Scania-Markkinajohtaja

Muutoksia Lahden moottoritien liikennejärjestelyihin

Huhtikuun alkupuolella käynnistyvä Hakunilan ja Vaaralan risteyssiltojen korjaus aiheuttaa muutoksia Lahden moottoritien (valtatie 4) liikennejärjestelyihin. Neljän sillan korjaustytöt jatkuvat läpi kesän ja valmistuvat kokonaisuudessaan lokakuussa.

Lue lisää...


Cramo ostaa Kurottaja- ja Kuljetuspalvelu Parviainen Oy:n

Cramo vahvistaa logistiikka- ja kurottajapalveluitaan ostamalla kurottajapalveluita tarjoavan Kurottaja- ja Kuljetuspalvelu Parviainen Oy:n (”Parviainen”) liiketoiminnan. Kauppa toteutuu liiketoimintakauppana.

Vuonna 2004 perustettu Kurottaja- ja Kuljetuspalvelu Parviainen Oy on Suomen suurin yksityinen kurottajapalveluita tarjoava yritys. Parviaisen toiminta on keskittynyt pääasiassa Etelä-Suomeen. Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli noin kolme miljoonaa euroa ja vuodelle 2016 odotetaan liikevaihdon kasvua.

Parviaisen 23 työntekijää siirtyvät vanhoina työntekijöinä Cramon palvelukseen.


Valtiolta pelinavaus kuljetusalan elvyttämiseksi

Liikenne- ja vitsintäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle esityksen, jonka mukaan kunnat vapautettaisiin asteittain nykyisestä hiekoitushiekan siirtovelvoitteestaan.

Lausuntokierrokselle lähteneen esityksen mukaan vuoden 2018 alusta lähtien kuntien ja kaupunkien alueille kertyneen hiekoitushiekan keräys ei olisi enää kuntasektorin vastuulla. Jatkossa edellä mainitut huoltotoimenpiteet hoidettaisiin yksityisin voimin, kuorma-autoihin tätä tarkoitusta varten kehitetyllä, katupölyn koostumuksen ja rakenteen tunnistavalla keräyslaitteistolla.

Suomessa kehitetyn ja jokaiseen rekisteröityyn ja maamme alueella operoivaan ulkolaiseen yli 6,5 -tonnin kokonaispainoiseen autoon pakolliseksi tulevan, noin 2000 kg painavan Pölyvex 2000 laitteiston kustannusarvio on nykyisellä autokannalla 27 000 euroa autoa kohden.

Katu-alueiden puhdistus on tarkoitus suorittaa paikallisten kuorma-autoyrittäjien voimin, siten että valtio korvaa laitteiston käytöstä 1,04 euroa ajettua kilometriä kohden. Kilometriseurannan ja kilometrikorvausten valvonta on annettu juuri perustetun InnApita-Secure Start-up -yhtiön hoidettavaksi.

InnApita-Securen julkaiseman tiedotteen mukaan nyt aloitettava kokeilu on vain pyramidin huippu uusissa kuorma-autoilijoille tulevaisuudessa tarjottavissa ansaintamahdollisuuksissa.

Siirtovelvoitteen muutoksen tavoitteena on ollut varmistaa yhteiskunnallisesti merkittävien katujen ja piha-alueiden puhtaanapysyminen myös hiekoitus-sesongin ulkopuolella.

Hiekoitushiekan siirtovelvoitteen piiriin kuuluvat aluksi Pirkanmaan ja Päijät-Hämeen sekä Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueelle rekisteröidyt kuorma-autot.

Nyt suunniteltava järjestelmä on tutkimustemme mukaan ainoa vaihtoehto hiekoitushiekan ja katupölyn puhdistamiseen tulevaisuudessa. Samalla se antaa kunnollisen piristysruiskeen suomalaiselle, laittoman kabotaasin kanssa painivalle kuljetusalalle. Lakialoite alustettiin siltä kannalta että keräyslaitevelvoite koskisi myös maamme alueella liikkuvia ulkolaisia hyötyajoneuvoja, kertoo Kansallisen katupölyinstituutin yli-intedentti Dustin Nose-Canal Mikkelin kansallisilla katupölypäivillä.

Siirtovelvoite on säädetty tietoyhteiskuntakaaressa määräaikaiseksi, ja sen voimassaolo päättyy vuoden 2039 lopussa. Muutos nopeuttaa hallituksen tavoitetta norminpurusta.



Wabcolta uusi OnLane -kaistavahti

Wabco esitteli MATS (Mid-America Trucking Show) 2016 -messuilla uuden OnLane -kaistavahdin, jossa kaistavahdin korkearesoluutioinen kamera yhdistyy SmartDrive -videoanalytiikkateknologiaan. Aiemmin vastaavien ominaisuuksien hyödyntäminen on yhtiön mukaan vaatinut kahta erillistä kameraa.

OnLane -kaistavahti varoittaa kuljettajaa visuaalisella merkillä, äänimerkillä tai tuntoaistiin perustuvalla merkillä, jos ajoneuvo ajautuu tahattomasti pois oikealta ajokaistalta. Suorituskykyä analysoimalla SmarDrive -teknologia puolestaan auttaa laskemaan polttoaineen kulutusta sekä parantaa turvallisuutta ja tuottavuutta.


MAN ajautumassa vakavaan kriisiin

Volkswagen-konserniin kuuluva MAN on syvässä kriisissä. Kaikki keskeiset taloudellista tilaa kuvaavat mittarit ovat painuneet vahvasti miinuksen puolelle.

MAN heikon tilanteen takana on ennen kaikkea Etelä-Amerikan, tarkemmin Brasilian talousalueen taantuma. Tilikaudella 2015 MAN ryhmän tulos oli 92 miljoonaa euroa, kun se oli vuonna 384 miljoonaa euroa. Muutos -76%. MAN ryhmän liikevaihto laski neljä prosenttia 13,7 miljardiin euroon.

Autopuolen eli MAN Truck & Bus:in osuus ryhmän liikevaihdosta oli 9,0 miljardia euroa, mikä on 7 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Ajoneuvoja myytiin yhteensä 79 222 kappaletta.

MAN ryhmän on vaikea pyytää taloudellista apua päästöskandaalin jälkilöylyjen kanssa painivalta Volkswagenilta, joka olisi todennäköisesti tällä hetkellä mieluimmin ottavana kuin antavana osapuolena yhtiön rahoituspuolella. 

MAN toimitusjohtaja Joachim Drees:n mukaan MAN ryhmä on aloittanut kannattavuuden parantamiseen ja tehostamiseen tähtäävät toimet kaikilla aloilla. Erityisiksi toimenpiteiksi Drees nostaa kuorma-autotuotannon tehostamisen ja yhtiön hallintorakenteiden uudelleenjärjestelyn.

Aloitetuista elvytystoimista huolimatta markkina-analyytikot odottavat MAN:in tuloksen jopa laskevan kuluvana vuonna edellisvuoteen verrattuna.


Saksa 2015: ulkomaalaiset valloittivat, Mersu polvilleen

Yli 16 tonnisten järeiden kuorma-autojen myyntitilasto vuodelta 2015 Saksassa on hämmentävää luettavaa. Mercedes-Benzin myynti on pudonnut 1544 auton verran edellisvuoden 2014 myynnistä. Samalla MAN on kasvattanut myyntiään 1547 auton verran. Yhteensä saksalaiset jättivalmistajat ovat lisänneet myyntiään vain kolmella (3 !) kuorma-autolla 2015 verrattuna vuoden 2014 myyntiin.

Ulkomaalaiset kilpailijat ovat teneet mahtavan "maihinnousun" Saksaan. Siinä missä Mercedes ja MAN ovat yhdessä kasvattaneet myyntiä kolmella kuorma-autolla, Scania, DAF, Volvo, Iveco ja Renault ovat kasvattaneet myyntiään peräti 3190 kuorma-autolla! Suurin voittaja on Scania (+984), seuraavina DAF (+901), Volvo (+731), Renault (+334), Iveco (+240).


Fiat Talento kesäkuussa

Scudon seuraajaksi Fiat esittelee kesäkuussa uuden Talento pakettiautonsa kokonaan uudella tekniikalla. Se ei edeltäjänsä tapaan ole yhteistuote Peugeotin ja Citroenin kanssa vaan Renaultin kanssa. Pohjana toimii Renault Trafic, mutta kokonaan omalla uudella keulalla, pakettiautona, pikkubussina, tila-autona, erilaisilla akseliväleillä ja kattokorkeuksilla. Moottorina on nelisylinterinen 145 hv diesel. Nimi "Talento" muistuttaa hyvin arvokkaasta vanhasta hopearahasta.

 


USA:n murskaava valotesti: Toyota Prius V paras ja huonoin

Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuus-tutkimuskeskus IIHS USAssa tutki 31 suosituimman henkilöauton yhteensä 82 ajovaloa. Tulos oli murskaava. Vain yksi, Toyota Prius V sai valinnaisvarusteena myytävillä LED-ajovaloilla arvosanan "hyvä". Sama auto sai vakio-halogenivaloilla arvosanan "huono".

Kaikkiaan 9 autoa sai arvosanan "hyväksyttävä". Yhdeksän arvioitiin "rajatapauksiksi". Häviäjien joukkoon tuomittiin Hyundai Sonata, Kia Optima, Mercedes C-luokka sekä CLA-luokka, Nissan Altima, VW Passat, Buick Verano, Cadillac ATS ja Chevrolet Malibu.

Kaikkein huonoin joukossa oli 3-sarjan BMW Halovaloilla. Siinä missä Prius LEDeillä valaisi tietä hyväksyttävästi 120 m, BMW:n valokeila kantoi 40 m. Korkeatasoisimmalla valovarustuksellaan BMW nousi vain luokkaan "rajatapaus".

Arvosteluperusteina oli mm. valoteho suoraan sekä loivissä että jyrkissä vasemmalle ja oikealle kääntyvissä mutkissa kuin myös sokaisuvaikutus vastaantulevaan ajoneuvoon.

 


Citroen-Peugeot pakut uudistuvat täysin

Jumpy ja Expert ovat pysyneet kauan kuosissaan. Henkilöautoissakin käytetty EMP2 pohjalevy tulee vielä tänä vuonna kantamaan täysin uudistuneet Citroen ja Peugeot pakettiautot. Moottoreita tulee 95-180 hv teholuokkiin perinteisesti pihillä 5-6 l/100 km kulutuksilla. Automaattinen 6-vaihteinen vaihteisto saa 2018 seurakseen 8-lovisen automaattivaihteiston, jolla täytetään tulevat kiristyneet päästömääräykset.


Roclan trukin mainio käyttäjäkokemus ansaitsi Red Dot -palkinnon

Roclan uusi työntömastotrukki Humanic² on voittanut Red Dot 2016 -muotoilupalkinnon. Palkinto on yrityksen viides Red Dot -muotoilupalkinto.

”Tuotteesta syntyvään kokemukseen vaikuttavat muotoilun ohella monet asiat. Tämän tuotteen osalta olemme saaneet myös erittäin hyvää palautetta käytettävyydestä, lastinhallinnasta ja ajettavuudesta. Se, että kokonaiskokemus on hyvällä tasolla, viestii parantuneesta kilpailukyvystä ja tietotaidostamme kehittää entistäkin parempia tuotteita.”, toteaa Roclan muotoilupäällikkö Kero Uusitalo.

Kilpailun tuomaristoon kuului 41 asiantuntijaa, jotka arvioivat tuotteiden innovatiivisuutta, laatua, käytettävyyttä ja ekologisuutta. Kilpailussa oli mukana yhteensä 5214 tuotetta 57 eri maasta ja palkintoja jaettiin 31 luokassa. Kilpailun palkinnot jaetaan Red Dot -gaalatilaisuudessa Essenissä 4. heinäkuuta 2016.


Renault Master Euro 6 -moottorilla

Renault Trucksin Renault Master on nyt saatavana Euro 6 -moottorilla. Uudella 2,8–4,5 tonnin ja 110–170 hevosvoiman Master-mallistolla on Euro 6 -hyväksyntä sekä kevyiden että raskaiden ajoneuvojen luokassa. Näin siihen voidaan asentaa myös raskaita päällirakenteita, kuten nostokori. Renault Trucks voi tarvittaessa toimittaa myös tehdasasennettuja päällirakenteita, kuten tasalavan, umpikorin tai kippilavan. Kesän 2016 aikana mallisto täydentyy myös automaattivaihteistolla, joka on saatavilla 170hv moottorin yhteyteen.

Renault Master Euro 6 -versiot hyödyntävät SCR (Selective Catalytic Reduction) -puhdistustekniikkaa. SCR-järjestelmä ja AdBlue®-aineen ruiskuttaminen pakokaasujen joukkoon pienentävät yhtiön mukaan päästöjä merkittävästi. Renaul Master on varustettu 22 litran AdBlue®-säiliöllä ja se on sijoitettu tankkausvirheiden välttämiseksi eri puolelle ajoneuvoa kuin dieselpolttoainesäiliö. 22 litran AdBlue® -säiliön ansiosta Renault Masterin toimintasäde voi yhtiön mukaan olla jopa 12 000 kilometriä.


Paikannusteknologia vauhdittaa paketin noutamista postista

Posti vauhdittaa pakettien noutamista iBeacon-sisäpaikannusteknologiaa hyödyntämällä. Nopeus perustuu asiakkaan älypuhelimen Posti-sovelluksen tunnistamiseen asiakkaan tullessa postiin. Teknologian ansiosta paketit on mahdollista tuoda valmiiksi pikanoutotiskille, josta asiakas voi paketin noutaa.

Asiakkaat pääsevät käyttämään uudenlaista pikanoutoa viidessä postissa Helsingissä, Espoossa, Tampereella ja Turussa. Ensimmäisessä vaiheessa pikanouto-ominaisuus toimii Android-käyttöliittymillä.

Paikannusteknologian käytöstä kerätään kokemuksia posteissa seuraavan puolen vuoden ajan. Postin kumppani pilotissa on ICT-ratkaisuja kehittävä CGI.

Näin pikanouto toimii:

Kun asiakas on aktivoinut Posti-sovelluksessa pikanouto-ominaisuuden, hänen tulostaan postiin saadaan tieto kassalle. Asiakkaan Posti-sovellus kysyy, onko hän noutamassa lähetystä, ja lähetys haetaan valmiiksi pikanoutotiskille. Asiakas saa lähetyksen mukaansa ilman ylimääräistä kuittausta, sillä hän on tunnistautunut jo ottaessaan käyttöön Posti-sovelluksen.


Goodyear toimittaa renkaat FIA:n kuorma-autokilpailuihin

Goodyear ja kansainvälinen autoliitto (FIA) ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka myötä Goodyearista tulee yksinomainen rengastoimittajakumppani FIA:n järjestämälle kuorma-autojen Euroopan mestaruuskilpailulle. Sopimus tehtiin 17. maaliskuuta Pariisissa FIA:n kuorma-autokilpailun Euroopan mestaruuden virallisessa avajaisseremoniassa, ja sen allekirjoittivat FIA:n puheenjohtaja Jean Todt sekä Goodyearin Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan Commercial Tires -osaston kampanja- ja markkinointipäällikkö Davide Califano.

Lue lisää...


Kuro RTD12 palkittiin Red Dot -muotoilukilpailussa

SKS Toijala Worksin valmistama Kuro RTD12 puukurottaja on voittanut kunniamaininnan kansainvälisessä Red Dot -muotoilukilpailussa. Kunniamaininta myönnettiin erityisen hyvin toteutetusta suunnittelutyöstä.

Kilpailun tuomaristoon kuului 41 asiantuntijaa, jotka arvioivat tuotteiden innovatiivisuutta, laatua, käytettävyyttä ja ekologisuutta. Kilpailussa oli mukana yhteensä 5214 tuotetta 57 eri maasta ja palkintoja jaettiin 31 luokassa. Kuro RTD12 kunniamaininta myönnettiin ajoneuvot-luokassa.

Kilpailun palkinnot jaetaan Red Dot -gaalatilaisuudessa Essenissä 4. heinäkuuta 2016.


Kesänopeusrajoitukset voimaan

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan koko Suomessa 2.4.2016 mennessä. Suurin sallittu ajonopeus käy ilmi tiellä olevasta nopeusrajoitusmerkistä.

Maanteillä liikennemerkkien vaihto alkaa torstaina 31.3. ja valmista pitäisi olla viikonloppuun mennessä kaikkialla Suomessa, kertoo liikennevirasto tiedotteessaan. Merkkien vaihtamista voidaan kuitenkin paikallisesti myöhentää, jos keliolosuhteet sen vaativat.

Pääteillä talven ajaksi 80 kilometriin tunnissa alennetut nopeusrajoitukset palautetaan 100 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitus nostetaan 120 kilometriin tunnissa lukuun ottamatta tieosuuksia, joilla on pysyvästi alempi rajoitus.