Transit- ja E Transit -mallien digitaalisiin ominaisuuksiin on tulossa merkittäviä päivityksiä Euroopassa vuonna 2024.
Parannusten myötä Ford Pron tuottavuutta parantavien ohjelmistojen ja palveluiden ekosysteemiin lisätään 5G-yhteys, langattomat Ford Power-Up -päivitykset, 12 tuuman kosketusnäyttö ja uusi Delivery Assist ja Upfit -integraatiojärjestelmä.
Parannettu etuakseli, uusi kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto ja kevyempi alusta auttavat maksimoimaan kantavuuden ja parantavat ajoneuvon käsittelyä, suorituskykyä ja tehokkuutta.
Sekä Ford Transit -dieselmallien että täyssähköisten E-Transit-mallien vakiona olevat liitettävyysominaisuudet ja Ford Power Up -langattomat päivitykset paranevat päivitysten myötä. Uusi ohjelmisto yksinkertaistaa autoon tehtäviä korimuutostöitä ja automatisoi toistuvia tehtäviä tavarantoimituksissa. Tällä on merkitystä, sillä jakelukuljettajilla voi olla jopa 150 toimitusta päivässä. Alustan parannukset ja kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto lisäävät kantavuutta ja parantavat ajoneuvon suorituskykyä, käsiteltävyyttä ja tehokkuutta.
"Olemme olleet Euroopan hyötyajoneuvojen myyntijohtaja kahdeksan peräkkäistä vuotta, emmekä lakkaa etsimästä uusia mahdollisuuksia, joilla voimme auttaa asiakkaitamme lisäämään tuottavuuttaan", sanoo Hans Schep, General Manager, Ford Pro Eurooppa. ”Työskentelemme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa ymmärtääksemme heidän kohtaamiaan haasteita ja luodaksemme yhdessä niihin ratkaisuja. Nämä uudet innovaatiot parantavat Transitin digitaalisia ominaisuuksia, laitteistoa ja ajoneuvon käyttöä tukevaa Ford Pro -ekosysteemiä, jotta voimme tarjota asiakkaillemme uuden tason tuottavuuden.”
Parannettua teknologiaa vakiona
Ford Pro laajentaa Transit- ja E-Transit-mallien digitaalisten ominaisuuksien valikoimaa, jotta erilaisissa ammateissa toimivat asiakkaat voivat hyötyä liitettyjen hyötyajoneuvojen eduista tuottavuutensa parantamiseksi. Vuoden 2024 uusia ominaisuuksia Euroopassa ovat:
SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä, jossa on 12 tuuman keskelle sijoitettu kosketusnäyttö ja 8 tuuman digitaalinen mittaristo. Ohjaamo on intuitiivinen ja kuljettajalle helppokäyttöinen. Lisäksi Connected Navigation ja sen reaaliaikainen liikennetieto auttavat kuljettajia reitin suunnittelussa ja aikataulussa pysymisessä.
Fordin uusin 5G-modeemi tarjoaa supernopean liitettävyyden Transitin älykkäisiin teknologioihin. Ford Power-Up -langattomat päivitykset puolestaan parantavat ajoneuvon tuottavuutta ilman käyntiä huollossa.
Pitkäkorisiin E-Transit- ja Transit-pakettiautoihin saatavilla oleva uusi Delivery Assist -teknologia automatisoi toistuvat turvallisuustoimenpiteet tavarantoimituksissa, joita saattaa usein olla jopa 150 päivässä. Teknologia säästää aikaa jopa 20 sekuntia toimitusta kohden. Auton pysäköiminen pysäyttää moottorin, aktivoi hätävilkut ja hälytyksen sekä lukitsee kaikki ovet, joita kuski ei käytä ohjaamosta poistumiseen tai pakettien autosta ottamiseen. Jarrupolkimen painallus käynnistää moottorin uudelleen ja sammuttaa hätävilkut.
Ford Pron Upfit Integration -järjestelmän avulla kuljettajat voivat käyttää jälkikäteen asennettuja laitteita ohjaamossa vakiona olevan kosketusnäytön kautta digitaalisilla painikkeilla ja lisäksi linkittää Ford Pron ohjelmistopaketit etävalvontaa varten – esimerkiksi lämpötilan seuraamiseksi lääkkeitä tai elintarvikkeita kuljettavissa kylmäajoneuvoissa, joissa keskeytymätön kylmäketju on oleellinen.
Suunniteltu suorituskykyisemmäksi, tehokkaammaksi ja kyvykkäämmäksi
Kattavat kuljettajaa avustavat järjestelmät niin kuljettajan kuin kuorman turvallisuuden parantamiseksi tulevat vakioksi Transitiin vuonna 2024. Näihin kuuluvat muun muassa törmäyksenestoavustin automaattisella hätäjarrutuksella, kaistavahti ja kaistanpitoavustin sekä aktiivinen vakionopeudensäädin. Driver Assistance Pack sisältää muun muassa kuolleen kulman varoitusjärjestelmän risteävän liikenteen varoituksella ja aktiivisen vakionopeussäätimen, jossa on kaistan keskittämis- ja Stop & Go -toiminnot.
Vuoden 2024 mallissa etuvetoisiin Transit-malleihin tulee saataville uusi kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto, joka parantaa suorituskykyä, tehokkuutta ja kuljetuskykyä. Uusi voimansiirto maksimoi kantavuuden jopa 4 250 kilogramman bruttopainoon, missä on lisäystä 700 kiloa.
Uudet pyörien napa- ja jarrujärjestelmät vähentävät painoa ajoneuvon mallista riippuen enimmillään jopa 27 kg. Rakenne mahdollistaa lisäksi jarrujen vaihdon helpommin, minkä ansiosta neljän jarrulevyn vaihtoaika lyhenee kahdella tunnilla. Vuoden 2024 malleihin tulee vakioksi uudet 16-tuumaiset renkaat.
Uusi raskaaseen käyttöön tarkoitettu bruttoakselipainopaketti on nyt saatavilla myös etuvetoisiin malleihin nostaen etuakselin enimmäispainon 1 850 kilosta 2 000 kiloon. Tämä tuo lisää mahdollisuuksia korimuutostöihin ja säästää kuljettajien aikaa ja vaivaa vähentämällä kuormanjakovaatimuksia. Ford Pro odottaa tästä olevan hyötyä esimerkiksi hevoskuljetuksissa tai matalassa lastauskorkeudessa, kun kuorma on saatava lastattua helposti ja kantavuuden on oltava suuri.
Uusimmat Transit- ja E-Transit-mallit ovat asiakkaiden tilattavissa syyskuussa 2023 ja niiden tuotanto käynnistyy ensi vuonna. Toimitusten odotetaan alkavan kesästä kesällä 2024.
Vuonna 2022 lanseeratusta Ford E-Transitista on tullut selvä johtaja kahden tonnin täyssähköpakettiautojen segmentissä. Sen osuus kaikista luokassaan Euroopassa myydyistä sähköpakettiautoista on yli 50 prosenttia.