiden valmistajien takapyörän ohjausjärjestelmistä, jotka käyttävät perinteisesti puolisuunnikkaan muotoisia ruuvikäyttöjä. Näin ollen Schaeffler-tuote ei ainoastaan täytä tiukkoja Automotive Safety Integrity Level D (ASIL D) -turvastandardeja, vaan se myös parantaa merkittävästi tehokkuutta, vähentää kitkaa ja lyhentää järjestelmän reaktioaikoja. Tämä on erityisen edullista sähköajoneuvojen kuljettajille, koska se kompensoi pidemmän akselivälin huonoja puolia, jotka ovat välttämättömiä tällaisissa ajoneuvoissa yleisen lattian alla olevan akun asennon vuoksi. Pidempi akseliväli tarkoittaa suurempaa kääntösädettä ja siten heikentynyttä ohjattavuutta. Schaeffler-takapyöräohjausjärjestelmä ratkaisee tämän ongelman useilla tavoilla. Ensinnäkin, kun ajoneuvo vaihtaa kaistaa suuremmilla nopeuksilla, järjestelmä kääntää takapyörät samaan ohjaussuuntaan kuin etupyörät, mikä parantaa vakautta, käsiteltävyyttä ja turvallisuutta. Toiseksi tiukoissa mutkissa järjestelmä parantaa ajoneuvon ketteryyttä kääntämällä takapyöriä vastakkaiseen ohjaussuuntaan kuin etupyörät. Tämä pienentää virtuaalisesti akseliväliä, jolloin kuljettaja voi ohjata mutkissa helposti. Samalla tavalla järjestelmä pienentää myös ajoneuvon kääntösädettä, mikä helpottaa ohjaamista, pysäköimistä ja U-käännöksiä ahtaissa kaupunkien paikoissa.
Muita uuden Schaeffler-järjestelmän etuja ovat parempi ohjaustuntuma sekä lisääntynyt turvallisuus ja ajomukavuus. "Optimoidun sisärakenteen ansiosta takapyörän ohjausjärjestelmämme on kompaktimpi ja vaatii vähemmän asennustilaa ajoneuvoon", sanoi Clément Feltz, Schaefflerin alustaliiketoiminnan johtaja. "Tämän seurauksena autonvalmistajat voivat säästää jopa 15 prosenttia painossa vaihtoehtoisiin järjestelmiin verrattuna." Lisäksi koko järjestelmän suunnittelu on optimoitu akustisesti, mikä tekee autoista entistä hiljaisempia.