SuperMax – Valmiina töihin!

Juhani Korpela: Seuraavaksi LVM voidaan yksityistää!


Liikenneministeri Anne Berner on joutunut pahasti puolustuskannalle kansliapäällikkönsä Pursiaisen ja kumppanien uusista "liikennekeksinnöistä".

Juhani Korpela, vuoteen 1985 valtiovarainministeriön budjettipäällikkö, sitten vuoteen 2006 saakka liikenneministeriön (LVM) kansliapäällikkö, lataa täysillä (HS 21.4.) LVM/ministeri Bernerin esityksestä yksityistää maan liikenneväylät. 

"Tie- ja ratainvestointipäätösten tulee kansanvaltaisesti hallitussa maassa perustua poliittisiin päätöksiin. Ei niitä voida siirtää jollekin valtionyhtiölle. Eduskunnan budjettivaltaa ei tule kaventaa kevein päätöksin", Korpela sanoo ja jatkaa: "Kilometriverot ja ratamaksut ovat veroja, joista päättää eduskunta. Mihin tarvitaan uutta yhtiötä, jolla ei kuitenkaan olisi keskeistä päätösvaltaa?"

Korpela toteaa: "Yhtiöhankkeesta käy ilmi, että talousosaaminen on LVM:ssä jäänyt ohueksi lukuisten organisaatiouudistusten seurauksena. Liikenneviraston alasajo veisi hallinnonalalta lopunkin liikennetaloudellisen osaamisen.Tämän jälkeen liikenneministeriökin voitaisiiin yksityistää johonkin lakiasiaintoimistoon", LVM:n nykyistä kansliapäällikkö Harri Pursiaista edeltänyt VM:n budjettipäällikkö ja LVM:n kansliapäällikkö Juhani Korpela laukoo.

 


Amarokin uusi ulkonäkö

Volkswagen Amarok lava-auton uudesta ulkonäöstä on julkaistu luonnos. 5,52 metriä pitkän ja peilien kanssa 2,23 metriä leveän Amarokin keulaa on muotoiltu urheilullisemmaksi ja vanteiden kokoa on kasvatettu. Keulaosassa on pyöreiden linjojen sijaan panostettu pysty- ja vaakasuoriin linjoihin.


Ensimmäinen Scania Interlink lähdössä esittelykierrokselle

Scanian "suomalainen", Lahden tehtaan valmistama ensimmäinen Suomeen jäävä Scania-uutuus, Interlink-bussi, lähtee maanantaina esittäytymään Pohjois-Suomen liikennöitsijöille. Tätä ennen lahtelaisia Scania Interlinkejä on jo viety ulkomaille.

Ensimmäinen Suomeen jäävä Scania Interlink HD on kolmesta mallivaihtoehdoista korkein, 3,66 m korkea, 12,4 m pitkä, 49+1+1 paikkainen 1+0+1 ovinen kaunotar. Ammattipiireissä sille ennustetaan jo 1500 valmistetun rajaa huitelevan Scania OmniExpressin veroista menestystä. Interlinkin valmistusvauhti, kaksi Interlinkiä päivässä, enteilee 400 bussin haamurajan rikkoutumista vuodenvaihteeseen mennessä.

 



Vaasa osti 12 Scania Citywide kaasubussia

Suursuon kaatopaikka tuottaa biokaasun, jolla Vaasan kaupungin ostamat 12 Scania kaasubussia tulevat kulkemaan. 10 biokaasu-Scaniaa on 2-akselisia, kaksi on 3-akselisia. Moottorina on Scania 9-litrainen 320 hv:n Euro6. Autot luovutetaan vuodenvaihteessa 2016-17.


Wärtsilä supistaa Suomessa

Suomalainen konepajateollisuusjätti Wärtsilä aikoo mukauttaa toimintojaan huonon markkinatilanteen johdosta. Suunnitelmat vaikuttavat erityisesti Wärtsilä Marine Solutions ja Energy Solutions -liiketoimintojen henkilöstöön maailmanlaajuisesti. Yhtiön uudelleenjärjestelyistä johtuva henkilövähennystarve koskee Suomessa 270 työpaikkaa ja maailmanlaajuisesti 550 työpaikkaa. Näillä toimilla Wärtsilä pyrkii saavuttamaan noin 50 miljoonan euron vuotuiset säästöt.

Wärtsilän markkinatilannetta on heikentänyt sähköntuotannon markkinoiden vaikea kilpailuympäristö sekä kauppalaivojen ylikapasiteetista ja offshore-kysynnän vaimeudesta johtuva haastava tilanne merenkulun markkinoilla.


Kevät on paras aika vaihtaa auton sisäilmansuodatin

Talven jäljiltä auton sisäilmansuodatin on usein huonossa kunnossa. Paras aika vuosittaiselle vaihdolle onkin juuri nyt, kun tieilma on täynnä katupölyä ja siitepölykausi alkaa ilmojen lämmetessä.

Auton sisäilmansuodatin toimii puskurina pakokaasuja, katupölyä, siitepölyä ja muita ilmassa olevia hiukkasia vastaan. Ilman suodatinta ne päätyisivät matkustajien hengitettäväksi ja auton sisäpinnoille. Tämän lisäksi sisäilmansuodatin suojelee auton ilmanvaihtolaitetta pölyltä ja roskilta.


Saksa: "Talvirenkaille" uudet vaatimukset, vaikutusta myös Pohjoismaihin

M+S renkaat täyttävät nykyisin talvirengasvaatimukset useimmissa maissa maailmassa. Todellisuudessa monet kelpaavat vain kesärenkaiksi. Saksan hallitus on vaatimassa Saksan talvirengasvaatimuksiin tiukkaa uudistusta tammikuusta 2018 alkaen. Se tulee muuttamaan käytäntöjä Pohjoismaita myöten. Talvirenkailta tullaan vaatimaan suorituskykyä, joka selvästi ylittää nykyiset M+S ja/tai lumihiutalemerkinnällä varustetut "talvirenkaat".

Saksan suunnitelmien mukaan renkaissa pitää 2018 alkaen olla uusi lumihiutaletunnus. Sen saadakseen renkaiden tulee todistaa ominaisuutensa erityisessä lumi/jää-testissä, jonka vaatimukset ovat työn alla. Ennen 2018 ostetuilla talvirenkailla saa ajaa ylimenokaudella 30.9.2024 saakka.

Vaikka Saksan tie- ja liikenneolosuhteet eroavat voimakkaasti mm. ajonopeuskestävyyden osalta Pohjoismaiden olosuhteista, on odotettavissa vastaavia muutoksia talvirengas-vaatimuksille myös Pohjoismaissa.


Canary Pohjoismaiden markkinoille

Kotien turvatekniikkaa valmistava startup, Canary, aloittaa etävalvontalaitteensa jälleenmyynnin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Canary etävalvontalaite on yhtiön mukaan oppiva laite, joka pystyy muun muassa lähettämään HD-kuvalla ja äänellä varustetun viestin älypuhelimeen havaitessaan epätavallista liikettä. Käytettävissä on myös 90 desibelin voimakkuudella ulvova sireeni ja suorat hätänumerot.

Canaryn jälleenmyyjiä Pohjoismaissa ovat muun muassa Apple Store, Elkjop/Gigantti ja Teknikmagasinet.


Nissanin sähköautoja myytiin yrityksille ennätyksellisen paljon

Nissanin sähköautojen yritysmyynti Euroopassa kasvoi neljättä vuotta peräkkäin. Päättyneen tilikauden aikana Nissan kertoo myyneensä Euroopassa yli 7500 LEAF- ja e‑NV200-sähköautoa yritysasiakkaille. Kasvua edellisvuoteen verrattuna syntyi 45%.

Euroopassa Nissan on myynyt yrityksille yhteensä jo yli 20 000 sähköautoa ja saavuttanut 28% osuuden sähköautojen yritysasiakasmarkkinoista.


Valtion väyläyhtiöstä Live Oyj

Liikenneministeri Anne Berner on antanut ehdottamalleen valtion väyläyhtiölle nimen Live Oyj.

"Live" on englantia. Se käännetään suomeksi sanoilla elävä, kova, suora. Tarkoittaako Live Oyj  elävälle liikentelle annettua kovaa suoraa iskua vai uutta Liikenneverotusta, arvuutellaan kulmipyörä-kuljetusalalla. Jää nähtäväksi. Tai sitten ei. 


UPM sai ISCC PLUS sertifikaatin

UPM Biopolttoaineille on myönnetty aiempaa laajempi ISCC PLUS (International Sustainability and Carbon Certification) kestävyyssertifikaatti. UPM kertoo sertifikaatin kattavan kaikki Lappeenrannan biojalostamolta saatavat tuote- ja tähdevirrat.

Aiemmin hankitut biopolttoaineiden kestävyyssertifikaatit mahdollistavat UPM:n mukaan uusiutuvien polttoaineiden käytön liikenteessä. Uusi ISCC PLUS sertifiointi puolestaan mahdollistaa puupohjaisten polttoaineiden käytön sertifioituna raaka-aineena erimerkiksi biomuovien tuotannossa.

UPM Lappeenrannan biojalostamolla tuotetaan uusiutuvaa dieseliä ja naftaa. Päätuote on puupohjainen uusiutuva UPM BioVerno diesel. Lisäksi prosessissa tuotetaan jonkin verran uusiutuvaa naftaa, jota voidaan käyttää bensiinin biokomponenttina. Laitoksen tuotantokapasiteetti on 120 miljoonaa litraa uusiutuvaa dieseliä vuodessa.

Uusiutuvien polttoaineiden lisäksi Lappeenrannan biojalostamolla tuotetaan uusiutuvaa tärpättiä, pikeä ja natriumbisulfiittia, jotka syntyvät biopolttoainetuotannon tähteinä.


Autoklinikka-konserni ja Werksta-ketju yhdistyvät

Suomalainen Autoklinikka-konserni ja ruotsalainen Werksta-ketju yhdistyvät - Tavoitteena Pohjoismaiden johtava autovaurioiden korjaamoketju vuoteen 2020 mennessä.

Syntyvän kokonaisuuden enemmistöomistajaksi tulee Werksta-ketjun vuonna 2015 perustaneen pääomasijoitusyhtiö Procuritas Partnersin hallinnoima rahasto. Autoklinikan pääomistajasta Patrik Puskalasta tulee samalla yhtiön suurin henkilöomistaja. Autoklinikka jatkaa toimintaansa Suomessa omalla tuotemerkillään ja sen toimiva johto ja henkilöstö jatkavat nykyisissä tehtävissään.

Yhdistyminen Autoklinikan kanssa tukee Werkstan tavoitetta kasvaa Pohjoismaiden johtavaksi vauriokorjaamoketjuksi vuoteen 2020 mennessä, kertoo Werkstan hallituksen puheenjohtaja Björn Lindberg.

 


Missä Tieliikennelain kokonaisuudistus, LVM/Berner?

LVM/liikenneministeri Anne Berner piti 18.4. paljon kohua synnyttäneen tiedotustilaisuuden LVM:n uusista esityksistä koskien valtion uuden Väyläyhtiön perustamista, taksikilpailun avaamista ja pakettiautojen luvanvaraisuuden osittaista avaamista. Esitykset edustavat ministeriön visioita tulevaisuuden vaatimuksista.

Sitäkin suurempaa ihmettelyä on ammattiautoilun sekä kuljetus- ja logistiikkaelinkeinon piirissä herättänyt Tieliikennelain kokonaisuudistuksen jatkuva, kipeänä tunnettu puuttuminen LVM:n uudistusesityksistä. Tieliikennelain kokonaisuudistuksen tiedetään olleen työn alla ministeriössä jo vuodesta 2008. Työn aikana tehtävä on kasvanut jättimäiseksi.

Yleinen arvio on jo, että se ylittää liikenneministeriön osaamisen ja asiahallinnan. Kuljetusalalla vaaditaan yhä kiivaammin, että kehitystä pahimmin jarruttavat asiakokonaisuudet tuotaisiin jo pikavauhtia nykypäivän vaatimukset vastaavina esityksinä julkisuuteen, lausuntokierrokselle ja lopullisina esityksinä eduskunnan käsiteltäväksi. Sellaisia olisivat liikennerikkomusten virhepistejärjestelmän luominen eurooppalaisen mallin mukaan, ammattipätevyyskoulutuksen järkeistäminen, raskaan liikenteen talvirengasvaatimusten yhdenmukaistaminen Ruotsin ja Norjan vaatimusten mukaisiksi, ajo- ja lepoaikojen sovittaminen Suomen olosuhteiden ja kilpailukyvyn vaatimusten mukaisiksi sekä ajokorttikoulutuksen ja -vaatimusten saattaminen nykyajan vaatimusten mukaisiksi.


LVM/Berner: Luvanvaraisuutta pois pakettiautojen kuljetuksista

LVM:n tiedotustilaisuudessa 18.4. liikenneministeri Anne Berner selvitti pakettiautojen kuljetuksista annettua esitystä. Luvanvaraisuus esitetään poistettavaksi pakettiautojen henkilö- ja tavarakulhjetuksista liikevaihdon alittaessa 10 000 euroa vuodessa. Luvanvaraisuusrajan valvonnasta ei kerrottu.

Esitys menee heti lausuntokierrokselle, minkä jälkeen ministeriö päättää yksityiskohdista ja lopullisen esityksen jättämisestä eduskunnan käsittelyyn vuonna 2017.


LVM/Berner: Taksikilpailu avataan

LVM:n tiedotustilaisuudessa 18.4. liikenneministeri Anne Berner esitteli myös ministeriön suunnitelman taksikilpailun avaamiseksi. Julkinen sektori maksaa nyt noin 500 M€ mm. Kelan korvaamista matkoista ja koulukuljetuksista. Taksiluvat annettaisiin jatkossa taksiyhtiöille ja -autoille. Hintasäännöstely poistetaan, samoin aluerajoitus. Kuljettajille asetetut vaatimukset kiristyvät tavoitteena palvelukyvyn parantaminen.

Taksiesitys menee seuraavaksi lausuntokierrokselle. Sen jälkeen tehdään ministeriössä päätös mahdollisista muutoksista, minkä jälkeen esitys menee eduskunnan käsiteltäväksi.