MAN - Vaihtoautot


DAF on tuonut markkinoille XB:n, uudistetun jakeluautomalliston 7,5–19 tonnin painoluokkaan. XB:n tuotanto käynnistyy vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä ja ajokki tarjoaa räätälöidyn ratkaisun kaikkiin kaupunki- ja aluekuljetussovelluksiin. XB-sarjan rinnalla DAF tuo markkinoille myös XBC-malliston vaativampiin käyttösovelluksiin, esimerkiksi rakennustoiminnan kuljetustehtäviin. XBC:ssä on 19-tonninen runko, korkea 225 millimetrin maavara, suuri 25 asteen lähestymiskulma ja teräksinen jäähdyttimen suojalevy ja tukeva laavanharmaa teräspuskuri.

Pitkän matkan kuljetusten XF/XG-kaukoliikennesukupolven ja raskaan XD-jakelumalliston esittelyn jälkeen DAF tuo nyt markkinoille uuden kevyen kuorma-auton kaupunkiin ja aluekuljetuksiin XB on pitkälti vanha tuttavuus, mutta monilta ratkaisultaan tähän päivään päivitettynä.

Hollantilainen kuorma-autovalmistaja DAF ei todellakaan ole jättänyt kiveäkään kääntämättä viime vuosina: ensin mullistettiin ”jatketulla” XF:llä ja XG:llä pitkän matkan kuljetusmarkkinat, ja myöhemmin DAF XD:n myötä tuotiin kokonaan uusi kuorma-auto raskaaseen jakeluliikenteeseen.

Rakennustoiminnan kuljetustehtävissäkin DAF on vihdoinkin nostanut itsensä kunnolla valokeilaan uuden, tuoreen Construction-sarjan myötä. Todellista kuorma-autojen ilotulitusta, jota nyt vyörytetään uuden DAF XB:n myötä alaspäin, jonka tuotanto alkaa vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä.

Tuttu perusrakenne

Toisin kuin XD, XF ja XG, XB ei ole kokonaan uusi kehitysversio. Pikemminkin se perustuu edeltäjäänsä LF:ään, jonka teknisen perusrakenteen se ottaa käyttöön.

Ainoat uudet ominaisuudet ovat rungon reikäkuvio, joka laajentaa päällirakentajien kori- ja päällirakenneratkaisujen liitäntämahdollisuuksia, sekä jo ennalta määritellyt kokoonpanot alustakomponenteille, joissa on uudelleen sijoitetut polttoainesäiliöt, pakojärjestelmät, akut ja ilmasäiliöt, jotka on kehitetty ja tarkoitettu erityisesti lakaisukoneille ja kippiautoille.


Mukavissa Day-, Extended Day- ja Sleeper Cabs -ohjaamoiden istuimissa on sama pehmeä kudottu verhoilu kuin DAF XD-, XF-, XG- ja XG+-kuorma-autoissa, joiden kanssa uuden sukupolven XB jakaa myös korkean viimeistelyn tason, uuden ohjauspyörän ja 12 tuuman digitaalisen näytön kojelaudassa. Se näyttää kaikki ajoneuvoon liittyvät tiedot yhdellä silmäyksellä ja sen asetuksia voidaan määrittää kuljettajan mieltymysten mukaan.

Akselivälit (jopa 6,9 metriin) ja alustapituudet mahdollistavat yli yhdeksän metrin päällirakenteet. Matalat omapainot mahdollistavat reilummat hyötykuormat ja takaavat optimaalisen tuoton kilometriä kohden.

Visuaalinen yhdennäköisyys LF:n kanssa on silmiinpistävää jo ensisilmäyksellä, periaatteessa vain kullanvärinen maalipinta, uudet ohuemmat peilit ja nyt alumiinin näköiseksi kehystetty jäähdyttimen säleikkö kiinnittävät huomiota. Muu Day Cab-, Extended Day Cab- ja Sleeper Cab -ohjaamoversioissa säilyy ennallaan – modernisoitua ohjaamon sisätilaa lukuun ottamatta.

Sisällä on nyt täysin uusi 12 tuuman digitaalinen mittaristo, uusi ohjauspyörä ja istuimet XD-, XF- ja XG-verhoilulla. Mukana on myös uusia avustusjärjestelmiä, kuten hätäjarrutusavustin, käynnistysavustin, kääntymisavustin, kaistanvaihtovaroitus sekä kuljettajan uneliaisuuden ja nopeusrajoituksen tunnistus. Ei uusi, mutta silti mainitsemisen arvoinen asian on valinnainen reunaikkuna matkustajan puolella.


Uuden DAF XB Electricin erikoisominaisuus on "yhdistetty latausjärjestelmä". Tämä mahdollistaa kuorma-auton latauksen tavallisen sähköverkon kautta ja on ihanteellinen silloin, kun ajoneuvo palaa kotitukikohtaan päivän päätteeksi. Akkujen pikalataus (650 V DC, 150 kW) 20 %:sta 80 %:iin kestää valitusta ratkaisusta riippuen vain 40 - 70 minuuttia. Asiakkaiden tukemiseksi DAF:n  tarjonta sisältää myös laajan valikoiman latausratkaisuja, neuvoja reittien suunnittelussa ja ajoneuvon latauksesta sekä kuljettajille suunnatun koulutuksen, jotta hän saa parhaan hyödyn irti ajoneuvoistaan.

Moottorit

Uusi DAF XB on tilattavissa nelisylinterisellä 4,5 litran PACCAR PX-5-dieselmoottorilla ja kuusisylinterisellä 6,7 litran PACCAR PX-7 -dieselkoneella, joiden tehot ovat 124 kW (170 hv) ja 227 kW (310 hv). Nämä moottorit on yhdistetty kahdeksanvaihteisen, täysin automaattisen PowerLine-vaihteiston kanssa. DAF XB -sarjaan on saatavana myös kuusi- ja yhdeksänvaihteiset manuaalivaihteistot, kuten myöskin täysautomaattinen Allison-vaihteisto erikoiskäyttöön.

Uusi DAF XB tulee asiakkaiden saataville myöskin 12 tonnin, 16 tonnin ja 19 tonnin Electric-versioina. Electricin ajomoottorin nimellisteho on spesifikaatiosta riippuen 120 kW (161 hv) ja vääntömomentti 950 Nm tai 190 kW (255 hv) ja 1 850 Nm.

Tarjolla on akkuja, joiden bruttoenergiasisältö on 141 kWh - 282 kWh. DAFin mukaan maksimikantama on jopa 350 kilometriä. Pienimmän mahdollisen ympäristövaikutuksen ja parhaan kestävyyden saavuttamiseksi DAF käyttää korkean energiatiheyden kobolttia ja magnesiumia sisältämättömiä litiumrautafosfaatti (LFP – Lithium Ferro Phosphate) akkupaketteja.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!