TIP-Trailer services

Liikenteen yli kulkevaa bussia koeajettiin

Transit Explore Busia (TEB) testattiin tien päällä Qinhuangdaon kaupungissa Koillis-Kiinassa. Kaksi metriä korkean maavaran alleen jättävä kulkuneuvo mahdollistaa henkilöautojen ajavan sen alitse. Liikenteen yli kulkeva linja-auto kyyditsee maksimissaan 300 matkustajaa ja se on sähkökäyttöinen. TEB kulkee tiehen upotettujen raiteiden päällä ja sen odotetaan saavuttavan 60 km/h huippunopeuden.

Koeajo toteutettiin 300 metriä pitkällä, kontrolloidulla radalla vain muutama kuukausi sen jälkeen, kun sen pienoismalli esiteltiin Pekingin High-Tech messuilla. Vielä ei ole selvää, koska tämä uudenlainen joukkoliikenneratkaisu nähdään oikean liikenteen seassa.


Ajopiirturin manipulointi yleistä Saksassa

Saksan liikennevirasto(Bundesamt für Güterverkehr - BAG) tarkasti yhteistyössä Euroopan liikenteenseurantaorganisaatio Euro Contrôle Routen (ECR) sekä Saksan poliisin kanssa Regensburgissa suoritetussa pistokokeessa yhteensä 69 raskaan liikenteen ajoneuvon ajopiirturia.

Tarkastuksessa paljastui, että noin joka kolmannen ajoneuvon piirturia oli manipuloitu ajoaikojen osalta ja noin puolessa kaikista tarkastetuista ajoneuvopiirtureista oli merkkejä näpelöinneistä. Tarkastajat havaitsivat ajoneuvojen ajo- ja lepoaikojen kiertoon käytetyn erilaisten magneettien lisäksi myös pitkälle kehitettyjä elektronisia manipulointilaitteita.

Tarkastuksessa manipuloinnista kiinnijääneiden ajoneuvojen matkanteko keskeytettiin. Saksassa ajoneuvopiirturin manipulointi kuuluu rikoslain piiriin, joten tapaukset siirtyvät yleisen syyttäjän harkintaan. Nyt tehdyn pistokokeen perusteella Saksan liikennevirasto ottaa ajopiirturien manipuloinnin erityistarkkailuun.


Autonomiset junat liikenteeseen 2021-23

Saksan ja Ranskan rautateillä kuljetetaan autonomisilla, itsenäisillä junilla ilman kuljettajaa sekä rahtia että matkustajia aikataulunmukaisesti jo runsaan viiden vuoden kuluttua. Tätä suunnittelevat kummankin valtion vahvat rautatieyhtiöt Deutsche Bahn ja SNCF. Projekti on haastava, koska samoilla raiteilla kulkee junia eri nopeuksilla ja painoilla: sekä hitaita että nopeita matkustajajunia ja rahtipuolella erikoisjunia, vaarallisia aineita kuljettavia junia, jne. Ongelmat ovat eri luokkaa kuin kaupunkien metroliikenteessä (joka sekin jo ylitti Länsimetron suunnittelijoiden taidot Suomessa. toim.huom.)

Ensimmäiset itsenäiset koejunat kulkevat kummankin maan rautateillä jo nyt. Ensimmäinen kameroilla, sensoreilla ja tutkilla varustettu 30 km:n testirata otetaan käyttöön tänä syksynä. Myös oikeudellisia kysymyksiä joudutaan selvittämään, Deutsche Bahn ja SNCF ilmoittavat.



Ilmanpainetäyttö maksulliseksi myös Suomessa?

Saksassa on huoltoasemilla uusittu ilmanpaineen tarkistus- ja täyttöä maksullisilla automaateilla. Autoilijoiden huoleton tapa käsitellä paineletkuja ja -mittareita on huoltoasemille tullut kalliiksi samalla kun huonokuntoisen välineistön toiminta on usein mitä epäluotettavinta. Uusilla maksullisilla automaateilla toimivuus ja painemittareihin voi luottaa, huoltoasemat puolustelevat.

Ammattiautoilupiireissä maksulliset ilmanpaineautomaatit ovat kohdanneet vastustusta. Nyt myös Saksan liikenneturvallisuusneuvosto DVR on esittänyt ankaran vastalauseensa. Liikenneturvallisuus ei voi olla renkaiden ilmanpainetarkistuksen maksullisuuden takana. Jo 0,5 baria liian vähän raskaan kuorma- tai linja-auton alla pidentää äkkiä jarrutusmatkaa 10%. Renkaiden ilmanpaineen tarkistus on nähtävä liikennetruvallisuuteen liittyvänä peruspalveluna siinä missä tuulilasin puhdistus, öljyn ja jäädytinnesteen tarkistus, jne.

Asia ei ole vieras Suomessakaan. Tietyt suuret raskaan liikenteen huoltoasemat ovat ilmaisseet halunsa periä maksun renkaiden ilmanpainetarkastuksesta ja täytöstä. Uudet kolikkoautomaatit tekevät sen mahdolliseksi. Halu on ymmärrettävä mutta torjuttava.


Renault Trafic ja Kangoo maastokelpoisiksi

Renault on esitellyt Suomessa ison Master pakettiautonsa Oberaignerin toteuttamalla nelivetojärjestelomällä (koeajo Auto, tekniikka ja kuljetus 7/16, ilmestyy 30.8. ja näytillä Renaultin osastolla Härmän Power Truck Show´ssa). Autoa on tarjolla yli ja alle 3500 t kokonaispainorajan; alustana, avolavalla, yksikkö- tai tuplaohjaamolla; kahdella akselivälillä, yksikkö- tai tuplapyörillä; 125 tai 136 tai 170 hv:n moottorilla.

Renault tekee nyt myös kevyet pakettiautonsa, Trafic´n ja Kangoo´n maastokelpoisiksi X-Track järjestelmällä, korotetulla maavaralla ja tukevalla alustasuojalla. Kangoo Rapidiin tulee vielä lisäsuojaus jarruletkuille ja polttoainesäiliölle. Hinnoista ja toimituksista ei ole ilmoitusta.


Kolmas sukupolvi rattiin Savonlinjalla

Kai Honkanen on nimitetty 1.8.2016 alkaen Savonlinja-yhtiöiden toimitusjohtajaksi ja hallituksen puheenjohtajaksi. Kain isä Raimo O. Honkanen on siirtynyt syrjään yrityksen operatiivisesta toiminnasta, mutta jatkaa omistajan roolissa.

Kolme vuotta yrityksen liiketoimintajohtajana toiminut Kai Honkanen toteaa, että toimitusjohtajanimityksen myötä turvataan perheyrityksen jatkuvuus ja tulevaisuuden suunta. Savonlinjan perusti Kai Honkasen isoisä Toivo vuonna 1924 ja vuonna 1956 vetovastuuseen tuli Raimo, joka ehti toimia toimitusjohtajana hulppeat 60 vuotta.

- Toivo ja Raimo ovat luoneet asiakaspalveluun, luotettavuuteen ja ihmisläheisyyteen pohjaavan yrityskulttuurin, jonka varaan on hyvä rakentaa, toteaa Kai Honkanen.


Philipsin uusi RCH6 -lamppu kestää 1500 latausta

Philips RCH6 on pienikokoinen ja monikäyttöinen taskulamppu.  Lamppua voidaan käyttää otsa- tai taskulamppuna. Se voidaan myös kiinnittää magneetilla metallipintaan. Sen voi ladata jopa viisi kertaa tavanomaista useammin eli noin 1500 kertaa tavallisen noin 300 latauskerran sijaan. Siten käyttäjä välttyy usean uuden lampun ostamiselta samassa ajassa. Lampun ‘löydä minut’ -LED-valon avulla se on myös helppo löytää esimerkiksi pimeässä. 90 asteen valokeila valaisee isonkin alueen. Valkoisen valon ansiosta silmät eivät väsy.


Renault T-sarjalaisiin HE-erikoisvarustelu

Renault Trucksin järeimmän pään 18–26-tonniset kaukokuljetusmallit T ja T High mahdollistavat 40–68 tonnin yhdistelmämassan. T High -mallissa ohjaamoa on korotettu 20 cm. Ohjaamon lattia on täysin tasainen. Seisomakorkeutta on huikeat 213 cm. T-sarjan ohjaamon takaosan leveys on 250 cm soveltuen erityisen hyvin mukavuutta ja tilavuutta arvostaville kaukokuljetusten kuljettajille.

Edition-malleihin tarjotaan sekä taloudellisen ajonkoulutus että polttoaineenkulutuksen seuranta 12 kuukaudeksi. High Edition-mallissa on muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, hätäjarrutustoiminto, risteysvalot sekä ajovalojen pesimet ja pyyhkijät. Ilma- ja polttoainesäiliöt sekä ohjaamon takana oleva kytkentäteline on valmistettu alumiinista, mikä kasvattaa auton kantavuutta.

T High Edition´ssa on hiilikuitumaiset ja punaiset teippaukset, punaiset ovenkahvat ja korinväriset pölykapselit. Edition-malleihin saa lisävarusteena metallivärin, xsenonajovalot ja alumiiniset Dura-Bright-vanteet. Sama punaisen ja hiilikuitu-lookin tyylikäs yhdisteleminen jatkuu sisätiloissa. Kaksivärisissä nahkaverhoilluissa penkeissä on High Edition -kirjailun lisäksi punaiset tikkaukset. Myös turvavyöt sekä nahkaisten käsinojien ja ohjauspyörän tikkaukset ovat punaiset.

Uusi T High Edition on esillä Power Truck Show:ssa Härmässä Renault Trucks osastolla 12.-13.8.2016.


Rajaliikenne jatkanut vähenemistä Kaakkois-Suomessa

Rajavartiolaitoksen tiedotteen mukaan Kaakkois-Suomen rajavartioston valvomilla rajanylityspaikoilla kirjattiin kuluneiden seitsemän kuukauden aikana 3 784 000 rajanylitystä. Liikennemäärä on edelleen laskussa edellisvuosiin verrattuna, sillä pudotusta on tullut 7,5 prosenttia vuoden 2015 4 092 000 rajanylitykseen vastaavana aikana ja peräti 30 prosenttia vuoden 2014 5 391 000 vastaavan ajan rajanylitykseen. Matkustajista oli viisumivelvollisia 2 737 000, eli noin 72 prosenttia (77 prosenttia vuonna 2015).

Kokonaisuudessaan itärajan yli matkusti tammi-heinäkuussa 2016 noin 5 081 900 rajanylittäjää. Rajanylitysten määrä väheni viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden 6 prosenttia.


Helsingin Satama uuteen matkustajaennätykseen

Helsingin Sataman heinäkuinen matkustajamäärä ylsi kaikkien aikojen ennätykseen kohoten ensimmäistä kertaa yli 1,5 miljoonan matkustajan (1 515 000). Kasvua viime vuoden heinäkuuhun oli 4 %. Matkustajamäärä on kasvanut tasaisesti koko alkuvuoden; tammi-heinäkuun yhteenlaskettu matkustajamäärä oli 6,8 miljoonaa, joka on 3,5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Kasvu perustuu pääasiassa Tallinnan liikenteen hyvään kehitykseen. 

Helsingin Sataman kokonaistavaraliikenteen määrä heinäkuussa oli lähes 920 000 tonnia (+1,2 %). Kokonaistavaraliikenteen määrä tammi-heinäkuussa puolestaan oli yli 6,7 miljoonaa tonnia, joka on 1,6 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Konteissa, rekoissa ja trailereissa kuljetettavan yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli heinäkuussa 852 000 tonnia, joka oli prosenttiyksikön verran vähemmän kuin viime vuonna. Suomen viennin huono kehitys näkyi myös Helsingin Satamassa, sillä heinäkuun viennin määrä väheni lähes 5 % viime vuodesta ollen noin 434 000 tonnia. Tuonti kasvoi yli 3 % ollen lähes 410 000 tonnia. Tammi-heinäkuussa yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli 2 % kasvussa edellisvuoteen verrattuna, ollen lähes 6,2 miljoonaa tonnia.


Reaaliaikaiset liikennetiedot ilmaiseksi

Navigaattoreiden ja erilaisten karttaohjelmistojen kehittämiseen erikoistunut TomTom on liittänyt Helsingin maksuttomaan TomTom City-palveluunsa. Helsingin lisäksi uusina kaupunkeina mukana ovat muun muassa Tukholma ja Oslo. 

Ilmainen, internetpohjainen palvelu tarjoaa autoileville kaupunkilaisille, viranomaisille ja ammattikuljettajille reaaliaikaiset liikennetiedot, ruuhkaennusteet ja varoitukset tietöistä sekä onnettomuuksista.
TomTom:in mukaan palvelun käyttäjät voivat palvelun avuin tehdä viisaampia reittivalintoja vähentäen turhia ruuhkia.

Palvelua voi käyttää miltä tahansa internetiin kytketyltä tietokoneelta, tabletilta tai älypuhelimelta veloituksetta osoitteessa: https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/.


Kyrönsalmen maantiesillan korjauksesta haittaa vesiliikenteelle

Liikennevirasto tiedottaa: Kyrönsalmen maantiesiltaa ei avata vesiliikenteelle 6.8.2016 klo 10.00–7.8.2016 klo 20.00 sillan korjaustyön takia.

Sillan kiinteän osan ali kulkeva väylä on normaalisti käytössä.


Kuljettajajille töitä tarjolla

Kovanen Yhtiöt Oy on aloittanut uusien kuljettajien rekrytoinnin. Yritys etsii nyt uusia taksin- ja pienoislinja-autonkuljettajia koko- ja osa-aikaisiin työsuhteisiin.

 


Pakettiautokauppa kasvoi heinäkuussa

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan pakettiautoja ensirekisteröitiin heinäkuussa 778 kappaletta, mikä on 4,6 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Vuoden alusta lukien uusia pakettiautoja on rekisteröity 7 464 ja viime vuoden tammi–heinäkuuhun verrattuna rekisteröintimäärä on kasvanut 13,5 prosenttia.

Pakettiautojen tämän vuoden ensirekisteröintitilastossa piikkipaikalle nousi Ford 24,1 prosentin markkinaosuudella ohi vuoden takaisen ykkösen Volkswagenin, jonka markkinaosuus on nyt 22,1 prosenttia. Kolmantena on Mercedes-Benz 12,2 prosentin markkinaosuudella.


Scania Suomelle uusi toimitusjohtaja

Henna Wickström aloittaa 1. elokuuta Scania Suomi Oy:n toimitusjohtajana. Hän on kautta aikain ensimmäinen naispuolinen toimitusjohtaja Scanian myyntiorganisaatiossa Euroopassa.

Tänä vuonna 50 vuotta täyttävä Henna Wickström, MBA on työskennellyt Scanian palveluksessa runsaat 16 vuotta. ”Aloitin yhtiön kehityspäällikkönä vuonna 2000. Tuolloin Scania Suomessa aloitettiin kehittämistyö Scanian myyntiyhtiöiden toimintaa ohjaavan laatustandardin käyttönottamiseksi”, Henna Wickström kertoo.

”Kuusi vuotta Scania Suomen huolto,- korjaamo- ja varaosapalveluista vastaavana johtajana opettivat minulle, miten suuri merkitys näillä toiminnoilla on asiakkaillemme. Asiakkaamme odottavat toiminnaltamme sekä tasaista laatua että erinomaista asiakaspalvelua jokapäiväisissä tilanteissa”, jatkaa Henna Wickström.

Viimeiset neljä vuotta Henna Wickström on toiminut Scania Suomen kehitysjohtajana. Tänä aikana on pureuduttu kehittämään uusia palveluita ja toimintatatapoja, joilla voidaan tukea asiakkaiden menestymistä heidän omassa liiketoiminnassaan.

”Näiden 16 vuoden aikana olen saanut olla monessa mukana. Uskonkin, että vahva kehittämistaustani ja kokemukseni palveluliiketoiminnasta olivat syitä miksi osaamistaustani nähtiin sopivaksi yhtiön toimitusjohtajuuteen”, toteaa Henna Wickström.