(Kuva: Seppo Pänkäläinen)
Keuruulla on jo kohta pari vuotta muutettu dieselkuorma-autoja sähkökäyttöisiksi Lielahden Autokeskuksen verstaassa, vanhan varuskunnan alueella, Viikinlahden yrityspuistossa. Toimitusjohtajana toimii yrittäjä Mikko Leppälahti.
– Tämä on tulevaisuutta etenkin lyhyen ajon kaupunki- sekä yritysliikenteessä, kuten tehdasalueilla, satamissa, kaivoksissa ja varastoissa. Sisätiloissa sähköautot eivät aiheuta pakokaasuja, joita perinteisesti on pitänyt poistaa kalliilla ilmastoinnilla, Lepppälahti aloittaa.
– Olin jo pitkään miettinyt, että mitä jos tehtäisiin dieselautoista sähköisiä, tuettaisiin kierrätystä, tuotaisiin markkinoille vähemmän kuluttavia ajopelejä ja luotaisiin uusia työpaikkoja.
Yrityksen ensimmäinen muuntoauto meni Äänekoskelle biotuotetehtaalle juuri tehdasalueen lyhyen matkan ajoon. KWH Logisticsin omistamalla Scania G440 4×4:n raskaalla kuorma-autolla ajetaan sellukuormia. Kun verrokkina tehdasalueella on ollut kaksi muuta, täsmälleen samanlaista dieselautoa, konvertoitu sähköauto on jo osoittanut paremmuutensa.
– Kustannukset ovat euroina laskettuna viidenneksen dieselautoihin verrattuna, Leppälahti kertoo.
Periaattessa muunto on helppo tehdä. Vanhoissakin kuorma-autoissa päällirakenteet ovat usein hyvässä kunnossa, ja akselistot, runko ja ohjaamo pystytään kunnostamaan. Samaan runkoon voidaan asentaa sähkömoottori ja akustot sekä tarpeeton poistaa. Asiakkaalle sähkö on halvempaa kuin diesel ja konvertoinnin on ajatus olla jossakin vaiheessa halvempaa kuin uuden sähkökuorma-auton osto.
Hanketta vauhdittavat EU:n tavoitteet liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä. Euroopan komission ehdotuksen mukaan EU:ssa ensirekisteröitävien raskaiden ajoneuvojen päästöjä tulisi vähentää 90 prosenttia vuoteen 2040. Se tarkoittaa lähes täydellistä kieltoa polttomoottorilla varustetulle raskaalle kalustolle. Taustalla on myös päättäjien, kuluttajien ja yritysten kasvava kiinnostus ympäristövaikutuksiin, monesta syystä.
Sähkökuorma-autoja Suomeen on tuotu jo muutama vuosi: ensimmäinen rekisteröitiin 2015. Kiina on alan johtava maa, valovuosia muita edellä, Euroopassa alan kärkeä ovat Ranska, Italia ja Hollanti.
Sähkökuorma-autot sopivat hyvin kaupunkiseutujen jakeluliikenteeseen, jossa kuorma-autoilla ajetaan usein alle 200 kilometriä päivässä. Yön aikana akut ladataan.
– 2021 aloitettiin haku rekrykoulutukseen. Saatiin 10 ihmistä koulutukseen, jolloin selvisi, että ei ole opettajia, jotka tuntisivat alan. On sähköasentajia, it-osaajia ja raskaan kaluston asentajia. Mutta ei ole alaa tuntevia opettajia, se on se vaikeus. Nyt meillä on rekrytöistä jäljellä enää neljä.
Toinen ongelma on hinta.
– Jos dieselauto maksaa 150 000 euroa ja sähkökuorma-auto 470 000, niin tarvitaan melkoinen usko kierrätyksen ja ympäristötekojen siunauksellisuuteen, että yritys sähköautoon investoi. Hinnat toki halpenevat massatuotannossa.
Omat ongelmansa ovat tuoneet myös maailmanlaajuinen komponenttien pula, koronatilanne ja Ukrainan sota, mitkä ovat viivästyttäneet toimituksia.
Myös Suomen ilmasto asettaa omat haasteensa – talvella akuissa täytyy olla lämmitys, jotta nopea lataus onnistuu. Mutta kaikesta huolimatta nyt näyttää hyvältä, kun hankkeeseen ollaan saamassa rahoitustakin, Mikko Leppälahti sanoo.
Leppälahden perustaman konversiotehtaan asiantuntijana on ollut Jukka Pellinen, joka toimi aiemmin projektipäällikkönä Tampereen Ammattikorkeakoulussa. Nykyisin Pellinen on projektipäällikkönä Kehittämisyhtiö Keulink Oy:n hallinnoimassa sähköisen liikenteen TKI-keskus -hankkeessa, joka jatkaa raskaan sähköisen liikenteen kehittämistä monin tavoin.
(Lähde: AutoToday / Seppo Pänkäläinen)