Scania – Valoa hintoihin!

Vuonna 2014 valmistettiin 89,5 miljoonaa ajoneuvoa

Kansainvälisen autovalmistajien keskusjärjestö OICA:n mukaan maailman henkilö- ja hyötyajoneuvojen tuotanto oli yhteensä noin 89 500 000 yksikköä vuonna 2014. Se tarkoittaa noin 3 % lisäystä vuoden 2013 valmistusmäärään.

Vuodesta 2005 kasvua on peräti 34%. Rekisteröityjen ajoneuvojen määrä (armeijan, poliisin ja muiden viranomaisten kalustoa lukuun ottamatta) oli 88 200 000 vuonna 2014.

Lukemat eivät sisällä kaksipyöräisiä kulkuneuvoja.

OICA:n laskelmien mukaan maailmassa on 174 autoa 1000 ihmistä kohti. 


HaminaKotka sataman alkuvuosi edellisvuotta hiljaisempi

HaminaKotka sataman liikenne tammi-toukokuussa on yhteensä 5,47 milj. tonnia, joka on 6,8 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Kotimaan vienti ja tuonti on kokonaisuudessaan jotakuinkin edellisen vuoden tasolla, mutta kauttakulkuliikenteessä toukokuu oli normaalia hiljaisempi etenkin lannoitteiden ja nesteiden osalta ja se heijastui heti kokonaisliikenteeseen.

Vientiliikenne HaminaKotka satamasta tippui 1,6 prosenttia viime vuodesta, tuonti taas nousi 3,2 prosenttia. Kappaletavaraliikenne on 34 prosenttia jäljessä viime vuotisesta ja kauttakulkulkuliikenne on tippunut 13,3 prosenttia. Suurin syy tähän on Venäjän konttiliikenteen hiipuminen, joka osaltaan heijastuu konttivajeeseen, mikä vaivaa myös HaminaKotkan satamaa.


Hiabilta uusi puutavaranosturi ja ohjaamo

Hiab lanseeraa uuden, nostokapasiteetiltaan luokkansa suurimman LOGLIFT 125Z -puutavaranosturin. Samalla Hiab esittelee myös Hi-Cab(TM)-ohjaamon, jossa on 125 parempaan suorituskykyyn tähtäävää parannusta. LOGLIFT 125Z -nosturissa käytettävä uusi SmartBase(TM)-jalusta helpottaa käsittelemistä, parantaa vakautta ja keventää painoa. Nosturin HPL-rakenne suojaa letkuja iskuilta ja pistoilta. Hi-Cab(TM)-ohjaamon Hi-Vis(TM)-panoraamaikkunoiden ansiosta ikkunapintaa on viisi kertaa enemmän. Hi-Cab(TM)-ohjaamon muita turvallisuuutta ja suorituskykyä parantavia ominaisuuksia ovat muun muassa OPS-hyväksytty iskunkestävä etuovi, ohjaamon alle suojaan sijoitettu ilmastointilaite sekä ohjaamon erilaiset ergonomiaan liittyvät parannukset.



Nestekaasu verolliseksi ensi vuoden alusta alkaen

Nestekaasun verottomuus poistetaan 1.1.2016 alkaen. Muutoksen johdosta moottori- ja lämmityskäyttöön käytettävästä nestekaasusta  kannetaan muiden lämmitys-, voimalaitos- ja työkonepolttoaineiden tapaan nestekaasun energiasisältöön perustuva energiasisältövero ja poltosta syntyvän hiilidioksidin ominaispäästöön perustuva hiilidioksidivero.

Poikkeuksena ovat alle 1000 g vähittäismyyntipakkaukset, jotka säilyvät verottomina.  

Nestekaasun käyttötarkoitus on ratkaisevaa sen verottamisen kannalta. Nestekaasun käyttö muun muassa tilojen lämmityksessä, elintarviketeollisuudessa esilämmitys- ja paistouuneissa sekä trukkien ja työkoneiden polttoaineena on lainmuutoksen voimaantultua verollista. Myös nestekaasun pullotuslaitoksella niin yritys- kuin kotitalouskäyttöönkin pullotettu kaasu on aina verollista edellä tarkoitettuja pieniä pakkauksia lukuun ottamatta.

Lisätietoa Tullin sivuilta


SOL Line laajentaa Itämerellä

Sol Continent Line lisää Hanko-Rostock ja Kemi-Oulu-Lübeck linjoihin uusina Hanko-Trelleborg, Hanko-Travemünde ja Paldiski-Rostock. Myös Kemi-Lübeck linjalle tule jatke Antwerpen-Zeebrugge-Tilbury.

Yhteistyössä Stena Linen, TT-Linen ja Navirailin kanssa SOL tarjoaa nyt merirahdeille yhteyksiä Hangon, Oulun, Kemin, Paldiskin, Trelleborgin, Travemünden, Rostockin, Lübeckin, Antwerpenin, Göteborgin, Zeebruggen ja Tilburyn välillä.

Tarkemmin vuoroista ja aikatauluista ymv. www.sollines.se


Norja iskee laittoman kabotaasin kimppuun uusin asein

Norjassa heinäkuun alussa voimaan astuva laki tuo maalle uuden aseen laittoman kabotaasin vastaiseen taisteluun. Uusi laki vaatii vähintäänkin Norjan kuljetusalan mukaisen minimipalkan maksamista maan rajojen sisällä suoritettavien sekä maasta lähtevien kabotaasikuljetusten kuljettajille. Palkkojen verot tulee maksaa Norjan verokäytännön mukaisesti. 


Uusi rekkanavigaattori markkinoille

Interaktiivista kuuden tuuman kosketusnäyttöä käytetään nipistämällä ja pyyhkäisemällä. 

TomTom tuo kesäkuussa markkinoille uuden ammattikuljettajille suunnatun Trucker 6000 –navigaattorin.

Ajoneuvon mitat ja massat reittivalinnoissa huomioon ottava navigaattori näyttää liikennekamerat, edessä olevat ruuhkat sekä jonojen alku- ja loppukohdat.

Karttapäivitykset tarjotaan ilman lisäkustannuksia laitteen käyttöiän ajaksi. Rekkakartat päivittyvät neljä kertaa vuodessa. Liikennetiedot ovat maksuttomia ensimmäisen vuoden ajan.

 

 


Veloituksetonta kuljetusapua Volkswagenilta

Volkswagen-hyötyautojen kesäksi palkkaamat Aputyttö Annukat ja Apupoika Antero toimivat kiertävinä kuljetusapulaisina tilapäisissä työtehtävissä pienyrityksille ja yhteisöille pääkaupunkiseudun ja Vaasan alueilla.  

Pääkaupunkiseudulla auttavat tänä kesänä 19-vuotias Nelli Rehn Volkswagen Caddylla sekä 20-vuotias Miki Tanskanen Volkswagen Transporterilla. Vaasan alueella kesätöissä on 18-vuotias Emma Risberg Caddyn kanssa.

Kuljetusapua voi varailla internetissä olevan varauslomakkeen kautta osoitteessa www.appari.fi


Venäläisten rajanylittäjien määrä tippui

Rajavartiolaitoksen tiedotteen mukaan vuoden 2015 tammi-toukokuussa itärajan yli matkusti noin 3,64 miljoonaa rajanylittäjää. Rajanylitysten määrä väheni viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden 22 prosenttia. Suomalaisten rajanylittäjien määrä nousi viime vuotiseen verrattuna hivenen, kun taas yli miljoonalla henkilöllä.

Venäjän laskuun kääntynyt talouskasvu, heikko rupla, ja Ukrainan tilanne heijastuivat itärajan liikenteeseen vähentäen venäläisten matkustamista alkuvuonna. Toisaalta aiempaa halvempi rupla on lisännyt suomalaisten matkustusta Venäjälle, suuri osa suomalaisten ostosmatkailusta on polttoaineen hankintaan liittyvää.


Venäläinen Ural uudistuu

GAZelle pakettiautosta lainattu hytti on saanut kuorma-autossa pidemmän nokan. Vahvat juuret vanhaan malliin näkyvät monissa kohdissa. Huomaa renkaan ilmanpaineensäätö.

Venäläinen GAZ tuo markkinoille uudistuneen raskaisiin ajotehtäviin tarkoitetun Ural kuorma-automalliston vielä vuoden 2015 kuluessa. Uusi URAL NEXT –mallisto on jatkoa GAZ:in vuonna 2013 lanseeraamalle GAZelle NEXT pakettiautomallistolle(koeajo Atk 2/2013).  

Uralin kolmelle matkustajalle mitoitettu, GAZelle pakettiautosta lainattu ohjaamo on asennettu 50 kohdasta päivitetyn alustan päälle. Myöhemmin markkinoille tuodaan 7-hengen jatko-ohjaamoversio, josta on tarkoitus jalostaa makuuohjaamoversio.

Keveimmän mallin etuakselin kantavuus on lisääntynyt 5,3 tonnista 6,5 tonniin. Hyötykuormakapasiteetti kasvoi 12:sta 13 tonniin. Suurimman sallitun kokonaismassan ollessa 22,5 tonnia ja yhdistelmämassan 38 tonnia.  Lanseerausvaiheessa markkinoille tuodaan 4x4 ja 6x4 mallit. Myöhemmin mallistoon tuodaan useita eri akseli-, kokonaispaino- ja vetotapavaihtoehtoja.

Valmistajan mukaan vahvemman rungon sekä akselien ansiosta Ural kestää entistä suurempia vääntövoimia. Sen johdosta Ural mallisto saa voimanlähteikseen uudet 6-sylinteriset, iskutilavuudeltaan 6,6-litraiset YaMZ-536 turbodieselit, joko 240-, 285-, 312 –hevosvoimaisena. Maakaasumoottorit esitellään myöhemmin. Vaihteistovalikoimassa on YaMZ 5-lovinen tai ZF 9-vaihteisena, keppivaihteisena totta kai!

Uuden dieselmoottorin ja uuden paineilmaohjatun jakovaihteiston avuin polttoaineen kulutuksen kerrotaan laskevan parhaimmillaan 8 % edelliseen malliin verrattuna.

Valmistaja myöntää uutuusmallille 24 kuukauden tai 100 000 km takuun. Huoltoväliksi ilmoitetaan 15000 km.

Kivilavalla varustetun kippiauton hinnat alkavat noin 3 150 000 ruplasta (n. 54 000 €).


Unkarin tiemaksut FleetBoardiin

Daimler on sopinut Unkarin kanssa FleetBoard-telematiikkajärjestelmän liittämisestä maan elektroniseen tiemaksujärjestelmään.

FleetBoard Mapping ja FleetBoard Track & Trace lisäpalvelua hyödyntävillä kuljetusliikkeillä on kesäkuun alusta asti ollut mahdollisuus suorittaa tiemaksunsa suoraan Mersun järjestelmän kautta ilman lisälaitteita. Palvelu vaatii toimiakseen FleetBoardin e-track informatics:iin eli sijaintitietoihin perustuvan paikannuspalvelun aktivoimista. Lisätietoa maahantuojalta. 


Pakettiautot ainoana valopilkkuna autokaupassa

Toukokuussa rekisteröitiin 9 114 uutta henkilöautoa ja 926 pakettiautoa. Henkilöautojen rekisteröinnit putosivat 9,9 % ja pakettiautojen rekisteröinnit kasvoivat 5,1 %.  

Tammi-toukokuussa pakettiautoja on ensirekisteröity 4 832 kappaletta. Kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna 8,1 %.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin toukokuussa 245 kpl. Viime vuoden toukokuuhun verrattuna määrä laski 3,9 %.

Vuoden alusta lukien uusia kuorma-autoja on rekisteröity 1 084 kpl, joka on 3,6 % vähemmän kuin viime vuonna.

Uusia linja-autoja on rekisteröity alkuvuonna 152 kpl, pudotus edelliseen vuoteen 6,7 %

Tiedot perustuvat Autoalan Tiedotuskeskuksen julkaisemiin lukuihin.


Jyväskylä mukaan Waltti -järjestelmään

Uusi valtakunnallinen lippu- ja maksujärjestelmä, Waltti, otetaan käyttöön Hankasalmi - Jyväskylä yhteysvälillä 1.6.2015 alkaen.

Waltti-järjestelmään siirrytään vaiheittain koko maakunnassa.

Waltti joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmässä luovutaan kilometripohjaisesta hinnoittelusta. Hinta riippuu siitä, monellako vyöhykkeellä matkustaja liikkuu. Järjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön useissa eri liikennemuodoissa.


Uusi käänne Varkauden akkutehdassekoilussa

Viime vuosien suurimpiin epäonnistumisiin luettava ja lopulta suurelta osin veronmaksajien maksettavaksi jäänyt Varkauden akkutehtassekoilu sai jälleen uuden käänteen. Tuoreimman tiedon mukaan Varkauden akkutehdas on saanut uuden omistajan.

Uudeksi omistajaksi on ilmoitettu viime vuoden lopulla perustettu European Battery Technologies Oy -niminen yhtiö, jonka hallituksen puheenjohtajana on yhdysvaltalainen elektroniikka-alan sijoittaja Arsen Khousnoutdinov. Yhtiöllä ei ole toimintaa Suomessa. Kotipaikka on merkitty Metallikadulle Varkauteen, missä 10 000 neliön tehdaskiinteistö sijaitsee.

Lue lisää...


Suomen sähköautokanta jäljessä v. 2020 tavoitteesta

Maaliskuun lopussa Suomessa oli 1077 ladattavaa ajoneuvoa, joista lähes 150 myytiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Suomessa sähköajoneuvokanta kehittyy kuitenkin insentiivien puuttuessa hitaammin kuin esimerkiksi muissa Pohjoismaissa.

Liikenne- ja viestintäministeriön asettamaan vuoden 2020 tavoitteeseen on vielä reilusti matkaa.