SuperMax – Valmiina töihin!

Huoltoasemien määrä säilynyt ennallaan

Huolto- ja automaattiasemia oli Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilastossa viime vuoden lopussa kaikkiaan 1 889. Asemien kokonaismäärä oli lähes ennallaan verrattuna vuotta aiempaan tilanteeseen, jolloin asemia oli tilastossa kolme enemmän.

Huoltoasemia, joilla toimii henkilökuntaa, tilastoitiin nyt 805. Tämä oli 18 asemaa vähemmän kuin vuotta aiemmin. Automaattiasemien määrä oli kasvanut vuoden takaisesta 15:llä ja oli nyt 1 084.

Erikseen tilastoidaan raskaan liikenteen jakelupisteet. Niitä oli vuoden 2015 lopussa 671, kun määrä vuotta aiemmin oli 664. Osa raskaan kaluston dieselpolttoaineen tankkauspisteistä sijaitsee huoltoasemien yhteydessä ja osa on erillisiä jakelupaikkoja.


TomTomilta uusi navigaattorimallisto

TomTom lanseeraa uuden TomTom Start -autonavigaattorimalliston. Aiempaa ohuempi navigaattori on saatavilla kolmessa eri koossa, ja se sisältää uudistetut haku-, reititys- ja ohjeistusominaisuudet. Uutena ominaisuutena navigaattori antaa myös tietoa omasta keskinopeudesta. Lisäksi valmistaja lupaa navigaattorin sisältävän Euroopan kartat veloituksetta koko laitteen käyttöiän ajaksi.

TomTom Start -navigaattori on saatavilla neljän, viiden ja kuuden tuuman kosketusnäytöllä. Start 42 ja 52 ovat saatavilla erikoisliikkeistä, suositushinnat ovat 139 ja 159 euroa. Start 62 tulee myyntiin heinäkuussa suositushintaan 189 euroa.


Itä-uudellamaalla selvitetään joukkoliikenteen palvelutasoa

Uudenmaan ELY-keskus ja alueen kunnat ovat valmistelleet ehdotuksen Itä-Uudenmaan joukkoliikenteen palvelutasosta vuosille 2017-2020. Ehdotuksesta voi antaa palautetta oman matkustustarpeen perusteella 17.5. asti.



Ansioituneita tieliikenteen kehittäjiä palkittiin

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner jakoi 2. toukokuuta 2016 Moottoriliikenteen ansiomitalit kuudelle henkilölle.

Ansiomitalit myönnetään ansiokkaasta valtakunnallisesta toiminnasta suomalaisen moottoriliikenteen hyväksi. Ansiomitalin voi saada henkilö, joka on pitkäaikaisella ja tuloksekkaalla työllään edistänyt tieliikenteen kehittämistä.

Ansiomitalin saivat:

Rainer Nyman, Autoalan Keskusliitto ry
Liittovaltuuston varapuheenjohtaja Tapio Sällylä, Autoliitto ry
Diplomi-insinööri Kalevi Lintula, Suomen Autoteknillinen Liitto ry
Johtaja Pasi Moisio, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
Toimitusjohtaja Ismo Lehtinen, Tampereen Aluetaksi Oy
Ylijohtaja Minna Kivimäki, liikenne- ja viestintäministeriö

Moottoriliikenteen ansiomitaleja on myönnetty vuodesta 1993 lähtien. Mitalin myöntää liikenne- ja viestintäministeri Moottoriliikenteen Keskusjärjestö ry:n hallituksen asettaman mitalitoimikunnan esityksestä.


VW Amarok V6-moottorilla

Pituutta uutuudella on 5,25 m ja leveyttä 2,23 m.

Volkswagen Amarok-pick-up saa keulalleen turboahdetun V6-dieselmoottorin. Uusi Euro 6 -normit täyttävä 3,0-litrainen moottori tarjoaa jopa 550 Nm vääntöä, mikä on 130 Nm aiempaa enemmän, ja 165 kW (224 hv) tehoa.

3,0 V6 TDI -moottori on tarjolla kolmessa eri teholuokassa: 120 kW (163 hv), 150 kW (204 hv) ja 165 kW (224 hv). Tehokkain moottoriversio tulee markkinoille ensimmäisenä.

Amarok tulee tarjolle kahdella eri voimansiirtoratkaisulla: manuaalivaihteisto kytkettävällä 4MOTION-nelivedolla ja alennusvaihteistolla tai 8-vaihteinen automaattivaihteisto jatkuvatoimisella Torsen-tekniikalla toteutetulla 4MOTION-nelivedolla.


Mersun kuorma-autot kiertueelle

Mercedes-Benzin raskas kalusto kiertää Suomea toukokuun puolivälistä lähtien. Mercedes-Benz On the Road 2016 -kiertue käynnistyy 16.5 Vantaalta ja päättyy 9.6 Kajaaniin. Kaikkiaan kiertue pysähtyy 15 paikkakunnalla. Koeajettavina ovat Actros- ja Arocs-yhdistelmäajoneuvot.

Kiertueen aikataulu löytyy nettisivustolta www.mercedes-benz.fi/kiertue.


Ford 90 vuotta Suomessa

Oy Ford Ab on ollut keskeinen osa maamme autoistumisen ja maatalouden koneistumisen historiaa. Ford on toiminut Suomessa koko itsenäisyyden ajan ja omana yhtiönä vuodesta 1926 alkaen. Tänä aikana on Suomessa myyty noin 844 000 Ford-ajoneuvoa.

Lue lisää...


Bulc vaatii kuljettajille minimipalkkaa

Violeta Bulc tutustui kabotaasin valvontaan Brysselin ulkopuolisella moottoritiellä.

EU Liikennekomissaari, Violeta Bulc haluaa puuttua kuorma-autonkuljettajien alipalkkaukseen Euroopassa. Ongelman keskiössä ovat useiden maiden välillä liikkuvat kuljettajat ja heidän sosiaaliset oikeutensa joita poljetaan surutta laillisia porsaanreikiä hyväksi käyttämällä. 

Sloveniasta kotoisin olevalta Bulcilta voidaan odottaa vielä tämän vuoden puolella kuljettajien työolojen ja oikeuksien parantamiseen pyrkiviä sääntöehdotuksia.

Slovenian komissaari äskettäin puhui voimakkaammin kuin koskaan kuorma-auton kuljettajien vähimmäispalkkauksen puolesta. "Jos kuljettaja pysyy maassa pitkään, tai harjoittaa työtehtäviä tietyssä maassa säännöllisesti, niin tämä kuljettaja olisi saatava kyseisen maan vähimmäispalkkaa", hän sanoi.

Tällä hetkellä Tanska, Italia, Kypros, Itävalta, Suomi ja Ruotsi ovat ainoat EU-maat, joilla ei ole kansallisen vähimmäispalkan vaatimusta ulkomaisille autonkuljettajille.

Toimittajille kerrottiin, että vielä on liian aikaista kertoa lisätietoja siitä, miten kuorma-auton kuljettajien palkkoja voitaisiin säädellä, ja kuinka kauan kuljettajan tulisi viettää yhdessä EU-maassa saadakseen kansallisen vähimmäispalkan. "Haluan löytää ratkaisun", Bulc sanoi.

Itä-Euroopan maissa toimivat, lievempiä työlainsäädäntöjä hyödyntävät ja kuljettajien oikeuksia syrjivät kuljetusyritykset ovat pilanneet koko tieliikennealan maineen Euroopassa.

Bulc ehdottaa tarkistuspisteiden lisäämistä maanteiden varsille, missä autot ja kuljettajien taustat tutkitaisiin. Tällä voitaisiin varmistaa etteivät kuljettajat riko kabotaasilainsäädäntöä.

(lähde: EurActiv)


Rotterdamin satamassa automaattinen rengaspaineiden mittaus

Rengaspaineiden ollessa kunnossa kuljettajalle näytetään vihreä hymiö.

Rotterdamin satamassa on käytössä automaattinen rengaspaineiden mittausjärjestelmä. Pilottiprojektilla halutaan kiinnittää kuorma-auton kuljettajien huomiota renkaiden kuntoon ja näin vähentää onnettomuuksia.

Sataman AMP-terminaalista lähdettäessä kuorma-auton kuljettaja voi halutessaan valita kaistan, jolla rengaspaineet mitataan automaattisesti. Kaistalla oleva Ventech Systemsin Pneuscan -mittausjärjestelmä mittaa kuorma-auton kaikkien renkaiden rengaspaineet ilman, että kuljettajan tarvitse pysähtyä. Rengaspaineiden ollessa kunnossa kuljettajalle näytetään vihreä hymiö.

Mikäli rengaspaineet eivät ole kunnossa kuljettajalle näytetään punaista "hymiötä”. Lisäksi kuljettaja saa tuloksista raportin ja hänelle tulostuu tietoa paikallisista huoltamoista.


Suomipoika antisankarina Norjassa

Norjan poliisi pysäytti Malvikin tarkastusasemalla suomalaisen kuljettajan, joka oli ajanut vuorokauden aikana 17 tuntia 24 minuuttia. Lepoaikaa kertyi vuorokauden aikana 3 tuntia 29 minuuttia. Kuljettaja oli ajanut osan aikaa ilman kuljettajakorttia piirturissa pimittääkseen tekonsa. Kuljettajalle tuomittiin 15 000 Norjan kruunua sakkoa ja neljän kuukauden ajokielto Norjassa.


Langendorf Flexliner, kaksikerros-perävaunu

Saksalainen Langendorf on esitellyt uuden kaksikerroksisen Flexliner perävaununsa. Kolmiakseliseen puoliperävaunuun mahtuu parhaimmillaan 55 eurolavaa. Kuormakorkeus on molemmissa kerroksissa 1,83 m. Kuormaus ja kuorman purku käy nopeasti Langendorfin omalla kauko-ohjausjärjestelmällä ja sisäänrakennetulla täysleveällä hissillä. Perävaunu toimitetaan myös kylmäkuljetus- ja pakasteperävaununa erillisillä lämpötilavyöhykkeillä.

Langendorf valmistaa noin 1000 perävaunua vuodessa.


Rekkaliikenne kielletään Turun keskustan alueella

Yli 15 metriä pitkiltä ajoneuvoilta kielletään ajo Turun keskustan alueella. Rekkojen ajo keskustassa on jatkossa mahdollista vain erityisluvalla. Erityisluvan perusteina ovat ajon alkaminen tai päättyminen kieltoalueella sekä liikenteen turvallisuuteen liittyvät syyt. Kielto astuu voimaan kesäkuussa 2016.

Keskustan raskaanliikenteen rajoituksilla parannetaan Turun kaupungin tiedotteen mukaan liikenneturvallisuutta ja vähennetään liikenteen aiheuttamaa melu- ja tärinähaittaa.

Sataman rekkaliikenne kulkee jatkossa vuonna 2014 parannetun Suikkilantien kautta. Aiemmin liikennettä on ohjattu reitille opastein ja esimerkiksi E-18 on siirretty kulkemaan sitä kautta.

Erityislupia voi alkaa hakea heti

Erityslupia voi alkaa hakea. 18.5.2016 mennessä jätetyt hakemukset käsitellään ennen kiellon voimaantuloa. Lomake ja ohjeet löytyvät osoitteesta www.turku.fi/rekkalupa.

Erityislupia myönnetään määräajaksi, kuitenkin korkeintaan yhdeksi kalenterivuodeksi kerrallaan. Erityislupa pitää olla ajoneuvossa mukana kieltoalueella liikuttaessa.

Erityisluvan myöntää Turun kaupunki. Hakemus tulee jättää kaksi arkipäivää ennen aiottua kuljetusta. Luvasta ei peritä maksua.

Kieltoalue kartalla (pdf)


Suomalaiset perävaunut tekevät kovaa jälkeä Ruotsissa

Perävaunujen tuontitilastossa Ruotsissa 1-12/2015 Ekeri on sijalla 3. (225 kpl), Närko sijalla 4. (214 kpl), VAK sijalla 5. (112 kpl) ja NTM sijalla 7. (97 kpl). Kaikki kasvattivat myyntiä tuntuvasti vuodesta 2014. Ykkössijan valloitti Krone (881 kpl, vuonna 2014 1303 kpl), toisena Schmitz (769 kpl, 2014 759 kpl).

1-2/2016 suomalaisten myynti jatkui vahvasti. Ekeri 3. (42 kpl), NTM 4. (20), Närko 5. (18), VAK 7. (13), Jyki 8. (11). Krone oli edelleen ykkönen (253) ja Schmitz kakkonen (69).

Suomalaisten päällerakentajat kamppailevat Ruotsissa markkinaosuuksista yhteensä 15 ruotsalaisen ja lukuisten muunmaalaisten perävaunuvalmistajien kanssa.


Hallitus esittää uutta alkolukkolakia

Hallitus esittää uuden alkolukkolain säätämistä nykyisten erillislakien tilalle. Alkolukolla valvottua ajo-oikeutta koskevat säännökset siirrettäisiin ajokorttilakiin.

Hallituksen 28. huhtikuuta antaman esityksen tavoitteena on rattijuopumusten ennalta estämisen lisäksi poistaa nykysäännöksiä rasittavaa tulkinnanvaraisuutta ja puutteellisuuksia sekä parantaa henkilötietojen suojaa. Lisäksi muutosten tavoitteena on laskea alkolukko-ohjelman hintaa ja lisätä alkolukon käyttöä ajokiellon vaihtoehtona.

Laki kattaisi alkolukolla valvotussa ajo-oikeudessa käytettävän alkolukon, niin sanotun terveysperusteisen alkolukon sekä koulu- ja päivähoitokuljetuksissa käytettävän alkolukon hyväksynnän, asennuksen, huollon ja käytön. Muu käyttö jäisi sääntelyn ulkopuolelle.

Esityksen mukaan alkolukon käyttötietoja ei enää tallennettaisi alkolukolla valvotussa ajo-oikeudessa valmistajan tai sen edustajan tietojärjestelmään, eikä käyttöön liittyviä tietoja enää välitettäisi poliisille. Sen sijaan rattijuopumusten torjunnassa hyödynnettäisiin alkolukkolaitteen teknisiä ominaisuuksia, jotka määriteltäisiin Liikenteen turvallisuusviraston Trafin määräyksessä.

Alkolukkoon asennetut on/off-kytkimet, joita laitevalmistaja ja Trafi ei olisi hyväksynyt, kriminalisoitaisiin. Alkolukon voisi jatkossa asentaa niin, että se estää joko ajoneuvon käynnistymisen tai sen liikkumisen. Ajokorttilakiin sisällytettäisiin kaikki alkolukolla valvottua ajo-oikeutta koskevat säännökset.


KNALLI-sopimus allekirjoitettiin

Liikennevirasto on allekirjoittanut VR Track Oy:n kanssa kunnossapidon allianssisopimuksen rataverkon kunnossapitoalueelle kaksi. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun allianssimallia kokeillaan radan kunnossapidossa, kertoo Liikennevirasto tiedotteessaan.

Pilotti on Liikenneviraston mukaan jaettu kahteen vaiheeseen: kehitysvaiheen allianssiin ja toteutusvaiheen allianssiin. Kehitysvaihe jakautuu kahteen jaksoon.

”Kehitysvaihe päättyy elokuun lopussa. Silloin pitää yhteisten suunnitelmien olla sen verran valmiina, että pystymme toteuttamaan kunnossapidon allianssimallilla. Varsinainen toteutusvaihe alkaa 1.4.2017”, kertoo aluepäällikkö Eero Liehu Liikennevirastosta.

Kokeilun tavoitteena on Liikenneviraston mukaan tilaajan kustannustehokkuuden parantaminen sekä yhteistyön ja ymmärryksen lisääminen niin tilaajan kuin toteuttajankin puolella.

Nyt allekirjoitettava allianssisopimus on voimassa viisi vuotta ja siihen on mahdollista lisätä kaksi optiovuotta.

Allianssimallissa tilaaja ja palveluntuottaja muodostavat yhdessä toteutusorganisaation. Mallin mukaisesti sekä riskit että hyödyt jaetaan yhdessä.

Rataverkon kunnossapitoalueeseen kaksi kuuluu rataosat Kirkkonummi – Karjaa – Turku – Uusikaupunki, Hyvinkää – Karjaa – Hanko ja Toijala - Turku.