Scania-Markkinajohtaja

SONAXilta ajovaloumpioiden kirkastussarja

SONAX tuo markkinoille Headlight Restoration Set - ajovaloumpioiden kirkastussarjan. Yhtiön mukaan kuluttajille suunnattu kirkastussarja kirkastaa umpioita, poistaa pienet naarmut ja suojaa umpioita uudelleen mattaantumiselta. Yksi pakkaus riittää kahden umpion käsittelyyn.


Vt 8:n parantaminen alkaa Raahe-Liminka -tieosuudella

Valtatie 8:n pohjoisen osan parannustyöt käynnistyvät toukokuussa myös Raahe-Liminka -tieosuudella.

Urakassa rakennetaan mm. ohituskaistaparit Raahen pohjoispuolelle Hummastinvaaran kohdalle ja Limingan eteläpuolelle Ruutikankaan kohdalle. Lisäksi Raahessa uusitaan rautatien ylikulkusilta ja parannetaan Koksaamontien, Oulunväylän ja Siikajoentien liittymiä.

Myös Siikajoen Revonlahdella parannetaan liittymiä ja rakennetaan kevyen liikenteen väyliä. Limingassa parannetaan kantatie 86:n liittymää. Työt valmistuvat kokonaisuudessaan lokakuussa 2017.

Työt etenevät myös aiemmin käynnistyneessä urakassa Pyhäjoella, jossa aloitellaan sillanrakennustöitä. Niiden ajaksi valtatien liikenne ohjataan Pyhäjoen keskustan kautta kulkevalle kiertotielle.


Nissanin sähköautoja myytiin yrityksille ennätyksellisen paljon

Nissanin sähköautojen yritysmyynti Euroopassa kasvoi neljättä vuotta peräkkäin. Päättyneen tilikauden aikana Nissan kertoo myyneensä Euroopassa yli 7500 LEAF- ja e‑NV200-sähköautoa yritysasiakkaille. Kasvua edellisvuoteen verrattuna syntyi 45%.

Euroopassa Nissan on myynyt yrityksille yhteensä jo yli 20 000 sähköautoa ja saavuttanut 28% osuuden sähköautojen yritysasiakasmarkkinoista.



Valtion väyläyhtiöstä Live Oyj

Liikenneministeri Anne Berner on antanut ehdottamalleen valtion väyläyhtiölle nimen Live Oyj.

"Live" on englantia. Se käännetään suomeksi sanoilla elävä, kova, suora. Tarkoittaako Live Oyj  elävälle liikentelle annettua kovaa suoraa iskua vai uutta Liikenneverotusta, arvuutellaan kulmipyörä-kuljetusalalla. Jää nähtäväksi. Tai sitten ei. 


UPM sai ISCC PLUS sertifikaatin

UPM Biopolttoaineille on myönnetty aiempaa laajempi ISCC PLUS (International Sustainability and Carbon Certification) kestävyyssertifikaatti. UPM kertoo sertifikaatin kattavan kaikki Lappeenrannan biojalostamolta saatavat tuote- ja tähdevirrat.

Aiemmin hankitut biopolttoaineiden kestävyyssertifikaatit mahdollistavat UPM:n mukaan uusiutuvien polttoaineiden käytön liikenteessä. Uusi ISCC PLUS sertifiointi puolestaan mahdollistaa puupohjaisten polttoaineiden käytön sertifioituna raaka-aineena erimerkiksi biomuovien tuotannossa.

UPM Lappeenrannan biojalostamolla tuotetaan uusiutuvaa dieseliä ja naftaa. Päätuote on puupohjainen uusiutuva UPM BioVerno diesel. Lisäksi prosessissa tuotetaan jonkin verran uusiutuvaa naftaa, jota voidaan käyttää bensiinin biokomponenttina. Laitoksen tuotantokapasiteetti on 120 miljoonaa litraa uusiutuvaa dieseliä vuodessa.

Uusiutuvien polttoaineiden lisäksi Lappeenrannan biojalostamolla tuotetaan uusiutuvaa tärpättiä, pikeä ja natriumbisulfiittia, jotka syntyvät biopolttoainetuotannon tähteinä.


Autoklinikka-konserni ja Werksta-ketju yhdistyvät

Suomalainen Autoklinikka-konserni ja ruotsalainen Werksta-ketju yhdistyvät - Tavoitteena Pohjoismaiden johtava autovaurioiden korjaamoketju vuoteen 2020 mennessä.

Syntyvän kokonaisuuden enemmistöomistajaksi tulee Werksta-ketjun vuonna 2015 perustaneen pääomasijoitusyhtiö Procuritas Partnersin hallinnoima rahasto. Autoklinikan pääomistajasta Patrik Puskalasta tulee samalla yhtiön suurin henkilöomistaja. Autoklinikka jatkaa toimintaansa Suomessa omalla tuotemerkillään ja sen toimiva johto ja henkilöstö jatkavat nykyisissä tehtävissään.

Yhdistyminen Autoklinikan kanssa tukee Werkstan tavoitetta kasvaa Pohjoismaiden johtavaksi vauriokorjaamoketjuksi vuoteen 2020 mennessä, kertoo Werkstan hallituksen puheenjohtaja Björn Lindberg.

 


18,6 miljoonaa hyötyajoneuvoa

Vuonna 2014 maailman hyötyautotuotanto(kuorma- ja pakettiautot sekä bussit) ylti yhteensä 18,6 miljoonaan yksikköön. 

Tiedot ilmenevät autovalmistajien keskusjärjestö ACEA:n tilastoista.


Missä Tieliikennelain kokonaisuudistus, LVM/Berner?

LVM/liikenneministeri Anne Berner piti 18.4. paljon kohua synnyttäneen tiedotustilaisuuden LVM:n uusista esityksistä koskien valtion uuden Väyläyhtiön perustamista, taksikilpailun avaamista ja pakettiautojen luvanvaraisuuden osittaista avaamista. Esitykset edustavat ministeriön visioita tulevaisuuden vaatimuksista.

Sitäkin suurempaa ihmettelyä on ammattiautoilun sekä kuljetus- ja logistiikkaelinkeinon piirissä herättänyt Tieliikennelain kokonaisuudistuksen jatkuva, kipeänä tunnettu puuttuminen LVM:n uudistusesityksistä. Tieliikennelain kokonaisuudistuksen tiedetään olleen työn alla ministeriössä jo vuodesta 2008. Työn aikana tehtävä on kasvanut jättimäiseksi.

Yleinen arvio on jo, että se ylittää liikenneministeriön osaamisen ja asiahallinnan. Kuljetusalalla vaaditaan yhä kiivaammin, että kehitystä pahimmin jarruttavat asiakokonaisuudet tuotaisiin jo pikavauhtia nykypäivän vaatimukset vastaavina esityksinä julkisuuteen, lausuntokierrokselle ja lopullisina esityksinä eduskunnan käsiteltäväksi. Sellaisia olisivat liikennerikkomusten virhepistejärjestelmän luominen eurooppalaisen mallin mukaan, ammattipätevyyskoulutuksen järkeistäminen, raskaan liikenteen talvirengasvaatimusten yhdenmukaistaminen Ruotsin ja Norjan vaatimusten mukaisiksi, ajo- ja lepoaikojen sovittaminen Suomen olosuhteiden ja kilpailukyvyn vaatimusten mukaisiksi sekä ajokorttikoulutuksen ja -vaatimusten saattaminen nykyajan vaatimusten mukaisiksi.


LVM/Berner: Luvanvaraisuutta pois pakettiautojen kuljetuksista

LVM:n tiedotustilaisuudessa 18.4. liikenneministeri Anne Berner selvitti pakettiautojen kuljetuksista annettua esitystä. Luvanvaraisuus esitetään poistettavaksi pakettiautojen henkilö- ja tavarakulhjetuksista liikevaihdon alittaessa 10 000 euroa vuodessa. Luvanvaraisuusrajan valvonnasta ei kerrottu.

Esitys menee heti lausuntokierrokselle, minkä jälkeen ministeriö päättää yksityiskohdista ja lopullisen esityksen jättämisestä eduskunnan käsittelyyn vuonna 2017.


LVM/Berner: Taksikilpailu avataan

LVM:n tiedotustilaisuudessa 18.4. liikenneministeri Anne Berner esitteli myös ministeriön suunnitelman taksikilpailun avaamiseksi. Julkinen sektori maksaa nyt noin 500 M€ mm. Kelan korvaamista matkoista ja koulukuljetuksista. Taksiluvat annettaisiin jatkossa taksiyhtiöille ja -autoille. Hintasäännöstely poistetaan, samoin aluerajoitus. Kuljettajille asetetut vaatimukset kiristyvät tavoitteena palvelukyvyn parantaminen.

Taksiesitys menee seuraavaksi lausuntokierrokselle. Sen jälkeen tehdään ministeriössä päätös mahdollisista muutoksista, minkä jälkeen esitys menee eduskunnan käsiteltäväksi.


LVM: Valtiolle Väyläyhtiö

Liikenneministeri Anne Berner esitteli 18.4. ministeriön uutena visiona, että valtion omistamat väylät (tiet, rautatiet, meri- ja ilmaväylät), niiden rahoitus ja ylläpito yhtiöitettäisiin valtion uudeksi Väyläyhtiöksi. Valtion omistusosuus olisi 100%. Rahoitus tapahtuis asiakas- ja käyttömaksuilla mobiiliteknologiaa hyödyntämällä. Näin vapauduttaisiin autoveroista ja käyttömaksuista. 

Ministeri Berner ei paljastanut hinta-ja maksutapoja. Hän puhui vain esimerkiksi tienkäyttäjille asetettavista kuukausi- ja kilometriveloituksista. Selvänä on pidettävä, että valtio ei luovu nykyisistä tuloistaan, vaan että autoilijat joutuvat uudella järjestelyllä maksamaan nykyistä enemmän teiden käytöstä.

Esitys on menossa lausuntokierrokselle. Päätöksiä tehtäisiin 2017 syksyllä.


Posti uudistaa jakeluaan

Posti uudistaa jakelureittejä ja laajentaa postinjakelua kohti iltaa. Ensi viikolla 25.4. alkavat muutokset näkyvät osalle postinsaajia totutusta poikkeavana postinjakeluaikana. Toisaalta uudistus mahdollistaa Postin mukaan erilaisten palvelujen, pakettien ja tuotteiden toimittamisen aiempaa joustavammin kotiin asti myös ilta-aikaan.

Muutoksen taustalla ovat kirjeiden ja lehtien jakelumäärien voimakas väheneminen ja toisaalta erilaisten kotiin toimitettavien palvelujen kysynnän kasvu. Esimerkiksi lehtiä jaetaan Postin mukaan nyt saman verran kuin 1950-luvulla.

- Mitä vähemmän kirjeitä ja lehtiä on jaettavana, sitä suuremmaksi nousee yksittäisen lähetyksen käsittelykustannus. On selvää, että meidän täytyy kehittää yhdessä asiakkaidemme kanssa uusia toimintatapoja, sillä hintojen korottaminen ei ole kestävä ratkaisu, jakelusta vastaava johtaja Juhani Vuola korostaa.

Uudistuksen myötä päivän postinkäsittelyä voidaan Postin mukaan rytmittää kulloisenkin postimäärän ja jakelutarpeen mukaisesti. Näin pystytään varaamaan erilaisiin tilanteisiin mahdollisimman oikea määrä tekijöitä ja kohdentaa palvelut kysynnän vaihtelujen mukaan.


Puunkuormaajamestari 2016 -kilpailu käyntiin

Puunkuormaajamestaria haetaan tänä vuonna Volvo -puuautojen voimin.

Hiab, SKAL ry ja Volvo Trucks yhteistyökumppaneineen järjestävät perinteisen puunkuormauskiertueen. Kiertueen alkukilpailut alkavat 18. huhtikuuta ja päättyvät 3. kesäkuuta.

Kilpailemaan pääsee tänä vuonna yhteensä kahdellakymmenellä paikkakunnalla. Tulokset ja tunnelmia kiertueelta on tarkoitus jakaa Facebookissa.

Kilpailussa puretaan ja lastataan tukkikuorma Volvo puuautoon mahdollisimman nopeasti ja laadukkaasti ajoneuvoon kytketyllä ohjaamonosturilla. asianmukaisella nosturilla.

Alkukilpailujen jälkeen viisi lääninmestaria ja seitsemän nopeinta haastajaa kisaavat Suomen Puunkuormaajamestarin tittelistä 2.9. kello 15 FinnMETKO 2016 -näyttelyssä Jämsässä. Alkukilpailujen aikojen perusteella selviää myös naisten - ja veteraanisarjan voittaja.

Kiertueaikataulu ja osallistumisohjeet


VW toimittanut jo yli satatuhatta hyötyajoneuvoa

Volkswagen toimitti maailmanlaajuisesti 113 100 hyötyajoneuvoa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Kasvua edellisvuoteen verrattuna syntyi 4,3%. Maaliskuussa merkki toimitti 46 100 ajoneuvoa (+0,8%).

Saksassa yhtiö toimitti 28 000 hyötyajoneuvo, mikä on 3,7% enemmän edellisvuoteen verrattuna. Kasvu oli suurta varsinkin Euroopan ydinmarkkinoilla Italiassa (+40,2%), Espanjassa (+27,7%) ja Ranskassa (+17,6%).

Kehitys oli myös positiivista Itä-Euroopassa (+2,6%) ja Etelä-Amerikassa (+4,1%).

Afrikan (-29,7%), Aasian-Tyynenmeren (-9,1%) ja Lähi-idän (-0,5%) alueilla kehitys oli puolestaan negatiivista.


Kehä I:n työmaahaitat lisääntyvät

Muutokset tulevat voimaan 19. huhtikuuta.

Kehä I:n työmaalla aloitetaan ensi maanantaina louhinnat Espoon rajan ja Vihdintien välillä. Räjäytyksiä tehdään kello 10 ja 14 välisenä aikana ja 19 jälkeen seuraavan kolmen viikon ajan. Liikenne pysäytetään molempiin suuntiin enintään 8 minuutiksi.

Toinen merkittävä muutos on, että seuraavana yönä toinen Hämeenlinnanväylän ylittävistä silloista poistuu käytöstä. Länteen menevä liikenne kiertää uuden pohjoisen sillan rakentamisen ajan eteläisen sillan kautta.

Hämeenlinnanväylän ylityskohdalla kaistamäärä tulee olemaan kaksi itään ja kaksi länteen. Nopeusrajoitus on 60 km/h. Tilannetta hankaloittavat myös kahden rampin jääminen ilman kiihdytyskaistaa tällä kohdin. Kehällä ajajien tulisikin olla erityisen joustavia päästämään liittyjiä Kehän liikennevirtaan.

Räjäytyksiä puolestaan tehdään lännempänä, jotta tieosuudelle saadaan rakennettua kolmannet kaistat. Kalliota poistetaan Kehän pohjoispuolella, mutta turvallisuussyistä Kehän liikenne katkaistaan kokonaan räjäytyksen ja kaistojen puhdistuksen ajaksi. Myös Mestarintunneli joudutaan sulkemaan liikennepysäytyksien yhteydessä.

Espoon rajan ja Vihdintien louhintojen jälkeen louhinnat jatkuvat Hämeenlinnanväylän ja Kantelettarentien välillä Kehä I:n pohjoispuolella.